Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 739
- Data wpłynięcia: 2012-09-19
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo lotnicze
- data uchwalenia: 2012-12-07
- adres publikacyjny: Dz.U. 2013 r. poz. 134
739
Załącznik
Wyniki konsultacji społecznych do projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo lotnicze z dnia 29 czerwca 2011 r. w zakresie wdrożenia dyrektywy 2009/12/WE
L.p. Podmiot
Uwagi
Uzasadnienie
dot. ustawy Propozycje ULC do uwag
Uwaga zaakceptowana.
Dokonano
wpisania
nowej
opłaty
Wszystkie opłaty lotnicze zostały w trakcie
w dotychczasowe kompleksowe przepisy ustawy
Polskie Linie Modyfikacja art. 26aa dot. opłat lotniczych prac sejmowych uzgodnione ze środowiskiem Art. 26aa
– Prawo lotnicze (jako nowy punkt w art. 26
1.
Lotnicze
pobieranych przez Prezesa Urzędu
lotniczym i znajdują się w załączniku do ust 2.
ust. 1).
LOT S.A.
ustawy.
Jednocześnie regulacje dotyczące wysokości opłat
zostały przeniesione do załącznika nr 6 tabeli nr 3,
część III do ustawy – Prawo lotnicze.
Uwaga częściowo zaakceptowana – dokonano
zmiany brzmienia art. 75 ust. 1 wiążąc uiszczanie
opłat z korzystaniem z usług/obiektów i urządzeń.
Dodanie „innej osoby wykonującej lub na
Jednakże zaznaczyć trzeba, że dyrektywa wskazuje
na operacje handlowe (związane z przewozem
rzecz której wykonywana jest operacja
pasażerów, poczty lub ładunków) a pojęcie
lotnicza” jest niezgodne z art. 2 pkt 3 i pkt 4
Polskie Linie
użytkowników sprowadza do przewoźników
Dokonanie modyfikacji zakresu podmiotów, które dyrektywy 2009/12/WE w sprawie opłat Art. 75 ust.
2.
Lotnicze
zobowiązane są do płacenia opłat lotniskowych.
lotniczych. Natomiast obowiązek uiszczania opłat
lotniskowych. Nie ma uzasadnienia do
1
LOT S.A.
obciążania opłatami np. biur podróży czy też
lotniskowych dotyczy wszystkich użytkowników
spedytorów cargo a taką możliwość daje
korzystających z infrastruktury portu lotniczego.
Proponowany zapis ma na celu szerokie określenie
obecny projekt.
grupy podmiotów zobowiązanych do zapłaty za
świadczone przez zarządzającego lotniskiem
usługi oraz udostępniane obiekty i urządzenia.
Uzupełnienie art. 75 o zapisy w zakresie wyłączenia
Uwaga odrzucona.
z podstawy kosztowej kosztów w zakresie
Koszty opłaty lotniczej ponoszonej przez
koordynacji rozkładów lotów, nadzoru Prezesa Proponowany zapis nowego ust. 6 ma na celu
zarządzającego lotniskiem z tytułu nadzoru
Urzędu oraz zwolnień z opłat lotniskowych, wyjaśnienie sytuacji, że użytkownicy nie
Prezesa ULC stanowią dla zarządzającego
o których mowa w art. 76 propozycja zapisu:
powinni płacić:
lotniskiem koszt działalności operacyjnej związany
Polskie Linie
– oprócz nadzoru nad swoją działalnością
z działalnością lotniskową. Tym samym opłata ta
Nowy art.
3.
Lotnicze
5a) w art. 75 wprowadza się ust. 6. w brzmieniu:
również za nadzór nad portem lotniczym,
może stanowić składnik podstawy kosztowej opłat
75 ust. 6
LOT S.A.
– za inne zobowiązania portu takie jak np.
lotniskowych.
6. Zarządzający lotniskiem nie ujmuje w podstawie uczestnictwo w pokrywaniu kosztów
Zarządzający lotniskiem musi mieć zapewnioną
kosztowej stawek pobieranych przez siebie opłat, koordynacji, które powinny być regulowane ze
możliwość pokrywania kosztów związanych
kosztów
określonych środków własnych.
z działalnością lotniskową z opłat lotniskowych,
w art. 67d, art. 76 ustawy, oraz innych, do których
a tym
samym wyłączanie proponowanych
ponoszenia z tytułu zarządzania lotniskiem użytku
kategorii kosztów nie jest właściwe, gdyż
publicznego lub podlegania nadzorowi Prezesa
uniemożliwiłoby
zarządzającemu
lotniskiem
Urzędu został zobowiązany.
finansowanie w pełni tych kosztów
W odniesieniu do propozycji wyłączenia kosztów
obsługi lotów wymienionych w ust. 1 art. 76
należy wskazać, iż zrezygnowano ze zwolnień
obowiązkowych określonych w tym przepisie –
tym samym loty statków powietrznych zawarte w
dotychczasowej propozycji brzmienia art. 76 ust. 1
będą obciążane opłatami lotniskowymi na
zasadach ogólnych, a w konsekwencji koszty
obsługi tych lotów nie zostaną przerzucone na
innych użytkowników. Jednocześnie w nowym art.
76 (poprzednio art. 76 ust. 6) wskazano, że
dodatkowe zwolnienia ad hoc z opłat przez
zarządzającego
nie
będą
powodowały
podwyższenia opłat lotniskowych pobieranych od
innych użytkowników.
Dodatnie na końcu art. 76 ust. 6 klauzuli
zapewniającej nie przerzucenie kosztów zwolnień
z opłat, o których mowa w art. 76 ust. 6 na
użytkowników statku powietrznego – propozycja
zapisu:
„6. Zarządzający lotniskiem użytku publicznego
może
w
wyjątkowych
okolicznościach W ust. 6 konieczne jest zapewnienie nie
Polskie Linie uzasadnionych ważnym interesem społecznym, przerzucania
kosztów
zwolnień
na
Uwaga uwzględniona.
4.
Lotnicze
gospodarczym lub ważnym interesem państwa, za użytkowników lotniska analogicznie jak w
Art. 76
Wprowadzono proponowany przez PLL LOT
ust.
LOT S.A.
zgodą Prezesa Urzędu wyrażoną w formie pisemnej,
zapis.
5.
niebędącą decyzją administracyjną, przy zachowaniu
zasady niedyskryminacji oraz z uwzględnieniem
przepisów o pomocy publicznej, zwolnić z opłat
lotniskowych inne niż określone w ust. 1 i 5 loty
statków powietrznych, pod warunkiem że nie
spowoduje
to
podwyższenia
opłat
dla
użytkowników
statków
powietrznych
niekorzystających z tych zwolnień.”.
2
W zakresie wydłużenia okresu konsultacji –uwaga
nieuwzględniona.
Propozycja powoduje istotne zmniejszenie
elastyczności procesu zatwierdzania opłat
lotniskowych w mniejszych portach lotniczych
Uzupełnienie art. 77 ust. o 4
(mogącego trwać nawet pół roku), co może
-miesięczny termin
zgłoszenia taryfy opłat przez zarządzającego
przełożyć się na zmniejszenie konkurencyjności
lotniskiem do Prezesa Urzędu, rozszerzenie
zarządzających w szczególności w przypadku
zmiany warunków rynkowych, a w końcowym
podmiotów uprawnionych do konsultowania taryfy
opłat oraz uwzględnienie w konsultacjach kwestii Dyrektywa wprowadza (art. 6 ust. 2)
efekcie także na zdolności konkurencyjne
jakości świadczonych przez zarządzającego usług
obowiązek konsultacji nie później niż na cztery
przewoźników korzystających z infrastruktury
– miesiące przed planowanym wprowadzeniem
portu lotniczego.
proponowany zapis:
„Art. 77. 1. Zarządzający lotniskiem użytku lub zmianą opłat lotniskowych. Uważamy, że
Jednocześnie trzeba podkreślić, że dyrektywa
termin ten powinien obowiązywać wszystkie
2009/12/WE
dopuszcza
w
wyjątkowych
publicznego, na co najmniej cztery miesiące przed
wprowadzeniem lub zmianą opłat lotniskowych, lotniska użytku publicznego niezależnie od
okolicznościach
skrócenie
tego
terminu.
opracowuje projekt taryfy opłat lotniskowych, liczby pasażerów na tym lotnisku.
Szczegółowy tryb prowadzenia konsultacji
Dyrektywa (art. 6 ust. 1) daje prawo do
określony zostanie w treści rozporządzenia z art.
z wyszczególnieniem wysokości
opłat uczestniczenia w konsultacjach
77g.
Polskie Linie standardowych, dodatkowych i zniżek od tych opłat „użytkownikom portu lotniczego albo
Art. 77 ust.
5.
Lotnicze
wraz z zasadami ich naliczania i udzielania przedstawicielom lub stowarzyszeniom
1
W zakresie uwzględnienia stowarzyszenia
LOT S.A.
i przeprowadza konsultacje projektu taryfy opłat
lotniskowych
z
użytkownikami
statków użytkowników portu lotniczego”. Uważamy, że
użytkowników lotniska użytku publicznego uwaga
powietrznych stale korzystającymi z
wymienione podmioty mają prawo do
uwzględniona.
Jednocześnie
dokonano
danego lotniska uczestniczenia w konsultacjach w każdym
doprecyzowania, że dotyczy to stowarzyszeń
albo podmiotami ich reprezentującymi w tym także
stowarzyszeniami użytkowników lotniska użytku porcie lotniczym niezależnie od liczby
przewoźników lotniczych (bowiem do tych
pasażerów na tym lotnisku.
stowarzyszeń
odwołuje
się
dyrektywa
publicznego, w szczególności działającym na
danym
lotnisku
komitetem
przewoźników Uważamy, że kwestie jakości usług oraz
2009/12/WE) – stowarzyszenie użytkowników
lotniczych.
Konsultacje
dotyczą
wysokości odpowiedzialności dostawcy usług za ich
lotniska użytku publicznego mogłoby oznaczać
jakość powinny być przedmiotem konsultacji w
także stowarzyszenie agentów handlingowych, czy
i struktury, sposobu naliczania opłat lotniskowych,
oraz zniżek od tych opłat
każdym porcie lotniczym.
choćby pasażerów.
oraz – odpowiednio –
jakości świadczonych usług i
odpowiedzialności
za jakość świadczonych usług
Odnośnie do obowiązku konsultacji jakości
.
świadczonych usług – uwaga nieuwzględniona.
Kwestia jakości świadczenia usług powinna być
regulowana porozumieniami w sprawie
świadczenia usług, zawieranych pomiędzy
przewoźnikami oraz zarządzającym lotniskiem.
Także w treści dyrektywy odróżniono prowadzenie
konsultacji opłat od negocjacji w sprawie jakości
3
usług. W związku z tym konsultowanie
standardów jakości usług, jak również ich
stosowanie przez strony powinno być regulowane
na poziomie dwustronnym (handlowym), a nie
ustawowym i nie powinno być warunkiem
koniecznym konsultacji w sprawie wysokości
opłat.
2. Użytkownikiem statku powietrznego stale
korzystającym z lotniska, o którym mowa w ust. 1,
jest każdy użytkownik wykonujący regularny
przewóz lotniczy lub 10 lub więcej lotów
Uwaga uwzględniona w zmodyfikowanym
Polskie Linie nieregularnych w jednym sezonie rozkładowym, co
Art. 77 ust. brzmieniu. Dokonano modyfikacji brzmienia ust. 2
6.
Lotnicze
najmniej w ostatnim poprzedzającym
lub
2
doprecyzowując, jakiego sezonu rozkładowego
LOT S.A.
bieżącym, w stosunku do daty prowadzenia
operowanie dotyczy.
konsultacji, sezonie rozkładowym i nadal z niego
operujący w momencie prowadzenia konsultacji.”.
Uzupełnienie w art. 77 ust. 3 o konsultacje dot.
W zakresie konsultacji jakości świadczonych usług
jakości świadczonych przez zarządzającego usług.
oraz odpowiedzialności za nie – uwaga
Proponowany zapis:
nieuwzględniona.
Odpowiedź j.w. do art. 77 ust. 1 (uwaga nr 5).
3. Celem konsultacji, o których mowa w ust. 1, jest
przekazanie informacji dotyczących proponowanych
W zakresie zmiany zwrotu „rozpatruje” na
opłat lotniskowych oraz – odpowiednio – jakości
„uwzględnia” – uwaga nieuwzględniona.
świadczonych usług i odpowiedzialności za jakość
Należy wskazać, iż przepis art. 6 ust. 4 dyrektywy
Polskie Linie świadczonych
usług
i uzyskanie opinii
W art. 6 ust. 4 dyrektywy użyte jest określenie
nie odnosi się w swej treści do obligatoryjnego
Art. 77 ust.
7.
Lotnicze
użytkowników.
Opinie
użytkowników „uwzględnia” a nie „rozpatruje”.
uwzględniania uwag przez zarządzającego. Takie
3
LOT S.A.
przedstawiane są z uzasadnieniem, w szczególności
sformułowanie pojawia się w ust. 2, jednakże
dotyczącym wpływu proponowanych zmian na
w kontekście uzasadnienia przez zarządzającego
sytuację ekonomiczno-operacyjną użytkownika.
swojej propozycji z uwzględnieniem uwag, a nie
Zarządzający lotniskiem użytku publicznego, przed
samego uwzględnienia uwag zgłoszonych
podjęciem ostatecznej decyzji w sprawie opłat
w procesie konsultacji, co zostało w przepisach
lotniskowych, rozpatruje uwzględnia zgłoszone w
ustawy zapewnione w art. 77 ust. 3. Zaznaczyć
trakcie konsultacji odpowiednio uzasadnione uwagi
ponadto należy również, że zarządzający może
oraz uzasadnia ich ewentualne odrzucenie. Stosowne
otrzymać w toku konsultacji uwagi, które będą się
uzasadnienie zarządzający lotniskiem użytku
wzajemnie wykluczały. Obowiązek uwzględnienia
4
publicznego niezwłocznie przekazuje podmiotom,
w takiej sytuacji wszystkich uwag uniemożliwiłby
o których mowa w ust. 1.
zarządzającemu
podjęcie
decyzji.
Takie
rozumienie art. 6 ust. 2 jest zgodne z dalszymi
zapisami dyrektywy – art.6 ust. 3, gdzie jest mowa
o
sporze
dotyczącym
podjętej
przez
zarządzającego decyzji.
Uwzględnienie w art. 77 ust. 4 podczas uzgadniania
taryfy
opłat lotniskowych kwestii jakości
świadczonych przez zarządzającego usług –
proponowany zapis:
Polskie Linie
W związku z wykreśleniem omawianego ustępu
Art. 77 ust.
8.
Lotnicze
4. Każdorazowo zarządzający lotniskiem użytku
w wyniku konsultacji międzyresortowych uwaga
4
LOT S.A.
publicznego i użytkownicy statków powietrznych,
staje się bezprzedmiotowa.
o których mowa w ust. 1, dokładają wszelkich
starań, by osiągnąć porozumienie w zakresie taryfy
opłat lotniskowych oraz jakości świadczonych
usług.
Wprowadzenie obowiązku uzgodnienia wspólnego systemu opłat lotniskowych przed ustanowieniem Art. 77a ust. Uwaga nieuwzględniona.
sieci portów lotniczych
1
W przypadku ustanowienia sieci lotnisk wspólny
system opłat przechodzi pełną procedurę
zatwierdzania opłat lotniskowych, podczas której
zarządzający przeprowadza, konsultacje (oraz
rozpatruje uwagi użytkowników), a Prezes Urzędu
powinien zweryfikować i zatwierdzić wspólny
system opłat lotniskowych pod kątem zgodności
Polskie Linie
z prawem lotniczym i przepisami
Lotnicze
międzynarodowymi. Jak wskazano w wytycznych
9.
LOT S.A.
dla ministra właściwego ds. transportu, wspólny
system opłat może być powiązany z realizacją
strategii i programów rządowych, a tym samym
być wyrazem polityki państwa w zakresie
kształtowania rozwoju lotnictwa w Polsce.
Nadanie ust. 2 w art. 77a brzmienia: „Przed złożeniem wniosku, o którym mowa w ust. 1,
zarządzający więcej niż jednym lotniskiem użytku publicznego lub jednym z lotnisk użytku Art. 77a ust.
publicznego obsługującym to samo miasto lub konurbację
Uwaga uwzględniona.
lotniskiem przeprowadza konsultacje z 2
użytkownikami statków powietrznych stale korzystającymi z tych lotnisk, planowanych do objęcia
5
Wyniki konsultacji społecznych do projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo lotnicze z dnia 29 czerwca 2011 r. w zakresie wdrożenia dyrektywy 2009/12/WE
L.p. Podmiot
Uwagi
Uzasadnienie
dot. ustawy Propozycje ULC do uwag
Uwaga zaakceptowana.
Dokonano
wpisania
nowej
opłaty
Wszystkie opłaty lotnicze zostały w trakcie
w dotychczasowe kompleksowe przepisy ustawy
Polskie Linie Modyfikacja art. 26aa dot. opłat lotniczych prac sejmowych uzgodnione ze środowiskiem Art. 26aa
– Prawo lotnicze (jako nowy punkt w art. 26
1.
Lotnicze
pobieranych przez Prezesa Urzędu
lotniczym i znajdują się w załączniku do ust 2.
ust. 1).
LOT S.A.
ustawy.
Jednocześnie regulacje dotyczące wysokości opłat
zostały przeniesione do załącznika nr 6 tabeli nr 3,
część III do ustawy – Prawo lotnicze.
Uwaga częściowo zaakceptowana – dokonano
zmiany brzmienia art. 75 ust. 1 wiążąc uiszczanie
opłat z korzystaniem z usług/obiektów i urządzeń.
Dodanie „innej osoby wykonującej lub na
Jednakże zaznaczyć trzeba, że dyrektywa wskazuje
na operacje handlowe (związane z przewozem
rzecz której wykonywana jest operacja
pasażerów, poczty lub ładunków) a pojęcie
lotnicza” jest niezgodne z art. 2 pkt 3 i pkt 4
Polskie Linie
użytkowników sprowadza do przewoźników
Dokonanie modyfikacji zakresu podmiotów, które dyrektywy 2009/12/WE w sprawie opłat Art. 75 ust.
2.
Lotnicze
zobowiązane są do płacenia opłat lotniskowych.
lotniczych. Natomiast obowiązek uiszczania opłat
lotniskowych. Nie ma uzasadnienia do
1
LOT S.A.
obciążania opłatami np. biur podróży czy też
lotniskowych dotyczy wszystkich użytkowników
spedytorów cargo a taką możliwość daje
korzystających z infrastruktury portu lotniczego.
Proponowany zapis ma na celu szerokie określenie
obecny projekt.
grupy podmiotów zobowiązanych do zapłaty za
świadczone przez zarządzającego lotniskiem
usługi oraz udostępniane obiekty i urządzenia.
Uzupełnienie art. 75 o zapisy w zakresie wyłączenia
Uwaga odrzucona.
z podstawy kosztowej kosztów w zakresie
Koszty opłaty lotniczej ponoszonej przez
koordynacji rozkładów lotów, nadzoru Prezesa Proponowany zapis nowego ust. 6 ma na celu
zarządzającego lotniskiem z tytułu nadzoru
Urzędu oraz zwolnień z opłat lotniskowych, wyjaśnienie sytuacji, że użytkownicy nie
Prezesa ULC stanowią dla zarządzającego
o których mowa w art. 76 propozycja zapisu:
powinni płacić:
lotniskiem koszt działalności operacyjnej związany
Polskie Linie
– oprócz nadzoru nad swoją działalnością
z działalnością lotniskową. Tym samym opłata ta
Nowy art.
3.
Lotnicze
5a) w art. 75 wprowadza się ust. 6. w brzmieniu:
również za nadzór nad portem lotniczym,
może stanowić składnik podstawy kosztowej opłat
75 ust. 6
LOT S.A.
– za inne zobowiązania portu takie jak np.
lotniskowych.
6. Zarządzający lotniskiem nie ujmuje w podstawie uczestnictwo w pokrywaniu kosztów
Zarządzający lotniskiem musi mieć zapewnioną
kosztowej stawek pobieranych przez siebie opłat, koordynacji, które powinny być regulowane ze
możliwość pokrywania kosztów związanych
kosztów
określonych środków własnych.
z działalnością lotniskową z opłat lotniskowych,
w art. 67d, art. 76 ustawy, oraz innych, do których
a tym
samym wyłączanie proponowanych
ponoszenia z tytułu zarządzania lotniskiem użytku
kategorii kosztów nie jest właściwe, gdyż
publicznego lub podlegania nadzorowi Prezesa
uniemożliwiłoby
zarządzającemu
lotniskiem
Urzędu został zobowiązany.
finansowanie w pełni tych kosztów
W odniesieniu do propozycji wyłączenia kosztów
obsługi lotów wymienionych w ust. 1 art. 76
należy wskazać, iż zrezygnowano ze zwolnień
obowiązkowych określonych w tym przepisie –
tym samym loty statków powietrznych zawarte w
dotychczasowej propozycji brzmienia art. 76 ust. 1
będą obciążane opłatami lotniskowymi na
zasadach ogólnych, a w konsekwencji koszty
obsługi tych lotów nie zostaną przerzucone na
innych użytkowników. Jednocześnie w nowym art.
76 (poprzednio art. 76 ust. 6) wskazano, że
dodatkowe zwolnienia ad hoc z opłat przez
zarządzającego
nie
będą
powodowały
podwyższenia opłat lotniskowych pobieranych od
innych użytkowników.
Dodatnie na końcu art. 76 ust. 6 klauzuli
zapewniającej nie przerzucenie kosztów zwolnień
z opłat, o których mowa w art. 76 ust. 6 na
użytkowników statku powietrznego – propozycja
zapisu:
„6. Zarządzający lotniskiem użytku publicznego
może
w
wyjątkowych
okolicznościach W ust. 6 konieczne jest zapewnienie nie
Polskie Linie uzasadnionych ważnym interesem społecznym, przerzucania
kosztów
zwolnień
na
Uwaga uwzględniona.
4.
Lotnicze
gospodarczym lub ważnym interesem państwa, za użytkowników lotniska analogicznie jak w
Art. 76
Wprowadzono proponowany przez PLL LOT
ust.
LOT S.A.
zgodą Prezesa Urzędu wyrażoną w formie pisemnej,
zapis.
5.
niebędącą decyzją administracyjną, przy zachowaniu
zasady niedyskryminacji oraz z uwzględnieniem
przepisów o pomocy publicznej, zwolnić z opłat
lotniskowych inne niż określone w ust. 1 i 5 loty
statków powietrznych, pod warunkiem że nie
spowoduje
to
podwyższenia
opłat
dla
użytkowników
statków
powietrznych
niekorzystających z tych zwolnień.”.
2
W zakresie wydłużenia okresu konsultacji –uwaga
nieuwzględniona.
Propozycja powoduje istotne zmniejszenie
elastyczności procesu zatwierdzania opłat
lotniskowych w mniejszych portach lotniczych
Uzupełnienie art. 77 ust. o 4
(mogącego trwać nawet pół roku), co może
-miesięczny termin
zgłoszenia taryfy opłat przez zarządzającego
przełożyć się na zmniejszenie konkurencyjności
lotniskiem do Prezesa Urzędu, rozszerzenie
zarządzających w szczególności w przypadku
zmiany warunków rynkowych, a w końcowym
podmiotów uprawnionych do konsultowania taryfy
opłat oraz uwzględnienie w konsultacjach kwestii Dyrektywa wprowadza (art. 6 ust. 2)
efekcie także na zdolności konkurencyjne
jakości świadczonych przez zarządzającego usług
obowiązek konsultacji nie później niż na cztery
przewoźników korzystających z infrastruktury
– miesiące przed planowanym wprowadzeniem
portu lotniczego.
proponowany zapis:
„Art. 77. 1. Zarządzający lotniskiem użytku lub zmianą opłat lotniskowych. Uważamy, że
Jednocześnie trzeba podkreślić, że dyrektywa
termin ten powinien obowiązywać wszystkie
2009/12/WE
dopuszcza
w
wyjątkowych
publicznego, na co najmniej cztery miesiące przed
wprowadzeniem lub zmianą opłat lotniskowych, lotniska użytku publicznego niezależnie od
okolicznościach
skrócenie
tego
terminu.
opracowuje projekt taryfy opłat lotniskowych, liczby pasażerów na tym lotnisku.
Szczegółowy tryb prowadzenia konsultacji
Dyrektywa (art. 6 ust. 1) daje prawo do
określony zostanie w treści rozporządzenia z art.
z wyszczególnieniem wysokości
opłat uczestniczenia w konsultacjach
77g.
Polskie Linie standardowych, dodatkowych i zniżek od tych opłat „użytkownikom portu lotniczego albo
Art. 77 ust.
5.
Lotnicze
wraz z zasadami ich naliczania i udzielania przedstawicielom lub stowarzyszeniom
1
W zakresie uwzględnienia stowarzyszenia
LOT S.A.
i przeprowadza konsultacje projektu taryfy opłat
lotniskowych
z
użytkownikami
statków użytkowników portu lotniczego”. Uważamy, że
użytkowników lotniska użytku publicznego uwaga
powietrznych stale korzystającymi z
wymienione podmioty mają prawo do
uwzględniona.
Jednocześnie
dokonano
danego lotniska uczestniczenia w konsultacjach w każdym
doprecyzowania, że dotyczy to stowarzyszeń
albo podmiotami ich reprezentującymi w tym także
stowarzyszeniami użytkowników lotniska użytku porcie lotniczym niezależnie od liczby
przewoźników lotniczych (bowiem do tych
pasażerów na tym lotnisku.
stowarzyszeń
odwołuje
się
dyrektywa
publicznego, w szczególności działającym na
danym
lotnisku
komitetem
przewoźników Uważamy, że kwestie jakości usług oraz
2009/12/WE) – stowarzyszenie użytkowników
lotniczych.
Konsultacje
dotyczą
wysokości odpowiedzialności dostawcy usług za ich
lotniska użytku publicznego mogłoby oznaczać
jakość powinny być przedmiotem konsultacji w
także stowarzyszenie agentów handlingowych, czy
i struktury, sposobu naliczania opłat lotniskowych,
oraz zniżek od tych opłat
każdym porcie lotniczym.
choćby pasażerów.
oraz – odpowiednio –
jakości świadczonych usług i
odpowiedzialności
za jakość świadczonych usług
Odnośnie do obowiązku konsultacji jakości
.
świadczonych usług – uwaga nieuwzględniona.
Kwestia jakości świadczenia usług powinna być
regulowana porozumieniami w sprawie
świadczenia usług, zawieranych pomiędzy
przewoźnikami oraz zarządzającym lotniskiem.
Także w treści dyrektywy odróżniono prowadzenie
konsultacji opłat od negocjacji w sprawie jakości
3
usług. W związku z tym konsultowanie
standardów jakości usług, jak również ich
stosowanie przez strony powinno być regulowane
na poziomie dwustronnym (handlowym), a nie
ustawowym i nie powinno być warunkiem
koniecznym konsultacji w sprawie wysokości
opłat.
2. Użytkownikiem statku powietrznego stale
korzystającym z lotniska, o którym mowa w ust. 1,
jest każdy użytkownik wykonujący regularny
przewóz lotniczy lub 10 lub więcej lotów
Uwaga uwzględniona w zmodyfikowanym
Polskie Linie nieregularnych w jednym sezonie rozkładowym, co
Art. 77 ust. brzmieniu. Dokonano modyfikacji brzmienia ust. 2
6.
Lotnicze
najmniej w ostatnim poprzedzającym
lub
2
doprecyzowując, jakiego sezonu rozkładowego
LOT S.A.
bieżącym, w stosunku do daty prowadzenia
operowanie dotyczy.
konsultacji, sezonie rozkładowym i nadal z niego
operujący w momencie prowadzenia konsultacji.”.
Uzupełnienie w art. 77 ust. 3 o konsultacje dot.
W zakresie konsultacji jakości świadczonych usług
jakości świadczonych przez zarządzającego usług.
oraz odpowiedzialności za nie – uwaga
Proponowany zapis:
nieuwzględniona.
Odpowiedź j.w. do art. 77 ust. 1 (uwaga nr 5).
3. Celem konsultacji, o których mowa w ust. 1, jest
przekazanie informacji dotyczących proponowanych
W zakresie zmiany zwrotu „rozpatruje” na
opłat lotniskowych oraz – odpowiednio – jakości
„uwzględnia” – uwaga nieuwzględniona.
świadczonych usług i odpowiedzialności za jakość
Należy wskazać, iż przepis art. 6 ust. 4 dyrektywy
Polskie Linie świadczonych
usług
i uzyskanie opinii
W art. 6 ust. 4 dyrektywy użyte jest określenie
nie odnosi się w swej treści do obligatoryjnego
Art. 77 ust.
7.
Lotnicze
użytkowników.
Opinie
użytkowników „uwzględnia” a nie „rozpatruje”.
uwzględniania uwag przez zarządzającego. Takie
3
LOT S.A.
przedstawiane są z uzasadnieniem, w szczególności
sformułowanie pojawia się w ust. 2, jednakże
dotyczącym wpływu proponowanych zmian na
w kontekście uzasadnienia przez zarządzającego
sytuację ekonomiczno-operacyjną użytkownika.
swojej propozycji z uwzględnieniem uwag, a nie
Zarządzający lotniskiem użytku publicznego, przed
samego uwzględnienia uwag zgłoszonych
podjęciem ostatecznej decyzji w sprawie opłat
w procesie konsultacji, co zostało w przepisach
lotniskowych, rozpatruje uwzględnia zgłoszone w
ustawy zapewnione w art. 77 ust. 3. Zaznaczyć
trakcie konsultacji odpowiednio uzasadnione uwagi
ponadto należy również, że zarządzający może
oraz uzasadnia ich ewentualne odrzucenie. Stosowne
otrzymać w toku konsultacji uwagi, które będą się
uzasadnienie zarządzający lotniskiem użytku
wzajemnie wykluczały. Obowiązek uwzględnienia
4
publicznego niezwłocznie przekazuje podmiotom,
w takiej sytuacji wszystkich uwag uniemożliwiłby
o których mowa w ust. 1.
zarządzającemu
podjęcie
decyzji.
Takie
rozumienie art. 6 ust. 2 jest zgodne z dalszymi
zapisami dyrektywy – art.6 ust. 3, gdzie jest mowa
o
sporze
dotyczącym
podjętej
przez
zarządzającego decyzji.
Uwzględnienie w art. 77 ust. 4 podczas uzgadniania
taryfy
opłat lotniskowych kwestii jakości
świadczonych przez zarządzającego usług –
proponowany zapis:
Polskie Linie
W związku z wykreśleniem omawianego ustępu
Art. 77 ust.
8.
Lotnicze
4. Każdorazowo zarządzający lotniskiem użytku
w wyniku konsultacji międzyresortowych uwaga
4
LOT S.A.
publicznego i użytkownicy statków powietrznych,
staje się bezprzedmiotowa.
o których mowa w ust. 1, dokładają wszelkich
starań, by osiągnąć porozumienie w zakresie taryfy
opłat lotniskowych oraz jakości świadczonych
usług.
Wprowadzenie obowiązku uzgodnienia wspólnego systemu opłat lotniskowych przed ustanowieniem Art. 77a ust. Uwaga nieuwzględniona.
sieci portów lotniczych
1
W przypadku ustanowienia sieci lotnisk wspólny
system opłat przechodzi pełną procedurę
zatwierdzania opłat lotniskowych, podczas której
zarządzający przeprowadza, konsultacje (oraz
rozpatruje uwagi użytkowników), a Prezes Urzędu
powinien zweryfikować i zatwierdzić wspólny
system opłat lotniskowych pod kątem zgodności
Polskie Linie
z prawem lotniczym i przepisami
Lotnicze
międzynarodowymi. Jak wskazano w wytycznych
9.
LOT S.A.
dla ministra właściwego ds. transportu, wspólny
system opłat może być powiązany z realizacją
strategii i programów rządowych, a tym samym
być wyrazem polityki państwa w zakresie
kształtowania rozwoju lotnictwa w Polsce.
Nadanie ust. 2 w art. 77a brzmienia: „Przed złożeniem wniosku, o którym mowa w ust. 1,
zarządzający więcej niż jednym lotniskiem użytku publicznego lub jednym z lotnisk użytku Art. 77a ust.
publicznego obsługującym to samo miasto lub konurbację
Uwaga uwzględniona.
lotniskiem przeprowadza konsultacje z 2
użytkownikami statków powietrznych stale korzystającymi z tych lotnisk, planowanych do objęcia
5
Dokumenty związane z tym projektem:
-
739
› Pobierz plik