eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o środkach ochrony roślin

Rządowy projekt ustawy o środkach ochrony roślin

Rządowy projekt ustawy o środkach ochrony roślin

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 740
  • Data wpłynięcia: 2012-09-12
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o środkach ochrony roślin
  • data uchwalenia: 2013-03-08
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 455

740-cz-I

powinny zostać rozpatrzone w terminach określonych w rozporządzeniu
nr 1107/2009 (termin skrócony z 18 do 12 miesięcy w przypadku dopuszczania
do obrotu środków ochrony roślin; 120 dni dla spraw wzajemnego uznawania
zezwoleń, 45 dni dla spraw handlu równoległego) należy stwierdzić, że obecny
stan zatrudnienia w obszarze rejestracji tych preparatów nie pozwala na pełną
i terminową realizację zadań w zakresie wydawania zezwoleń na wprowadzanie
środków ochrony roślin do obrotu (dla spraw kontynuowanych i nowych).
Obecne koszty ponoszone przez budżet państwa w związku z realizacją zadań
dotyczących rejestracji środków ochrony roślin wynoszą w skali roku
1 973 401,6 zł, w tym:
1) koszty wynagrodzeń (obejmujące nominalne wynagrodzenie, fundusz
nagród, dodatkowe wynagrodzenie roczne oraz pochodne) – 1 486 000 zł
(16 osób);
2) koszty utrzymania stanowisk pracy (bez środków PT) – 336 000 zł
(16x21 000 zł);
3) Koszty działalności Komisji do Spraw Środków Ochrony Roślin
– 151 401,6 zł (7 członków x 21 628,8 zł).
Dlatego też w związku z przyjęciem projektowanej ustawy planowane jest
przesunięcie 10 osób w ramach Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, które
będą realizowały nowe zadania związane z rejestracją środków ochrony roślin.
Planuje się, że osoby, które zostaną przesunięte do wykonywania nowych zadań
będą zajmowały następujące stanowiska:
1) Naczelnik – 1 osoba (roczny koszt wynagrodzenia jednej osoby
– 137 000 zł),
2) Główny specjalista – 5 osób (roczny koszt wynagrodzenia jednej osoby
– 101 000 zł) = 505 000 zł;
3) Starszy specjalista – 2 osoby (roczny koszt wynagrodzenia jednej osoby
– 94 000 zł) = 188 000 zł;
4) Specjalista – 2 osoby (roczny koszt wynagrodzenia jednej osoby – 86 000 zł)
= 172 000 zł.


75
Przedstawione koszty wynagrodzenia obejmują nominalne wynagrodzenie,
fundusz nagród, dodatkowe wynagrodzenie roczne oraz pochodne. Łączny koszt
wynagrodzenia wymienionych wyżej osób wyniesie 1 002 000 zł.
Jednocześnie należy zwrócić uwagę na wysokość dochodów budżetu państwa
z tytułu realizacji zadań dotyczących rejestracji środków ochrony roślin, które
w ostatnich latach kształtowały się następująco:
- w 2006 – 783 268,99 zł,
- w 2007 – 1 355 727,70 zł,
- w 2008 – 1 392 292,34 zł,
- w 2009 – 1 557 312,43 zł,
- w 2010 – 2 453 300,69 zł,
- w 2011 – 3 055 978, 07 zł.
Powyższe kwoty nie uwzględniają opłat za opracowanie ocen
i raportów pobieranych przez jednostki upoważnione, z uwagi na fakt, że
stanowią one dochód tych jednostek i uiszczane są bezpośrednio na ich rzecz.
Wysokości opłat są zróżnicowane w poszczególnych jednostkach. Przyjęto, że
łącznie wynoszą one ok. 110 000 zł za ocenę jednego środka. Biorąc powyższe
pod uwagę szacuje się, że od 2007 r. opłaty za opracowanie ocen i raportów
odpowiednio wynosiły:
- w 2007 – 110 000,00 zł ( 1 zezwolenie),
- w 2008 – 880 000,00 zł ( 8 zezwoleń),
- w 2009 – 3 850 000,00 zł ( 35 zezwoleń),
- w 2010 – 5 390 000,00 zł ( 49 zezwoleń),
- w 2011 – 8 470 000,00 zł (77 zezwoleń do 31 grudnia 2011 r.).
Obecnie wysokość dochodów budżetu państwa z tytułu opłat związanych
z rejestracją środków ochrony roślin określona została w rozporządzeniu Ministra
Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 31 maja 2005 r. w sprawie wysokości opłat
rejestrowych za czynności związane z wydaniem decyzji dotyczących środków
ochrony roślin i substancji aktywnych oraz trybu ich uiszczania.
Zgodnie z projektem ustawy przewiduje się uchylenie art. 59 ustawy z dnia
18 grudnia 2003 r. o ochronie roślin oraz wprowadzenie przepisem art. 15


76
projektu niniejszej ustawy obowiązku uiszczania opłat za czynności w zakresie
zatwierdzania substancji czynnych, sejfnerów i synergetyków oraz czynności
w zakresie zezwoleń na wprowadzanie środków ochrony roślin do obrotu,
pozwoleń na handel równoległy oraz pozwoleń na prowadzenie badań
związanych z uwalnianiem do środowiska środka ochrony roślin na zasadach
określonych w art. 54 tego rozporządzenia nr 1107/2009. Opłaty wnoszone na
rachunek urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw rolnictwa
stanowić będą dochód budżetu państwa, natomiast w przypadku podmiotów
upoważnionych stanowić będą ich dochód.
Wysokość opłat zostanie szczegółowo określona w drodze rozporządzenia
ministra właściwego do spraw rolnictwa, w którym uwzględnione zostaną
czynności zarówno administracyjne, jak to miało miejsce do tej pory, jak również
czynności związane z oceną merytoryczną środka, która dotychczas nie była
wykonywana w ministerstwie. W tym przypadku, w porównaniu do obecnie
obowiązujących przepisów, przewiduje się określenie jednolitego cennika dla
wszystkich podmiotów, który będzie uwzględniał rzeczywiste koszty wykonania
poszczególnych czynności, mając na uwadze art. 74 rozporządzenia 1107/2009.
Tym samym planowane przesunięcie pracowników w ramach Ministerstwa
Rolnictwa i Rozwoju Wsi umożliwi również opracowywanie ocen i uwag do tych
ocen przez resort rolnictwa. Wówczas opłaty, które dotychczas były pobierane
przez upoważnione podmioty i stanowiły ich dochód, stałyby się także dochodem
budżetu państwa. W związku z powyższym wskazane jest określenie jednakowej
dla wszystkich podmiotów wysokości opłat za określone czynności.
Celem nowych zadań nakładanych na urząd obsługujący ministra właściwego do
spraw rolnictwa jest zapewnienie właściwej oceny środków ochrony roślin
wprowadzanych do obrotu, pozwalającej uniknąć zagrożeń związanych z ich
obrotem i stosowaniem, a także zapewnienie dostępności środków ochrony roślin
dla produkcji rolniczej w Polsce, gwarantującej konkurencyjność polskiego
rolnictwa.
Miernikiem służącym do oceny prawidłowości realizacji zadań wynikających
z projektowanej ustawy będzie terminowość załatwiania spraw w zakresie
wydawania zezwoleń na wprowadzanie środków ochrony roślin do obrotu.
Zapewnienie niezbędnej liczby pracowników do realizacji nowych zadań pozwoli


77
na 100% terminowość załatwiania spraw. W przypadku niezrealizowania
wewnętrznych przesunięć kadrowych w proponowanym zakresie, wskaźnik ten
nie zostanie osiągnięty. Tym samym nie będą realizowane zobowiązania
dotyczące terminów załatwiania spraw wynikające zarówno z przepisów
krajowych (Kpa), jak i przepisów Unii Europejskiej (rozporządzenie
nr 1107/2009). Będzie to również miało negatywny skutek dla rynku środków
ochrony roślin i spowoduje straty producentów środków ochrony roślin, związane
z brakiem możliwości wprowadzania nowych produktów do sprzedaży. Może to
skutkować składaniem skarg na prowadzone postępowania oraz pozwami
w sprawie odszkodowań za utracone korzyści. Ograniczona może zostać także
dostępność środków ochrony roślin, co wpłynie na konkurencyjność polskich
gospodarstw rolnych.
Biorąc pod uwagę, że planowane jest przesunięcie 11 osób w ramach urzędu
obsługującego ministra właściwego do spraw rolnictwa, tym samym nie ulegną
zmianie wydatki w ramach limitów wydatków wskazanych w Części 32
klasyfikacji budżetowej – Rolnictwo, w dziale 750 – Administracja publiczna
w rozdziale 75001 – Urzędy naczelnych i centralnych organów administracji
rządowej.
Ponadto projektowana ustawa zakłada działalność oraz finansowanie Komisji do
Spraw Środków Ochrony Roślin na dotychczasowych zasadach i w ramach
obecnie przyznanych limitów wydatków. Obecnie komisja liczy 5 członków,
a roczny koszt ryczałtowego wynagrodzenia dla jednego członka Komisji wynosi
21 628,80 zł.
W tabeli nr 1 przedstawione zostały koszty zatrudnienia pracowników urzędu
obsługującego ministra właściwego do spraw rolnictwa, realizujących nowe
zadania wynikające z projektowanej ustawy, na lata 2012 – 2021.



78

Tabela 1. Koszty zatrudnienia pracowników urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw rolnictwa, realizujących nowe zadania wynikające z projektowanej ustawy,
na lata 2012 – 2021 (w zł)

Jednostka
Koszty zatrudnienia pracowników realizujących nowe zadania (w zł ) w kolejnych latach
administracji

2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
MRiRW
1 319 000
1 355 932
1 389 830
1 424 576
1 460 190
1 496 695
1 534 113
1 570 931
1 608 634
1 647 241





79
strony : 1 ... 30 ... 38 . [ 39 ] . 40 ... 50 ... 90 ... 120

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: