eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawPoselski projekt ustawy o Radzie Fiskalnej

Poselski projekt ustawy o Radzie Fiskalnej

projekt dotyczy powołania Rady Fiskalnej instytucji o charakterze opiniodawczo-doradczym

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 611
  • Data wpłynięcia: 2012-02-22
  • Uchwalenie: odrzucony na pos. nr 21 dnia 14-09-2012

611

 
USTAWA 
z dnia ……………………….
 r. 
o Radzie  i
F skalnej 
 
Art. 1.  . Tworzy  się  Radę  Fiskalną,  zwaną  dalej  "Radą",  jako  organ  władzy 
publicznej realizujący cele określon  
e w ustawie. 
. Siedzibą Rady jest Warszawa. 
 
Art. 2.  .  W skład Rady wchodzi trzech członków powoływanych przez Sejm zwykłą 
większością  głosów  w  obecności  co  najmniej  połowy  ustawowej  liczby  posłów,  po 
jednym na wniosek Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Prezesa Narodowego Banku 
Polskiego  oraz  Prezesa  Polskiej  Akademii  Nauk,  sp ś
o ród  osób  wyróżniających  się 
wiedzą i doświadczeniem w zakresie systemu finans w
ó  publicznych. 
.  Członek  Rady  przed  objęciem  obowiązków  w  Radzie  składa  przed  organem 
powołującym przyrzeczenie następującej treści: 
Obejmując  obowiązki  członka  Rady  Fiskalnej  przyrzekam  uroczyście,  że  będę  działać  z 
pełną  bezstronnością,  posiadaną  wiedzą  i  doświadczeniem  w  zakresie  systemu  finansów 
publicznych
.” 
.  Przewodniczącym  Rady,  jest  członek  Rady,  powołany  na  wniosek  Prezydenta 
Rzeczypospolitej Polskiej. 
. Przewodniczący Rady zwołuje i przewodniczy posiedzeniom plenarnym Rady. 
. Przewodniczącego zastępuje wyznaczony przez niego członek Rady, a jeśli żaden 
członek  Rady  nie  został  wyznaczony,  wtedy  zastępuje  go  członek  Rady,  który  został 
wybrany na wniosek Prezesa Narodowego Banku Polskiego. 
. Kadencja członków Rady trwa   lat, licząc od dnia powołania ostatniego członka. 
Co    lata  zmienia  się  /   składu  Rady.  Członkowie  Rady  pełnią  swe  funkcje do  czasu 
powołania następców. 
. Członek Rady nie może być powołany na kolejną kadencję. 
. Członka Rady można od o
w łać wyłącznie w przypadku: 
    zrzeczenia się swej funkcji; 
    choroby trwale uniemożliwiającej sprawowanie funkcji; 
    skazania  prawomocnym  wyrokiem  za  popełnione  umyślnie  przestępstwo  lub 
przestępstwo skarbowe. 
. W  ciągu  trzech  miesięcy  od  odwołania  członka  Rady  lub  jego  śmierci  przed 
upływem kadencji, Sejm na wniosek odpowiednio Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, 
Prezesa  Narodowego  Banku  Polskiego,  Prezesa  Polskiej  Akademii  Nauk,  powołuje 
nowego członka Rady na okres do końca tej kadencji. 
 
Art. 3.  . W  okresie  kadencji  członek  Rady  nie  może  zajmować  żadnych  innych 
stanowisk  i  podejmować  działalności  zarobkowej  lub  publicznej  poza  pracą  naukową, 
dydaktyczną lub twórczością autorską, a za zgodą Rady może działać w organizacjach 
międzynarodowych. 
. Członek  Rady  będący  członkiem  partii  politycznej  lub  związku  zawodowego, 
obowiązany jest na okres kadencji w Radzie zawiesić działalność w tej partii lub w tym 
związku, pod rygorem odwołania z Rady. 
. Członkom Rady przysługuje wynagrodzenie w wysokości równej wynagrodzeniu 
wiceprezesów NBP. Wynagrodzenie to przysługuje również w ciągu   miesięcy od daty 
wygaśnięcia  kadencji,  z  wyjątkiem,  gdy  powodem  odwołania  jest  skazanie 
prawomocnym  wyrokiem  za  popełnione  umyślnie  przestępstwo  lub  przestępstwo 
skarbowe.   
 
Art. 4.  . Rada obraduje na posiedzeniach plenarnych. 
. Posiedzenia  plenarne  Rady  zwoł j
u e  Przewodniczący  Rady  w  miarę  potrzeb,  ale 
nie rzadziej niż raz na miesiąc. 
. Do  ważności  rozstrzygnięć  Rady  potrzebna  jest  obecność  co  najmniej  dwóch 
członków. 
 
Art.  5.  .  Rada  podejmuje  rozstrzygnięcia  w  drodze  uchwały  zwykłą  większością 
głosów, w głosowaniu jawnym. 
. W razie równego rozkładu głosów decyduje głos Przewodniczącego Rady. 
. W  postępowaniu  przed  Radą  nie  stosuje  się  Kodeksu  postępowania 
administracyjnego. 
 
Art.  6.  Prezydent  Rzeczypospolitej  Polskiej  określi,  w  drodze  rozporządzenia, 
szczegółowy  tryb  działania  Rady  i  postępowania  przed  Radą,  mając  na  względzie 
potr e
z bę  zapewnienia  efektywnego  i  sprawnego  wykonywania  przez  Radę  zadań 
przewidzianych w ustawach. 
 
Art. 7.  .  Rada  sprawuje  nadzór  nad  państwowym  długiem  publicznym  oraz 
sposobem  jego  obliczania,  w  tym  przestrzeganiem  dyscypliny  finansów  publicznych 
oraz planowanymi długookresowymi wydatkami. 
. Do zadań Rady należy w szczególności: 
analizowanie  zaciąganych  pożyczek  oraz  udzielanych  gwarancji  i  poręczeń 
finansowych przez jednostki sektora finansów publicznych w rozumieniu ustawy z 
dnia   sierpnia 
 r. o finansach publicznych  Dz. U. Nr 
, poz. 
, z późn. 
zm. , w następstwie, których może dojść do przekroczenia przez  państwowy dług 
publiczny  /  wartości rocznego produktu krajowego brutto; 
informowanie Rady Ministrów, Sejmu i Senatu o możliwości przekroczenia wartości, 
o których mowa w pkt.  ; 
zatwierdzanie,  na  wniosek  ministra  właściwego  do  spraw  finansów  publicznych, 
metodologii obliczania państwowego długu publicznego; 
informowanie  Sejmu  o  konieczności  postawienia  Prezesa  Rady  Ministrów  lub 
członka Rady Ministrów w stan oskarżenia przed Trybunałem Stanu za naruszenie 
art. 
 ust.   Konstyt c
u ji; 
informowanie  Sejmu,  Senatu  oraz  Rady  Ministrów  o  konieczności  podjęcia 
inicjatywy  ustawodawczej  w  celu  przeciwdziałania  przekroczeniu  przez 
państwowy dług publiczny  /  wartości rocznego produktu krajowego brutto; 
analizowanie  projektu  budżetu  państwa  w  zakresie  jego  spójności  z 
przedstawionymi założeniami oraz prognozami makroekonomicznymi; 
analizowanie  zgodności  polityki  finansowej  państwa  z  cyklem  koniunkturalnym, 
przy  uwzględnieniu  długoterminowej  wypłacalności  systemu  finansów 
publicznych; 
analizowanie  zgodności  polityki  finansowej  państwa  z  obowiązującymi  e
r gułami 
fiskalnymi oraz ze zobowiązaniami międzynarodowymi Polski; 
analizowanie  skutków  ekonomicznych  i  budżetowych  projektów  aktów 
normatywnych,  w szczególności  tych,  których  skutkiem  finansowym  może  być 
zwiększenie  wydatków  lub  zmniejszenie  dochodów  jednostek  sektora  finansów 
publicznych w stosunku do wielkości wynikających z obowiązujących przepisów; 
 informowanie Sejmu, Senatu, Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej w przedmiocie 
wiarygodności i jakośc  isystemu finansów publicznych w Polsce; 
 informowanie  Sejmu  i  Senatu  o  podejmowanych  przez  Radę  działaniach,  w 
szczególności o opracowanych analizach; 
 informowanie opinii publicznej o podejmowanych przez Radę działaniach; 
 promowanie debaty publicznej o podejmowanych przez R
  adę działaniach; 
 rozpowszechnianie opracowań, analiz i publikacji Rady. 
.  Rada przedstawia Sejmowi, Senatowi i Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej, 
nie później niż do   maja roku następnego, informację z rocznej działalności Rady. Nad 
informacją w Sejmie i Senacie nie przeprowadza się głosowania. 
 
Art.  8.  .  We  współdziałaniu  z  ministrem  właściwym  do  spraw  finansów 
publicznych Rada sprawuje kontrolę nad jednostkami sektora finansów publicznych w 
zakresie  planowanych  w  budżetach  poszczególnych  jednostek  wydatków,  w  tym 
przestrzegania  dyscypliny  finansów  publicznych  oraz  planowanymi  długookresowymi 
wydatkami. 
 
.  Przeprowadzenie  kontroli  ma  na  celu  analizę  aktualnych  i  planowanych 
wydatków  oraz  planowanych  zmian  prawnych  mogących  powodować  zwiększenie 
wydatków  lub  zmniejszenie  dochodów  jednostek  sektora  finansów  publicznych  w 
stosunku  do  wielkości  wynikających  z  obowiązujących  przepisów  lub  mogących 
wpłynąć  na  przekroczenie  przez  państwowy  dług  publiczny  /   wartości  rocznego 
produktu krajowego brutto. 
. Rada realizuje obowiązki, o których mowa w ust.  , poprzez: 
swobodny  wstęp  i  poruszanie  się  po  terenie  jednostki  kontrolowanej  bez 
obowiązku uzyskiwania przepustki; 
wgląd  do  dokumentów  dotyczących  działalności  jednostki  kontrolowanej, 
pobieranie  za  pokwitowaniem  oraz  zabezpieczanie  dokumentów  związanych  z 
zakresem kontroli, z zachowaniem przepisów o tajemnicy prawnie chronionej; 
sporządzanie, a w razi  
e potrzeby ż d
ą anie sporządzenia niezbędnych do kontroli 
kopii, odpisów lub wyciągów z dokumentów oraz zestawień lub obliczeń; 
przetwarzanie  danych  osobowych  w  zakresie  niezbędnym  do  realizacji  celu 
kontroli; 
żądanie  złożenia  ustnych  lub  pisemnych  wyjaśnień  w  sprawach  dotyczących 
zakresu kontroli; 
.  Organy  jednostek  sektora  finansów  publicznych  zobowiązane  są  współdziałać  z 
Radą i nieodpłatnie udzielać pomocy przy wykonywaniu zadań określonych w ustawie. 
. Rada może współpracować z innymi organami i instytucjami państwowymi oraz 
zagranicznymi, a także z organizacjami międzynarodowymi w zakresie niezbędnym dla 
realizacji zadań ustawowych. 
. Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej w drodze rozporządzenia określi szczegółowy 
tryb  przeprowadzenia  kontroli,  czas  trwania  kontroli,  obowiązki  jednostek 
kontrolowanych  oraz  formę  raportu  z  kontroli,  mając  na  względzie  zapewnienie 
właściwego  funkcjonowania  jednostek  kontrolowanych  w  czasie  podejmowanych 
czynności kontrolnych. 
 
Art.  9.  Rada  otrzymuje  do  zaopiniowania  plany  wieloletnie  przed  ich  przyjęciem 
przez Radę Ministrów, w terminie odpowiednim do wydania opinii. Rada wydaje opinię 
w ciągu   dni od otrzymania planów. 
 
 
Art. 10.  . Rada  wykonuje  swoje  zadania  przy  pomocy  Biura  Rady,  zwaneg  
o dalej 
"Biurem". 
. Organizację i tryb  z
d iałania Biura określa regulamin uchwalany przez Radę. 
. Do  pracowników  Biura  stosuje  się  przepisy  o  pracownikach  urzędów 
państwowych. 
 
Art. 11.  Pracodawca  zatrudniający  członka  Rady  udzieli  mu,  na  jego  wniosek, 
urlopu bezpłatnego na czas sprawowania funkcji. Okres urlopu wlicza się do stażu pracy, 
od którego zależą uprawnienia wynikające ze stosunku pracy. 
 
Art.12.  .Koszty działalności Rady i Biura są pokrywane z budżetu państwa. 
. Dochody i wydatki Rady stanowią odrębną część w budżecie państwa. 
. Dysponentem  części  budżetowej  odpowiadającej  Radzie  jest  Przewodniczący 
Rady. 
.  Projekt  planu  dochodów  i  wydatków  uchwalony  przez  Radę  Przewodniczący 
Rady  przekazuje  ministrowi  właściwemu  do  spraw  finansów  publicznych,  w  celu 
włączenia tego projektu do projektu ustawy budżetowej, na zasadach określonych w art. 
 ust.   ustawy z dnia   sierpnia 
 r. o finansach publicznych  Dz. U. Nr 
, poz. 

 
Art. 13. W ustawie z dnia 
 sierpnia 
 r. o finansach publicznych  Dz. U. Nr 

poz. 
, z późn. zm.  wprowadza się następujące zmiany: 
 
. w art.   po ust.   dodaje się ust.  a w brzmieniu: 
 
„ a.  Minister  Finansów  ma  obowiązek  współdziałania  z  Radą  Fiskalną  w 
sprawach, o których mowa w ust.   i  .”. 
. w art.   ust.   otrzymuje brzmienie: 
„ .  Rada  Ministrów,  po  uprzednim  uzyskaniu  opinii  Rady  Fiskalnej  i  po 
zatwierdzeniu  dokumentu,  o  którym  m w
o a  w  ust.  ,  prze s
d tawia  go  Sejmowi  wraz  z 
uzasadnieniem projektu ustawy budżetowej”. 
.  w  art. 
  ust.    po  słowach  „Rada  Ministrów”  st w
a ia  się  przecinek  i  dodaje  się 
ł
s owa: 
 
„po uprzednim uzyskaniu opinii R d
a y Fiskalnej,”. 
. w art. 
 ust.   otrzymuje brzmienie: 
„ .  Minister  Finansów  włącza  do  projektu  ustawy  budżetowej  dochody  i  wydatki 
Kancelarii  Sejmu,  Kancelarii  Senatu,  Kancelarii  Prezydenta  Rzeczypospolitej  Polskiej, 
Trybunału  Konstytucyjnego,  Najwyższej  )zby  Kontroli,  Sądu  Najwyższego,  Naczelnego 
Sądu  Administracyjnego  wraz  z  wojewódzkimi  sądami  administracyjnymi,  Krajowej 
Rady  Sądownictwa,  sądownictwa  powszechnego,  Rzecznika  Praw  Obywatelskich, 
Rzecznika Praw Dziecka, Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, Generalnego )nspektora 
Ochrony  Danych  Osobowych,  )nstytutu  Pamięci  Narodowej  ‐  Komisji  Ścigania  Zbrodni 
przeciwko Narodowi Polskiemu, Krajowego Biura Wyborczego i Państwowej )nspekcji 
Pracy, Rady Fiskalnej.” 
 
Art. 14. Sejm powołując po raz pierwszy członków Rady wskazuje długość kadencji 
poszczególnych członków, mając na uwadze art.   ust.  . 
 
Art. 15.  Ustawa wchodzi w życie w terminie   miesięcy od dnia ogłoszenia. 
 
 
 
strony : 1 ... 3 . [ 4 ] . 5 . 6

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: