eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 739
  • Data wpłynięcia: 2012-09-19
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo lotnicze
  • data uchwalenia: 2012-12-07
  • adres publikacyjny: Dz.U. 2013 r. poz. 134

739

tymczasową decyzję o wprowadzeniu w życie
zmiany opłat lotniskowych, chyba że ostateczna
decyzja może zostać podjęta w tym samym czasie.
Uwaga zasadna, ale proponowana zmiana nie
Cały proces powinien zawierać logiczny ciąg
wchodzi w zakres projektu (opłaty lotniskowe).
Plan generalny to dokument strategiczny, który nie
planowania rozwoju portów, zasad ustalania
opłat i nadzoru. Tak więc plany inwestycyjne
tylko opisuje założenia rozwoju portu lotniczego
zarządzających powinny być konsultowane,
w długim terminie, ale także sposób, w jaki ten
jeżeli mają być przedmiotem
rozwój będzie osiągnięty, wpływając na plany oraz
pre-finansowania,
powiązane z planem generalnym i ustalaniem
działalność
użytkowników
lotniska,
opłat. Jednakże należy zauważyć, że plan
w szczególności
przewoźników
lotniczych.
W związku z tym plan generalny powinien być
generalny oraz jego zmiany, zgodnie
Polskie Linie Konieczność konsultowa
konsultowany z przewoźnikami lotniczymi.
nia planów generalnych z zapisami art. 55 ustawy – Prawo lotnicze nie Art. 77c ust.
20.
Lotnicze
przez przewoźników lotniczych.
Trzeba podkreślić, że takie podejście jest zgodne

są konsultowane z użytkownikami lotniska 11
LOT S.A.
z praktyką międzynarodową – plany generalne są
a więc użytkownicy mogą być w praktyce
konsultowane z przewoźnikami lotniczymi.
pozbawieni prawa do konsultacji, które
Jednocześnie obowiązek konsultacji planów
przewiduje art. 8 dyrektywy w przypadku gdy
zarządzający będzie powoływał się na
powinien się znaleźć w przepisach regulujących
konieczność realizacji planu generalnego i na
funkcjonowanie planów generalnych, tj. w art. 55
ustawy – Prawo lotnicze lub w rozporządzeniach
fakt uprzedniego zatwierdzenia tego planu.
Widzimy duże ryzyko zaistnienia takiej
wykonawczych – proponowana przez LOT zmiana

wykracza więc poza zakres zmian w ustawie –
sytuacji.
Prawo lotnicze wprowadzanych projektowaną
ustawą.

Uwaga nieuwzględniona.
Uzupełnienie wytycznych zawartych w ustawie dot. Proponowany zapis wynika z praktyki władz
Ustawa zawiera jedynie minimalne wymagane
struktury oraz wymaganych cech/elementów umowy lotniczych państw UE (np. Wielkiej Brytanii) i
treścią implementowanej dyrektywy 2009/12/WE
o świadczeniu usług:
ma na celu prowadzenie skutecznego nadzoru
elementy, jakie powinny zostać objęte takim
Polskie Linie „12. Zarządzający lotniskiem użytku publicznego, przez
władze
lotnicze
nad
jakością
porozumieniem. Nie ogranicza ona przy tym
Art. 77c ust.
21.
Lotnicze
o którym mowa w ust. 1, zobowiązany jest do świadczonych usług co wpływa m.in. na
możliwości objęcia jego zakresem innych niż
12-13
LOT S.A.
rozpoczęcia rozmów z podmiotami, o których mowa bezpieczeństwo wykonywanych operacji oraz
obowiązkowe
elementów (co potwierdza
w art. 77 ust. 1, celem zawarcia porozumienia jakość
usług
świadczonych
przez
zastosowanie
zwrotu
„w
szczególności”).
w sprawie
jakości
świadczonych
przez przewoźników pasażerom, który podlega
Określenie w treści ustawy szerokiego, pełnego
zarządzającego lotniskiem użytku publicznego opłacie lotniczej.
katalogu informacji, jakie obowiązkowo muszą
usług. Zarządzający lotniskiem użytku publicznego
znaleźć się w każdym porozumieniu, znacząco
11

oraz podmioty, o których mowa w art. 77 ust. 1,
utrudniałoby negocjacje takiego porozumienia
dokładają wszelkich starań, aby zawrzeć
i mogło uniemożliwiać jego zawarcie – dlatego
porozumienie w sprawie
jakości
usług.
też, poza zakresem wynikającym wprost
Przedmiotowe porozumienie powinno zawierać,
z dyrektywy, pozostawiono stronom swobodę co
w szczególności
zestawienie
stosowanych
do decydowania o elementach objętych jego
wskaźników jakości poszczególnych usług, które
treścią.
powinny być stale monitorowane i regularnie

raportowane
podmiotom
uczestniczącym
w konsultacjach a także system rekompensat
przysługujących
użytkownikom
lotniska
w przypadku niedotrzymania tych wskaźników.
Negocjacje w sprawie jakości usług mogą być
prowadzone w ramach konsultacji, o których mowa
w ust. 1 lub w art. 77.
13. W porozumieniu, o którym mowa w ust. 12,
określa się poziom usług świadczonych przez
zarządzającego lotniskiem użytku publicznego,
uwzględniając system lub wysokość opłat
lotniskowych oraz poziom usług obejmujący także
terminy czasowe ich dostarczenia
, do którego
uprawnieni są użytkownicy lotniska w zamian za
opłaty lotniskowe a także wysokości rekompensat
za niedotrzymanie poziomu poszczególnych

usług.”
Nakazanie zmiany taryfy przez Prezesa Urzędu
Uwaga nieuwzględniona.
w przypadku, obniżenia się jakości świadczonych
Regulacja nie zakłada mechanizmu konsultacji
przez zarządzającego lotniskiem usług w stosunku
oraz nadzoru Prezesa Urzędu nad jakością
do standardu zgłoszonego w trakcie ustalania
świadczonych przez zarządzającego usług, jako że
wysokości opłat lotniskowych – propozycja nowego
jest to zbyt daleko idąca ingerencja w stosunki
Polskie Linie ust.:
Art. 77c
handlowe
pomiędzy
zarządzającym
oraz
22.
Lotnicze

nowy ust.
przewoźnikami.
LOT S.A.
„18. Prezes Urzędu, w terminie 15 dni od dnia
18
W związku z faktem, iż ewentualny system
otrzymania wniosku użytkowników wykonujących
rekompensat może być określony w porozumieniu
łącznie ponad połowę przewozów w danym porcie
o jakości świadczonych usług pomiędzy
lotniczym w czasie ostatniego pełnego sezonu
zarządzającym lotniskiem oraz przewoźnikiem
rozkładowego, nakazuje zmianę taryfy opłat
lotniczym, ewentualna rekompensata lub
lotniskowych w przypadku stwierdzenia obniżenia
wysokość opłat lotniskowych w związku
12

się jakości świadczonych przez zarządzającego tym
z poziomem świadczonych usług powinna być
lotniskiem użytku publicznego usług w stosunku do
uregulowana w porozumieniu i egzekwowana
standardu zgłoszonego w trakcie ustalania
w stosunkach dwustronnych.
wysokości opłat lotniskowych.”.
Dotychczasowe ust. 15-17 w art. 77c wydzielić jako
ustępy 1-3 nowego art. 77ca i uzupełnienie projektu
Uwaga nieuwzględniona.
ustawy o nowe zapisy dotyczące nadzoru Prezesa
Trzeba podkreślić, ze informacje o planach
ULC nad inwestycjami o dużej skali oraz
inwestycyjnych zarządzającego (w tym o ew.
regulowania zasad rozliczania tych inwestycji
harmonogramie) oraz planowanych nakładach
pomiędzy zarządzającym i przewoźnikiem.

inwestycyjnych powinny być przedstawione przez


zarządzającego
lotniskiem
w corocznych
Zaproponowane zapisy do nowego art. 77 ca:

konsultacjach, o których mowa w art. 77c ust. 1.
4. Prezes Urzędu może zażądać od zarządzającego
W związku z powyższym zarówno przewoźnicy,
lotniskiem informacji o harmonogramie realizacji
jak i Prezes Urzędu powinni posiadać wszelkie
oraz o planowanych kosztach inwestycji, o której System konsultowania celowości planowanych
informacje w tym zakresie.
mowa w ust. 1.
inwestycji, finansowania inwestycji, nadzoru
nad ich realizacją, rozliczanie i w konsekwencji
wliczanie kosztów realizacji do podstawy
Uwaga nieuwzględniona.
Polskie Linie
kosztowej opłat lotniskowych musi zapewniać,
Zaproponowany zapis stanowi zbyt daleką
23.
Lotnicze
5. Prezes Urzędu ma prawo monitorować że użytkownicy lotniska użytku publicznego, Art. 77c
ingerencję w strategię, politykę inwestycyjną oraz
LOT S.A.
efektywność realizacji inwestycji pod kątem a w konsekwencji końcowi odbiorcy usług nie
zgodności z przedstawionymi planami czasowymi
handlową zarządzającego lotniskiem. W związku
będą
ponosili
skutków
finansowych
z powyższym Prezes Urzędu nie powinien
oraz planami kosztowymi zgodnie ze stanem w
ynikających z niepotrzebnej inwestycji lub
ingerować w kwestie zarezerwowane wyłącznie
przestawionym w trakcie konsultacji, o których t
eż z nieefektywnej realizacji inwestycji. Pre –
dla zarządzającego lotniskiem.
mowa w ust. 1. W przypadku stwierdzenia f
inansowanie poprzez opłaty powinno być
Trzeba podkreślić, że plany inwestycyjne
nieuzasadnionego
zwiększenia
rzeczywistych traktowane jako inwestycja użytkowników i,
zarządzających lotniskami użytku publicznego,
kosztów realizacji inwestycji w stosunku do kosztów w związku z tym, podlegać wszystkim
planowanych w chwili konsultacji, Prezes Urzędu
powinny być częścią planów generalnych, które
zasadom dotyczącym inwestowania w tym nie
może odmówić zatwierdzenia stawek opłat
będą weryfikowane oraz zatwierdzane przez
tylko być rozliczona pod kątem zwrotu
ministra właściwego ds. transportu oraz
lotniskowych opartych o rzeczywiste koszt
za
y inwestowanego
kapitału
lecz
także
opiniowane m.in. przez Prezesa Urzędu.
realizacji inwestycji do czasu oparcia ich o koszty umożliwiać czerpanie korzyści przez inwestora
W związku z powyższym w przypadku np.
przedstawione w trakcie konsultacji, o których z eksploatacji tej części infrastruktury
przeszacowania inwestycji wyszczególnionych
mowa w ust. 1.
proporcjonalnie do udziału w jej finansowaniu.
w planach generalnych w stosunku do przyszłych

wymagań,
niezgodności
z
planami
zagospodarowania przestrzennego, lub
13

niezgodności informacji w zakresie inwestycji
z informacjami zawartych w planach generalnych
zarówno MI (poprzez niezatwierdzenie planu
generalnego) lub Prezes Urzędu (poprzez
niezatwierdzenie taryfy opłat w przypadku gdy
informacje przedstawione przez zarządzającego
istotnie będą odbiegały od informacji w planie
generalnym – art. 77 ust. 11 projektu ustawy) będą
mogli uczestniczyć w procesie monitorowania
planów inwestycyjnych.

6. Minister właściwy do spraw transportu określi
w formie rozporządzenia warunki finansowania
inwestycji o dużej skali przy pomocy opłat
lotniskowych (pre -
finansowania), zasady
Uwaga nieuwzględniona
zawierania porozumień w tej sprawie pomiędzy
Zaproponowany zapis stanowi zbyt daleką
zarządzającym lotniskiem użytku publicznego
ingerencję w strategię, politykę inwestycyjną oraz
a użytkownikami tego lotniska, o których mowa
handlową zarządzającego lotniskiem.
w art. 77 ust. 1, w tym zasady zwrotu

zainwestowanych przez użytkowników, w tej formie
finansowania, środków i uczestniczenia przez nich w
przyszłych dochodach z tej inwestycji.
Uwaga nieuwzględniona.
Zgodnie z proponowanym art. 77e ust. 1 i 2
w każdym wypadku taryfy opłat lotniskowych
publikowane są w Dzienniku Urzędowym Prezesa
W przypadku gdy nie posiada strony
Urzędu, oraz w AIP (Zintegrowanym Pakiecie
internetowej to gdzie podaje do publicznej
Polskie Linie Opublikowanie taryfy opłat na stronie internetowej wiadomości? Należy zagadnienie tak
Informacji Lotniczych) – art. 77e. Te dwa źródła
Art. 77e ust.
24.
Lotnicze
zarządzającego.
zapewniają pełną dostępność oraz ujednolicenie

uregulować, aby aktualna taryfa opłat była 3
LOT S.A.
publikowana zawsze i w określonym źródle
informacji na temat taryfy w jednym miejscu.
Ponadto trzeba wskazać, iż art. 77e ust. 3 wskazuje
informacji.
stronę internetową jako przykładowy sposób
podania do publicznej wiadomości aktualnej taryfy
opłat lotniskowych, o czym świadczy użyty w tym
ustępie zwrot: „w szczególności”.
14

W oryginale dyrektywy w jęz. angielskim
użyte jest słowo „justification” (art. 10 ust.1).
Polskie Linie
Wydaje się więc, że zgodnie z brzmieniem Art. 77f ust. Uwaga nie dotyczy projektu ustawy ale
25.
Lotnicze

oryginału nie jest wymagane istnienie 1 pkt 2
tłumaczenia dyrektywy.
LOT S.A.
przesłanek ale uzasadnienia. Naszym zdaniem
tłumaczenie polskie dyrektywy wymaga
korekty.
Uwaga odrzucona. Omawiany przepis dotyczy
Należy zadbać aby zapis nie umożliwiał
dostępu do jednego z elementów infrastruktury
obejścia przepisów oraz procedur określonych
portu lotniczego dostosowanych do potrzeb
pewnej grupy użytkowników lotniska. Tymczasem
Powiązanie art. 77f ust. 3 dot. zapewnienia dostępu w rozporządzeniu 95/93. Jeżeli jakikolwiek
wprowadzenie koordynacji/organizacji rozkładów
przez zarządzającego lotniskiem do usług lub inny element infrastruktury stałby się
jednocześnie
przyczyną
dodatkowych
lotów jest podyktowane ograniczeniami
elementów
infrastruktury dostosowanych do
przepustowości lotniska ogółem. Tym samym są to
Polskie Linie
ograniczeń (w PL WAW zagadnienie dostępu
indywidualnych potrzeb w przypadkach
Art. 77f ust. dwie różne sytuacje i brak jest związku między
26.
Lotnicze
przewyższania popytu nad podażą na te usługi do terminala ETIUDA nakładało się na 3
art. 77f ust. 3 i przepisami dotyczącymi
LOT S.A.
przepustowość
dróg
startowych)
lub
i infrastrukturę z art. 67 ust. 4 dot. procedury
koordynacji. W przypadku zaistnienia przesłanek
wprowadzenia koordynacji rozkładów lotów przez ograniczenia miały długoterminowy charakter
uzasadniających zmianę poziomu koordynacji
Prezesa Urzędu.
wówczas rozpoczęcie procedury zmierzającej

do ustalenia konieczności przejścia do
portu lotniczego, niezależnie od stosowania art.
trzeciego poziomu koordynacji powinno mieć
77f ust. 3, zastosowanie będą miały przepisy
dotyczące wprowadzania koordynacji/organizacji
charakter obligatoryjny.
rozkładów lotów.

Propozycja uzupełnienia procedury odmowy Użytkownik statku powietrznego lub inny
świadczenia usług przez zarządzającego lotniskiem posiadacz statku powietrznego powinien mieć
o możliwość odwołania się przez przewoźnika od prawo do odwołania się i podania swych racji
jego decyzji.
oraz do otrzymania odpowiedzi zarządzającego
Propozycja uzupełnienia tekstu w art. 78a ust. 2:
Uwaga nieuwzględniona.

przed zastosowaniem w praktyce, przez tego
Przepis proponowanego art. wyraźnie zobowiązuje

ostatniego, sankcji. Należy zwrócić uwagę, że
Polskie Linie Użytkownik statku powietrznego lub inny posiadacz
zarządzającego lotniskiem do poinformowania
w proponowanych zapisach zarówno instytucja Art. 78a ust
27.
Lotnicze
przewoźnika z wyprzedzeniem o zamierzonej
statku powietrznego ma prawo do jednokrotnego zapewniająca służby ruchu lotniczego ani 2
LOT S.A.
odwołania się w przeciągu trzech dni roboczych od Prezes Urzędu nie ponoszą odpowiedzialności
odmowie świadczenia usług – w tym momencie
otrzymania decyzji zarządzającego w tym za skutki spowodowane odmową,
przewoźnik lotniczy ma pełną możliwość zajęcia
o której
stanowiska w sprawie.
poinformowania go o spodziewanych skutkach mowa w ust. 1. Użytkownik musi mieć prawo
decyzji, o której mowa w ust. 1 a zarządzający jest do
poinformowania
zarządzającego
zobowiązany do udzielenia odpowiedzi temu o spodziewanych skutkach decyzji, o której
użytkownikowi na powyższe odwołanie przed mowa w ust. 1.
15

strony : 1 ... 10 ... 16 . [ 17 ] . 18 ... 26

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: