eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 739
  • Data wpłynięcia: 2012-09-19
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo lotnicze
  • data uchwalenia: 2012-12-07
  • adres publikacyjny: Dz.U. 2013 r. poz. 134

739


dokumentacji
potwierdzającej
właściwe

przeprowadzenie konsultacji, o których mowa w

ust. 1, w tym opinii podmiotów, o których mowa

w ust. 1, oraz uzasadnienia ich nieuwzględnienia.


Art.
Nowy art. 77d ust. 1 i 2
77d
Art. 77d. 1. Zarządzający lotniskiem użytku
ust. 1
publicznego, o którym mowa w art. 77c ust. 1, po
i 2
przeprowadzeniu konsultacji, o których mowa w

art. 77 ust. 1, przedstawia do zatwierdzenia

Prezesowi Urzędu, z co najmniej kwartalnym

wyprzedzeniem przed planowanym dniem wejścia

w życie, taryfę opłat lotniskowych wraz z jej

uzasadnieniem.

2. W przypadkach uzasadnionych wyjątkowymi,

niemożliwymi do przewidzenia wcześniej

okolicznościami, na wniosek zarządzającego
lotniskiem użytku publicznego zawierający
uzasadnienie opisujące te okoliczności, Prezes
Urzędu może wyrazić zgodę na skrócenie terminu,
o którym mowa w ust. 1. Termin przedstawienia
taryfy opłat lotniskowych do zatwierdzenia
Prezesowi Urzędu nie może być jednak krótszy
niż 2 miesiące przed planowanym dniem wejścia
tej taryfy w życie.

Określone w dyrektywie terminy prowadzenia

konsultacji zawarte zostaną w rozporządzeniu
wykonawczym wydawanym na podstawie
nowego art. 77j w ramach trybu prowadzenia
konsultacji:

Art. 77j. Minister właściwy do spraw transportu
określi, w drodze rozporządzenia:
1)
szczegółowe warunki, sposób i tryb
prowadzenia konsultacji, o których mowa w art.
77 ust. 1 i 77c, w tym zakres przedstawianych
informacji (…)
8
Art. 6
3. W przypadku sporu w sprawie decyzji o opłatach
N

Przepis w Polsce nie będzie miał zastosowania
ust. 3
lotniskowych podjętej przez zarządzającego portem
w związku z art. 6 ust. 5 dyrektywy (WE)
lotniczym, państwa członkowskie zapewniają każdej ze
2009/12:
stron możliwość ubiegania się o interwencję
„5. Państwo członkowskie może odstąpić od
12

niezależnego organu nadzorującego, o którym mowa w
stosowania ust. 3 i 4 w odniesieniu do zmian
art. 11, który bada zasadność zmian systemu lub
wysokości lub struktury opłat lotniskowych w
wysokości opłat lotniskowych.
tych portach lotniczych, dla których:

a) istnieje obowiązkowa procedura na mocy prawa
krajowego, zgodnie z którą opłaty lotniskowe lub
ich maksymalną wysokość ustala lub zatwierdza
niezależny organ nadzorujący; lub (…)”
Opłaty będą podlegały zatwierdzeniu przez
Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego na
podstawie art. 77d ustawy Prawo lotnicze.
9
Art. 6
4. Zmiana systemu lub wysokości opłat lotniskowych
N

Przepis w Polsce nie będzie miał zastosowania
ust. 4
w związku z art. 6 ust. 5 dyrektywy (WE)
wprowadzona przez zarządzającego portem lotniczym –
o ile została zakwestionowana przed niezależnym
2009/12:
organem nadzorującym – nie może wejść w życie przed
„5. Państwo członkowskie może odstąpić od
zbadaniem sprawy przez ten organ. Niezależny organ
stosowania ust. 3 i 4 w odniesieniu do zmian
nadzorujący w okresie czterech tygodni od
wysokości lub struktury opłat lotniskowych w
przedstawienia mu sprawy podejmuje tymczasową
tych portach lotniczych, dla których:
decyzję o wprowadzeniu w życie zmiany opłat
a) istnieje obowiązkowa procedura na mocy prawa
lotniskowych, chyba że ostateczna decyzja może zostać
krajowego, zgodnie z którą opłaty lotniskowe lub
podjęta w tym samym terminie.
ich maksymalną wysokość ustala lub zatwierdza

niezależny organ nadzorujący; lub (…)”
Opłaty będą podlegały zatwierdzeniu przez
Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego na
podstawie art. 77c ustawy Prawo lotnicze.
10
Art. 6
5. Państwo członkowskie może odstąpić od stosowania
T
Art.
Dodany art. 77d w brzmieniu:

ust. 5
ust. 3 i 4 w odniesieniu do zmian wysokości lub struktury
77d
Art. 77d. 1. Zarządzający lotniskiem użytku
opłat lotniskowych w tych portach lotniczych, dla

publicznego, o którym mowa w art. 77c ust. 1, po
których:

przeprowadzeniu konsultacji, o których mowa w
a) istnieje obowiązkowa procedura na mocy prawa

art. 77 ust. 1, przedstawia do zatwierdzenia
Prezesowi Urzędu, z c
krajowego, zgodnie z którą opłaty lotniskowe lub ich
o najmniej kwartalnym
wyprzedzeniem przed planowanym dniem wejścia
maksymalną wysokość ustala lub zatwierdza niezależny
w życie, taryfę opłat lotniskowych wraz z jej
organ nadzorujący; lub
uzasadnieniem.
b) istnieje obowiązkowa procedura na mocy prawa
2. W przypadkach uzasadnionych wyjątkowymi,
krajowego, zgodnie z którą niezależny organ nadzorujący
niemożliwymi do przewidzenia wcześniej
bada – regularnie lub w odpowiedzi na wnioski
okolicznościami, na wniosek zarządzającego
zainteresowanych stron – czy w takich portach ma
lotniskiem
użytku publicznego zawierający
miejsce skuteczna konkurencja. W przypadku gdy jest to
uzasadnienie opisujące te okoliczności, Prezes
uzasadnione wynikami takiego badania, państwa
Urzędu może wyrazić zgodę na skrócenie terminu,
członkowskie postanawiają, że opłaty lotniskowe lub ich
o którym mowa w ust. 1. Termin przedstawienia
13

maksymalna wysokość są określane lub zatwierdzane
taryfy opłat lotniskowych do zatwierdzenia
przez niezależny organ nadzorujący. Decyzję tę stosuje
Prezesowi Urzędu nie może być jednak krótszy
się tak długo, jak to konieczne, w oparciu o badanie
niż 2 miesiące przed planowanym dniem wejścia
przeprowadzone przez ten organ.
tej taryfy w życie.
3. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio do
Procedury, warunki i kryteria stosowane do celów
niniejszego ustępu przez państwo członkowskie są
zmiany poszczególnych postanowień taryfy opłat
adekwatne, obiektywne, niedyskryminujące i przejrzyste.
lotniskowych.
4. Przepisu ust. 3 nie stosuje się do usunięcia

oczywistej omyłki pisarskiej w taryfie opłat
lotniskowych oraz do zmian wynikających
bezpośrednio ze zmiany przepisów prawa w
zakresie innym niż przepisy ustawy dotyczące
opłat lotniskowych, pod warunkiem, że zmiany te
nie mają wpływu na wysokość opłat lotniskowych
lub zniżek. W takiej sytuacji zarządzający
lotniskiem dokonuje samodzielnie zmiany
postanowień taryfy i przekazuje zmienioną taryfę
do wiadomości Prezesa Urzędu. Zmiana wchodzi
w życie pod warunkiem, że w terminie 7 dni od
dnia jej otrzymania Prezes Urzędu nie wyrazi
sprzeciwu.
5. Prezes Urzędu, w drodze decyzji
administracyjnej, odmawia zatwierdzenia taryfy
opłat lotniskowych albo jej części lub nakazuje jej
zmianę w przypadku, gdy jest ona niezgodna z
zasadami
dotyczącymi
ustalania
opłat
lotniskowych ustalonymi w Konwencji, o której
mowa w art. 3 ust. 2, prawie lotniczym, przepisach
prawa Unii Europejskiej lub w przepisach
międzynarodowych, w tym gdy zarządzający
lotniskiem
nie
dopełnił
obowiązku
przeprowadzenia konsultacji zgodnie z art. 77 lub
art. 77c. W decyzji Prezes Urzędu określa, czy
zarządzający lotniskiem użytku publicznego jest
obowiązany do ponownego przeprowadzenia
konsultacji, o których mowa w art. 77 ust. 1,
biorąc pod uwagę zakres nakazanej zmiany oraz
jej wpływ na przewoźników lotniczych.
6. Prezes Urzędu może, w drodze decyzji
administracyjnej, odmówić zatwierdzenia taryfy
opłat lotniskowych albo jej części lub nakazać jej
zmianę w przypadku, gdy w sposób istotny i
14

nieuzasadniony odbiega ona od informacji
przedstawionych w zatwierdzonym planie
generalnym, o którym mowa w art. 55 ust. 5, lub
gdy zarządzający lotniskiem użytku publicznego
nie dopełnił obowiązku, o którym mowa w art.
77e ust. 1.
11
Art. 7
Przejrzystość
T
Art.
Dodany art. 77c ust. 1 w brzmieniu:

ust. 1
1. Zarządzający lotniskiem użytku publicznego
1. Państwa członkowskie zapewniają
77c
– za każdym razem,
obsługującym w ciągu roku więcej niż 5
kiedy mają się odbyć konsultacje, o których mowa w art.
ust. 1
000 000

pasażerów albo – jeśli żadne lotnisko użytku
6 ust. 1 – przekazanie przez zarządzającego portem
lotniczym wszystkim użytkownikom portu lotniczego

publicznego w Rzeczypospolitej Polskiej nie

spełnia tego kryterium – lotniskiem użytku
albo przedstawicielom lub stowarzyszeniom
użytkowników

publicznego, które w roku kalendarzowym
portu lotniczego informacji na temat
poprzedzającym rozpoczęcie konsultacji obsłużyło
elementów, na podstawie których określa się system lub

największą liczbę pasażerów spośród lotnisk na
wysokość wszystkich opłat nakładanych w każdym

porcie lotniczym przez zarządzającego portem lotniczym.

terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oprócz
realizacji obowiązku prowadzen
Informacje te obejmują co najmniej:

ia konsultacji, o


których mowa w art. 77 ust. 1, jest obowiązany do
a) wykaz usług i elementów infrastruktury

corocznego prowadzenia konsultacji z
udostępnianych w zamian za pobieraną opłatę

podmiotami, o których mowa w art. 77 ust. 1,
lotniskową;

dotyczących funkcjonowania systemu opłat
b) metodę ustalania opłat lotniskowych;
lotniskowych, wysokości tych opłat oraz jakości


usług świadczonych w zamian za opłaty
c) ogólną strukturę kosztów w odniesieniu do obiektów i

urządzeń oraz usług, których dotyczą opłaty lotniskowe;

lotniskowe. W ramach prowadzonych konsultacji


zarządzający lotniskiem przekazuje podmiotom, o
d) przychody z różnych opłat i łączny koszt objętych

których mowa w art. 77 ust. 1, informacje
nimi usług;

dotyczące, w szczególności metody ustalania opłat
e) wszelkie finansowanie przez organy publiczne

oraz związanych z opłatami kosztów i
obiektów i urządzeń oraz usług, których dotyczą opłaty

przychodów, w tym pochodzących ze środków
publicznych, jak również usług i elementów
lotniskowe;

infrastruktury udostępnianych w zamian za
f) prognozy sytuacji portu lotniczego w zakresie opłat,


pobierane opłaty, w tym stopnia wykorzystania tej
wzrostu ruchu i planowanych inwestycji;

infrastruktury oraz prognoz dotyczących ruchu
g) faktyczny stopień wykorzystania infrastruktury i

lotniczego i opłat, a także planów rozwoju
wyposażenia portu lotniczego w danym okresie; oraz

infrastruktury i ich wpływu na przepustowość
h) prognozowane rezultaty głównych przewidywanych

portu lotniczego.
inwestycji w zakresie ich wpływu na przepustowość


portu lotniczego.
Art.
Zapisany w dyrektywie szczegółowy katalog
77j i
prowadzenia
zostanie
określony
w

rozpo
rozporządzeniu wykonawczym wydawanym na
rządz podstawie nowego art. 77j w ramach trybu
15

enie
prowadzenia konsultacji:
wyko
Art. 77j. Minister właściwy do spraw transportu
nawc
określi, w drodze rozporządzenia:
ze
1)
szczegółowe warunki, sposób i tryb

prowadzenia konsultacji, o których mowa w art.
77 ust. 1 i 77c, w tym zakres przedstawianych
informacji (…).
12
Art. 7
2. Państwa członkowskie zapewniają przekazywanie
T
Art.
Dodany art. 77c ust. 4 w brzmieniu:

ust. 2
przez użytkowników portu lotniczego zarządzającemu
77c
4. Na wniosek zarządzającego lotniskiem, o
portem lotniczym – przed każdymi konsultacjami, o
ust. 4
którym mowa w ust. 1, przed przeprowadzeniem
których mowa w art. 6 ust. 1 – informacji obejmujących

konsultacji, o których mowa w ust. 1, ust. 3 lub
w szczególności:

art. 77 ust. 1, przewoźnicy lotniczy są obowiązani
przedstawić
zarządzającemu
lotniskiem
a) prognozy dotyczące ruchu;



informacje dotyczące w szczególności prognoz
b) prognozy dotyczące składu i przewidywanego

ruchu, rodzaju i liczby eksploatowanych statków
wykorzystania własnej floty;

powietrznych oraz ich działalności na tym
c) swoje projekty rozwoju w danym porcie lotniczym;

lotnisku.
oraz


Art.
Zapisany w dyrektywie szczegółowy katalog
d) swoje wymagania wobec danego portu lotniczego.
77j i
prowadzenia
zostanie
określony
w

rozpo
rozporządzeniu wykonawczym wydawanym na
rządz podstawie nowego art. 77j w ramach trybu
enie
prowadzenia konsultacji:
wyko
Art. 77j. Minister właściwy do spraw transportu
nawc
określi, w drodze rozporządzenia:
ze
1)
szczegółowe warunki, sposób i tryb
prowadzenia konsultacji, o których mowa w art.
77 ust. 1 i 77c, w tym zakres przedstawianych
informacji (…).
13
Art. 7
3. Z zastrzeżeniem przepisów krajowych, informacje
T
Art.
Nowe brzmienie art. 77 ust. 6:

ust. 3
przekazywane na podstawie niniejszego artykułu uważa
77
6. Informacje przekazywane podczas konsultacji,
się za poufne lub wrażliwe z punktu widzenia ekonomiki
ust. 6
o których mowa w ust. 1 i art. 77c ust. 1 i 3,
podmiotu i w związku z tym traktuje się je w odpowiedni
stanowią
tajemnicę
przedsiębiorstwa
w
sposób. W przypadku zarządzających portami lotniczymi,
rozumieniu art. 11 ust. 4 ustawy z dnia 16
którzy są notowani na giełdzie, w szczególności
kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej
przestrzegane są przepisy dotyczące obrotu giełdowego.
konkurencji (Dz. U. z 2003 r. Nr 153, poz. 1503, z
późn. zm.).
14
Art. 8
Nowa infrastruktura
T
Art.
Nowy art. 77f:

77f
Art. 77f. 1. Przed podjęciem decyzji o inwestycji o
Państwa członkowskie zapewniają przeprowadzenie
dużej skali, zarządzający lotniskiem użytku
przez zarządzającego portem lotniczym konsultacji z
użytkownikami portu lotniczego przed sfinalizowaniem
publicznego, o którym mowa w art. 77c ust. 1, jest
obowiązany do przeprowadzenia konsultacji z
16

strony : 1 ... 11 . [ 12 ] . 13 ... 20 ... 26

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: