Rządowy projekt ustawy o środkach ochrony roślin
Rządowy projekt ustawy o środkach ochrony roślin
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 740
- Data wpłynięcia: 2012-09-12
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o środkach ochrony roślin
- data uchwalenia: 2013-03-08
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 455
740-cz-I
2) Ustawa:
1) wykonuje przepisy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1107/2009 (WE) z dnia 21 października 2009 r.
dotyczącego wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin i uchylającego dyrektywy Rady 79/117/EWG
i 91/414/EWG (Dz. Urz. UE L 309 z 24.11.2009, str. 1, z późn. zm.);
2) wdraża postanowienia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/128/WE z dnia 21 października 2009 r.
ustanawiającej ramy wspólnotowego działania na rzecz zrównoważonego stosowania pestycydów (Dz. Urz. UE L 309
z 24.11.2009, str. 71).
3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2011 r. Nr 102, poz. 586 i Nr 227,
poz. 1367.
4) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2008 r. Nr 214, poz. 1344 i Nr 237,
poz. 1651, z 2009 r. Nr 178, poz. 1375, Nr 190, poz. 1474 i Nr 206, poz. 1589, z 2010 r. Nr 182, poz. 1228, Nr 197,
poz. 1307 i Nr 225, poz. 1466 oraz z 2011 r. Nr 217, poz. 1280, Nr 240, poz. 1431 i Nr 244, poz. 1454.
5) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2008 r. Nr 227, poz. 1505, z 2009 r. Nr 20,
poz. 106, Nr 31, poz. 206 i Nr 98, poz. 817, z 2010 r. Nr 47, poz. 278 oraz z 2011 r. Nr 54, poz. 278, Nr 63, poz. 322,
Nr 106, poz. 622 i Nr 171, poz. 1016.
6) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 64, poz. 427, Nr 124, poz. 859, Nr 127, poz. 880
i Nr 128, poz. 883, z 2008 r. Nr 44, poz. 262, Nr 63, poz. 394, Nr 182, poz. 1121, Nr 195, poz. 1198, Nr 216, poz. 1367
i Nr 220, poz. 1414, z 2009 r. Nr 6, poz. 33, Nr 22, poz. 120, Nr 57, poz. 466 i Nr 72, poz. 619, z 2010 r. Nr 8, poz. 51,
Nr 81, poz. 531, Nr 107, poz. 679 i Nr 167, poz. 1131 oraz z 2011 r. Nr 75, poz. 398, Nr 106, poz. 622, Nr 112, poz. 654,
Nr 149, poz. 887, Nr 152, poz. 897, Nr 163, poz. 981, Nr 171, poz. 1016, Nr 207, poz. 1230, Nr 222, poz. 1321, Nr 227,
poz. 1367 i Nr 232, poz. 1378.
01/08-kt
115
UZASADNIENIE
Obecnie sprawy związane z dopuszczaniem do obrotu, obrotem, stosowaniem i kontrolą
środków ochrony roślin są uregulowane w ustawie z dnia 18 grudnia 2003 r. o ochronie
roślin (Dz. U. z 2008 r. Nr 133, poz. 849, z późn. zm.).
Ustawa z dnia 18 grudnia 2003 r. o ochronie roślin obejmuje swoim zakresem
zagadnienia dotyczące:
1) ochrony roślin przed organizmami szkodliwymi – w tym zakresie przepisy tej
ustawy stanowią implementację postanowień dyrektywy Rady 2000/29/WE z dnia
8 maja 2000 r. w sprawie środków ochronnych przed wprowadzaniem do
Wspólnoty organizmów szkodliwych dla roślin lub produktów roślinnych i przed
ich rozprzestrzenianiem się we Wspólnocie (Dz. Urz. WE L 169 z 10.07.2000,
str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne rozdz. 3, t. 29, str. 258,
z późn. zm.) oraz aktów prawa Unii Europejskiej wydanych w trybie przepisów tej
dyrektywy;
2) dopuszczania środków ochrony roślin do obrotu oraz substancji aktywnych do
stosowania w środkach ochrony roślin – w tym zakresie przepisy tej ustawy
stanowią implementację postanowień dyrektywy Rady 91/414/EWG z dnia 15 lipca
1991 r. dotyczącej wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin (Dz. Urz. WE
L 230 z 19.08.1991, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne
rozdz. 3, t. 11, str. 332, z późn. zm.) oraz aktów prawa Unii Europejskiej wydanych
w trybie przepisów tej dyrektywy;
3) zapobiegania zagrożeniom dla zdrowia ludzi, zwierząt oraz dla środowiska, które
mogą powstać w wyniku obrotu i stosowania środków ochrony roślin – zagadnienia
te nie były przedmiotem regulacji aktów prawa Unii Europejskiej;
4) organizacji Państwowej Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa.
Konieczność opracowania projektu ustawy o środkach ochrony roślin wynika
z obowiązku:
1) wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009
z dnia 21 października 2009 r. dotyczącego wprowadzania do obrotu środków
ochrony roślin i uchylającego dyrektywy Rady 79/117/EWG i 91/414/EWG
(Dz. Urz. UE L 309 z 24.11.2009, str. 1);
2) wdrożenia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/128/WE z dnia
21 października 2009 r. ustanawiającej ramy wspólnotowego działania na rzecz
zrównoważonego stosowania pestycydów (Dz. Urz. UE L 309 z 24.11.2009,
str. 71).
Wprowadzenie powyższych regulacji w zakresie środków ochrony roślin wymaga
odrębnego uregulowania w przepisach krajowych zagadnień dotyczących środków
ochrony roślin oraz zagadnień dotyczących ochrony roślin przed organizmami
szkodliwymi. Wynika to zarówno z odmienności tych zagadnień, jak i obszerności obu
materii.
W związku z powyższym te obszary tematyczne będą regulowane w oddzielnych
ustawach, tj. w ustawie z dnia 18 grudnia 2003 r. o ochronie roślin oraz projektowanej
ustawie o środkach ochrony roślin, która będzie zawierać przepisy kompetencyjne
umożliwiające wykonanie postanowień rozporządzenia nr 1107/2009 oraz wdrażać
postanowienia dyrektywy 2009/128/WE, a także określać warunki prowadzenia
integrowanej produkcji roślin.
Projektowana ustawa o środkach ochrony roślin będzie regulować zagadnienia
dotyczące zatwierdzania substancji czynnych, sejfnerów i synergetyków oraz zezwoleń
na wprowadzanie środków ochrony roślin do obrotu oraz zasady wprowadzania do
obrotu i stosowania środków ochrony roślin, potwierdzania sprawności technicznej
sprzętu przeznaczonego do stosowania środków ochrony roślin, prowadzenia
integrowanej produkcji roślin, prowadzenia szkoleń w zakresie środków ochrony roślin
i gromadzenia informacji o zatruciach środkami ochrony roślin.
Art. 1 określa zakres przedmiotowy projektowanej ustawy uwzględniający
zagadnienia, które wynikają z wykonania przepisów rozporządzenia nr 1107/2009 oraz
zagadnienia, które mają na celu wdrożenie dyrektywy 2009/128/WE.
Art. 2 zawiera definicje pojęć wykorzystywanych w projektowanej ustawie.
W słowniczku projektowanej ustawy uwzględniono określenia zdefiniowane
w rozporządzeniu nr 1107/2009 poprzez odesłanie do definicji terminów
wykorzystywanych w przepisach projektowanej ustawy oraz określenia umożliwiające
wdrożenie dyrektywy 2009/128/WE, a także inne określenia umożliwiające jednolite
rozumienie pojęć używanych w projektowanej ustawie.
2
Art. 3 określa, zgodnie z art. 75 rozporządzenia nr 1107/2009, organ właściwy
w zakresie wypełniania obowiązków określonych w tym rozporządzeniu oraz organ
właściwy do współpracy z Komisją Europejską i innymi państwami członkowskimi
Unii Europejskiej w zakresie obowiązków wynikających z postanowień dyrektywy
2009/128/WE.
Rozporządzenie nr 1107/2009 wprowadza znaczące modyfikacje w zakresie systemu
rejestracji środków ochrony roślin. Dotyczy to przede wszystkim następujących
zagadnień:
1) ustanowienia trzech stref współpracy w zakresie rejestracji środków ochrony roślin
i wprowadzenia
podziału pracy pomiędzy państwami członkowskimi
w ramach danej strefy współpracy oraz pomiędzy tymi strefami (Polska w ramach
strefy centralnej będzie współpracować z Belgią, Czechami, Niemcami, Irlandią,
Luksemburgiem, Węgrami, Holandią, Austrią, Rumunią, Słowenią, Słowacją
i Wielką Brytanią);
2) wprowadzenia mechanizmu wzajemnego uznawania zezwoleń na wprowadzanie
środków ochrony roślin do obrotu pomiędzy państwami członkowskimi;
3) określenia lub zmiany zakresu wymaganej dokumentacji dotyczącej środków
ochrony roślin, substancji czynnych, sejfnerów, synergetyków i składników
obojętnych oraz zasad ich oceny.
Zgodnie z obowiązującą ustawą z dnia 18 grudnia 2003 r. o ochronie roślin organem
właściwym w sprawach dopuszczania środków ochrony roślin do obrotu jest minister
właściwy do spraw rolnictwa. Projektowana ustawa utrzymuje kompetencje ministra
właściwego do spraw rolnictwa w tym zakresie. Tym samym minister właściwy do
spraw rolnictwa będzie organem właściwym w zakresie kontaktów z wnioskodawcami
oraz zapewni koordynację współpracy z państwami członkowskimi Unii Europejskiej,
Komisją Europejską i Europejskim Urzędem do spraw Bezpieczeństwa Żywności
w ww. zakresie.
Minister właściwy do spraw rolnictwa będzie również organem właściwym do
współpracy z Komisją Europejską i innymi państwami członkowskimi Unii
Europejskiej w zakresie obowiązków wynikających z postanowień dyrektywy
2009/128/WE, nienależących do właściwości innych organów administracji publicznej
lub jednostek organizacyjnych.
3
Proponuje się, aby Główny Inspektor Ochrony Roślin i Nasiennictwa był organem
właściwym do przekazywania Komisji Europejskiej informacji o wdrożeniu systemu
kontroli sprzętu przeznaczonego do stosowania środków ochrony roślin. Zgodnie
z art. 8 ust. 6 dyrektywy 2009/128/WE państwa członkowskie zostały bowiem
zobligowane do wyznaczenia organów odpowiedzialnych za wdrożenie systemów
kontroli tego sprzętu i przekazywania Komisji Europejskiej informacji w tym zakresie.
Ponadto określono, że wojewódzki inspektor ochrony roślin i nasiennictwa, który
sprawuje kontrolę w zakresie wprowadzania do obrotu i stosowania środków ochrony
roślin, będzie organem właściwym, o którym mowa w art. 67 ust. 1 rozporządzenia
nr 1107/2009.
Art. 4 określa, w jakim języku powinny być składane wnioski w sprawach
zatwierdzania substancji czynnych, sejfnerów i synergetyków oraz w sprawach
zezwoleń na wprowadzanie środków ochrony roślin do obrotu, pozwoleń na handel
równoległy i pozwoleń na prowadzenie badań oraz dokumentacja dołączana do tych
wniosków.
Biorąc pod uwagę, że zgodnie z regulacjami zawartymi w rozdziale II rozporządzenia
nr 1107/2009 procedura zatwierdzania substancji czynnych, sejfnerów i synergetyków
odbywa się w ramach współdziałania państw członkowskich Unii Europejskiej,
Europejskiego Urzędu do spraw Bezpieczeństwa Żywności oraz Komisji Europejskiej,
w projektowanej ustawie przewidziano, że w celu zapewnienia sprawnej współpracy,
zarówno wnioski, jak i dokumentację w tym zakresie należy przedłożyć w języku
angielskim.
Natomiast, mając na względzie art. 33 ust. 5 rozporządzenia nr 1107/2009, który
dopuszcza możliwość składania wniosków w sprawach środków ochrony roślin
w językach narodowych lub urzędowych danego państwa członkowskiego Unii
Europejskiej, w projektowanej ustawie określono, że wnioski te będą składane w języku
polskim.
Jednocześnie z uwagi na fakt, że wnioski o wydanie zezwoleń na wprowadzanie
środków ochrony roślin do obrotu są składane do kilku państw w ramach tej samej
strefy, określono, zgodnie z wytycznymi Komisji Europejskiej, że dokumentacja
dołączana do tych wniosków będzie przedkładana przynajmniej w języku angielskim,
z wyłączeniem sytuacji, gdy wniosek o wydanie zezwolenia będzie dotyczyć
4
Dokumenty związane z tym projektem:
-
740-cz-II
› Pobierz plik
-
740-cz-I
› Pobierz plik