Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 739
- Data wpłynięcia: 2012-09-19
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo lotnicze
- data uchwalenia: 2012-12-07
- adres publikacyjny: Dz.U. 2013 r. poz. 134
739
Objęcie siecią portów i wspólnym systemem opłat będzie musiało być poprzedzone
wnioskiem składanym przez zarządzającego lotniskiem użytku publicznego do ministra
właściwego do spraw transportu. Przy ocenie wniosków minister właściwy do spraw
transportu oraz Prezes Urzędu będą kierowali się powyższymi kryteriami.
Jednocześnie w związku z faktem, iż Prezes Urzędu pełni rolę nadzorczą nad poprawnym
funkcjonowaniem rynku lotniczego, powinien on brać udział w procesie opiniowania
ustanawiania sieci portów lotniczych oraz wspólnego systemu opłat lotniskowych. Opinia
Prezesa Urzędu powinna dotyczyć w szczególności obszarów związanych z zapewnieniem
równego dostępu do infrastruktury lotniskowej oraz konkurencji, bezpieczeństwa,
a w szczególności poprawności ustalenia wspólnego systemu opłat lotniskowych oraz
zapewnienia równej konkurencji pomiędzy lotniskami użytku publicznego objętymi
wspólnym systemem opłat lotniskowych oraz użytkownikami lotnisk korzystających z tych
lotnisk.
Projekt rozporządzenia nie podlega notyfikacji zgodnie z trybem przewidzianym
rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239,
poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597) oraz nie wymaga przedstawienia właściwym
instytucjom i organom Unii Europejskiej lub Europejskiemu Bankowi Centralnemu.
6
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Wpływ na budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Projektowane rozporządzenie nie wpłynie na budżet państwa i budżety jednostek samorządu
terytorialnego. Obowiązki administracji państwowej związane z ustanawianiem sieci portów
lotniczych oraz wspólnego systemu opłat lotniskowych wskazane w projektowanym
rozporządzeniu powinny być realizowane w ramach obecnie funkcjonujących budżetów.
2. Wpływ na rynek pracy
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało istotnego wpływu na rynek pracy.
Ustanowienie sieci portów lotniczych lub wspólnego systemu opłat powinno odbywać się
w ramach tych samych przedsiębiorstw prowadzących działalność w zakresie zarządzania
lotniskiem. Możliwym skutkiem jest zmiana struktur organizacyjnych związanych
z zarządzaniem kilkoma lotniskami w ramach sieci lotnisk, jak również z prowadzeniem
wspólnej polityki w zakresie opłat lotniskowych w ramach lotnisk objętych wspólnym
systemem opłat lotniskowych.
3. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Projektowane rozporządzenie może pozytywnie wpłynąć na funkcjonowanie podmiotów na
rynku lotniczym, przy zapewnieniu przestrzegania zasad równej konkurencji pomiędzy
użytkownikami lotnisk, jak również pomiędzy samymi lotniskami użytku publicznego,
a w szczególności zasad ustalania opłat lotniskowych (ustalonych w prawie lotniczym,
Konwencji, o której mowa w art. 3 ust. 2 ustawy, prawie Unii Europejskiej oraz przepisach
międzynarodowych).
4. Wpływ na sytuację i rozwój regionalny
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało bezpośredniego przełożenia na sytuację
i rozwój regionalny.
5. Wpływ na podmioty działające na rynku przewozów lotniczych
Projektowane rozporządzenie może pozytywnie wpłynąć na funkcjonowanie podmiotów na
rynku lotniczym, przy zapewnieniu przestrzegania zasad równej konkurencji pomiędzy
użytkownikami lotnisk, jak również pomiędzy samymi lotniskami użytku publicznego,
a w szczególności zasad ustalania opłat lotniskowych (ustalonych w prawie lotniczym,
Konwencji, o której mowa w art. 3 ust. 2 ustawy, prawie Unii Europejskiej oraz przepisach
międzynarodowych).
6. Zgodność z prawem Unii Europejskiej
Projekt jest zgodny z prawem Unii Europejskiej. Projekt stanowi wykonanie art. 4 oraz 5
Dyrektywy 2009/12/WE w sprawie opłat lotniskowych.
7
7. Biuletyn Informacji Publicznej
Stosownie do postanowień § 11a ust. 1 i ust. 2 pkt 1 uchwały Nr 49 Rady Ministrów z dnia
19 marca 2002 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. Nr 13, poz. 221, z późn. zm.),
projekt rozporządzenia zostanie udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego
Centrum Legislacji.
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) projekt rozporządzenia zostanie,
z chwilą przekazania do uzgodnień z członkami Rady Ministrów, udostępniony na stronach
urzędowego informatora teleinformatycznego – Biuletynu Informacji Publicznej.
Zgłoszenia podmiotów zainteresowanych pracami nad projektem rozporządzenia, w trybie
art. 7 ustawy o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa, zostaną rozpatrzone
w toku procesu legislacyjnego.
8. Konsultacje społeczne
Projekt rozporządzenia zostanie skonsultowany ze środowiskiem lotniczym i organizacjami
społecznymi oraz zostanie przekazany do konsultacji następującym podmiotom:
1) Ad Astra Executive Charter sp. z o. o.,
2) Aeroklub Polski,
3) Bingo Airways,
4) Blue Jet sp. z o.o.,
5) Enter Air sp. z o.o.,
6) Eurolot S. A.,
7) Exin sp. z o.o.,
8) FLYJET sp. z o.o.,
9) General Aviation sp. z o. o.,
10) IBEX – U.L. sp. z o.o,
11) OLT Express Poland,
12) OLT Express Regional,
13) Polskie Linie Lotnicze LOT S. A.,
14) Sky Taxi sp. z o.o.,
15) Small Planet Airlines sp. z o.o.,
16) Sprint Air S.A.,
17) Sprint Air Cargo sp. z o. o.,
18) SPZOZ Lotnicze Pogotowie Ratunkowe,
19) Travel Service Polska,
20) HiFlyer Polska Sp. z o.o.,
21) IATA Polska,
22) BARIP,
23) Krajowe Towarzystwo Lotnicze AOPA POLAND,
24) Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze”,
25) Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze S.A.,
26) Port Lotniczy Bydgoszcz S.A.,
27) Port Lotniczy Gdańsk sp. z o.o.,
28) Międzynarodowy Port Lotniczy im. Jana Pawła II Kraków –Balice sp. z o.o.,
29) Port Lotniczy Łódź im. W. Reymonta sp. z o.o.,
30) Port Lotniczy Poznań – Ławica sp. z o.o.,
31) Port Lotniczy Szczecin – Goleniów sp. z o.o.,
32) Port Lotniczy Wrocław S.A.,
33) Port Lotniczy „Rzeszów-Jasionka” sp. z o.o.,
34) Krajowa Rada Lotnictwa,
35) Związek Regionalnych Portów Lotniczych,
8
36) Polska Agencja Żeglugi Powietrznej,
37) NSZZ „Solidarność” 80 Region Mazowsze K.Z. Nr 25 w P.P. „Porty Lotnicze”,
38) NSZZ ”Solidarność” Region Mazowsze K.Z. Nr 2937 w P.P. „Porty Lotnicze”,
39) Związek Zawodowy Pracowników Lotnictwa Cywilnego,
40) Związek Zawodowy Naziemnego Personelu Lotniczego,
41) Związek Zawodowy Personelu Pokładowego,
42) Związek Zawodowy Pilotów Komunikacyjnych,
43) Związek Zawodowy Pilotów Liniowych,
44) Związek Zawodowy Pracowników PLL LOT S.A.,
45) Związek Zawodowy Pracowników Portu Lotniczego Warszawa-Okęcie,
46) Związek Zawodowy Pracowników PPL pracowników spółek z udziałem
przedsiębiorstwa i lotnisk komunikacyjnych,
47) Niezależny Samorządny Związek Zawodowy „Solidarność”,
48) Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych,
49) Forum Związków Zawodowych,
50) Pracodawcy Rzeczypospolitej Polskiej,
51) Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych – Lewiatan,
52) Business Center Club – Związek Pracodawców.
09/02rch
9
Projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU, BUDOWNICTWA I GOSPODARKI MORSKIEJ
z dnia
w sprawie opłat lotniskowych
Na podstawie art. 77j ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz. U. z 2012 r.
poz. 933 i 951 ) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) szczegółowe warunki, sposób i tryb prowadzenia konsultacji, o których mowa
w art. 77 ust. 1 i art. 77c ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze, zwanej dalej
„ustawą”, w tym zakres przedstawianych informacji;
2) szczegółowe wymagania dotyczące ustalania taryfy opłat lotniskowych;
3) tryb zatwierdzania taryfy opłat lotniskowych i tryb jej publikacji.
§ 2. Zarządzający lotniskiem użytku publicznego może ustalić w szczególności następujące
opłaty lotniskowe (opłaty standardowe):
1) startową lub za lądowanie – związaną z udostępnieniem obiektów i urządzeń oraz
wykonywaniem czynności niezbędnych dla zapewnienia wykonania operacji startu lub
lądowania statku powietrznego;
2) pasażerską – związaną z udostępnieniem i utrzymaniem budynków dworców
pasażerskich oraz urządzeń w nich się znajdujących;
3) towarową – związaną z udostępnieniem i utrzymaniem budynków dworców
towarowych oraz urządzeń w nich się znajdujących, wykorzystywanych przy
przewozie ładunków (towarów i poczty);
4) postojową – związaną z udostępnieniem miejsc parkingowych lub hangarów oraz ich
oświetleniem.
§ 3. 1. Opłaty lotniskowe określa się w walucie obowiązującej na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej.
2. Zarządzający lotniskiem określa i podaje do publicznej wiadomości, w szczególności
poprzez publikację na stronie internetowej lotniska, o ile taką posiada, zakres i warunki
świadczenia usług objętych opłatami lotniskowymi.
§ 4. 1. Opłaty lotniskowe na lotniskach użytku publicznego ustala się w sposób:
1) zapewniający łatwość naliczenia należności z tytułu tych opłat;
2) umożliwiający sprawdzenie przez podmioty, o których mowa w art. 75 ust. 1 ustawy,
poprawności naliczonej należności, o której mowa w pkt 1;
1) Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej kieruje działem administracji rządowej – transport,
na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie
szczegółowego zakresu działania Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej (Dz. U. Nr 248,
poz. 1494).
wnioskiem składanym przez zarządzającego lotniskiem użytku publicznego do ministra
właściwego do spraw transportu. Przy ocenie wniosków minister właściwy do spraw
transportu oraz Prezes Urzędu będą kierowali się powyższymi kryteriami.
Jednocześnie w związku z faktem, iż Prezes Urzędu pełni rolę nadzorczą nad poprawnym
funkcjonowaniem rynku lotniczego, powinien on brać udział w procesie opiniowania
ustanawiania sieci portów lotniczych oraz wspólnego systemu opłat lotniskowych. Opinia
Prezesa Urzędu powinna dotyczyć w szczególności obszarów związanych z zapewnieniem
równego dostępu do infrastruktury lotniskowej oraz konkurencji, bezpieczeństwa,
a w szczególności poprawności ustalenia wspólnego systemu opłat lotniskowych oraz
zapewnienia równej konkurencji pomiędzy lotniskami użytku publicznego objętymi
wspólnym systemem opłat lotniskowych oraz użytkownikami lotnisk korzystających z tych
lotnisk.
Projekt rozporządzenia nie podlega notyfikacji zgodnie z trybem przewidzianym
rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239,
poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597) oraz nie wymaga przedstawienia właściwym
instytucjom i organom Unii Europejskiej lub Europejskiemu Bankowi Centralnemu.
6
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Wpływ na budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Projektowane rozporządzenie nie wpłynie na budżet państwa i budżety jednostek samorządu
terytorialnego. Obowiązki administracji państwowej związane z ustanawianiem sieci portów
lotniczych oraz wspólnego systemu opłat lotniskowych wskazane w projektowanym
rozporządzeniu powinny być realizowane w ramach obecnie funkcjonujących budżetów.
2. Wpływ na rynek pracy
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało istotnego wpływu na rynek pracy.
Ustanowienie sieci portów lotniczych lub wspólnego systemu opłat powinno odbywać się
w ramach tych samych przedsiębiorstw prowadzących działalność w zakresie zarządzania
lotniskiem. Możliwym skutkiem jest zmiana struktur organizacyjnych związanych
z zarządzaniem kilkoma lotniskami w ramach sieci lotnisk, jak również z prowadzeniem
wspólnej polityki w zakresie opłat lotniskowych w ramach lotnisk objętych wspólnym
systemem opłat lotniskowych.
3. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Projektowane rozporządzenie może pozytywnie wpłynąć na funkcjonowanie podmiotów na
rynku lotniczym, przy zapewnieniu przestrzegania zasad równej konkurencji pomiędzy
użytkownikami lotnisk, jak również pomiędzy samymi lotniskami użytku publicznego,
a w szczególności zasad ustalania opłat lotniskowych (ustalonych w prawie lotniczym,
Konwencji, o której mowa w art. 3 ust. 2 ustawy, prawie Unii Europejskiej oraz przepisach
międzynarodowych).
4. Wpływ na sytuację i rozwój regionalny
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało bezpośredniego przełożenia na sytuację
i rozwój regionalny.
5. Wpływ na podmioty działające na rynku przewozów lotniczych
Projektowane rozporządzenie może pozytywnie wpłynąć na funkcjonowanie podmiotów na
rynku lotniczym, przy zapewnieniu przestrzegania zasad równej konkurencji pomiędzy
użytkownikami lotnisk, jak również pomiędzy samymi lotniskami użytku publicznego,
a w szczególności zasad ustalania opłat lotniskowych (ustalonych w prawie lotniczym,
Konwencji, o której mowa w art. 3 ust. 2 ustawy, prawie Unii Europejskiej oraz przepisach
międzynarodowych).
6. Zgodność z prawem Unii Europejskiej
Projekt jest zgodny z prawem Unii Europejskiej. Projekt stanowi wykonanie art. 4 oraz 5
Dyrektywy 2009/12/WE w sprawie opłat lotniskowych.
7
7. Biuletyn Informacji Publicznej
Stosownie do postanowień § 11a ust. 1 i ust. 2 pkt 1 uchwały Nr 49 Rady Ministrów z dnia
19 marca 2002 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. Nr 13, poz. 221, z późn. zm.),
projekt rozporządzenia zostanie udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego
Centrum Legislacji.
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) projekt rozporządzenia zostanie,
z chwilą przekazania do uzgodnień z członkami Rady Ministrów, udostępniony na stronach
urzędowego informatora teleinformatycznego – Biuletynu Informacji Publicznej.
Zgłoszenia podmiotów zainteresowanych pracami nad projektem rozporządzenia, w trybie
art. 7 ustawy o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa, zostaną rozpatrzone
w toku procesu legislacyjnego.
8. Konsultacje społeczne
Projekt rozporządzenia zostanie skonsultowany ze środowiskiem lotniczym i organizacjami
społecznymi oraz zostanie przekazany do konsultacji następującym podmiotom:
1) Ad Astra Executive Charter sp. z o. o.,
2) Aeroklub Polski,
3) Bingo Airways,
4) Blue Jet sp. z o.o.,
5) Enter Air sp. z o.o.,
6) Eurolot S. A.,
7) Exin sp. z o.o.,
8) FLYJET sp. z o.o.,
9) General Aviation sp. z o. o.,
10) IBEX – U.L. sp. z o.o,
11) OLT Express Poland,
12) OLT Express Regional,
13) Polskie Linie Lotnicze LOT S. A.,
14) Sky Taxi sp. z o.o.,
15) Small Planet Airlines sp. z o.o.,
16) Sprint Air S.A.,
17) Sprint Air Cargo sp. z o. o.,
18) SPZOZ Lotnicze Pogotowie Ratunkowe,
19) Travel Service Polska,
20) HiFlyer Polska Sp. z o.o.,
21) IATA Polska,
22) BARIP,
23) Krajowe Towarzystwo Lotnicze AOPA POLAND,
24) Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze”,
25) Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze S.A.,
26) Port Lotniczy Bydgoszcz S.A.,
27) Port Lotniczy Gdańsk sp. z o.o.,
28) Międzynarodowy Port Lotniczy im. Jana Pawła II Kraków –Balice sp. z o.o.,
29) Port Lotniczy Łódź im. W. Reymonta sp. z o.o.,
30) Port Lotniczy Poznań – Ławica sp. z o.o.,
31) Port Lotniczy Szczecin – Goleniów sp. z o.o.,
32) Port Lotniczy Wrocław S.A.,
33) Port Lotniczy „Rzeszów-Jasionka” sp. z o.o.,
34) Krajowa Rada Lotnictwa,
35) Związek Regionalnych Portów Lotniczych,
8
36) Polska Agencja Żeglugi Powietrznej,
37) NSZZ „Solidarność” 80 Region Mazowsze K.Z. Nr 25 w P.P. „Porty Lotnicze”,
38) NSZZ ”Solidarność” Region Mazowsze K.Z. Nr 2937 w P.P. „Porty Lotnicze”,
39) Związek Zawodowy Pracowników Lotnictwa Cywilnego,
40) Związek Zawodowy Naziemnego Personelu Lotniczego,
41) Związek Zawodowy Personelu Pokładowego,
42) Związek Zawodowy Pilotów Komunikacyjnych,
43) Związek Zawodowy Pilotów Liniowych,
44) Związek Zawodowy Pracowników PLL LOT S.A.,
45) Związek Zawodowy Pracowników Portu Lotniczego Warszawa-Okęcie,
46) Związek Zawodowy Pracowników PPL pracowników spółek z udziałem
przedsiębiorstwa i lotnisk komunikacyjnych,
47) Niezależny Samorządny Związek Zawodowy „Solidarność”,
48) Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych,
49) Forum Związków Zawodowych,
50) Pracodawcy Rzeczypospolitej Polskiej,
51) Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych – Lewiatan,
52) Business Center Club – Związek Pracodawców.
09/02rch
9
Projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU, BUDOWNICTWA I GOSPODARKI MORSKIEJ
z dnia
w sprawie opłat lotniskowych
Na podstawie art. 77j ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz. U. z 2012 r.
poz. 933 i 951 ) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) szczegółowe warunki, sposób i tryb prowadzenia konsultacji, o których mowa
w art. 77 ust. 1 i art. 77c ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze, zwanej dalej
„ustawą”, w tym zakres przedstawianych informacji;
2) szczegółowe wymagania dotyczące ustalania taryfy opłat lotniskowych;
3) tryb zatwierdzania taryfy opłat lotniskowych i tryb jej publikacji.
§ 2. Zarządzający lotniskiem użytku publicznego może ustalić w szczególności następujące
opłaty lotniskowe (opłaty standardowe):
1) startową lub za lądowanie – związaną z udostępnieniem obiektów i urządzeń oraz
wykonywaniem czynności niezbędnych dla zapewnienia wykonania operacji startu lub
lądowania statku powietrznego;
2) pasażerską – związaną z udostępnieniem i utrzymaniem budynków dworców
pasażerskich oraz urządzeń w nich się znajdujących;
3) towarową – związaną z udostępnieniem i utrzymaniem budynków dworców
towarowych oraz urządzeń w nich się znajdujących, wykorzystywanych przy
przewozie ładunków (towarów i poczty);
4) postojową – związaną z udostępnieniem miejsc parkingowych lub hangarów oraz ich
oświetleniem.
§ 3. 1. Opłaty lotniskowe określa się w walucie obowiązującej na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej.
2. Zarządzający lotniskiem określa i podaje do publicznej wiadomości, w szczególności
poprzez publikację na stronie internetowej lotniska, o ile taką posiada, zakres i warunki
świadczenia usług objętych opłatami lotniskowymi.
§ 4. 1. Opłaty lotniskowe na lotniskach użytku publicznego ustala się w sposób:
1) zapewniający łatwość naliczenia należności z tytułu tych opłat;
2) umożliwiający sprawdzenie przez podmioty, o których mowa w art. 75 ust. 1 ustawy,
poprawności naliczonej należności, o której mowa w pkt 1;
1) Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej kieruje działem administracji rządowej – transport,
na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie
szczegółowego zakresu działania Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej (Dz. U. Nr 248,
poz. 1494).
Dokumenty związane z tym projektem:
-
739
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei