Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 739
- Data wpłynięcia: 2012-09-19
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo lotnicze
- data uchwalenia: 2012-12-07
- adres publikacyjny: Dz.U. 2013 r. poz. 134
739
Projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU, BUDOWNICTWA I GOSPODARKI MORSKIEJ
z dnia
w sprawie warunków i trybu ustanowienia sieci portów lotniczych i wspólnego systemu
opłat lotniskowych
Na podstawie art. 77a ust. 7 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz. U. z 2012 r.
poz. 933 i 951) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Ustanowienie sieci portów lotniczych
§ 1. Minister właściwy do spraw transportu może ustanowić sieć portów lotniczych, jeżeli
sieć portów lotniczych będzie spełniała warunki:
1) zgodności z istniejącymi programami, strategiami i decyzjami w zakresie polityki
transportowej dotyczącej lotnictwa cywilnego;
2) zdolności zarządzającego do zapewnienia ciągłości ruchu lotniczego na lotniskach
objętych siecią portów lotniczych;
3) zapewnienia użytkownikom równego, niedyskryminującego dostępu do lotnisk
objętych siecią portów lotniczych;
4) zapewnienia równej konkurencji pomiędzy lotniskami użytku publicznego
stanowiącymi sieć portów lotniczych oraz innymi lotniskami użytku publicznego, na
których ustanowienie sieci portów lotniczych może mieć wpływ.
§ 2. 1. Wniosek o ustanowienie sieci portów lotniczych zarządzający lotniskiem użytku
publicznego przedstawia ministrowi właściwemu do spraw transportu z co najmniej
kwartalnym wyprzedzeniem przed planowanym ustanowieniem sieci portów lotniczych.
2. Wniosek powinien zawierać:
1) nazwę zarządzającego, jego siedzibę i adres;
2) lotniska użytku publicznego planowane do objęcia siecią portów lotniczych;
3) planowany termin ustanowienia sieci portów lotniczych;
4) uzasadnienie dla ustanowienia sieci portów lotniczych zawierające w szczególności:
a) analizę całkowitych oczekiwanych kosztów i korzyści ustanowienia sieci portów
lotniczych, w szczególności uwzględniającą uwarunkowania rynkowe, w tym
makroekonomiczne,
b) informację dotyczącą prognoz, rodzaju i wielkości ruchu pasażerskiego
i towarowego z lotnisk stanowiących sieć portów lotniczych,
c) wpływ ustanowienia sieci portów lotniczych na konkurencję pomiędzy lotniskami
objętymi siecią portów lotniczych oraz użytkowników tych lotnisk, jak również
innych lotnisk, na które ustanowienie sieci portów może mieć wpływ,
d) program wykorzystania lotnisk stanowiących sieć portów lotniczych,
1) Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej kieruje działem administracji rządowej – transport, na podstawie
§ 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej (Dz. U. Nr 248, poz. 1494).
e) organizację ruchu lotniczego w przestrzeni powietrznej lotnisk objętych siecią
portów lotniczych ze wskazaniem wpływu przedsięwzięcia na ruch prowadzony
z istniejących sąsiednich lotnisk lub pozostałych lotnisk stanowiących sieć portów
lotniczych i w ich rejonie, ze wskazaniem sposobów uniknięcia kolizji;
5) uzasadnienie dla ustanowienia wspólnego systemu opłat, zawierające informacje,
o których mowa w § 6 ust. 2 pkt 6.
3. Do wniosku załącza się następujące dokumenty:
1) zezwolenie na wykonywanie działalności gospodarczej na lotniskach użytku
publicznego w zakresie zarządzania lotniskiem;
2) wypis z odpowiedniego rejestru potwierdzający status prawny podmiotu;
3) oświadczenie o rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej;
4) dokumenty potwierdzające zgodność z planem generalnym, o którym mowa w art. 55
ust. 5 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze zwanej dalej „ustawą”,
w zakresie w jakim dotyczą ustanowienia sieci portów lotniczych;
5) dokumenty potwierdzające prawidłowe przeprowadzenie konsultacji, o których mowa
w art. 77a ust. 3 ustawy;
6) sprawozdanie finansowe zarządzającego lotniskiem za 3 ostatnie lata działalności.
§ 3. Nie później niż na 1 miesiąc przed przewidywanym dniem złożenia wniosku do ministra
właściwego do spraw transportu, zarządzający lotniskiem użytku publicznego konsultuje
ustanowienie sieci portów lotniczych z podmiotami, o których mowa w art. 77a ust. 3 ustawy.
Konsultacje dotyczą w szczególności wpływu ustanowienia sieci portów lotniczych na
sytuację ekonomiczną i operacyjną tych podmiotów, w tym zapewnienia bezpieczeństwa
wykonywania operacji oraz równego dostępu do obiektów, urządzeń i usług udostępnianych
przez zarządzającego lotniskami objętymi siecią portów lotniczych.
§ 4. 1. Minister właściwy do spraw transportu niezwłocznie po otrzymaniu wniosku, o którym
mowa w § 2, oraz dokumentów, o których mowa w § 2 ust. 3, przekazuje ich kopie Prezesowi
Urzędu Lotnictwa Cywilnego, zwanego dalej „Prezesem Urzędu”, w celu zasięgnięcia opinii,
o której mowa w art. 77a ust. 1 ustawy.
2. Prezes Urzędu, po otrzymaniu dokumentów, o których mowa w ust. 1, przekazuje swoją
opinię, w szczególności biorąc pod uwagę:
1) zapewnienie użytkownikom równego, niedyskryminującego dostępu do obiektów,
urządzeń i usług udostępnianych przez zarządzającego lotniskami objętymi siecią
portów lotniczych;
2) zapewnienie przez zarządzającego bezpiecznego wykonywania operacji lotniczych
z lotnisk objętych siecią portów lotniczych;
3) wpływ na konkurencję pomiędzy lotniskami użytku publicznego objętymi siecią
portów lotniczych oraz użytkownikami lotnisk korzystających z tych lotnisk.
Rozdział 2
Wspólny system opłat lotniskowych
§ 5. 1. Minister właściwy do spraw transportu może wyrazić zgodę na ustanowienie
wspólnego systemu opłat lotniskowych na lotniskach użytku publicznego obsługujących to
samo miasto lub konurbację, jeżeli wspólny system opłat lotniskowych będzie spełniał
warunki:
2
1) równego oraz niedyskryminującego dostępu do obiektów, urządzeń i usług
udostępnianych przez zarządzającego lotniskami objętymi wspólnym systemem opłat
lotniskowych;
2) transparentności alokowanych kosztów w ramach lotnisk użytku publicznego objętych
wspólnym systemem opłat lotniskowych;
3) równej konkurencji pomiędzy użytkownikami lotnisk objętych wspólnym systemem opłat
lotniskowych;
4) możliwości sprawdzenia przez użytkowników lotniska poprawności naliczonej
należności, z tytułu opłat objętych wspólnym systemem opłat lotniskowych;
5) stabilności opłat lotniskowych objętych wspólnym systemem opłat lotniskowych w roku
kalendarzowym, z wyjątkiem uzasadnionych przypadków zaistnienia nieprzewidzianych
zdarzeń, niezależnych od zarządzającego lotniskiem, a wpływających znacząco
i bezpośrednio na poziom kosztów jednostkowych świadczonych usług i udostępnianych
urządzeń na lotniskach objętych tym systemem;
6) zarobkowego celu działalności zarządzającego lub zarządzających lotniskami objętych
wspólnym systemem opłat lotniskowych.
§ 6. 1. Wniosek dotyczący ustanowienia wspólnego systemu opłat lotniskowych na lotniskach
użytku publicznego obsługujących to samo miasto lub konurbację, zarządzający lotniskiem
użytku publicznego przedstawia ministrowi właściwemu do spraw transportu z co najmniej
kwartalnym wyprzedzeniem przed planowanym zastosowaniem wspólnego systemu opłat
lotniskowych.
2. Wniosek powinien zawierać:
1) nazwę zarządzającego, jego siedzibę i adres;
2) lotniska planowane do objęcia wspólnym systemem opłat lotniskowych;
3) zgody pozostałych zarządzających lotniskami użytku publicznego, planowanymi do
objęcia wspólnym systemem opłat lotniskowych, o których mowa w art. 77a ust. 2
ustawy;
4) planowany termin zastosowania wspólnego systemu opłat lotniskowych;
5) dokumenty potwierdzające prawidłowe przeprowadzenie konsultacji, o których mowa
w art. 77a ust. 3 ustawy, a w przypadku, o którym mowa w art. 77a ust. 5 ustawy
– dokumenty potwierdzające prawidłowość przeprowadzenia konsultacji w zakresie,
o którym mowa w art. 77a ust. 6 ustawy;
6) uzasadnienie dla wprowadzenia wspólnego systemu opłat lotniskowych, zawierające
w szczególności:
a) aktualny poziom opłat lotniskowych obowiązujący w dniu złożenia wniosku,
b) wstępny projekt taryfy opłat lotniskowych planowanych do pobierania w ramach
wspólnego systemu opat lotniskowych oraz ich poziomu,
c) wielkości obsłużonego ruchu pasażerskiego i towarowego w ostatnich 3 latach
działalności zarządzających lotniskiem użytku publicznego, a w przypadku krótszego
okresu prowadzenia działalności – za okres, w którym działalność jest prowadzona,
d) informację dotyczącą sytuacji finansowej zarządzających lotniskami użytku
publicznego wraz z opisem wpływu zmiany opłat na tę sytuację,
e) kalkulacji kosztów poszczególnych usług lotniskowych,
f) sprawozdanie finansowe za poprzedni rok obrotowy oraz plan działalności
gospodarczej obejmujący co najmniej 2 lata,
g) dokumentację z przeprowadzonych konsultacji, o których mowa w art. 77a ust. 3 lub
w art. 77a ust. 5,
h) prognozy ruchu pasażerskiego i towarowego dla lotnisk objętych wspólnym systemem
opłat lotniskowych obejmujące następne 3 lata działalności.
3
§ 7. Nie później niż na 1 miesiąc przed przewidywanym dniem złożenia wniosku do ministra
właściwego do spraw transportu, zarządzający lotniskiem użytku publicznego przedstawia do
konsultacji podmiotom, o których mowa w art. 77a ust. 3 ustawy, projekt wspólnego systemu
opłat lotniskowych.
§ 8. 1. Minister właściwy do spraw transportu niezwłocznie po otrzymaniu wniosku, o którym
mowa w § 6, oraz dokumentów, o których mowa w § 6 ust. 2, przekazuje ich kopie Prezesowi
Urzędu w celu zasięgnięcia opinii, o której mowa w art. 77a ust. 1 ustawy.
2. Prezes Urzędu przekazuje swoją opinię w zakresie poprawności funkcjonowania
wspólnego systemu opłat lotniskowych, w szczególności biorąc pod uwagę:
1) zapewnienie użytkownikom równego, niedyskryminującego dostępu do obiektów,
urządzeń i usług udostępnianych przez zarządzających lotniskami objętymi wspólnym
systemem opłat lotniskowych;
2) wpływ na konkurencję pomiędzy lotniskami użytku publicznego objętymi wspólnym
systemem opłat lotniskowych oraz użytkownikami lotnisk korzystających z tych
lotnisk.
§ 9. W przypadku gdy żadne z lotnisk objętych wspólnym systemem opłat lotniskowych nie
obsługuje więcej niż 5 000 000 pasażerów rocznie, taryfę opłat lotniskowych na lotniskach
objętych wspólnym systemem opłat lotniskowych ustanawia są zgodnie z art. 77b ustawy.
§ 10. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER
TRANSPORTU, BUDOWNICTWA
I GOSPODARKI MORSKIEJ
4
UZASADNIENIE
Przedmiotowe rozporządzenie stanowi wykonanie art. 77a ust. 7 ustawy – Prawo lotnicze.
Rozporządzenie określa warunki i tryb ustanowienia sieci portów lotniczych i wspólnego
systemu opłat lotniskowych.
Potrzeba wydania niniejszego rozporządzenia wynika ze zmian, jakie zostaną wprowadzone
nowelizacją ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze w związku z implementacją
dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/12/WE z dnia 11 marca 2009 r. w sprawie
opłat lotniskowych.
Rozporządzenie określa procedurę związaną z ustanowieniem sieci portów lotniczych lub
wspólnego systemu opłat przez zarządzającego lub zarządzających lotniskiem. Wskazana
procedura ma zapewnić możliwość ustanowienia sieci portów przy spełnieniu niezbędnych
warunków związanych z:
1) zgodnością z istniejącymi programami, strategiami i decyzjami w zakresie polityki
transportowej dotyczącej lotnictwa cywilnego,
2) zachowaniem równej konkurencji pomiędzy użytkownikami korzystającymi z lotniska
lub lotnisk objętych siecią portów lotniczych lub wspólnym systemem opłat
lotniskowych,
3) zachowaniem równej konkurencji pomiędzy lotniskami użytku publicznego
funkcjonującymi na polskim rynku lotniczym,
4) zasad związanych z ustalaniem opłat lotniskowych (ustalonych w prawie lotniczym,
Konwencji, o której mowa w art. 3 ust. 2 ustawy, prawie Unii Europejskiej oraz
przepisach międzynarodowych).
Jednocześnie ustanowienie wspólnego systemu opłat na lotniskach użytku publicznego
obsługujących to samo miasto lub konurbację, jeżeli wspólny system opłat lotniskowych
będzie spełniał warunki:
1) równego oraz niedyskryminującego dostępu do usług i urządzeń lotnisk objętych
wspólnym systemem opłat lotniskowych,
2) transparentności alokowanych kosztów w ramach lotnisk użytku publicznego objętych
wspólnym systemem opłat lotniskowych,
3) równej konkurencji pomiędzy użytkownikami lotnisk objętych siecią portów lotniczych,
4) możliwości sprawdzenia przez użytkowników lotniska poprawności naliczonej
należności, z tytułu opłat objętych wspólnym systemem opłat lotniskowych,
5) stabilności opłat lotniskowych objętych wspólnym systemem opłat lotniskowych w roku
kalendarzowym, z wyjątkiem uzasadnionych przypadków zaistnienia nieprzewidzianych
zdarzeń, niezależnych od zarządzającego lotniskiem, a wpływających znacząco
i bezpośrednio na poziom kosztów jednostkowych świadczonych usług i udostępnianych
urządzeń na lotniskach objętych tym systemem,
6) zarobkowego celu działalności zarządzającego lub zarządzających lotniskami objętych
wspólnym systemem opłat lotniskowych.
Powyższe kryteria powinny zapewnić spójność z polityką państwa w zakresie transportu
lotniczego, zarówno pod katem przestrzennego, ekonomicznego oraz biznesowego
uzasadnienia tworzenia sieci portów lotniczych oraz ustanawiania wspólnego systemu opłat
lotniskowych. Kryteria te mają na celu zapewnienie konkurencyjności takich przedsięwzięć,
przy jednoczesnym zagwarantowaniu przestrzegania reguł konkurencji.
5
Dokumenty związane z tym projektem:
-
739
› Pobierz plik