eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 739
  • Data wpłynięcia: 2012-09-19
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo lotnicze
  • data uchwalenia: 2012-12-07
  • adres publikacyjny: Dz.U. 2013 r. poz. 134

739




Art. 77e. 1. Zarządzający lotniskiem użytku publicznego,
o którym mowa w art. 77c ust. 1, jest obowiązany
do rozpoczęcia negocjacji z przewoźnikami
lotniczymi, o których mowa w art. 77 ust. 2, lub
z podmiotami
ich reprezentującymi, celem
zawarcia porozumienia w sprawie jakości
świadczonych przez niego usług. Negocjacje
w sprawie jakości usług mogą być prowadzone
w ramach konsultacji, o których mowa w art. 77
ust. 1 lub w art. 77c.
2. W porozumieniu określa się co najmniej poziom
usług świadczonych przez zarządzającego
lotniskiem użytku publicznego, uwzględniając
system lub wysokość opłat lotniskowych oraz
poziom usług, do którego uprawnieni są
przewoźnicy lotniczy w zamian za opłaty
lotniskowe.
3. Zawarte porozumienie zarządzający lotniskiem
użytku publicznego przekazuje do wiadomości
Prezesowi Urzędu wraz z taryfą opłat lotniskowych
w przypadku przekazania jej do zatwierdzenia, lub
niezwłocznie po jego zawarciu, gdy zostało ono
zawarte w innym terminie niż okres prowadzenia
konsultacji projektu taryfy opłat lotniskowych.
Art. 77f. 1. Przed podjęciem decyzji o inwestycji o dużej skali,
zarządzający lotniskiem użytku publicznego,
o którym mowa w art. 77c ust. 1, jest obowiązany
do przeprowadzenia konsultacji z podmiotami,
o których mowa w art. 77 ust. 1, dotyczących
planowanych inwestycji. Konsultacje te mogą
odbywać się w ramach konsultacji opłat
lotniskowych, o których mowa w art. 77 ust. 1 lub
15



art. 77c, albo w ramach negocjacji w sprawie
jakości świadczonych usług, o których mowa
w art. 77e ust. 1.
2. Za inwestycję o dużej skali, o której mowa
w ust. 1, uznaje się każdą inwestycję polegającą na
rozbudowie lub przebudowie istniejącej lub
budowie nowej infrastruktury,
wpływającą
w sposób
znaczący
na
przepustowość
poszczególnych elementów infrastruktury lotniska,
w szczególności pasa startowego i terminalu
pasażerskiego.
3. Prezes Urzędu może zażądać od zarządzającego
lotniskiem, o którym mowa w ust. 1,
przedstawienia informacji o przebiegu i wynikach
konsultacji, o których mowa w ust. 1.
Art. 77g. 1. Liczbę obsłużonych pasażerów, o której mowa
w art. 77a ust. 5, art. 77b ust. 1 i 10 oraz art. 77c
ust. 1, ustala się na podstawie danych Eurostat dla
ostatniego roku kalendarzowego poprzedzającego
wyrażenie zgody, o której mowa w art. 77a ust. 1,
lub rozpoczęcie konsultacji, o których mowa
w art. 77 ust. 1, art. 77c lub art. 77f, dla którego
dane te są dostępne.
2. Prezes Urzędu publikuje corocznie w Dzienniku
Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego i na
stronie internetowej Urzędu wykaz lotnisk,
o których mowa w art. 77c ust. 1.
Art. 77h. 1. Taryfa opłat lotniskowych dla lotniska użytku
publicznego lub zmiana jej postanowień
zatwierdzona przez Prezesa Urzędu oraz taryfa
opłat lotniskowych lub zmiana jej postanowień
przekazana do wiadomości Prezesowi Urzędu,
w odniesieniu do której Prezes Urzędu nie nakazał
16



zmiany, podlegają ogłoszeniu w Dzienniku
Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
2. Taryfa opłat lotniskowych jest zamieszczana
w Zintegrowanym Pakiecie Informacji Lotniczych
w Zbiorze Informacji Lotniczych Polska (AIP
Polska).
3. Zarządzający lotniskiem użytku publicznego
podaje do publicznej wiadomości aktualną taryfę
opłat lotniskowych, w szczególności przez jej
zamieszczenie na swojej stronie internetowej, o ile
taką posiada.
Art. 77i. 1. Zarządzający lotniskiem użytku publicznego może
zróżnicować wysokość opłat lotniskowych ze
względu na:
1) jakość,
zakres lub koszty dotyczące
korzystania z obiektów, urządzeń lub
poszczególnych usług świadczonych przez
zarządzającego lotniskiem użytku publicznego
na lotnisku, w tym w terminalach lub ich
częściach, w celu zapewnienia podmiotom,
o których mowa w art. 75 ust. 1, usług
dostosowanych do ich indywidualnych potrzeb
lub
udostępnienia
tym
podmiotom
przeznaczonego do danego celu terminalu lub
jego części, lub
2) jakiekolwiek inne obiektywne i przejrzyste
przesłanki

pod warunkiem zachowania zasad
niedyskryminacji i równego traktowania.
2. Dostęp do obiektów, urządzeń lub poszczególnych
usług dostosowanych do indywidualnych potrzeb,
o których mowa w ust. 1, jest otwarty dla
17



wszystkich podmiotów, o których mowa w art. 75
ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 3.
3. W przypadku gdy o dostęp do obiektów, urządzeń
lub poszczególnych usług dostosowanych do
indywidualnych potrzeb, o których mowa w ust. 1,
ubiega się większa liczba podmiotów niż może
uzyskać ten dostęp ze względu na ograniczenia
przepustowości lotniska, zarządzający lotniskiem
użytku publicznego zapewnia do nich dostęp na
podstawie podanych do publicznej wiadomości
w sposób
zwyczajowo przyjęty kryteriów
określonych przez tego zarządzającego.
4. Kryteria, o których mowa w ust. 3, powinny być
adekwatne, obiektywne, przejrzyste i niedyskry-
minacyjne.
5. W przypadku uznania, iż określone przez
zarządzającego lotniskiem kryteria, o których
mowa w ust. 3, nie spełniają wymagań określonych
w ust. 4, podmiot, o którym mowa w art. 75 ust. 1,
lub podmiot reprezentujący takie podmioty, może
zwrócić się do Prezesa Urzędu z wnioskiem
o zbadanie ich zgodności w tym zakresie
i nakazanie ich zmiany.
6. Prezes Urzędu, z urzędu lub na wniosek
podmiotów, o których mowa w ust. 5, w drodze
decyzji administracyjnej, nakazuje zarządzającemu
lotniskiem zmianę kryteriów, o których mowa
w ust. 3, w przypadku uznania, iż nie spełniają one
wymagań określonych w ust. 4.
Art. 77j. Minister właściwy do spraw transportu określi,
w drodze rozporządzenia:
18



1) szczegółowe warunki, sposób i tryb prowadzenia
konsultacji, o których mowa w art. 77 ust. 1
i art. 77c, w tym zakres przedstawianych
informacji,
2) szczegółowe wymagania dotyczące ustalania
taryfy opłat lotniskowych,
3) tryb zatwierdzania taryfy opłat lotniskowych
i tryb jej publikacji

kierując
się
zasadami
niedyskryminacji,
przejrzystości, powiązania opłat z kosztami
udostępniania obiektów i urządzeń oraz usług, a także
mając na uwadze konieczność zapewnienia
efektywnego nadzoru nad opłatami lotniskowymi.
Art. 77k. 1. Prezes Urzędu sporządza roczne sprawozdanie
z realizacji zadań z zakresu nadzoru nad opłatami
lotniskowymi.
2. Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 1, jest
publikowane na stronie internetowej Urzędu.”;
7) po art. 78 dodaje się art. 78a w brzmieniu:
„Art. 78a. 1. Zarządzający lotniskiem użytku publicznego może
odmówić podmiotowi, o którym mowa w art. 75
ust. 1, korzystania z obiektów, urządzeń lub
świadczenia usług, jeżeli podmiot ten dopuścił się
zwłoki, w rozumieniu przepisów Kodeksu
cywilnego, w regulowaniu opłat lotniskowych
należnych temu zarządzającemu, pod warunkiem
że nie spowoduje to zagrożenia bezpieczeństwa
wykonywania operacji lotniczych, pasażerów lub
ładunków.
2. Przed zastosowaniem odmowy, o której mowa
w ust. 1, zarządzający lotniskiem użytku
publicznego jest obowiązany do wyznaczenia
19

strony : 1 ... 3 . [ 4 ] . 5 ... 10 ... 20 ... 26

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: