eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 739
  • Data wpłynięcia: 2012-09-19
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo lotnicze
  • data uchwalenia: 2012-12-07
  • adres publikacyjny: Dz.U. 2013 r. poz. 134

739



prawa międzynarodowego, które zostały
naruszone;
3) argumenty
potwierdzające
naruszenia,
o których mowa w pkt 1.
7. Po rozpatrzeniu wniosku, o którym mowa w ust. 5,
w przypadku stwierdzenia, że taryfa opłat
lotniskowych narusza zasady ustalania tych opłat
określone w Konwencji, o której mowa w art. 3
ust. 2, prawie lotniczym lub przepisach
międzynarodowych Prezes Urzędu, w drodze
decyzji administracyjnej, nakazuje jej zmianę,
określając
termin
dokonania
zmiany.
Dotychczasowe opłaty lotniskowe mogą być
pobierane do czasu wejścia w życie zmienionych
opłat albo do czasu upływu terminu określonego
w decyzji Prezesa Urzędu, w zależności od tego,
który z tych terminów jest wcześniejszy.
8. Przepisy ust. 1 – 7 stosuje się odpowiednio do
zmiany poszczególnych postanowień taryfy opłat
lotniskowych.
9. W przypadku nowo zakładanych lotnisk użytku
publicznego przepisy ust. 1 – 7 stosuje się, przy
czym konsultacje, o których mowa w ust. 1,
prowadzone są z przewoźnikami lotniczymi, którzy
planują wykonywanie operacji do lub z danego
lotniska użytku publicznego w sezonie
rozkładowym, w którym planowane jest wejście
w życie
taryfy
opłat lotniskowych lub
w pierwszym sezonie rozkładowym następującym
po sezonie, w którym planowane jest wejście
w życie opłat, i poinformowali o takich planach
zarządzającego lotniskiem, lub z przedstawicielami
tych przewoźników.
10



10. Przepisów ust. 1 – 9 nie stosuje się do
zarządzającego lotniskiem użytku publicznego
obsługującym w ciągu roku nie więcej niż
5 000 000 pasażerów, które jest lotniskiem użytku
publicznego obsługującym największą liczbę
pasażerów na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej.
Art. 77c. 1. Zarządzający lotniskiem użytku publicznego
obsługującym w ciągu roku więcej niż 5 000 000
pasażerów albo – jeżeli żadne lotnisko użytku
publicznego w Rzeczypospolitej Polskiej nie
spełnia tego kryterium – lotniskiem użytku
publicznego, które w roku kalendarzowym
poprzedzającym rozpoczęcie konsultacji obsłużyło
największą liczbę pasażerów spośród lotnisk na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oprócz
realizacji obowiązku prowadzenia konsultacji,
o których mowa w art. 77 ust. 1, jest obowiązany
do corocznego prowadzenia konsultacji
z podmiotami, o których mowa w art. 77 ust. 1,
dotyczących funkcjonowania systemu opłat
lotniskowych, wysokości tych opłat oraz jakości
usług świadczonych w zamian za opłaty
lotniskowe. W ramach prowadzonych konsultacji
zarządzający lotniskiem przekazuje podmiotom,
o których mowa w art. 77 ust. 1, informacje
dotyczące, w szczególności metody ustalania opłat
oraz
związanych
z
opłatami
kosztów
i przychodów, w tym pochodzących ze środków
publicznych, jak również usług i elementów
infrastruktury udostępnianych w zamian za
pobierane opłaty, w tym stopnia wykorzystania tej
infrastruktury oraz prognoz dotyczących ruchu
11



lotniczego i opłat, a także planów rozwoju
infrastruktury i ich wpływu na przepustowość
portu lotniczego.
2. Przepisu ust. 1 zdanie pierwsze nie stosuje się,
jeżeli w trakcie ostatnich przeprowadzonych
konsultacji, o których mowa w ust. 1 albo w art. 77
ust. 1, zawarte zostało porozumienie między
zarządzającym lotniskiem a podmiotami, o których
mowa w art. 77 ust. 1, w którym został określony
inny termin prowadzenia konsultacji. W takim
przypadku konsultacje prowadzone są w terminie
określonym w tym porozumieniu.
3. Prezes Urzędu może z urzędu albo na uzasadniony
wniosek przewoźnika lotniczego, o którym mowa
w art. 77 ust. 2, lub podmiotu reprezentującego
takich przewoźników, nakazać zarządzającemu
tym lotniskiem przeprowadzenie dodatkowych
konsultacji,
wskazując
jednocześnie
na
uzasadnienie dla takiego
żądania. Zakres
konsultacji jest tożsamy z zakresem określonym
w ust. 1.
4. Na wniosek zarządzającego lotniskiem, o którym
mowa w ust. 1, przed przeprowadzeniem
konsultacji, o których mowa w ust. 1, ust. 3 lub
w art. 77 ust. 1, przewoźnicy lotniczy są
obowiązani
przedstawić
zarządzającemu
lotniskiem informacje dotyczące w szczególności
prognoz ruchu, rodzaju i liczby eksploatowanych
statków powietrznych oraz ich działalności na tym
lotnisku.
5. Przewoźnik lotniczy, który mimo wniosku
zarządzającego lotniskiem użytku publicznego nie
przedstawił informacji, o których mowa w ust. 4,
12



traci prawo do udziału w najbliższych
konsultacjach, o których mowa w ust. 1, ust. 3 lub
w art. 77 ust. 1.
Art. 77d. 1. Zarządzający lotniskiem użytku publicznego,
o którym mowa w art. 77c ust. 1, po
przeprowadzeniu konsultacji, o których mowa
w art. 77 ust. 1, przedstawia do zatwierdzenia
Prezesowi Urzędu, z co najmniej kwartalnym
wyprzedzeniem przed planowanym dniem wejścia
w życie, taryfę opłat lotniskowych wraz z jej
uzasadnieniem.
2. W przypadkach uzasadnionych wyjątkowymi,
niemożliwymi do przewidzenia wcześniej
okolicznościami, na wniosek zarządzającego
lotniskiem użytku publicznego zawierający
uzasadnienie opisujące te okoliczności, Prezes
Urzędu może wyrazić zgodę na skrócenie terminu,
o którym mowa w ust. 1. Termin przedstawienia
taryfy opłat lotniskowych do zatwierdzenia
Prezesowi Urzędu nie może być jednak krótszy niż
2 miesiące przed planowanym dniem wejścia tej
taryfy w życie.
3. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio do
zmiany poszczególnych postanowień taryfy opłat
lotniskowych.
4. Przepisu ust. 3 nie stosuje się do usunięcia
oczywistej omyłki pisarskiej w taryfie opłat
lotniskowych oraz do zmian wynikających
bezpośrednio ze zmiany przepisów prawa
w zakresie innym niż przepisy ustawy dotyczące
opłat lotniskowych, pod warunkiem że zmiany te
nie mają wpływu na wysokość opłat lotniskowych
lub zniżek. W takiej sytuacji zarządzający
13



lotniskiem dokonuje samodzielnie zmiany
postanowień taryfy i przekazuje zmienioną taryfę
do wiadomości Prezesa Urzędu. Zmiana wchodzi
w życie, pod warunkiem że w terminie 7 dni od
dnia jej otrzymania Prezes Urzędu nie wyrazi
sprzeciwu.
5. Prezes Urzędu, w drodze decyzji administracyjnej,
odmawia zatwierdzenia taryfy opłat lotniskowych
albo jej części lub nakazuje jej zmianę
w przypadku, gdy jest ona niezgodna z zasadami
dotyczącymi ustalania opłat lotniskowych
ustalonymi w Konwencji, o której mowa w art. 3
ust. 2, prawie lotniczym, przepisach prawa Unii
Europejskiej lub w przepisach międzynarodowych,
w tym gdy zarządzający lotniskiem nie dopełnił
obowiązku przeprowadzenia konsultacji zgodnie
z art. 77 lub art. 77c. W decyzji Prezes Urzędu
określa, czy zarządzający lotniskiem użytku
publicznego jest obowiązany do ponownego
przeprowadzenia konsultacji, o których mowa
w art. 77 ust. 1, biorąc pod uwagę zakres nakazanej
zmiany oraz jej wpływ na przewoźników
lotniczych.
6. Prezes
Urzędu może, w drodze decyzji
administracyjnej, odmówić zatwierdzenia taryfy
opłat lotniskowych albo jej części lub nakazać jej
zmianę w przypadku, gdy w sposób istotny
i nieuzasadniony odbiega ona od informacji
przedstawionych w zatwierdzonym planie
generalnym, o którym mowa w art. 55 ust. 5, lub
gdy zarządzający lotniskiem użytku publicznego
nie dopełnił obowiązku, o którym mowa w art. 77e
ust. 1.
14

strony : 1 ... 2 . [ 3 ] . 4 ... 10 ... 20 ... 26

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: