Rządowy projekt ustawy o środkach ochrony roślin
Rządowy projekt ustawy o środkach ochrony roślin
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 740
- Data wpłynięcia: 2012-09-12
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o środkach ochrony roślin
- data uchwalenia: 2013-03-08
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 455
740-cz-I
obrotu i konfekcjonowania środków ochrony roślin wynosi obecnie
250 – 400 zł.
W projektowanej ustawie przewiduje się, aby prowadzenie badań sprawności
technicznej sprzętu przeznaczonego do stosowania środków ochrony roślin było
działalnością regulowaną w rozumieniu ustawy z dnia 2 lipca 2004 r.
o swobodzie działalności gospodarczej. Do tej pory warunkiem rozpoczęcia
takiej działalności było uzyskanie upoważnienia wojewódzkiego inspektora
ochrony roślin i nasiennictwa. Proponowane rozwiązanie zmniejsza obciążenia
biurokratyczne wobec przedsiębiorców.
Znacznym ułatwieniem dla osób rozpoczynających działalność zawodową
w rolnictwie lub w leśnictwie, działalność związaną z obrotem środkami
ochrony roślin lub z doradztwem w zakresie integrowanej ochrony roślin, jest
zwolnienie z obowiązku odbycia szkoleń podstawowych w zakresie ochrony
roślin osób, które posiadają:
1) zaświadczenie wydane przez szkołę ponadgimnazjalną lub szkołę wyższą
stwierdzające, że w przebiegu nauczania tej osoby zostały uwzględnione
wszystkie zagadnienia ujęte w programie tego szkolenia lub
2) kwalifikacje wymagane dla osób prowadzących szkolenia w zakresie
integrowanej produkcji roślin.
Ponadto projektowana ustawa proponuje odejście od wymogu przedkładania
organom administracji zaświadczeń na rzecz odpowiednich oświadczeń.
Zgodnie z projektowaną ustawą działalność w zakresie obrotu
i konfekcjonowania środków ochrony roślin, a także wykonywana przez
przedsiębiorców działalność w zakresie prowadzenia badań sprawności
technicznej sprzętu do stosowania środków ochrony roślin oraz szkoleń
w zakresie ochrony roślin, będzie działalnością regulowaną w rozumieniu
przepisów o swobodzie działalności gospodarczej. Wysokość opłaty skarbowej
za dokonanie wpisu do rejestru działalności regulowanej w zakresie obrotu
i konfekcjonowania środków ochrony roślin została określona na 1 135 zł,
w zakresie prowadzenia badań sprawności technicznej sprzętu do stosowania
środków ochrony roślin na 220 zł, w zakresie prowadzenia szkoleń w zakresie
środków ochrony roślin na 616 zł. Jednocześnie, opłata skarbowa za wpis do
110
odpowiedniego
rejestru
podmiotów
niebędących
przedsiębiorcami,
podejmujących działalność w zakresie prowadzenia badań sprawności
technicznej sprzętu do stosowania środków ochrony roślin została określona
w wysokości 220 zł, a w przypadku podmiotów prowadzących szkolenia
w zakresie środków ochrony roślin w wysokości 616 zł.
Szacuje się, że corocznie dokonywanych będzie 240 nowych wpisów do
rejestrów działalności regulowanej w zakresie obrotu i konfekcjonowania
środków ochrony roślin, 50 wpisów do rejestrów związanych z podejmowaniem
działalności w zakresie prowadzenia szkoleń z zakresu środków ochrony roślin
oraz 20 wpisów do rejestrów związanych z podejmowaniem działalności
w zakresie prowadzenia badań sprawności technicznej sprzętu przeznaczonego
do stosowania środków ochrony roślin.
Łączne wpływy do budżetu jednostek samorządu terytorialnego z tytułu
wnoszonej opłaty skarbowej za poszczególne czynności szacuje się w związku
z powyższym na 307 600 zł.
Skutki finansowe dla producentów rolnych zainteresowanych uzyskaniem
certyfikatu potwierdzającego stosowanie zasad integrowanej produkcji roślin
spowoduje wprowadzana przepisami projektowanej ustawy zmiana zasad
funkcjonowania tego systemu, tj. przekazanie uprawnień kontrolnych
w integrowanej produkcji roślin jednostkom certyfikującym.
Mając na uwadze, że prowadzenie certyfikacji w integrowanej produkcji przez
jednostki prywatne jest nowym rozwiązaniem systemowym, na obecnym etapie
nie jest możliwe precyzyjne określenie wysokości opłat za taką działalność.
Jednocześnie należy zauważyć, że system certyfikacji w integrowanej produkcji
jest wzorowany na rozwiązaniach przyjętych w rolnictwie ekologicznym,
w których roczne koszty kontroli gospodarstw wynoszą, w zależności od areału
gospodarstwa od 700 zł (do 5 ha) do 1550 zł (powyżej 200 ha). Należy jednak
podkreślić, że w zakresie kosztów kontroli oba systemy nie będą w pełni
porównywalne, ponieważ w systemie rolnictwa ekologicznego kontroli
poddawane jest gospodarstwo, podczas gdy w przypadku systemu integrowanej
produkcji roślin – poszczególne uprawy.
Wewnętrzne przesunięcie 11 osób w urzędzie obsługującym ministra
właściwego do spraw rolnictwa, które zajmować się będą wydawaniem
111
zezwoleń na wprowadzanie środków ochrony roślin do obrotu, systemem
zbierania informacji o zatruciach ludzi środkami ochrony roślin oraz realizacją
krajowego planu działania nie spowoduje obciążeń biurokratycznych wobec
przedsiębiorców. Przesunięcie tych osób ma na celu usprawnienie procesu
rejestracji środków ochrony roślin oraz realizację nowych zadań nałożonych na
urząd obsługujący ministra ds. rolnictwa. Jednocześnie wprowadzenie nowych
mechanizmów w procedurze rejestracji środków ochrony roślin przy
terminowym prowadzeniu spraw wpłynie na zwiększenie asortymentu środków
ochrony roślin na rynku, wyrównując dostęp do tych produktów dla polskich
rolników w ramach wspólnego rynku. Przełoży się to także bezpośrednio na
wzrost konkurencyjności i efektywności gospodarstw rolnych.
6. Wpływ projektowanej ustawy na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie projektowanej ustawy nie będzie miało wpływu na sytuację
i rozwój regionalny.
35/08/KC
112
TYTUŁ PROJEKTU:
Projekt ustawy o środkach ochrony roślin
TYTUŁ
WDRAŻANEGO
AKTU
PRAWNEGO
/ Dyrektywa PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY 2009/128/WE
WDRAŻANYCH AKTÓW PRAWNYCH 1):
z dnia 21 października 2009 r.
ustanawiająca ramy wspólnotowego działania na rzecz zrównoważonego stosowania
pestycydów
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
PRZEPISY UNII EUROPEJSKIEJ 2)
Jedn.
Treść przepisu UE
Koni
Jedn. red.
Treść przepisu/ów projektu
Uzasadnienie
red.
eczno
uwzględnienia w
ść
projekcie
Wdr
przepisów
ożeni
wykraczających
a (T
poza minimalne
/ N)
wymogi prawa
UE
Dyrektywa PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY
2009/128/WE z dnia 21 października 2009 r.
ustanawiająca ramy wspólnotowego działania na rzecz
zrównoważonego stosowania pestycydów
Art. 1
Przedmiot
Niniejsza dyrektywa ustala ramy dla osiągnięcia N
zrównoważonego stosowania pestycydów poprzez
zmniejszenie zagrożenia związanego ze stosowaniem
pestycydów i wpływu ich stosowania na zdrowie ludzi i na
1
środowisko, a także poprzez zachęcanie do stosowania
integrowanej ochrony roślin oraz alternatywnych podejść i
technik, takich jak niechemiczne alternatywy dla
pestycydów.
Art. 2
Zakres stosowania
1. Niniejsza dyrektywa ma zastosowanie do pestycydów T
Art. 1 pkt Art. 1. Ustawa reguluje:
będących środkami ochrony roślin zdefiniowanymi w art. 3
2 lit. a-b i 2) zasady:
pkt 10 lit. a).
lit. d-e
a) wprowadzania środków ochrony roślin do
2. Niniejsza dyrektywa ma zastosowanie bez uszczerbku T
obrotu,
dla innych stosownych przepisów wspólnotowych.
b) stosowania środków ochrony roślin,
[…]
e) prowadzenia szkoleń w zakresie środków
ochrony roślin,
f) gromadzenia informacji o zatruciach
środkami ochrony roślin
- w zakresie nieokreślonym w przepisach
rozporządzenia nr 1107/2009 lub w przepisach
Unii Europejskiej wydanych na podstawie
przepisów tego rozporządzenia.
Art. 2 pkt Art. 2. Użyte w ustawie określenia oznaczają:
1
1) środek ochrony roślin – środek ochrony
roślin, o którym mowa w art. 2 ust. 1
rozporządzenia nr 1107/2009;
Art. 77 Art. 77. W ustawie z dnia 18 grudnia 2003 r.
pkt 1 i o ochronie roślin (Dz. U. z 2008 r. Nr 133,
poz. 849, z późn. zm. 5
pkt 5
):
2
250 – 400 zł.
W projektowanej ustawie przewiduje się, aby prowadzenie badań sprawności
technicznej sprzętu przeznaczonego do stosowania środków ochrony roślin było
działalnością regulowaną w rozumieniu ustawy z dnia 2 lipca 2004 r.
o swobodzie działalności gospodarczej. Do tej pory warunkiem rozpoczęcia
takiej działalności było uzyskanie upoważnienia wojewódzkiego inspektora
ochrony roślin i nasiennictwa. Proponowane rozwiązanie zmniejsza obciążenia
biurokratyczne wobec przedsiębiorców.
Znacznym ułatwieniem dla osób rozpoczynających działalność zawodową
w rolnictwie lub w leśnictwie, działalność związaną z obrotem środkami
ochrony roślin lub z doradztwem w zakresie integrowanej ochrony roślin, jest
zwolnienie z obowiązku odbycia szkoleń podstawowych w zakresie ochrony
roślin osób, które posiadają:
1) zaświadczenie wydane przez szkołę ponadgimnazjalną lub szkołę wyższą
stwierdzające, że w przebiegu nauczania tej osoby zostały uwzględnione
wszystkie zagadnienia ujęte w programie tego szkolenia lub
2) kwalifikacje wymagane dla osób prowadzących szkolenia w zakresie
integrowanej produkcji roślin.
Ponadto projektowana ustawa proponuje odejście od wymogu przedkładania
organom administracji zaświadczeń na rzecz odpowiednich oświadczeń.
Zgodnie z projektowaną ustawą działalność w zakresie obrotu
i konfekcjonowania środków ochrony roślin, a także wykonywana przez
przedsiębiorców działalność w zakresie prowadzenia badań sprawności
technicznej sprzętu do stosowania środków ochrony roślin oraz szkoleń
w zakresie ochrony roślin, będzie działalnością regulowaną w rozumieniu
przepisów o swobodzie działalności gospodarczej. Wysokość opłaty skarbowej
za dokonanie wpisu do rejestru działalności regulowanej w zakresie obrotu
i konfekcjonowania środków ochrony roślin została określona na 1 135 zł,
w zakresie prowadzenia badań sprawności technicznej sprzętu do stosowania
środków ochrony roślin na 220 zł, w zakresie prowadzenia szkoleń w zakresie
środków ochrony roślin na 616 zł. Jednocześnie, opłata skarbowa za wpis do
110
odpowiedniego
rejestru
podmiotów
niebędących
przedsiębiorcami,
podejmujących działalność w zakresie prowadzenia badań sprawności
technicznej sprzętu do stosowania środków ochrony roślin została określona
w wysokości 220 zł, a w przypadku podmiotów prowadzących szkolenia
w zakresie środków ochrony roślin w wysokości 616 zł.
Szacuje się, że corocznie dokonywanych będzie 240 nowych wpisów do
rejestrów działalności regulowanej w zakresie obrotu i konfekcjonowania
środków ochrony roślin, 50 wpisów do rejestrów związanych z podejmowaniem
działalności w zakresie prowadzenia szkoleń z zakresu środków ochrony roślin
oraz 20 wpisów do rejestrów związanych z podejmowaniem działalności
w zakresie prowadzenia badań sprawności technicznej sprzętu przeznaczonego
do stosowania środków ochrony roślin.
Łączne wpływy do budżetu jednostek samorządu terytorialnego z tytułu
wnoszonej opłaty skarbowej za poszczególne czynności szacuje się w związku
z powyższym na 307 600 zł.
Skutki finansowe dla producentów rolnych zainteresowanych uzyskaniem
certyfikatu potwierdzającego stosowanie zasad integrowanej produkcji roślin
spowoduje wprowadzana przepisami projektowanej ustawy zmiana zasad
funkcjonowania tego systemu, tj. przekazanie uprawnień kontrolnych
w integrowanej produkcji roślin jednostkom certyfikującym.
Mając na uwadze, że prowadzenie certyfikacji w integrowanej produkcji przez
jednostki prywatne jest nowym rozwiązaniem systemowym, na obecnym etapie
nie jest możliwe precyzyjne określenie wysokości opłat za taką działalność.
Jednocześnie należy zauważyć, że system certyfikacji w integrowanej produkcji
jest wzorowany na rozwiązaniach przyjętych w rolnictwie ekologicznym,
w których roczne koszty kontroli gospodarstw wynoszą, w zależności od areału
gospodarstwa od 700 zł (do 5 ha) do 1550 zł (powyżej 200 ha). Należy jednak
podkreślić, że w zakresie kosztów kontroli oba systemy nie będą w pełni
porównywalne, ponieważ w systemie rolnictwa ekologicznego kontroli
poddawane jest gospodarstwo, podczas gdy w przypadku systemu integrowanej
produkcji roślin – poszczególne uprawy.
Wewnętrzne przesunięcie 11 osób w urzędzie obsługującym ministra
właściwego do spraw rolnictwa, które zajmować się będą wydawaniem
111
zezwoleń na wprowadzanie środków ochrony roślin do obrotu, systemem
zbierania informacji o zatruciach ludzi środkami ochrony roślin oraz realizacją
krajowego planu działania nie spowoduje obciążeń biurokratycznych wobec
przedsiębiorców. Przesunięcie tych osób ma na celu usprawnienie procesu
rejestracji środków ochrony roślin oraz realizację nowych zadań nałożonych na
urząd obsługujący ministra ds. rolnictwa. Jednocześnie wprowadzenie nowych
mechanizmów w procedurze rejestracji środków ochrony roślin przy
terminowym prowadzeniu spraw wpłynie na zwiększenie asortymentu środków
ochrony roślin na rynku, wyrównując dostęp do tych produktów dla polskich
rolników w ramach wspólnego rynku. Przełoży się to także bezpośrednio na
wzrost konkurencyjności i efektywności gospodarstw rolnych.
6. Wpływ projektowanej ustawy na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie projektowanej ustawy nie będzie miało wpływu na sytuację
i rozwój regionalny.
35/08/KC
112
TYTUŁ PROJEKTU:
Projekt ustawy o środkach ochrony roślin
TYTUŁ
WDRAŻANEGO
AKTU
PRAWNEGO
/ Dyrektywa PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY 2009/128/WE
WDRAŻANYCH AKTÓW PRAWNYCH 1):
z dnia 21 października 2009 r.
ustanawiająca ramy wspólnotowego działania na rzecz zrównoważonego stosowania
pestycydów
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
PRZEPISY UNII EUROPEJSKIEJ 2)
Jedn.
Treść przepisu UE
Koni
Jedn. red.
Treść przepisu/ów projektu
Uzasadnienie
red.
eczno
uwzględnienia w
ść
projekcie
Wdr
przepisów
ożeni
wykraczających
a (T
poza minimalne
/ N)
wymogi prawa
UE
Dyrektywa PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY
2009/128/WE z dnia 21 października 2009 r.
ustanawiająca ramy wspólnotowego działania na rzecz
zrównoważonego stosowania pestycydów
Art. 1
Przedmiot
Niniejsza dyrektywa ustala ramy dla osiągnięcia N
zrównoważonego stosowania pestycydów poprzez
zmniejszenie zagrożenia związanego ze stosowaniem
pestycydów i wpływu ich stosowania na zdrowie ludzi i na
1
środowisko, a także poprzez zachęcanie do stosowania
integrowanej ochrony roślin oraz alternatywnych podejść i
technik, takich jak niechemiczne alternatywy dla
pestycydów.
Art. 2
Zakres stosowania
1. Niniejsza dyrektywa ma zastosowanie do pestycydów T
Art. 1 pkt Art. 1. Ustawa reguluje:
będących środkami ochrony roślin zdefiniowanymi w art. 3
2 lit. a-b i 2) zasady:
pkt 10 lit. a).
lit. d-e
a) wprowadzania środków ochrony roślin do
2. Niniejsza dyrektywa ma zastosowanie bez uszczerbku T
obrotu,
dla innych stosownych przepisów wspólnotowych.
b) stosowania środków ochrony roślin,
[…]
e) prowadzenia szkoleń w zakresie środków
ochrony roślin,
f) gromadzenia informacji o zatruciach
środkami ochrony roślin
- w zakresie nieokreślonym w przepisach
rozporządzenia nr 1107/2009 lub w przepisach
Unii Europejskiej wydanych na podstawie
przepisów tego rozporządzenia.
Art. 2 pkt Art. 2. Użyte w ustawie określenia oznaczają:
1
1) środek ochrony roślin – środek ochrony
roślin, o którym mowa w art. 2 ust. 1
rozporządzenia nr 1107/2009;
Art. 77 Art. 77. W ustawie z dnia 18 grudnia 2003 r.
pkt 1 i o ochronie roślin (Dz. U. z 2008 r. Nr 133,
poz. 849, z późn. zm. 5
pkt 5
):
2
Dokumenty związane z tym projektem:
-
740-cz-II
› Pobierz plik

-
740-cz-I
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei