Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 627
- Data wpłynięcia: 2012-07-23
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2012-11-16
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1445
627-cz-1
niezbędne do usunięcia naruszeń przepisów
prawa lub interesów uczestników przetargu,
aukcji albo konkursu, które stanowiły przyczynę
unieważnienia przetargu, aukcji albo konkursu.
5. W celu przeprowadzenia czynności, o których
mowa w ust. 4, Prezes UKE powołuje komisję
przetargową, komisję aukcyjną albo komisję
konkursową.
6. Czynności, o których mowa w ust. 4,
przeprowadza się:
1) w oparciu o warunki uczestnictwa w
przetargu, aukcji albo konkursie,
wymagania, jakim powinna odpowiadać
oferta, oraz kryteria oceny ofert
określone przed unieważnieniem
przetargu w ogłoszeniu o przetargu,
aukcji albo konkursie oraz
dokumentacji;
2) w stosunku do ofert złożonych przed
unieważnieniem przetargu, aukcji albo
konkursu w terminie składania ofert,
chyba że nie jest możliwe usunięcie w ten
sposób naruszeń przepisów prawa lub interesów
uczestników przetargu, aukcji albo konkursu,
które stanowiły przyczynę unieważnienia
przetargu, aukcji albo konkursu.
7. W przypadku gdy w ramach czynności, o
których mowa w ust. 4, istnieje potrzeba oceny
którejkolwiek z ofert, Prezes UKE zasięga opinii
Prezesa UOKiK w stosunku do wszystkich ofert.
8. Jeżeli po przeprowadzeniu czynności, o
których mowa w ust. 4, nastąpi zmiana podmiotu
wyłonionego, przetarg, aukcję albo konkurs
przeprowadza się ponownie.
9. Zmiana wyników przetargu, aukcji albo
konkursu będąca konsekwencją unieważnienia
przetargu, aukcji albo konkursu stanowi
podstawę wznowienia postępowania w sprawie
rezerwacji częstotliwości dokonanej po
151
przeprowadzeniu tego przetargu, aukcji albo
konkursu.
10. Podmiotem wyłonionym po
przeprowadzeniu czynności, o których mowa w
ust. 4, nie może zostać podmiot, który został
wyłoniony przed unieważnieniem przetargu,
aukcji albo konkursu i zrezygnował z rezerwacji
częstotliwości przed jej dokonaniem, w tym nie
złożył wniosku, o którym mowa w art. 118c ust.
4, lub nie uiścił zadeklarowanej jednorazowej
opłaty. W przypadku kiedy zgodnie z
warunkami przetargu, aukcji albo konkursu
uczestnik złożył więcej niż jedną ofertę, zdanie
pierwsze stosuje się wyłącznie do oferty, w
stosunku do której podmiot wyłoniony przed
unieważnieniem przetargu, aukcji albo konkursu
zrezygnował z rezerwacji częstotliwości przed
jej dokonaniem, w tym nie złożył wniosku, o
którym mowa w art. 118c ust. 4, lub nie uiścił
zadeklarowanej jednorazowej opłaty.
Po art. 118d dodaje się art. 118e w brzmieniu:
„Art. 118e. 1. Prezes UKE uznaje, w drodze
decyzji, przetarg, aukcję albo konkurs za
nierozstrzygnięty, jeżeli:
1) żaden z uczestników nie spełnił warunków
uczestnictwa w przetargu, aukcji albo konkursie
bądź nie osiągnął minimum kwalifikacyjnego,
jeżeli zostało określone w dokumentacji;
2) w przypadku, o którym mowa w art. 118b ust.
2, na liście wyników nie ma już innych
podmiotów.
2. Przetarg, aukcja albo konkurs są
nierozstrzygnięte, jeżeli w terminie wskazanym
w dokumentacji do przetargu, aukcji albo
konkursu nie przystąpił żaden podmiot.
Informacja w tej sprawie jest publikowana na
stronie podmiotowej BIP UKE.
152
3. W przypadku gdy liczba złożonych ofert jest
mniejsza od liczby rezerwacji wystawionych na
przetarg – nie występuje brak dostępnych
zasobów częstotliwości. ”;
Art. 145 w art. 145:
a) w ust. 1:
- pkt 6 otrzymuje brzmienie:
„6) termin
rozpoczęcia wykorzystania
częstotliwości, jednak nie dłuższy niż 12
miesięcy od daty wydania pozwolenia
radiowego;”,
- uchyla się pkt 7.
Art. 148 w art. 148 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Z
zastrzeżeniem ust. 4, pozwolenie
wydaje się podmiotowi, który spełnia
wymagania określone ustawą, oraz jeżeli:
1) nie
zachodzą okoliczności, o których
mowa w art. 123 ust. 7 pkt 1-3;
2) częstotliwości objęte wnioskiem:
a) są dostępne,
b) zostały przeznaczone w Krajowej Tablicy
Przeznaczeń Częstotliwości dla wnioskowanej
służby radiokomunikacyjnej oraz plan
zagospodarowania częstotliwości przewiduje ich
zagospodarowanie zgodne z wnioskiem,
c) mogą być chronione przed szkodliwymi
zaburzeniami elektromagnetycznymi,
d) mogą być wykorzystywane przez
urządzenie radiowe bez powodowania
szkodliwych zaburzeń elektromagnetycznych
lub kolizji z przyznanymi na rzecz innych
podmiotów rezerwacjami, pozwoleniami
radiowymi lub decyzjami o prawie do
wykorzystywania częstotliwości,
e) zostały międzynarodowo uzgodnione w
zakresie i formie określonej w
międzynarodowych przepisach
153
radiokomunikacyjnych lub umowach, których
Rzeczpospolita Polska jest stroną, w przypadku
gdy zachodzi możliwość powodowania
szkodliwych zakłóceń poza granicami
Rzeczypospolitej Polskiej,
f) będą wykorzystywane w sposób
efektywny;
3) wnioskodawca
przedłoży:
a) potwierdzenie spełniania przez
urządzenie zasadniczych wymagań,
b) dokument
potwierdzający uzyskanie
zgody operatora satelity na wykorzystywanie
transpondera w przypadku pozwolenia dla
naziemnej stacji w służbie satelitarnej.”,
Art. 9a "Artykuł 9a
Art. 18 Art. 18. 1. Podmiot, na rzecz którego przed
Przegląd ograniczeń istniejących praw
projekt
dniem 25 maja 2011 roku została dokonana
1. Przez okres pięciu lat począwszy od dnia 25
u
rezerwacja częstotliwości, o której mowa w art.
maja 2011 r. państwa członkowskie mogą zezwolić
114, na czas dłuższy niż do 25 maja 2016 roku,
posiadaczom praw do użytkowania częstotliwości
może przed dniem 25 maja 2016 roku wystąpić
radiowych, które zostały przyznane przed tą datą i
do Prezesa UKE z wnioskiem o dokonanie
które pozostaną ważne przez okres nie krótszy niż
oceny ograniczeń, o których mowa w art. 115
pięć lat od tej daty, na złożenie wniosku do
ust. 2 pkt 5. W wyniku oceny, Prezes UKE, w
właściwego organu krajowego o ponowną ocenę
drodze decyzji, ograniczenia te zmienia, znosi
ograniczeń ich praw zgodnie z art. 9 ust. 3 i 4.
albo utrzymuje w mocy.
Przed przyjęciem decyzji właściwy organ krajowy
2. Dokonując oceny ograniczeń Prezes UKE ma
powiadamia posiadacza praw o ocenie ograniczeń,
na względzie wspieranie uczciwej konkurencji.
wskazując zakres praw po ponownej ocenie i
3. Przed wydaniem decyzji, o której mowa w
zapewniając przy tym odpowiednią ilość czasu na
ust. 1, Prezes UKE wskazuje podmiotowi, który
wycofanie wniosku.
wystąpił z wnioskiem o ocenę ograniczeń,
Jeżeli posiadacz prawa wycofa swój wniosek, jego
zakres praw po ponownej ocenie oraz wyznacza
prawa pozostaną niezmienione do chwili ich
30 dniowy termin na wycofanie wniosku.
wygaśnięcia lub do końca okresu pięciu lat, w
4. Wycofanie wniosku, o którym mowa w ust. 3,
zależności od tego, który termin jest krótszy.
nie wpływa na zakres uprawnień.
2. Po upływie pięcioletniego okresu, o którym
5. Po dniu 25 maja 2016 roku, obowiązujące
mowa w ust. 1, państwa członkowskie podejmują
decyzje w sprawie rezerwacji częstotliwości, o
wszelkie właściwe środki w celu zapewnienia
których mowa w art. 114, mogą zawierać
stosowania art. 9 ust. 3 i 4 w stosunku do
jedynie ograniczenia wykorzystywania
wszystkich pozostałych zezwoleń ogólnych lub
częstotliwości, zgodne z warunkami
indywidualnych praw do użytkowania oraz
określonymi w art. 115 ust. 2 pkt 5.
154
przydziałów widma na użytek usług łączności
6. Do procedury zmiany ograniczeń korzystania
elektronicznej, które istniały w dniu 25 maja 2011
z częstotliwości nie stosuje się art. 116-120.
r..
7.W przypadku istotnego zwiększenia wartości
3. Stosując przepisy niniejszego artykułu, państwa
rynkowej częstotliwości objętych rezerwacją w
członkowskie podejmują właściwe środki w celu
wyniku zmiany lub zniesienia ograniczeń, o
wspierania uczciwej konkurencji.
których mowa w art. 115 ust. 2 pkt 5 ustawy, o
4. rodki przyjęte w ramach stosowania niniejszego
której mowa w art. 1, w brzmieniu nadanym
artykułu nie oznaczają przyznania nowych praw do
niniejszą ustawą, podmiot, na rzecz którego
użytkowania, a zatem nie podlegają odpowiednim
dokonano rezerwacji częstotliwości, uiszcza
przepisom art. 5 ust. 2 dyrektywy 2002/20/WE
opłatę w kwocie odpowiadającej cenie rynkowej
(dyrektywa o zezwoleniach).
częstotliwości. Cena rynkowa ustalana jest w
oparciu o wartość 1 MHz widma dla danego
obszaru wykorzystywania częstotliwości,
uzyskaną w wyniku przeprowadzenia ostatniego
przetargu, aukcji albo konkursu na rezerwację
częstotliwości z danego pasma, a następnie
pomnożoną przez wskaźnik waloryzacji. Jeżeli
w wyniku przetargu, aukcji albo konkursu
dokonano więcej niż jednej rezerwacji
częstotliwości, wartość 1 MHz powinna zostać
uśredniona w stosunku do opłat jednorazowych
za rezerwację częstotliwości, zadeklarowanych
przez wyłonione podmioty.
Art. 9b Artykuł 9b
T
Art. 122 w art. 122:
Przekazanie lub dzierżawa indywidualnych praw
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
do użytkowania częstotliwości radiowych
„1. Z wyłączeniem rezerwacji częstotliwości na
ust. 1
1. Państwa członkowskie zapewniają,
że
cele rozpowszechniania programów
przedsiębiorstwa mogą zgodnie z warunkami
radiofonicznych lub telewizyjnych w sposób
dotyczącymi praw do użytkowania częstotliwości
analogowy, Prezes UKE dokonuje zmiany
radiowych oraz zgodnie z procedurami krajowymi
podmiotu dysponującego rezerwacją
przekazywać lub wydzierżawiać innym
częstotliwości, jeżeli:
przedsiębiorstwom indywidualne prawa do
1) podmiot dysponujący rezerwacją złoży
użytkowania częstotliwości radiowych w pasmach,
wniosek o zmianę podmiotu
co do których jest to przewidziane w ramach
dysponującego rezerwacją, w którym
środków wykonawczych przyjętych zgodnie z ust.
wskaże podmiot, który będzie
3.
dysponował rezerwacją w wyniku tej
W przypadku innych pasm państwa członkowskie
zmiany; oraz
mogą również ustanowić możliwość przekazania
2) podmiot wskazany we wniosku, o
lub dzierżawienia przez przedsiębiorstwa na rzecz
którym mowa w pkt 1, wyrazi zgodę na
155
Dokumenty związane z tym projektem:
-
627-cz-1
› Pobierz plik
-
627-cz-2
› Pobierz plik