Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 627
- Data wpłynięcia: 2012-07-23
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2012-11-16
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1445
627-cz-1
przedsiębiorcy lub współpracy z dostawcami
sprzętu oraz usług serwisowych i naprawczych.
3. Z zastrzeżeniem ust. 5 pkt 1 lit. c,
przedsiębiorca telekomunikacyjny sporządzający
plany dokonuje uzgodnienia ich zawartości z
organami, o których mowa w ust. 5 pkt 1 lit. b.
4. Po stwierdzeniu wystąpienia sytuacji
szczególnych zagrożeń lub po uzyskaniu
informacji o ich wystąpieniu od podmiotów lub
służb, o których mowa w ust. 2 pkt 3,
przedsiębiorca telekomunikacyjny podejmuje
niezwłocznie działania określone w planach.
5. Rada Ministrów, mając na uwadze zakres i
rodzaj wykonywanej działalności
telekomunikacyjnej, wielkość przedsiębiorcy
telekomunikacyjnego i jego znaczenie dla
gospodarki, obronności, bezpieczeństwa państwa
oraz bezpieczeństwa i porządku publicznego, a
także wymagania, o których mowa w ust. 2, w
drodze rozporządzenia:
1) określi:
rodzaje planów, ich zawartość oraz tryb
sporządzania i aktualizacji,
organy uzgadniające plany oraz zakres tych
uzgodnień,
rodzaje przedsiębiorców telekomunikacyjnych
obowiązanych do uzgadniania zawartości planów;
2) może określić rodzaje działalności
telekomunikacyjnej lub rodzaje przedsiębiorców
telekomunikacyjnych niepodlegających
obowiązkowi sporządzania planu.
Art. 177. 3. Przedsiębiorca telekomunikacyjny w
sytuacjach szczególnych zagrożeń jest obowiązany
do nieodpłatnego udostępniania urządzeń
telekomunikacyjnych niezbędnych do
przeprowadzenia akcji ratowniczej innemu
przedsiębiorcy telekomunikacyjnemu, podmiotowi
i służbie, o których mowa w art. 176a ust. 2 pkt 3,
46
z zachowaniem zasady minimalizowania
negatywnych skutków takiego udostępnienia tych
urządzeń dla ciągłości wykonywania działalności
telekomunikacyjnej przez przedsiębiorcę.
4. Podmioty, w tym niebędące przedsiębiorcami
telekomunikacyjnymi, używające radiowych
urządzeń nadawczych lub nadawczo-odbiorczych
stosowanych w służbach radiokomunikacyjnych,
w sytuacjach szczególnych zagrożeń są
obowiązane do nieodpłatnego udostępniania
urządzeń telekomunikacyjnych niezbędnych do
przeprowadzenia akcji ratowniczej podmiotom
koordynującym działania ratownicze, podmiotom
właściwym w sprawach zarządzania kryzysowego,
służbom ustawowo powołanym do niesienia
pomocy, a także innym podmiotom realizującym
zadania na rzecz obronności, bezpieczeństwa
państwa oraz bezpieczeństwa i porządku
publicznego.
5. Przepisy ust. 3 i 4 stosuje się odpowiednio
podczas przeprowadzania akcji ratowniczej o
zasięgu międzynarodowym, co najmniej w
zakresie ustalonym umowami międzynarodowymi,
których Rzeczpospolita Polska jest stroną.
6. Rada Ministrów określi, w drodze
rozporządzenia, tryb nieodpłatnego udostępniania
radiowych urządzeń nadawczych lub nadawczo-
odbiorczych stosowanych w służbach
radiokomunikacyjnych przez podmioty niebędące
przedsiębiorcami telekomunikacyjnymi, mając na
uwadze konieczność zachowania zasady
minimalizowania negatywnych skutków
udostępniania tych urządzeń.
Art. 178. 1. W sytuacji wystąpienia szczególnego
zagrożenia Prezes UKE może, w drodze decyzji,
nałożyć na przedsiębiorców telekomunikacyjnych
obowiązki dotyczące:
1) utrzymania ciągłości lub odtwarzania:
47
dostarczania sieci telekomunikacyjnej,
świadczenia usług telekomunikacyjnych
względnieniem pierwszeństwa dla podmiotów i
służb, o których mowa w ust. 2 pkt 1;
2) ograniczenia niektórych, publicznie
dostępnych usług telekomunikacyjnych,
3) ograniczenia zakresu lub obszaru eksploatacji
sieci telekomunikacyjnych i urządzeń
telekomunikacyjnych, używania urządzeń
radiowych, z wyłączeniem urządzeń używanych
przez podmioty, o których mowa w art. 4,
4) nakazu nieodpłatnego świadczenia, w
określonym zakresie, publicznie dostępnych usług
telefonicznych z aparatów publicznych
- kierując się rozmiarem zagrożenia i potrzebą
ograniczenia jego skutków, z zachowaniem zasady
minimalizowania negatywnych skutków
nałożonych obowiązków dla ciągłości świadczenia
usług i dla działalności gospodarczej
przedsiębiorcy telekomunikacyjnego. Decyzji
nadaje się rygor natychmiastowej wykonalności.
2. Decyzja Prezesa UKE, o której mowa w ust. 1:
1) wydawana jest z urzędu lub na wniosek
podmiotów koordynujących działania ratownicze,
podmiotów właściwych w sprawach zarządzania
kryzysowego, służb ustawowo powołanych do
niesienia pomocy, a także innych podmiotów
realizujących zadania na rzecz obronności,
bezpieczeństwa państwa oraz bezpieczeństwa i
porządku publicznego;
2) może być ogłoszona ustnie przedsiębiorcy
telekomunikacyjnemu, bez uzasadnienia, w całości
lub części, jeżeli wymagają tego względy
obronności, bezpieczeństwa państwa oraz
bezpieczeństwa i porządku publicznego.
Art.
"Artykuł 23a
T
Prezes UKE w ramach swoich kompetencji
23a
Zapewnienie równoważnego dostępu i wyboru
b dzie podejmował działania majace na celu
niepełnosprawnym użytkownikom końcowym
zach canie przedsi biorców do udost pniania
1. Państwa członkowskie umożliwiają właściwym
u ytkownikom b d cym osobami
48
organom krajowym określenie w stosownych
niepełnosprawnymi urz dzeń końcowych
przypadkach warunków, które mają spełniać
oferuj cych niezb dne usługi i funkcje.
przedsiębiorstwa świadczące publicznie dostępne
usługi łączności elektronicznej, aby zapewnić
art.
Art. 79c. 1. Dostawca publicznie dostępnych usług
niepełnosprawnym użytkownikom końcowym:
79c,
telefonicznych zapewnia, w miarę możliwości
a) dostęp do usług łączności elektronicznej
technicznych, użytkownikom końcowym
równoważny dostępowi, jaki ma większość
będącym osobami niepełnosprawnymi dostęp do
użytkowników końcowych; oraz
świadczonych przez siebie usług telefonicznych
b) korzystanie z wyboru spośród przedsiębiorstw i
równoważny dostępowi do usług telefonicznych,
usług dostępnych dla większości użytkowników
z jakiego korzysta większość użytkowników
końcowych.
końcowych.
2. Aby móc przyjąć i wprowadzić w życie
2. Prezes UKE publikuje na stronie podmiotowej
szczególne ustalenia dotyczące użytkowników
BIP UKE informacje o dostępnych na rynku
niepełnosprawnych, państwa członkowskie
urządzeniach końcowych przystosowanych do
zachęcają do udostępniania urządzeń końcowych
używania przez użytkowników końcowych
oferujących niezbędne usługi i funkcje."
będących osobami niepełnosprawnymi.
3. Minister właściwy do spraw łączności określi, w
drodze rozporządzenia, szczegółowe wymagania
dotyczące świadczenia udogodnień dla osób
niepełnosprawnych przez dostawców publicznie
dostępnych usług telekomunikacyjnych, biorąc
pod uwagę potrzebę zapewnienia użytkownikom
końcowym będącym osobami niepełnosprawnymi
dostępu do usług telefonicznych równoważnego
dostępowi z jakiego korzysta większość
użytkowników końcowych.”;
art. 25 w art. 25 tytuł otrzymuje brzmienie:
N
"Usługi biura numerów i spisu abonentów"
art. 25 art. 25 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
T
Art. 78 w art. 78:
ust. 1
"1. Państwa członkowskie zapewniają, aby
ust. 2
2. Dostawca publicznie dostępnych usług
abonenci publicznie dostępnych usług
telefonicznych jest obowiązany, dla zapewnienia
telefonicznych mieli prawo do figurowania w
funkcjonalności systemu, o którym mowa w ust. 4,
publicznie dostępnym spisie abonentów, o którym
nieodpłatnie przekazywać Prezesowi UKE:
mowa w art. 5 ust. 1 lit. a), oraz aby informacje o
3) w przypadku abonenta będącego
nich zostały udostępnione dostawcom usług biura
konsumentem – dane, o których mowa w art.
numerów lub spisu abonentów zgodnie z ust. 2."
161 ust. 2 pkt 4-6 i art. 169 ust. 1;
4) w przypadku abonenta niebędącego
konsumentem – numer abonenta oraz siedzibę
lub miejsce wykonywania działalności
49
gospodarczej, firmę lub nazwę i formę
organizacyjną tego abonenta, a w przypadku
stacjonarnej publicznej sieci
telekomunikacyjnej – także nazwę
miejscowości oraz ulicy, przy której znajduje
się zakończenie sieci, udostępnione
abonentowi
- o ile abonent udostępnił te dane.
art. 25 art. 25 ust. 3 (…) otrzymuje brzmienie:
N
Obow.
Przepis art. 25 ust. 3 jest już implementowany w
ust. 3
"3. Państwa członkowskie zapewniają wszystkim
Art. 81 art. 81 i 103 Pt, natomiast projekt przewiduje
użytkownikom końcowym publicznie dostępnej
i 103
zmianę ww. przepisów w związku ze zmianami w
usługi telefonicznej możliwość dostępu do usług
PT
modelu świadczenia usługi powszechnej poprzez
biura numerów. Krajowe organy regulacyjne mogą
oraz
nadanie mu brzmienia:
nakładać obowiązki i warunki na przedsiębiorstwa
projekt
kontrolujące dostęp użytkowników końcowych do
owane
w art. 81:
usług biura numerów, zgodnie z przepisami art. 5
zmiany a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
dyrektywy 2002/19/WE (dyrektywa o dostępie).
w art.
„1. Usługę powszechną stanowi zestaw usług
Takie obowiązki i warunki są obiektywne,
81 ust. telekomunikacyjnych, wraz z udogodnieniami dla
sprawiedliwe, niedyskryminacyjne i przejrzyste.”
1 i 3 osób niepełnosprawnych, świadczonych zgodnie z
pkt 4 i zasadą neutralności technologicznej, z
5 oraz zachowaniem dobrej jakości i po przystępnej
art.103 cenie, które powinny być dostępne na terytorium
ust. 1
Rzeczypospolitej Polskiej.”,
c) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Do zestawu usług telekomunikacyjnych, o
którym mowa w ust. 1, zalicza się następujące
usługi:
4) ogólnokrajową informację o numerach
telefonicznych, dostępną również dla
użytkowników aparatów publicznych lub innych
punktów dostępowych telefonii głosowej;
5) udostępnianie ogólnokrajowego spisu
abonentów;”
w art. 103 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Przedsiębiorca wyznaczony do udostępniania
ogólnokrajowego spisu abonentów lub
świadczenia ogólnokrajowej informacji o
50
Dokumenty związane z tym projektem:
-
627-cz-1
› Pobierz plik
-
627-cz-2
› Pobierz plik