Poselski projekt ustawy o Radzie Fiskalnej
projekt dotyczy powołania Rady Fiskalnej instytucji o charakterze opiniodawczo-doradczym
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 611
- Data wpłynięcia: 2012-02-22
- Uchwalenie: odrzucony na pos. nr 21 dnia 14-09-2012
611
Warszawa, 8 maja 2012 roku
BAS-WAPEiM-1084/12
Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej poselskiego projektu
ustawy o Radzie Fiskalnej (przedstawiciel wnioskodawców: poseł Ryszard
Zbrzyzny), w wersji uwzględniającej autopoprawkę
Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992
roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski z 2012 r. poz. 32)
sporządza się następującą opinię:
1. Przedmiot projektu ustawy
Projekt ustawy przewiduje utworzenie Rady Fiskalnej, jako organu
władzy publicznej sprawującego nadzór nad państwowym długiem publicznym
oraz sposobem jego obliczania, w tym przestrzeganiem dyscypliny finansów
publicznych oraz planowanymi wydatkami długookresowymi. Rada Fiskalna
miałaby mieć trzech członków, wybieranych przez Sejm na sześcioletnią
kadencję.
Proponowana ustawa ma wejść w życie po upływie 3 miesięcy od dnia
ogłoszenia.
2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem ustawy
Kwestie stanowiące przedmiot projektu ustawy nie są regulowane
prawem Unii Europejskiej.
3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
Przedmiot projektu ustawy nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
4. Konkluzja
Przedmiot poselskiego projektu ustawy o Radzie Fiskalnej, w wersji
uwzględniającej autopoprawkę, nie jest objęty prawem UE.
Szef Kancelarii Sejmu
Lech Czapla
2
Warszawa, 8 maja 2012 roku
BAS-WAPEiM-1085/12
Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia
w sprawie stwierdzenia, czy poselski projekt ustawy o Radzie Fiskalnej
(przedstawiciel wnioskodawców: poseł Ryszard Zbrzyzny), w wersji
uwzględniającej autopoprawkę, jest projektem ustawy wykonującej prawo
Unii Europejskiej.
Projekt ustawy przewiduje utworzenie Rady Fiskalnej, jako organu
władzy publicznej sprawującego nadzór nad państwowym długiem publicznym
oraz sposobem jego obliczania, w tym przestrzeganiem dyscypliny finansów
publicznych oraz planowanymi wydatkami długookresowymi. Rada Fiskalna
miałaby mieć trzech członków, wybieranych przez Sejm na sześcioletnią
kadencję.
Przedmiot projektu ustawy nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
Projekt
ustawy
nie jest projektem ustawy wykonującej prawo Unii
Europejskiej w rozumieniu art. 95a Regulaminu Sejmu.
Szef Kancelarii Sejmu
Lech Czapla
Ryszard Zbrzyzny Warszawa, dnia 6 czerwca 2012 r.
KP SLD
Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu RP
Szanowna Pani Marszałek,
Odpowiadając na pismo z dnia 24 maja 2012 r., na podstawie art. 34 ust. 2 pkt 6 Regulaminu
Sejmu RP – w imieniu wnioskodawców – załączam przedmiotowe uzupełnienie do uzasadnienia
projektu ustawy o Radzie Fiskalnej. Uzupełnienie dotyczy w szczególności przedstawienia założeń
projektów podstawowych aktów wykonawczych, których obowiązek wynika z art. 6 i art. 8 ust. 5
projektu.
1. Założenia dotyczące art. 6:
Wnioskodawcy zakładają w art. 6, że „ Prezydent RP określi w drodze rozporządzenia ,
szczegółowy tryb działania Rady i postępowania przed Radą, mając na względzie potrzebę
zapewnienia efektywnego i sprawnego wykonywania przez Radę zadań przewidzianych w
ustawach.”
Dla zrealizowania tego Prezydent RP w rozporządzeniu określi zasady: zwoływania posiedzeń
Rady, zapraszania na posiedzenia Rady osób spoza Rady (np. ekspertów), prowadzenia
posiedzeń Rady, wprowadzania klauzuli tajności całości lub części posiedzenia, zgłaszania
przez członków Rady wniosków do Przewodniczącego Rady, podejmowania ustaleń przez
Radę (głosowań) oraz ich podpisywania, utrwalania posiedzeń Rady i sporządzania
protokołów, powoływania zespołów roboczych w celu opracowania określonego przez Radę
zagadnienia, przekazywania środkom masowego przekazu komunikatów o ustaleniach
podjętych na posiedzeniach Rady oraz wyjazdów zagranicznych członków Rady.
2. Założenia dotyczące art. 8 ust. 5:
Wnioskodawcy w art. 8 ust. 5 zakładają, że „Prezydent RP w drodze rozporządzenia określi
szczegółowy tryb przeprowadzenia kontroli, czas trwania kontroli, obowiązki jednostek
kontrolowanych oraz formę raportu z kontroli, mając na względzie zapewnienie właściwego
funkcjonowania
jednostek
kontrolowanych
w
czasie
podejmowanych
czynności
kontrolnych”.
Dla zrealizowania tych założeń Prezydent RP powinien określić w rozporządzeniu zasady:
przygotowywania przez Radę kontroli planowych i pozaplanowych, zmiany w planach
kontroli, wspólnych kontroli z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych,
wystawiania upoważnień do przeprowadzenia kontroli, przeprowadzania kontroli, czasu
trwania kontroli, prowadzenia akt kontroli, udostępniania tych akt, sporządzania odpisów
dokumentów, obowiązków i uprawnień jednostek kontrolowanych, żądania od tych
jednostek dokonywania odpisów dokumentów, zabezpieczania materiałów dowodowych ,
utrwalania dowodów kontroli, sporządzania protokołów oględzin, przyjmowania pisemnych i
ustnych wyjaśnień, wzywania świadków i biegłych, sposobu prowadzenia protokołu kontroli,
rozpatrywania zastrzeżeń do tego protokołu, zatwierdzania wyników kontroli, wystąpień
pokontrolnych oraz odwołań od ich ustaleń, przekazywania materiału dowodowego do
organów ścigania w przypadku podejrzenia popełnienia przestępstwa oraz opracowywania
informacji dla Rady o wynikach przeprowadzonych kontroli.
Z poważaniem
Dokumenty związane z tym projektem:
-
611
› Pobierz plik