eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 739
  • Data wpłynięcia: 2012-09-19
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo lotnicze
  • data uchwalenia: 2012-12-07
  • adres publikacyjny: Dz.U. 2013 r. poz. 134

739

siecią portów lotniczych albo wspólnym systemem opłat lotniskowych lub podmiotami ich
reprezentującymi w tym także stowarzyszeniami użytkowników lotniska użytku publicznego,
w szczególności działającymi na tych lotniskach komitetami przewoźników lotniczych, dotyczące
propozycji ustanowienia odpowiednio sieci portów lotniczych albo wspólnego systemu opłat
lotniskowych.”
Przekazanie dodatkowych informacji do KE (uzasadnienia oraz wyników konsultacji) po Art. 77a ust. Uwaga nieuwzględniona.
zatwierdzeniu przez ministra właściwego do spraw transportu sieci lotnisk:
4
Obowiązek informacyjny dotyczy decyzji Państwa
Członkowskiego o ustanowieniu sieci portów
„4. Jeżeli co najmniej jedno z lotnisk objętych wspólnym systemem opłat dla lotnisk obsługujących to
i wspólnego systemu opłat. Trzeba pamiętać, że
samo miasto lub konurbację obsługuje w ciągu roku powyżej 5 000 000 pasażerów lub – jeśli żadne
zgodnie
z
dyrektywą
decyzja
państwa
lotnisko w Rzeczypospolitej Polskiej nie spełnia tego kryterium –lotnisko, które w roku
członkowskiego jest decyzją suwerenną i jest
kalendarzowym poprzedzającym wyrażenie zgody obsłużyło największą liczbę pasażerów spośród
przekazywana do wiadomości KE, bez
lotnisk użytku publicznego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, minister właściwy do spraw
konieczności jej uzasadnienia.
transportu, nie później niż miesiąc przed dniem wydania decyzji o wyrażeniu zgody na zastosowanie
przez zarządzającego lotniskiem zarządzających lotniskami użytku publicznego takiego wspólnego
systemu opłat, przesyła do Komisji Europejskiej projekt tej decyzji wraz z uzasadnieniem oraz
wynikami przeprowadzonych w tej sprawie konsultacji, o których mowa w ust. 2
.”
Uwaga nieuwzględniona.
Określony w art. 5 dyrektywy obowiązek

konsultacyjny dla każdego z lotnisk z osobna

dotyczy jedynie wyrażenia zgody na zastosowanie
Nie ma uzasadnienia do ograniczenia
Wniosek o rozszerzenie dla wszystkich lotnisk
przez
zarządzającego
lotniskiem
użytku
będących w sieci portów, zakresu konsultacji, jak obowiązku prowadzenia konsultacji zgodnie
publicznego
wspólnego
systemu
opłat
dla lotnisk obsługujących powyżej 5 mln pasażerów: z art. 77c tylko do przypadku opisanego w ust.
4. Art. 5 dyrektywy mówi o konieczności Art. 77a ust. lotniskowych na lotniskach użytku publicznego
„5. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 4,
5
obsługujących to samo miasto lub konurbację i to
zarządzający
spełnienia wymogu przejrzystości (zgodnie
lotniskiem zapewnia
lotniskami
w odniesieniu do lotnisk objętych zakresem
zapewniają
z art. 7 dyrektywy) w każdym z tych portów
dla każdego z lotnisk prowadzenie lotniczych, a więc we wszystkich
dyrektywy (pow. 5 mln pasażerów albo największe
konsultacji zgodnie z art. 77 c.”
lotnisko w kraju), to odpowiada sytuacji opisanej
wymienionych w ust. 1.
w art. 77a ust. 4. Brak uzasadnienia dla
rozszerzenia tego obowiązku poza wymóg
dyrektywy.
6

Uwaga nieuwzględniona.
Wydłużenie tego okresu (wraz z proponowaną
zmianą wydłużenia okresu konsultacji do
4 miesięcy) spowoduje znaczne zmniejszenie
elastyczności ustalania opłat lotniskowych przez
porty obsługujące poniżej 5 mln pasażerów
rocznie. Trzeba podkreślić, że wskazany
miesięczny okres na weryfikację przez Prezesa
Polskie Linie Wydłużenie okresu (z 30 do 60 dni), w którym Termin
przekazania Prezesowi Urzędu Art. 77b Urzędu taryfy opłat lotniskowych może zostać
10.
Lotnicze
zarządzający przekazuje taryfę opłat lotniskowych powinien być tożsamy z terminem publikacji ust. 1
przedłużony, w przypadkach, gdy potrzebne będą
LOT S.A.
do wiadomości Prezesa Urzędu.
określonym w art. 6 ust. 2 dyrektywy.
dodatkowe wyjaśnienia – taka procedura z jednej
strony zapewnia skuteczność oraz efektywność
weryfikacji taryfy przez Prezesa Urzędu,
a z drugiej elastyczność procesu zatwierdzania
opłat. Ponadto podkreślić należy, ze wskazany
termin dyrektywy odnosi się do portów lotniczych
obsługujących pow. 5 mln pasażerów rocznie (art.
1 ust. 2 dyrektywy).
Należy zdefiniować termin na przekazanie
informacji, bo obecny zapis może doprowadzić
Uwaga uwzględniona.
Polskie Linie Doprecyzowanie terminów weryfikacji przez
do sytuacji, w której będzie wydana decyzja Art. 77b
Doprecyzowano, iż taryfa opłat nie wchodzi
11.
Lotnicze
Prezesa Urzędu taryfy opłat lotniskowych w portach tymczasowa, a ostatecznej może nie być w ust. 3
w życie w momencie, gdy Prezes Urzędu
LOT S.A.
lotniczych obsługujących poniżej 5 mln pasażerów. ogóle, jeżeli zarządzający nie dostarczy
przedłuży termin weryfikacji taryfy.
informacji, bo nie biegną terminy.
Rozszerzenie kategorii uprawnionych do wniesienia
Polskie Linie skargi o stowarzyszenia użytkowników analogicznie
Art. 77b
12.
Lotnicze

Uwaga uwzględniona.
do przypadku konsultacji zgodnie z art. 6 ust. 1
ust. 5
LOT S.A.
dyrektywy.
Dodanie w art. 77b nowego ust. 7 – doprecyzowanie Zapis jest odzwierciedleniem zapisu art. 6
Uwaga nieuwzględniona. W odniesieniu do lotnisk
procedury „weryfikacji” opłat lotniskowych oraz ust. 4
dyrektywy.
Powinien
dotyczyć
o ruchu powyżej 5 mln pasażerów rocznie
tymczasowego stosowania taryfy opłat lotniskowych wszystkich lotnisk użytku publicznego
w związku
z
wprowadzeniem
procedury
Polskie Linie w portach obsługujących nie więcej niż 5 mln niezależnie od liczby pasażerów.
Art. 77b
zatwierdzania opłat przez Prezesa Urzędu nie
13.
Lotnicze
pasażerów:

nowy ust. 7 stosuje się art. 6 ust. 4 dyrektywy. Natomiast
LOT S.A.
7. Zakwestionowana przed Prezesem Urzędu Jako dodatkowe zagadnienie wymagające
w odniesieniu do lotnisk o ruchu poniżej tego
zmiana systemu lub wysokości opłat lotniskowych szerszych konsultacji i odpowiedniego
progu
wprowadza
się
możliwość
wprowadzona przez zarządzającego lotniskiem uregulowania
zgłaszamy
konieczność
zakwestionowania przez Prezesa Urzędu z urzędu
7

użytku publicznego nie może wejść w życie przed zapewnienia udziału użytkowników portów
taryfy wprowadzonej przez zarządzającego,
zbadaniem sprawy. Prezes Urzędu w ciągu lotniczych jako strony w ew. postępowaniu
jednocześnie przyznając przewoźnikom prawo
czterech tygodni od przedstawienia mu sprawy administracyjnym dotyczącym wysokości lub
złożenia wniosku o dokonanie weryfikacji
podejmuje tymczasową decyzję o wprowadzeniu sposobu ustalenia opłat lotniskowych
zgodności taryfy z prawem – przy czym procedura
w życie zmiany opłat lotniskowych, chyba że
ta jest zmodyfikowana w stosunku do przepisów
ostateczna decyzja może zostać podjęta w tym
dyrektywy (gdyż nie dotyczy lotnisk objętych
samym czasie.”
zakresem dyrektywy).
Brak jest również uzasadnienia dla uznania
użytkowników lotniska za stronę w każdym
postępowaniu administracyjnym dotyczącym opłat
– uznanie za stronę będzie dokonywane na
zasadach ogólnych wynikających z przepisów
Kodeksu postępowania administracyjnego.
Nadanie kompetencji Prezesowi Urzędu do zmiany
taryfy opłat lotniskowych na wniosek użytkowników
Uwaga nieuwzględniona.
wykonujących łącznie ponad połowę przewozów
Regulacja nie zakłada mechanizmu nadzoru,
w danym porcie lotniczym w czasie ostatniego
pełnego sezonu rozkładowego w przypadku
a tym bardziej regulacji Prezesa Urzędu nad
stwierdzenia obniżenia się jakości świadczonych
jakością świadczonych przez zarządzającego
przez zarządzającego usług w stosunku do standardu
usług.
Proponowany zapis wynika z praktyki władz
zgłoszonego w trakcie ustalania wysokości opłat lotniczych państw UE (np. Wielkiej Brytanii)
W związku z faktem, iż ewentualny system
rekompensat może być określony w porozumieniu
lotniskowych.
i ma na celu prowadzenie skutecznego nadzoru
o jakości świadczonych usług (ustawa wprowadza
Polskie Linie
przez
władze
lotnicze
nad
jakością Art. 77b
jedynie minimalne wymogi w tym zakresie
14.
Lotnicze
11. Prezes Urzędu, w terminie 15 dni od dnia świadczonych usług, co wpływa m.in. na nowy ust.
wynikające wprost z dyrektywy, pozostawiając
LOT S.A.
otrzymania
wniosku
użytkowników bezpieczeństwo wykonywanych operacji oraz 11
wykonujących łącznie ponad połowę przewozów jakość
usług
świadczonych
przez
stronom swobodę co do określenia w treści
porozumienia
innych
elementów)pomiędzy
w danym porcie lotniczym w czasie ostatniego przewoźników pasażerom, który podlega
pełnego sezonu rozkładowego, nakazuje zmianę opłacie lotniczej.
zarządzającym lotniskiem oraz przewoźnikiem

taryfy opł
lotniczym, ewentualna rekompensata lub
at lotniskowych w przypadku
stwierdzenia obniżenia się jakości świadczonych
wysokość opłat lotniskowych w związku
przez zarządzającego tym lotniskiem użytku
z jakością świadczonych usług powinna być
publicznego usług w stosunku do standardu
uregulowana w porozumieniu i egzekwowana
zgłoszonego w trakcie ustalania wysokości opłat
w stosunkach dwustronnych.
lotniskowych.”
8

Zmiana brzmienia art. 77b ust. 10:
„Przepisy
niniejszego
artykułu
nie
mają
Uwaga nieuwzględniona.
zastosowania do zarządzającego lotniskiem użytku
Zapis ten jest propozycją MSZ, który wskazał, że
publicznego obsługującym w ciągu roku nie więcej
konieczne jest doprecyzowanie, iż w przypadku
niż 5 000 000 pasażerów, lub które jest lotniskiem Zapis powyższego ustępu jest niejasny
braku lotniska obsługującego więcej niż 5 mln pax,
Polskie Linie użytku publicznego obsługującym największą liczbę ponieważ zakres obowiązywania jest określony Art. 77b
największe lotnisko wejdzie w zakres dyrektywy.
15.
Lotnicze
pasażerów na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w ust. 1 tego artykułu oraz uregulowany ust. 10
Propozycja w brzmieniu PLL LOT (dodanie słowa
LOT S.A.
jeżeli żadne z lotnisk użytku publicznego w Polsce również w art. 77c ust. 1
lub) skutkowałaby niestosowaniem art. 77b do
nie osiągnie liczby 5 000 000 pasażerów rocznie.
lotnisk o ruchu do 5 mln pasażerów, co jest
W takim przypadku zastosowanie mają przepisy art.
niezgodne z intencją projektodawcy, gdyż właśnie
77c.”.
tych lotnisk omawiany artykuł ma dotyczyć.

Uwaga nieuwzględniona.
Wskazany zapis stanowi implementację art. 7 ust.
2 dyrektywy 2009/12/WE, który nie zawęża
zakresu przedstawianych informacji do celu
Polskie Linie Uzupełnienie art. 77c ust. 1 o zapis, iż zakres Zarządzający powinien mieć prawo do żądania
przeprowadzenia konsultacji. Uwzględnienie
Art. 77c ust.
16.
Lotnicze
informacji przekazywanych przez przewoźników od użytkownika dostarczenia informacji tylko
propozycji PLL LOT stanowiłoby więc
4
LOT S.A.
powinien odpowiadać wymogom konsultacji.
i wyłącznie w niezbędnym zakresie.
nieuzasadnione ograniczenie implementacji
dyrektywy. Analogicznie w przypadku informacji
przekazywanych
przez
zarządzającego
przewoźnikom (por. art. 77c ust. 1) nie zawężono
ich do celu prowadzenia konsultacji.
Zapewnienie
obustronności
sankcji
dla
Uwaga uwzględniona.
Wskazano w ust. 10 wprost, iż brak
Polskie Linie zarządzającego i przewoźnika w przypadku nie Brak równości traktowania podmiotów, gdyż Art. 77c ust. przeprowadzenia przez zarządzającego konsultacji
17.
Lotnicze
przekazania informacji wymienionych w art. 77c zarządzający, który nie dostarczy Prezesowi 5
zgodnie z obowiązującymi przepisami stanowi
LOT S.A.
ust. 1 (w przypadku zarządzającego) i art. 77c ust. 4 ULC informacji nic nie traci.
(w przypadku przewoźników).
podstawę do odmowy zatwierdzenia opłat przez

Prezesa Urzędu.
Uwaga nieuwzględniona.
W związku z faktem, iż wniosek o skrócenie
Określenie
obowiązku
konsultowania
terminu konsultacji, jest podyktowany
Polskie Linie z użytkownikami lotniska przez Prezesa ULC,
Art. 77c ust. nadzwyczajnymi przypadkami, które powodują
18.
Lotnicze
decyzji o skróceniu, w wyjątkowych przypadkach,
8
prośbę o skrócenie tego okresu, dodatkowe
LOT S.A.
okresu konsultacji.
konsultowanie możliwości skrócenia okresu
konsultacji może w efekcie wydłużyć ten proces.
Trzeba podkreślić, że Prezes Urzędu przy ocenie
9

takiego wniosku powinien brać pod uwagę
wszelkie obiektywne przesłanki, które faktycznie
będą uzasadniały taką potrzebę.
Propozycja zamieszczenia
mechanizmu
odwoławczego dla przewoźników lotniczych.
Propozycja zapisu:

10. Użytkownik statku powietrznego stale
korzystający z danego lotniska, o którym mowa w
art. 77 ust. 2, lub podmioty reprezentujące takich
użytkowników w tym także ich stowarzyszenia, w
szczególności działający na danym lotnisku komitet
przewoźników lotniczych, może w przypadku
uznania, iż ustalona przez zarządzającego
lotniskiem, o którym mowa w ust. 1, taryfa opłat
lotniskowych narusza zasady ustalania opłat
lotniskowych określone w prawie lotniczym lub W portach lotniczych powyżej 5 000 000
Uwaga nieuwzględniona.
przepisach międzynarodowych, zwrócić się do pasażerów rocznie lub w największym porcie
W związku z procedurą zatwierdzania opłat
Polskie Linie Prezesa Urzędu z wnioskiem o nakazanie zmiany jeżeli żaden nie
Art. 77c
osiągnął liczby 5 000 000
lotniskowych przez Prezesa Urzędu, mając na
19.
Lotnicze
opłat lotniskowych na tym lotnisku.
nowe ust.

pasażerów rocznie należy zagwarantować
uwadze art. 6 ust. 5 dyrektywy 2009/12/WE, brak
LOT S.A.
10-12
11. Wraz z wnioskiem, o którym mowa w ust. 10, prawo do wniesienia odwołania do Prezesa
jest
obowiązku
ustanawiania
dodatkowej
przedstawia się uzasadnienie obejmujące:
Urzędu zgodnie z art. 6 dyrektywy.
procedury odwoławczej.
1) wskazanie zapisów taryfy opłat lotniskowych
naruszających zasady, o których mowa w ust. 10;
2) wskazanie konkretnych przepisów prawa
lotniczego lub prawa międzynarodowego, które
zostały naruszone;
3) argumenty potwierdzające naruszenia, o których
mowa w pkt 1.
12. Zakwestionowana przed Prezesem Urzędu
zmiana systemu lub wysokości opłat lotniskowych
wprowadzona przez zarządzającego lotniskiem
użytku publicznego nie może wejść w życie przed
zbadaniem sprawy. Prezes Urzędu w ciągu czterech
tygodni od przedstawienia mu sprawy podejmuje
10

strony : 1 ... 10 ... 15 . [ 16 ] . 17 ... 26

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: