Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy zmniejszenia procedur niezbędnych przy rejestracji podmiotu gospodarczego, tj. skrócenia z 14 do 3 dni terminu na wydawanie potwierdzenia o nadaniu NIP firmom rozpoczynającym działalność gospodarczą (innym niż osoby fizyczne), zwolnienia pracodawców z obowiązku zgłaszania Państwowej Inspekcji Pracy i Państwowej Inspekcji Sanitarnej informacji o miejscu, rodzaju i zakresie wykonywanej działalności gospodarczej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 720
- Data wpłynięcia: 2012-09-06
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2012-11-09
- adres publikacyjny: Dz.U. 2013 r. poz. 2
720
o 2 dni.
Skróceniu ulegnie również czas trwania procedury obejmującej łącznie rejestrację
podmiotu w: Krajowym Rejestrze Sądowym, urzędzie statystycznym, urzędzie
skarbowym i Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych (w pkt 3 Raportu Doing Business
aktualnie jest on szacowany na 4 tygodnie), gdyż jeden z elementów tej procedury –
rejestracja w urzędzie skarbowym i nadanie numeru NIP – zostanie ograniczony z 14 do
3 dni.
Wprowadzenie w życie rozwiązania polegającego na pozyskiwaniu przez Państwową
Inspekcję Pracy i Państwową Inspekcję Sanitarną – podmioty ustawowo uprawnione do
kontroli pracodawców – informacji o podmiotach uczestniczących w obrocie prawnym
wymaga zmiany: ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r.
Nr 21, poz. 94, z późn. zm.), ustawy z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji
Sanitarnej (Dz. U. z 2011 r. Nr 212, poz. 1263, z późn. zm.) oraz ustawy z dnia
29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. z 2012 r. poz. 591).
Skrócenie terminu wydawania potwierdzenia o nadaniu numeru NIP dla podmiotów
innych niż osoby fizyczne rozpoczynające działalność gospodarczą wymaga zmiany
art. 8b ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji
podatników i płatników (Dz. U. z 2004 r. Nr 269, poz. 2681, z późn. zm.).
Projekt w art. 1 przewiduje uchylenie przepisu nakładającego na pracodawców
obowiązek zgłaszania Państwowej Inspekcji Pracy i Państwowej Inspekcji Sanitarnej
danych dotyczących miejsca, rodzaju i zakresu prowadzonej działalności oraz zmian
w
tym zakresie (art. 209 k.p.), łącznie z przepisem zawierającym sankcję za
niespełnienie tego obowiązku (art. 283 § 2 pkt 1 k.p.).
W art. 2 – celem umożliwienia Państwowej Inspekcji Sanitarnej dostępu do danych
gromadzonych w rejestrze podmiotów prowadzonym przez Główny Urząd Statystyczny
i danych gromadzonych na kontach płatników przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych
– projekt przewiduje wprowadzenie w ustawie z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej
Inspekcji Sanitarnej regulacji podobnej do tej, jaka jest zawarta w art. 14 ust. 2 pkt 2 i 3
ustawy z dnia 13 kwietnia 2007 r. o Państwowej Inspekcji Pracy (Dz. U. z 2012 r.
poz. 404).
2
Na mocy ww. przepisu art. 14 ust. 2 pkt 2 i 3 ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy
Państwowa Inspekcja Pracy uprawniona jest do nieodpłatnego korzystania m.in.
z danych zgromadzonych:
– w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej (REGON)
prowadzonym przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego,
– przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych na koncie ubezpieczonego i koncie płatnika
składek, o których mowa odpowiednio w art. 40 i 45 ustawy z dnia 13 października
1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 205, poz. 1585,
z późn. zm.), w zakresie podlegania ubezpieczeniom społecznym, a także danych
o wypadkach przy pracy uzyskanych na podstawie ustawy z dnia 30 października
2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób
zawodowych (Dz. U. z 2009 r. Nr 167, poz. 1322, z późn. zm.).
Na podstawie wprowadzonego nowego art. 36a w ustawie z dnia 14 marca 1985 r.
o Państwowej Inspekcji Sanitarnej, Państwowa Inspekcja Sanitarna będzie uprawniona
do nieodpłatnego korzystania z danych zgromadzonych:
– w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej (REGON)
prowadzonym przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego,
– przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych na koncie płatnika składek, o którym mowa
w art. 45 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych
(Dz. U. z 2009 r. Nr 205, poz. 1585, z późn. zm.)
– przy czym zarówno Zakład Ubezpieczeń Społecznych, jak i Główny Urząd
Statystyczny będą udostępniały Państwowej Inspekcji Sanitarnej ww. dane z urzędu
(analogicznie jak w przypadku Państwowej Inspekcji Pracy).
W art. 3 – celem umożliwienia Państwowej Inspekcji Pracy i Państwowej Inspekcji
Sanitarnej dostępu do danych zawartych w rejestrze podmiotów, prowadzonym przez
Główny Urząd Statystyczny – projekt przewiduje w ustawie z dnia 29 czerwca 1995 r.
o statystyce publicznej nadanie nowego brzmienia art. 44 ust. 2 przez wyeliminowanie
Państwowej Inspekcji Pracy z kręgu podmiotów uprawnionych do pobierania – na ich
pisemny wniosek – wyłącznie wyciągów z rejestru podmiotów (art. 44 ust. 2 pkt 2
ustawy) oraz dodanie w tym przepisie pkt 3, na mocy którego urzędy statystyczne,
działając z urzędu, będą nieodpłatnie, kwartalnie, udostępniać Państwowej Inspekcji
3
Pracy oraz Państwowej Inspekcji Sanitarnej zgromadzone w rejestrze podmiotów
informacje o podmiotach zgłaszających (deklarujących) zatrudnienie pracowników,
wraz z nadanym im numerem identyfikacyjnym i zakodowanym opisem informacji
objętych rejestrem – w
uzgodnionym zakresie, niezbędnym dla wykonywania
statutowych zadań tych organów lub instytucji.
Po wprowadzeniu tych regulacji Państwa Inspekcja Sanitarna uzyska dostęp do danych
zgromadzonych w rejestrze podmiotów prowadzonym przez Główny Urząd
Statystyczny, zaś dla Państwowej Inspekcji Pracy zakres dostępnych danych zostanie
poszerzony w stosunku do danych zawartych w wyciągach, które organ ten może
otrzymywać – na pisemny wniosek – w aktualnym stanie prawnym.
W art. 4 – przez nadanie nowego brzmienia art. 8b ust. 2 ustawy z dnia 13 października
1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników – projekt
przewiduje skrócenie czasu oczekiwania przez podmioty inne niż osoby fizyczne
rozpoczynające działalność gospodarczą na uzyskanie od naczelnika urzędu
skarbowego potwierdzenia o nadaniu numeru NIP z 14 do 3 dni.
W art. 5 zaproponowano, aby ustawa weszła w życie po upływie 14 dni od dnia
ogłoszenia (zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów
normatywnych i niektórych innych aktów prawnych; Dz. U. z 2011 r. Nr 197,
poz. 1172, z późn. zm.). Ze względu na przedmiot oraz zakres regulacji nie zachodzi
potrzeba określenia dłuższej vacatio legis.
Projektowana ustawa nie zawiera przepisów technicznych w rozumieniu rozporządzenia
Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania
krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039,
z późn. zm.), w związku z tym nie podlega notyfikacji.
Stosownie do treści § 11a uchwały nr 49 Rady Ministrów z dnia 19 marca 2002 r. –
Regulamin pracy Rady Ministrów (M. P. Nr 13, poz. 221, z późn. zm.), przedmiotowy
projekt został udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum
Legislacji.
Projekt jest ujęty w Wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów.
Projekt nie jest objęty zakresem prawa Unii Europejskiej.
4
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
I. Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny
Podmiotami, na które oddziaływać będą projektowane zmiany przepisów ze względu
na zakres regulacji, są:
– płatnicy składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne,
– organy podatkowe (naczelnik urzędu skarbowego),
– Główny Urząd Statystyczny,
– Zakład Ubezpieczeń Społecznych,
– Państwowa Inspekcja Pracy,
– Państwowa Inspekcja Sanitarna,
– podmioty
uczestniczące w obrocie prawnym (przede wszystkim przedsiębiorcy).
II. Konsultacje społeczne
Projekt założeń projektu ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy, ustawy
o
statystyce publicznej, ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej i ustawy
o
zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników był poddany
konsultacjom społecznym przez przesłanie go do następujących organizacji:
1) Konferencji Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce,
2) Business Centre Club,
3) Krajowej Izby Gospodarczej,
4) Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan,
5) Pracodawców RP,
6) Federacji Związków Pracodawców Ochrony Zdrowia „Porozumienie
Zielonogórskie”,
7) Związku Rzemiosła Polskiego,
8) Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność”,
9) Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych,
5
10) Forum Związków Zawodowych.
Krajowa Izba Gospodarcza i Niezależny Samorządny Związek Zawodowy
„Solidarność” zaopiniowały pozytywnie projekt założeń.
Federacja Związków Pracodawców Ochrony Zdrowia „Porozumienie
Zielonogórskie” poparła projektowane zmiany i zwróciła uwagę, że projekt założeń
powinien uwzględniać postępowanie z przedsiębiorcami, którzy do tej pory nie
zgłosili samodzielnie lub nie aktualizowali danych w rejestrach, oraz sytuacje,
w których „przekazanie informacji z jednej instytucji do drugiej wykaże różnice
w ich zawartości”.
Uwagi „Porozumienia Zielonogórskiego” nie wymagały zmian w projekcie założeń.
Na podstawie aktualnie obowiązujących przepisów prawa, w szczególności art. 14
ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 13 kwietnia 2007 r. o Państwowej Inspekcji Pracy oraz
porozumienia z dnia 5 listopada 2010 r., zawartego między Głównym Inspektorem
Pracy a Prezesem Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, Państwowa Inspekcja Pracy
uzyskuje odpowiednie dane z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Instytucja ta już
w chwili obecnej posiada zatem stosowne informacje.
Poza tym zarówno Państwowa Inspekcja Pracy, jak i Państwowa Inspekcja Sanitarna
– każda w zakresie swojej właściwości – mogą wykorzystać przysługujące im na
podstawie przepisów szczególnych (rozdział 4 ustawy z dnia 13 kwietnia 2007 r.
o Państwowej Inspekcji Pracy – postępowanie kontrolne – oraz rozdział 3 ustawy
z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej – uprawnienia
Państwowej Inspekcji Sanitarnej) uprawnienia kontrolne i w ten sposób
zweryfikować zarówno aktualność, jak i rzetelność posiadanych danych, również
pod kątem ewentualnych rozbieżności. Nie jest jednak możliwe wprowadzenie
regulacji prawnej, która miałaby działać wstecz.
Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan poparła projekt założeń,
postulując jednak, aby czas oczekiwania na uzyskanie od naczelnika urzędu
skarbowego potwierdzenia nadania numeru NIP dla wszystkich podmiotów wynosił
jeden dzień, co jej zdaniem jest możliwe do realizacji zarówno od strony technicznej,
jak i organizacyjnej.
Propozycja skrócenia czasu oczekiwania na wydanie przez naczelnika urzędu
6
Dokumenty związane z tym projektem:
-
720
› Pobierz plik