eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 739
  • Data wpłynięcia: 2012-09-19
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo lotnicze
  • data uchwalenia: 2012-12-07
  • adres publikacyjny: Dz.U. 2013 r. poz. 134

739

planów
dotyczących
nowych
projektów
podmiotami, o których mowa w art. 77 ust. 1,
infrastrukturalnych.
dotyczących planowanych inwestycji. Konsultacje
te mogą odbywać się w ramach konsultacji opłat

lotniskowych, o których mowa w art. 77 ust. 1 lub
art. 77c, albo w ramach negocjacji w sprawie
jakości świadczonych usług, o których mowa w
art. 77e ust. 1.
2. Za inwestycję o dużej skali, o której mowa w
ust. 1, uznaje się każdą inwestycję polegającą na
rozbudowie lub przebudowie istniejącej lub
budowie nowej infrastruktury, wpływającą w
sposób
znaczący
na
przepustowość
poszczególnych elementów infrastruktury
lotniska, w szczególności pasa startowego i
terminalu pasażerskiego.
3. Prezes Urzędu może zażądać od zarządzającego
lotniskiem, o którym mowa w ust. 1,
przedstawienia informacji o przebiegu i wynikach
konsultacji, o których mowa w ust. 1.
15
Art. 9
Normy jakości
T
Art.
Dodany art. 77e ust. 1 w brzmieniu:

ust. 1
Art. 77e. 1. Zarządzający lotniskiem użytku
1. Aby zapewnić niezakłó
77e
cone i efektywne
funkcjonowanie danego portu lotniczego, państwa
ust. 1
publicznego, o którym mowa w art. 77c ust. 1, jest
obowiązany do rozpoczęcia negocjacji z
członkowskie podejmują niezbędne środki w celu
przewoźnikami lotniczymi, o których mowa w art.
umożliwienia zarządzającemu portem lotniczym oraz
77 ust. 2 lub podmiotami ich reprezentującymi,
przedstawicielom lub stowarzyszeniom użytkowników
celem zawarcia porozumienia w sprawie jakości
portu lotniczego rozpoczęcie negocjacji mających na celu
świadczonych przez niego usług. Negocjacje w
zawarcie porozumienia o poziomie usług dotyczącego
sprawie jakości usług mogą być prowadzone w
jakości usług świadczonych w porcie lotniczym.
Negocjacje w sprawie jakości usług mogą być
ramach konsultacji, o których mowa w art. 77 ust.
1 lub w art. 77c.
prowadzone w ramach konsultacji, o których mowa w

art. 6 ust. 1.
16
Art. 9
2. W każdym takim porozumieniu o poziomie usług
T
Art.
Dodany art. 77e ust. 2 w brzmieniu:

ust. 2
określa się poziom usług świadczonych przez
77e
2. W porozumieniu określa się co najmniej
zarządzającego portem lotniczym uwzględniając
ust. 2
poziom usług świadczonych przez zarządzającego
rzeczywisty system lub wysokość opłat lotniskowych
lotniskiem użytku publicznego, uwzględniając
oraz poziom usług, do których uprawnieni są
system lub wysokość opłat lotniskowych oraz
użytkownicy portu lotniczego w zamian za opłaty
poziom usług, do którego uprawnieni są
lotniskowe.
przewoźnicy lotniczy w zamian za opłaty
lotniskowe.
17
Art.
Zróżnicowanie usług
T
Art.
Dodany art. 77i ust. 1 w brzmieniu:

10
77i
Art. 77i. 1. Zarządzający lotniskiem użytku
17

ust. 1
1. Państwa członkowskie podejmują niezbędne środki
ust. 1
publicznego może zróżnicować wysokość opłat
umożliwiające zarządzającemu portem lotniczym
lotniskowych ze względu na:
zróżnicowanie jakości i zakresu poszczególnych usług
1) jakość, zakres lub koszty dotyczące korzystania
świadczonych w porcie lotniczym, w terminalach lub w
z obiektów, urządzeń lub poszczególnych usług
ich częściach, co ma na celu udostępnienie usług
świadczonych przez zarządzającego lotniskiem
dostosowanych do indywidualnych potrzeb lub
użytku publicznego na lotnisku, w tym w
udostępnienie przeznaczonego do danego celu terminalu
terminalach lub ich częściach, w celu
lub jego części. Wysokość opłat lotniskowych może być
zapewnienia podmiotom, o których mowa w
zróżnicowana zależnie od jakości, zakresu i kosztów
art. 75 ust. 1, usług dostosowanych do ich
takich usług lub w oparciu o jakiekolwiek inne
indywidualnych potrzeb lub udostępnienia tym
obiektywne i przejrzyste przesłanki. Bez uszczerbku dla
podmiotom przeznaczonego do danego celu
art. 3, zarządzający portami lotniczymi dysponują
terminalu lub jego części, lub
swobodą we wprowadzaniu takich zróżnicowanych opłat
2) jakiekolwiek inne obiektywne i przejrzyste
lotniskowych.
przesłanki

pod warunkiem zachowania zasad
niedyskryminacji i równego traktowania.
18
Art.
2. Państwa członkowskie podejmują niezbędne środki,
T
Art.
Dodany art. 77i ust. 2-6 w brzmieniu:
Nadzór
Prezesa Urzędu nad
10
2. Dostęp do obiektów, urządzeń lub kryteriami
ma
zapewnić
aby
wszystkim użytkownikom portu lotniczego
77i
ust. 2
pragnącym korzystać z usług dostosowanych do
ust. 2-
poszczególnych
usług
dostosowanych
do przestrzeganie zasady równego
traktowania
użytkowników
indywidualnych potrzeb lub z przeznaczonego do danego
6
indywidualnych potrzeb, o których mowa w ust. 1,
celu terminalu lub jego części umożliwić dostęp do tych

jest otwarty dla wszystkich podmiotów, o których lotniska.
usług i terminalu lub jego części.

mowa w art. 75 ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 3.
3. W przypadku gdy o dostęp do obiektów,
W przypadku gdy o dostęp do usług dostosowanych do
urządzeń
lub
poszczególnych
usług
indywidualnych potrzeb lub o dostęp do przeznaczonego
do danego celu terminalu lub jego części ubiega się
dostosowanych do indywidualnych potrzeb, o
których mowa w ust. 1, ubiega się większa liczba
więcej użytkowników portu lotniczego niż może mieć do
podmiotów niż może uzyskać ten dostęp ze
nich dostęp z uwagi na ograniczenia przepustowości,
dostęp jest zapewniany
względu na ograniczenia przepustowości lotniska,
na podstawie adekwatnych,
zarządzający lotniskiem użytku publicznego
obiektywnych, przejrzystych i niedyskryminacyjnych
zapewnia do nich dostęp na podstawie podanych
kryteriów. Kryteria te może określić zarządzający portem
do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo
lotniczym, a państwa członkowskie mogą wymagać, aby
przyjęty kryteriów określonych przez tego
kryteria te zatwierdził niezależny organ nadzorujący.
zarządzającego.
4. Kryteria, o których mowa w ust. 3, powinny
być adekwatne, obiektywne, przejrzyste i
niedyskryminacyjne.
5. W przypadku uznania, iż określone przez
zarządzającego lotniskiem kryteria, o których
mowa w ust. 3, nie spełniają wymagań
określonych w ust. 4, podmiot, o którym mowa w
art. 75 ust. 1, lub podmiot reprezentujący takie
podmioty, może zwrócić się do Prezesa Urzędu z
18

wnioskiem o zbadanie ich zgodności w tym
zakresie i nakazanie ich zmiany.
6. Prezes Urzędu, z urzędu lub na wniosek
podmiotów, o których mowa w ust. 5, w drodze
decyzji
administracyjnej,
nakazuje
zarządzającemu lotniskiem zmianę kryteriów, o
których mowa w ust. 3, w przypadku uznania, iż
nie spełniają one wymagań określonych w ust. 4.
19
Art.
Niezależny organ nadzorujący
N

Zasada ogólna

11
1. Państwa członkowskie wyznaczają lub powołują
ust. 1
niezależny organ jako swój krajowy niezależny organ
nadzorujący, po to aby zapewnić prawidłowe stosowanie
środków podejmowanych zgodnie z przepisami niniejszej
dyrektywy oraz wykonywać przynajmniej te zadania,
które zostały przydzielone na mocy art. 6. Organem tym
może być podmiot, któremu państwo członkowskie
zleciło stosowanie dodatkowych środków regulacyjnych,
o których mowa w art. 1 ust. 5, w tym zatwierdzanie
systemów opłat lotniskowych lub wysokości opłat
lotniskowych, pod warunkiem że podmiot ten spełnia
wymogi określone w ust. 3 niniejszego artykułu.
20
Art.
2. Zgodnie z prawem krajowym niniejsza dyrektywa nie
N



11
uniemożliwia niezależnemu organowi nadzorującemu
ust. 2
przekazywania – pod jego nadzorem i przy jego pełnej
odpowiedzialności – zadania wprowadzenia w życie
niniejszej dyrektywy innym niezależnym organom
nadzorującym, pod warunkiem że wprowadzanie w życie
odbywa się zgodnie z takimi samymi normami.
21
Art.
3. Państwa członkowskie gwarantują niezależność organu
N



11
nadzorującego, zapewniając jego odrębność prawną i
ust. 3
niezależność
funkcyjną
od
jakiegokolwiek
zarządzającego portem lotniczym i przewoźnika
lotniczego. Państwa członkowskie, które zachowują
prawo własności względem portów lotniczych,
zarządzających portami lotniczymi lub przewoźników
lotniczych lub które zachowują kontrolę nad
zarządzającymi portami lotniczymi lub przewoźnikami
lotniczymi, zapewniają aby zadania związane z tym
prawem własności lub z kontrolą nie zostały powierzone
niezależnemu organowi nadzorującemu. Państwa
członkowskie zapewniają bezstronne i przejrzyste
19

wykonywanie uprawnień przez niezależny organ
nadzorujący.
22
Art.
4. Państwa członkowskie zgłaszają Komisji nazwę i adres
N



11
niezależnego organu nadzorującego, informacje o
ust. 4
przydzielonych mu zadaniach i zakresie
odpowiedzialności oraz informacje o środkach
zastosowanych w celu zapewnienia zgodności z ust. 3.
23
Art.
5. Państwa członkowskie mogą utworzyć mechanizm
N



11
finansowania dla niezależnego organu nadzorującego,
ust. 5
który może obejmować nałożenie opłaty na
użytkowników portów lotniczych i zarządzających
portami lotniczymi.
24
Art.
6. Państwa członkowskie zapewniają podjęcie – w
N

Przepis w Polsce nie będzie miał zastosowania
11
w związku z art. 6 ust. 5 dyrektywy (WE)
odniesieniu do sporów, o których mowa w art. 6 ust. 3 –
ust. 6
środków mających na celu:
2009/12:
a) ustanowienie procedury rozstrzygania sporów między
„5. Państwo członkowskie może odstąpić od
zarządzającym portem lotniczym a użytkownikami portu
stosowania ust. 3 i 4 w odniesieniu do zmian
wysokości lub struktury opłat lotniskowych w
lotniczego;
b) określenie warunków, na jakich można zażądać
tych portach lotniczych, dla których:
rozstrzygnięcia sporu przez niezależny organ
a) istnieje obowiązkowa procedura na mocy prawa
nadzorujący. Organ ten w szczególności odrzuca skargę,
krajowego, zgodnie z którą opłaty lotniskowe lub
którą uważa za nienależycie uzasadnioną lub
ich maksymalną wysokość ustala lub zatwierdza
nieodpowiednio udokumentowaną; oraz
niezależny organ nadzorujący

; lub (…)”
c) określe
Opłaty będą podlegały zatwierdzeniu przez
nie kryteriów rozpatrywania sporów w celu ich
rozstrzygnięcia.
Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego na

Wspomniane procedury, warunki i kryteria są
podstawie art. 77c ustawy Prawo lotnicze.
niedyskryminacyjne, przejrzyste i obiektywne.
25
Art.
7. Przy weryfikacji zasadności zmiany systemu lub
T
Art.
Dodany art. 77 ust. 5 w brzmieniu:

11
wysokości opłat lotniskowych zgodnie z art. 6,
77
5. Prezes Urzędu może zażądać od zarządzającego
ust. 7
niezależny
organ
nadzorujący
uzyskuje
od
ust. 5
lotniskiem użytku publicznego przedstawienia
zainteresowanych stron dostęp do niezbędnych

dokumentacji
potwierdzającej
właściwe
informacji i jest zobowiązany do konsultacji z

przeprowadzenie konsultacji, o których mowa w
zainteresowanymi stronami w celu podjęcia decyzji. Bez

ust. 1, w tym opinii podmiotów, o których mowa
uszczerbku dla art. 6 ust. 4 organ ten wydaje ostateczną

w ust. 1, oraz uzasadnienia ich nieuwzględnienia.
decyzję możliwie jak najszybciej, a w każdym przypadku


w terminie czterech miesięcy od przedstawienia mu
Art.
Dodany art. 77d ust. 1 w brzmieniu:
sprawy. W wyjątkowych i należycie uzasadnionych
77d
Zarządzający lotniskiem użytku publicznego, o
przypadkach okres ten może zostać przedłużony o dwa
ust. 1
którym mowa w art. 77c ust. 1, po
miesiące. Decyzje niezależnego organu nadzorującego są

przeprowadzeniu konsultacji, o których mowa w
wiążące, bez uszczerbku dla kontroli parlamentarnej lub

art. 77 ust. 1, przedstawia do zatwierdzenia
20

sądowej, zgodnie z procedurą mającą zastosowanie w

Prezesowi Urzędu, z co najmniej kwartalnym
państwie członkowskim.

wyprzedzeniem przed planowanym dniem wejścia

w życie, taryfę opłat lotniskowych wraz z jej

uzasadnieniem.


Art.
Uszczegółowienie trybu zatwierdzania opłat
77j
zostanie
zawarte
w
rozporządzeniu
wykonawczym wydawanym na podstawie
nowego art. 77j w ramach trybu prowadzenia
konsultacji:
Art. 77j. Minister właściwy do spraw transportu
określi, w drodze rozporządzenia:
(…)
3) tryb zatwierdzania taryfy opłat lotniskowych
(...)
26
Art.
8. Niezależny organ nadzorujący publikuje roczne
T
Art.
Nowy art. 77k w brzmieniu:

11
sprawozdanie ze swojej działalności.
Art. 77k. 1. Prezes Urzędu sporządza roczne

77k
ust. 8
sprawozdanie z realizacji zadań z zakresu nadzoru

nad opłatami lotniskowymi.
2. Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 1,
publikowane jest na stronie internetowej Urzędu.
27
Art.
Sprawozdanie i przegląd
N



12
ust. 1

1. W terminie do dnia 15 marca 2013 r. Komisja
przekazuje Parlamentowi Europejskiemu i Radzie
sprawozdanie ze stosowania niniejszej dyrektywy
oceniające postępy w osiąganiu jej celów oraz, w
stosownych przypadkach, wszelkie odpowiednie wnioski.
28
Art.
2. Państwa członkowskie i Komisja współpracują przy
N



12
stosowaniu niniejszej dyrektywy, w szczególności w
ust. 2
odniesieniu do gromadzenia informacji potrzebnych do
sporządzenia sprawozdania, o którym mowa w ust. 1.
29
Art.
Transpozycja
N



13
1. Państwa członkowskie wprowadzają w życie przepisy
ust. 1
ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do
wykonania niniejszej dyrektywy w terminie do dnia 15
marca 2011 r. Niezwłocznie powiadamiają o tym
Komisję.
Przepisy przyjęte przez państwa członkowskie zawierają
odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie
21

strony : 1 ... 12 . [ 13 ] . 14 ... 20 ... 26

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: