Poselski projekt ustawy o Radzie Fiskalnej
projekt dotyczy powołania Rady Fiskalnej instytucji o charakterze opiniodawczo-doradczym
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 611
- Data wpłynięcia: 2012-02-22
- Uchwalenie: odrzucony na pos. nr 21 dnia 14-09-2012
611
USTAWA
z dnia ……………………….
r.
o Radzie i
F skalnej
Art. 1. . Tworzy się Radę Fiskalną, zwaną dalej "Radą", jako organ władzy
publicznej realizujący cele określon
e w ustawie.
. Siedzibą Rady jest Warszawa.
Art. 2. . W skład Rady wchodzi trzech członków powoływanych przez Sejm zwykłą
większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów, po
jednym na wniosek Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Prezesa Narodowego Banku
Polskiego oraz Prezesa Polskiej Akademii Nauk, sp ś
o ród osób wyróżniających się
wiedzą i doświadczeniem w zakresie systemu finans w
ó publicznych.
. Członek Rady przed objęciem obowiązków w Radzie składa przed organem
powołującym przyrzeczenie następującej treści:
„Obejmując obowiązki członka Rady Fiskalnej przyrzekam uroczyście, że będę działać z
pełną bezstronnością, posiadaną wiedzą i doświadczeniem w zakresie systemu finansów
publicznych.”
. Przewodniczącym Rady, jest członek Rady, powołany na wniosek Prezydenta
Rzeczypospolitej Polskiej.
. Przewodniczący Rady zwołuje i przewodniczy posiedzeniom plenarnym Rady.
. Przewodniczącego zastępuje wyznaczony przez niego członek Rady, a jeśli żaden
członek Rady nie został wyznaczony, wtedy zastępuje go członek Rady, który został
wybrany na wniosek Prezesa Narodowego Banku Polskiego.
. Kadencja członków Rady trwa lat, licząc od dnia powołania ostatniego członka.
Co lata zmienia się / składu Rady. Członkowie Rady pełnią swe funkcje do czasu
powołania następców.
. Członek Rady nie może być powołany na kolejną kadencję.
. Członka Rady można od o
w łać wyłącznie w przypadku:
zrzeczenia się swej funkcji;
choroby trwale uniemożliwiającej sprawowanie funkcji;
skazania prawomocnym wyrokiem za popełnione umyślnie przestępstwo lub
przestępstwo skarbowe.
. W ciągu trzech miesięcy od odwołania członka Rady lub jego śmierci przed
upływem kadencji, Sejm na wniosek odpowiednio Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej,
Prezesa Narodowego Banku Polskiego, Prezesa Polskiej Akademii Nauk, powołuje
nowego członka Rady na okres do końca tej kadencji.
Art. 3. . W okresie kadencji członek Rady nie może zajmować żadnych innych
stanowisk i podejmować działalności zarobkowej lub publicznej poza pracą naukową,
dydaktyczną lub twórczością autorską, a za zgodą Rady może działać w organizacjach
międzynarodowych.
. Członek Rady będący członkiem partii politycznej lub związku zawodowego,
obowiązany jest na okres kadencji w Radzie zawiesić działalność w tej partii lub w tym
związku, pod rygorem odwołania z Rady.
. Członkom Rady przysługuje wynagrodzenie w wysokości równej wynagrodzeniu
wiceprezesów NBP. Wynagrodzenie to przysługuje również w ciągu miesięcy od daty
wygaśnięcia kadencji, z wyjątkiem, gdy powodem odwołania jest skazanie
prawomocnym wyrokiem za popełnione umyślnie przestępstwo lub przestępstwo
skarbowe.
Art. 4. . Rada obraduje na posiedzeniach plenarnych.
. Posiedzenia plenarne Rady zwoł j
u e Przewodniczący Rady w miarę potrzeb, ale
nie rzadziej niż raz na miesiąc.
. Do ważności rozstrzygnięć Rady potrzebna jest obecność co najmniej dwóch
członków.
Art. 5. . Rada podejmuje rozstrzygnięcia w drodze uchwały zwykłą większością
głosów, w głosowaniu jawnym.
. W razie równego rozkładu głosów decyduje głos Przewodniczącego Rady.
. W postępowaniu przed Radą nie stosuje się Kodeksu postępowania
administracyjnego.
Art. 6. Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej określi, w drodze rozporządzenia,
szczegółowy tryb działania Rady i postępowania przed Radą, mając na względzie
potr e
z bę zapewnienia efektywnego i sprawnego wykonywania przez Radę zadań
przewidzianych w ustawach.
Art. 7. . Rada sprawuje nadzór nad państwowym długiem publicznym oraz
sposobem jego obliczania, w tym przestrzeganiem dyscypliny finansów publicznych
oraz planowanymi długookresowymi wydatkami.
. Do zadań Rady należy w szczególności:
analizowanie zaciąganych pożyczek oraz udzielanych gwarancji i poręczeń
finansowych przez jednostki sektora finansów publicznych w rozumieniu ustawy z
dnia sierpnia
r. o finansach publicznych Dz. U. Nr
, poz.
, z późn.
zm. , w następstwie, których może dojść do przekroczenia przez państwowy dług
publiczny / wartości rocznego produktu krajowego brutto;
informowanie Rady Ministrów, Sejmu i Senatu o możliwości przekroczenia wartości,
o których mowa w pkt. ;
zatwierdzanie, na wniosek ministra właściwego do spraw finansów publicznych,
metodologii obliczania państwowego długu publicznego;
informowanie Sejmu o konieczności postawienia Prezesa Rady Ministrów lub
członka Rady Ministrów w stan oskarżenia przed Trybunałem Stanu za naruszenie
art.
ust. Konstyt c
u ji;
informowanie Sejmu, Senatu oraz Rady Ministrów o konieczności podjęcia
inicjatywy ustawodawczej w celu przeciwdziałania przekroczeniu przez
państwowy dług publiczny / wartości rocznego produktu krajowego brutto;
analizowanie projektu budżetu państwa w zakresie jego spójności z
przedstawionymi założeniami oraz prognozami makroekonomicznymi;
analizowanie zgodności polityki finansowej państwa z cyklem koniunkturalnym,
przy uwzględnieniu długoterminowej wypłacalności systemu finansów
publicznych;
analizowanie zgodności polityki finansowej państwa z obowiązującymi e
r gułami
fiskalnymi oraz ze zobowiązaniami międzynarodowymi Polski;
analizowanie skutków ekonomicznych i budżetowych projektów aktów
normatywnych, w szczególności tych, których skutkiem finansowym może być
zwiększenie wydatków lub zmniejszenie dochodów jednostek sektora finansów
publicznych w stosunku do wielkości wynikających z obowiązujących przepisów;
informowanie Sejmu, Senatu, Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej w przedmiocie
wiarygodności i jakośc isystemu finansów publicznych w Polsce;
informowanie Sejmu i Senatu o podejmowanych przez Radę działaniach, w
szczególności o opracowanych analizach;
informowanie opinii publicznej o podejmowanych przez Radę działaniach;
promowanie debaty publicznej o podejmowanych przez R
adę działaniach;
rozpowszechnianie opracowań, analiz i publikacji Rady.
. Rada przedstawia Sejmowi, Senatowi i Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej,
nie później niż do maja roku następnego, informację z rocznej działalności Rady. Nad
informacją w Sejmie i Senacie nie przeprowadza się głosowania.
Art. 8. . We współdziałaniu z ministrem właściwym do spraw finansów
publicznych Rada sprawuje kontrolę nad jednostkami sektora finansów publicznych w
zakresie planowanych w budżetach poszczególnych jednostek wydatków, w tym
przestrzegania dyscypliny finansów publicznych oraz planowanymi długookresowymi
wydatkami.
. Przeprowadzenie kontroli ma na celu analizę aktualnych i planowanych
wydatków oraz planowanych zmian prawnych mogących powodować zwiększenie
wydatków lub zmniejszenie dochodów jednostek sektora finansów publicznych w
stosunku do wielkości wynikających z obowiązujących przepisów lub mogących
wpłynąć na przekroczenie przez państwowy dług publiczny / wartości rocznego
produktu krajowego brutto.
. Rada realizuje obowiązki, o których mowa w ust. , poprzez:
swobodny wstęp i poruszanie się po terenie jednostki kontrolowanej bez
obowiązku uzyskiwania przepustki;
wgląd do dokumentów dotyczących działalności jednostki kontrolowanej,
pobieranie za pokwitowaniem oraz zabezpieczanie dokumentów związanych z
zakresem kontroli, z zachowaniem przepisów o tajemnicy prawnie chronionej;
sporządzanie, a w razi
e potrzeby ż d
ą anie sporządzenia niezbędnych do kontroli
kopii, odpisów lub wyciągów z dokumentów oraz zestawień lub obliczeń;
przetwarzanie danych osobowych w zakresie niezbędnym do realizacji celu
kontroli;
żądanie złożenia ustnych lub pisemnych wyjaśnień w sprawach dotyczących
zakresu kontroli;
. Organy jednostek sektora finansów publicznych zobowiązane są współdziałać z
Radą i nieodpłatnie udzielać pomocy przy wykonywaniu zadań określonych w ustawie.
. Rada może współpracować z innymi organami i instytucjami państwowymi oraz
zagranicznymi, a także z organizacjami międzynarodowymi w zakresie niezbędnym dla
realizacji zadań ustawowych.
. Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej w drodze rozporządzenia określi szczegółowy
tryb przeprowadzenia kontroli, czas trwania kontroli, obowiązki jednostek
kontrolowanych oraz formę raportu z kontroli, mając na względzie zapewnienie
właściwego funkcjonowania jednostek kontrolowanych w czasie podejmowanych
czynności kontrolnych.
Art. 9. Rada otrzymuje do zaopiniowania plany wieloletnie przed ich przyjęciem
przez Radę Ministrów, w terminie odpowiednim do wydania opinii. Rada wydaje opinię
w ciągu dni od otrzymania planów.
Art. 10. . Rada wykonuje swoje zadania przy pomocy Biura Rady, zwaneg
o dalej
"Biurem".
. Organizację i tryb z
d iałania Biura określa regulamin uchwalany przez Radę.
. Do pracowników Biura stosuje się przepisy o pracownikach urzędów
państwowych.
Art. 11. Pracodawca zatrudniający członka Rady udzieli mu, na jego wniosek,
urlopu bezpłatnego na czas sprawowania funkcji. Okres urlopu wlicza się do stażu pracy,
od którego zależą uprawnienia wynikające ze stosunku pracy.
Art.12. .Koszty działalności Rady i Biura są pokrywane z budżetu państwa.
. Dochody i wydatki Rady stanowią odrębną część w budżecie państwa.
. Dysponentem części budżetowej odpowiadającej Radzie jest Przewodniczący
Rady.
. Projekt planu dochodów i wydatków uchwalony przez Radę Przewodniczący
Rady przekazuje ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych, w celu
włączenia tego projektu do projektu ustawy budżetowej, na zasadach określonych w art.
ust. ustawy z dnia sierpnia
r. o finansach publicznych Dz. U. Nr
, poz.
.
Art. 13. W ustawie z dnia
sierpnia
r. o finansach publicznych Dz. U. Nr
,
poz.
, z późn. zm. wprowadza się następujące zmiany:
. w art. po ust. dodaje się ust. a w brzmieniu:
„ a. Minister Finansów ma obowiązek współdziałania z Radą Fiskalną w
sprawach, o których mowa w ust. i .”.
. w art. ust. otrzymuje brzmienie:
„ . Rada Ministrów, po uprzednim uzyskaniu opinii Rady Fiskalnej i po
zatwierdzeniu dokumentu, o którym m w
o a w ust. , prze s
d tawia go Sejmowi wraz z
uzasadnieniem projektu ustawy budżetowej”.
. w art.
ust. po słowach „Rada Ministrów” st w
a ia się przecinek i dodaje się
ł
s owa:
„po uprzednim uzyskaniu opinii R d
a y Fiskalnej,”.
. w art.
ust. otrzymuje brzmienie:
„ . Minister Finansów włącza do projektu ustawy budżetowej dochody i wydatki
Kancelarii Sejmu, Kancelarii Senatu, Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej,
Trybunału Konstytucyjnego, Najwyższej )zby Kontroli, Sądu Najwyższego, Naczelnego
Sądu Administracyjnego wraz z wojewódzkimi sądami administracyjnymi, Krajowej
Rady Sądownictwa, sądownictwa powszechnego, Rzecznika Praw Obywatelskich,
Rzecznika Praw Dziecka, Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, Generalnego )nspektora
Ochrony Danych Osobowych, )nstytutu Pamięci Narodowej ‐ Komisji Ścigania Zbrodni
przeciwko Narodowi Polskiemu, Krajowego Biura Wyborczego i Państwowej )nspekcji
Pracy, Rady Fiskalnej.”
Art. 14. Sejm powołując po raz pierwszy członków Rady wskazuje długość kadencji
poszczególnych członków, mając na uwadze art. ust. .
Art. 15. Ustawa wchodzi w życie w terminie miesięcy od dnia ogłoszenia.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
611
› Pobierz plik