eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 739
  • Data wpłynięcia: 2012-09-19
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo lotnicze
  • data uchwalenia: 2012-12-07
  • adres publikacyjny: Dz.U. 2013 r. poz. 134

739

zarządzających lotniskami użytku publicznego
planowanymi do objęcia tym systemem.

3. Przed złożeniem wniosku, o którym mowa w Ze względu na ogólną zasadę
ust. 1, zarządzający więcej niż jednym lotniskiem przejrzystości w ustalaniu opłat
użytku publicznego albo jednym z lotnisk użytku lotniskowych, ustanowienie sieci
publicznego obsługującym to samo miasto lub portów lotniczych ze wspólnym
konurbację
przeprowadza konsultacje z
systemem opłat lotniskowych
przewoźnikami lotniczymi stale korzystającymi z powinno
być
poprzedzone
tych lotnisk, planowanych do objęcia siecią konsultacjami z użytkownikami.
portów lotniczych albo wspólnym systemem opłat
lotniskowych lub podmiotami ich
reprezentującymi, w szczególności działającymi
na tych lotniskach komitetami przewoźników
lotniczych lub stowarzyszeniami przewoźników
lotniczych, dotyczące propozycji ustanowienia
odpowiednio sieci portów lotniczych albo
wspólnego systemu opłat lotniskowych.
7. Minister właściwy do spraw transportu określi,
w drodze rozporządzenia, warunki i tryb
ustanawiania sieci portów lotniczych i wspólnego
systemu opłat lotniskowych, o których mowa w
ust. 1, mając na uwadze zapewnienie
przejrzystości systemu opłat lotniskowych.
5
Art. 5
Wspólne systemy opłat
T
Art.
Dodany art. 77a w brzmieniu:

77a
Art. 77a. 1. Na wniosek zarządzającego lotniskiem
Po poinformowaniu Komisji oraz zgodnie z prawem
użytku publicznego minister właściwy do spraw
wspólnotowym państwa członkowskie mogą zezwolić
transportu, po zasięgnięciu opinii Prezesa Urzędu,
zarządzającemu portem lotniczym na zastosowanie
może w drodze decyzji administracyjnej:
wspólnego i przejrzystego systemu opłat w portach

1) ustanowić sieć portów lotniczych stanowiącą
lotniczych obsługujących to samo miasto lub konurbację,
grupę lotnisk użytku publicznego zarządzanych
pod warunkiem, że w każdym z tych portów lotniczych
przez tego samego zarządzającego, w ramach
przestrzegane są wymagania dotyczące przejrzystości, o
której wprowadza się wspólny system opłat
których mowa w art. 7.
lotniskowych, albo

2) wyrazić zgodę na zastosowanie przez
zarządzającego lotniskiem użytku publicznego
wspólnego systemu opłat lotniskowych na
lotniskach użytku publicznego obsługujących to
samo miasto lub konurbację

mając na uwadze realizację zasad
niedyskryminacji oraz uwzględniając istniejące
programy, strategie i decyzje w zakresie polityki
transportowej dotyczącej lotnictwa cywilnego.
7

2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2,
do wniosku o zgodę na zastosowanie wspólnego
systemu opłat lotniskowych zarządzający
lotniskiem
dołącza
zgody
pozostałych
zarządzających lotniskami użytku publicznego
planowanymi do objęcia tym systemem.
3. Przed złożeniem wniosku, o którym mowa w
ust. 1, zarządzający więcej niż jednym lotniskiem
użytku publicznego albo jednym z lotnisk użytku
publicznego obsługującym to samo miasto lub
konurbację
przeprowadza
konsultacje
z
przewoźnikami lotniczymi stale korzystającymi z
tych lotnisk, planowanych do objęcia siecią
portów lotniczych albo wspólnym systemem opłat
lotniskowych lub podmiotami ich
reprezentującymi, w szczególności działającymi
na tych lotniskach komitetami przewoźników
lotniczych lub stowarzyszeniami przewoźników
lotniczych, dotyczące propozycji ustanowienia
odpowiednio sieci portów lotniczych albo
wspólnego systemu opłat lotniskowych.
4.
Przez
przewoźnika lotniczego
stale
korzystającego z lotniska, o którym mowa w ust.
3, rozumie się przewoźnika lotniczego, o którym
mowa w art. 77 ust. 2.
5. W przypadku gdy co najmniej jedno z lotnisk
planowanych do objęcia wspólnym systemem
opłat lotniskowych dla lotnisk obsługujących to
samo miasto lub konurbację:
1) obsługuje w ciągu roku więcej niż 5 000 000
pasażerów, albo
2) obsłużyło największą liczbę pasażerów spośród
lotnisk użytku publicznego na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej w roku kalendarzowym
poprzedzającym złożenie wniosku o wyrażenie
zgody na zastosowanie przez zarządzającego
lotniskiem użytku publicznego wspólnego
systemu opłat lotniskowych, jeżeli żadne lotnisko
w Rzeczypospolitej Polskiej nie spełnia kryterium
określonego w pkt 1
– minister właściwy do spraw transportu, nie
później niż na miesiąc przed dniem wyrażenia
8

zgody na zastosowanie wspólnego systemu opłat
lotniskowych, przesyła do Komisji Europejskiej
informację o planowanym wyrażeniu tej zgody.
6. W przypadku, o którym mowa w ust. 5,
zarządzający lotniskiem przeprowadza w stosunku
do każdego z lotnisk planowanych do objęcia
wspólnym systemem opłat konsultacje zgodnie z
art. 77c.
7. Minister właściwy do spraw transportu określi,
w drodze rozporządzenia, warunki i tryb
ustanawiania sieci portów lotniczych i wspólnego
systemu opłat lotniskowych, o których mowa w
ust. 1, mając na uwadze zapewnienie
przejrzystości systemu opłat lotniskowych.
6
Art. 6
Konsultacje i środki odwoławcze
T
Art.
Nowe brzmienie art. 77 ust. 1:

ust. 1
1. Zarządzający lotniskiem użytku publicznego,
1. Państwa członkowskie zapewniają wpr
77
owadzenie
przed wprowadzeniem lub zmianą opłat
obowiązkowej procedury regularnych konsultacji między
ust. 1 lotniskowych, opracowuje projekt taryfy opłat
zarządzającym portem lotniczym a użytkownikami portu


lotniskowych, z wyszczególnieniem wysokości
lotniczego albo przedstawicielami lub stowarzyszeniami
opłat standardowych, dodatkowych i zniżek od
użytkowników
portu
lotniczego,
dotyczących

tych opłat wraz z zasadami ich naliczania i
funkcjonowania systemu opłat lotniskowych, wysokości

opłat lotniskowych

udzielania oraz przeprowadza konsultacje projektu
oraz – odpowiednio – jakości
taryfy opłat lotniskowych z przewoźnikami
świadczonych usług

. Konsultacje takie odbywają się

lotniczymi stale korzystającymi z danego lotniska
przynajmniej raz w roku, o ile strony nie postanowią

albo
podmiotami ich reprezentującymi, w
inaczej w trakcie ostatnich przeprowadzonych

szczególności działającym na danym lotnisku
konsultacji.
Jeśli
zostało
zawarte
wieloletnie
komitetem
przewoźników
lotniczych
lub
porozumienie między zarządzającym portem lotniczym a

stowarzyszeniami przewoźników lotniczych.
użytkownikami portu lotniczego, konsultacje odbywają

Zarządzający lotniskiem może przeprowadzić
się zgodnie z postanowieniami

takiego porozumienia. W
konsultacje także z innymi podmiotami
każdym przypadku państwa członkowskie zachowują

korzystającymi z
prawo do wystąpienia o częstsze prowadzenie

obiektów, urządzeń lub usług, o

których mowa w art. 75 ust. 1. Konsultacje
konsultacji.

dotyczą wysokości, struktury, zasad naliczania


opłat lotniskowych oraz udzielania zniżek od tych

opłat.
Art.
Dodany art. 77c ust. 1-3 w brzmieniu:
77c
Art. 77c. 1. Zarządzający lotniskiem użytku
ust. 1-
publicznego obsługującym w ciągu roku więcej
3
niż 5 000 000 pasażerów albo – jeżeli żadne

lotnisko użytku publicznego w Rzeczypospolitej

Polskiej nie spełnia tego kryterium – lotniskiem

użytku publicznego, które w roku kalendarzowym
9


poprzedzającym rozpoczęcie konsultacji obsłużyło

największą liczbę pasażerów spośród lotnisk na

terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oprócz
realizacji obowiązku prowadzenia konsultacji, o
których mowa w art. 77 ust. 1, jest obowiązany do
corocznego prowadzenia konsultacji
z
podmiotami, o których mowa w art. 77 ust. 1,
dotyczących funkcjonowania systemu opłat
lotniskowych, wysokości tych opłat oraz jakości
usług świadczonych w zamian za opłaty
lotniskowe. W ramach prowadzonych konsultacji
zarządzający lotniskiem przekazuje podmiotom, o
których mowa w art. 77 ust. 1, informacje
dotyczące, w szczególności metody ustalania opłat
oraz związanych z opłatami kosztów i
przychodów, w tym pochodzących ze środków
publicznych, jak również usług i elementów
infrastruktury udostępnianych w zamian za
pobierane opłaty, w tym stopnia wykorzystania tej
infrastruktury oraz prognoz dotyczących ruchu
lotniczego i opłat, a także planów rozwoju
infrastruktury i ich wpływu na przepustowość
portu lotniczego.
2. Przepisu ust. 1 zdanie pierwsze nie stosuje się,
jeżeli w trakcie ostatnich przeprowadzonych
konsultacji, o których mowa w ust. 1 albo art. 77
ust. 1, zawarte zostało porozumienie między
zarządzającym lotniskiem a podmiotami, o
których mowa w art. 77 ust. 1, w którym został
określony inny termin prowadzenia konsultacji. W
takim przypadku konsultacje prowadzone są w
terminie określonym w tym porozumieniu.
3. Prezes Urzędu może z urzędu albo na
uzasadniony wniosek przewoźnika lotniczego, o
którym mowa w art. 77 ust. 2, lub podmiotu
reprezentującego takich przewoźników, nakazać
zarządzającemu tym lotniskiem przeprowadzenie
dodatkowych konsultacji, wskazując jednocześnie
na uzasadnienie dla takiego żądania. Zakres
konsultacji jest tożsamy z zakresem określonym w
ust. 1.
10

7
Art. 6
Państwa członkowskie zapewniają, w miarę możliwości,
T
Art.
Nowe brzmienie art. 77 ust. 1 oraz 3-5:

ust. 2
wprowadzanie zmian systemu lub wysokości opłat
77
Art. 77. 1. Zarządzający lotniskiem użytku
lotniskowych w drodze porozumienia
pomiędzy
ust. 1 publicznego, przed wprowadzeniem lub zmianą
zarządzającym portem lotniczym a użytkownikami portu
oraz
opłat lotniskowych, opracowuje projekt taryfy
lotniczego. W tym celu zarządzający portem lotniczym
3-5
opłat lotniskowych, z wyszczególnieniem
przedkłada użytkownikom portu lotniczego wszelkie

wysokości opłat standardowych, dodatkowych i
propozycje zmian systemu lub wysokości opłat

zniżek od tych opłat wraz z zasadami ich
lotniskowych wraz z uzasadnieniem proponowanych

naliczania i udzielania oraz przeprowadza
zmian nie później niż na cztery miesiące przed ich

konsultacje projektu taryfy opłat lotniskowych z
wejściem w życie, chyba że występują wyjątkowe

przewoźnikami lotniczymi stale korzystającymi z
okoliczności, których uzasadnienie przedstawia się

danego lotniska albo podmiotami ich
użytkownikom portu lotniczego. Zarządzający danym

reprezentującymi, w szczególności działającym na
portem lotniczym organizuje konsultacje w sprawie

danym lotnisku komitetem przewoźników
proponowanych zmian z udziałem użytkowników portu

lotniczych lub stowarzyszeniami przewoźników
lotniczego i uwzględnia ich opinie przed podjęciem

lotniczych. Zarządzający lotniskiem może
decyzji.
Zarządzający portem lotniczym zwykle

przeprowadzić konsultacje także z innymi
publikuje podjętą decyzję lub zalecenie nie później niż

podmiotami korzystającymi z obiektów, urządzeń
dwa miesiące przed jej wejściem w życie. W przypadku

lub usług, o których mowa w art. 75 ust. 1.
gdy pomiędzy zarządzającym portem lotniczym a

Konsultacje dotyczą wysokości, struktury, zasad
użytkownikami nie zostało osiągnięte porozumienie w

naliczania opłat lotniskowych oraz udzielania
sprawie proponowanych zmian, zarządzający portem

zniżek od tych opłat.
lotniczym uzasadnia swoją decyzję, uwzględniając opinie

(..)
wyrażone przez użytkowników portu lotniczego.

3. Celem konsultacji, o których mowa w ust. 1,

jest
przekazanie
informacji
dotyczących

proponowanych opłat lotniskowych i uzyskanie

opinii podmiotów, o których mowa w ust. 1, oraz

osiągnięcie przez strony porozumienia w sprawie

taryfy opłat lotniskowych
w
możliwie

najszerszym zakresie.

4. Podmioty, o których mowa w ust. 1,

przedstawiają opinie wraz z uzasadnieniem, w

szczególności
dotyczącym
wpływu

proponowanych zmian
na ich sytuację

ekonomiczno-operacyjną.
Zarządzający

lotniskiem użytku publicznego, przed podjęciem

decyzji w sprawie taryfy opłat lotniskowych,

rozpatruje przedstawione z uzasadnieniem opinie,

a w przypadku ich nieuwzględnienia sporządza

uzasadnienie, które przekazuje niezwłocznie

podmiotom, o których mowa w ust. 1.

5. Prezes Urzędu może zażądać od zarządzającego

lotniskiem użytku publicznego przedstawienia
11

strony : 1 ... 10 . [ 11 ] . 12 ... 20 ... 26

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: