eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawPoselski projekt ustawy o Radzie Fiskalnej

Poselski projekt ustawy o Radzie Fiskalnej

projekt dotyczy powołania Rady Fiskalnej instytucji o charakterze opiniodawczo-doradczym

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 611
  • Data wpłynięcia: 2012-02-22
  • Uchwalenie: odrzucony na pos. nr 21 dnia 14-09-2012

611



Warszawa, 8 maja 2012 roku

BAS-WAPEiM-1084/12


Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej






Opinia prawna
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej poselskiego projektu
ustawy o Radzie Fiskalnej (przedstawiciel wnioskodawców: poseł Ryszard
Zbrzyzny), w wersji uwzględniającej autopoprawkę


Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992
roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski z 2012 r. poz. 32)
sporządza się następującą opinię:

1. Przedmiot projektu ustawy
Projekt ustawy przewiduje utworzenie Rady Fiskalnej, jako organu
władzy publicznej sprawującego nadzór nad państwowym długiem publicznym
oraz sposobem jego obliczania, w tym przestrzeganiem dyscypliny finansów
publicznych oraz planowanymi wydatkami długookresowymi. Rada Fiskalna
miałaby mieć trzech członków, wybieranych przez Sejm na sześcioletnią
kadencję.
Proponowana ustawa ma wejść w życie po upływie 3 miesięcy od dnia
ogłoszenia.

2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem ustawy
Kwestie stanowiące przedmiot projektu ustawy nie są regulowane
prawem Unii Europejskiej.

3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
Przedmiot projektu ustawy nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.

4. Konkluzja
Przedmiot poselskiego projektu ustawy o Radzie Fiskalnej, w wersji
uwzględniającej autopoprawkę, nie jest objęty prawem UE.



Szef Kancelarii Sejmu

Lech Czapla



























2


Warszawa, 8 maja 2012 roku

BAS-WAPEiM-1085/12

Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej




Opinia
w sprawie stwierdzenia, czy poselski projekt ustawy o Radzie Fiskalnej
(przedstawiciel wnioskodawców: poseł Ryszard Zbrzyzny), w wersji
uwzględniającej autopoprawkę, jest projektem ustawy wykonującej prawo
Unii Europejskiej.


Projekt ustawy przewiduje utworzenie Rady Fiskalnej, jako organu
władzy publicznej sprawującego nadzór nad państwowym długiem publicznym
oraz sposobem jego obliczania, w tym przestrzeganiem dyscypliny finansów
publicznych oraz planowanymi wydatkami długookresowymi. Rada Fiskalna
miałaby mieć trzech członków, wybieranych przez Sejm na sześcioletnią
kadencję.
Przedmiot projektu ustawy nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
Projekt
ustawy
nie jest projektem ustawy wykonującej prawo Unii
Europejskiej w rozumieniu art. 95a Regulaminu Sejmu.



Szef Kancelarii Sejmu

Lech Czapla


Ryszard  Zbrzyzny                                                                             Warszawa, dnia 6 czerwca 2012 r.                                 
KP SLD     
 
 
 
                                                                                         Pani 
                                                                                         Ewa Kopacz 
                                                                                         Marszałek Sejmu RP 
 
         Szanowna Pani Marszałek, 
 
         Odpowiadając na pismo z dnia 24 maja 2012 r., na podstawie art. 34 ust. 2 pkt 6 Regulaminu 
Sejmu  RP  –  w  imieniu  wnioskodawców  –  załączam    przedmiotowe  uzupełnienie  do  uzasadnienia 
projektu  ustawy  o  Radzie  Fiskalnej.  Uzupełnienie  dotyczy  w  szczególności  przedstawienia  założeń 
projektów  podstawowych  aktów  wykonawczych,  których  obowiązek  wynika  z  art.  6  i  art.  8  ust.  5 
projektu. 
1. Założenia dotyczące art. 6: 
Wnioskodawcy  zakładają  w  art.  6,  że  „  Prezydent    RP  określi  w  drodze  rozporządzenia  , 
szczegółowy  tryb  działania  Rady  i  postępowania  przed  Radą,  mając  na  względzie  potrzebę 
zapewnienia  efektywnego  i  sprawnego  wykonywania  przez  Radę  zadań  przewidzianych  w 
ustawach.” 
Dla zrealizowania tego Prezydent RP w rozporządzeniu określi zasady:  zwoływania posiedzeń 
Rady,  zapraszania  na  posiedzenia  Rady  osób  spoza  Rady  (np.  ekspertów),  prowadzenia 
posiedzeń  Rady,  wprowadzania  klauzuli  tajności  całości  lub  części  posiedzenia,  zgłaszania  
przez  członków  Rady  wniosków  do  Przewodniczącego  Rady,  podejmowania  ustaleń  przez 
Radę  (głosowań)  oraz  ich  podpisywania,  utrwalania  posiedzeń  Rady  i  sporządzania 
protokołów, powoływania zespołów roboczych w celu opracowania określonego przez Radę 
zagadnienia,  przekazywania  środkom  masowego  przekazu  komunikatów  o  ustaleniach 
podjętych na posiedzeniach Rady oraz wyjazdów zagranicznych członków Rady. 
 
2. Założenia dotyczące art. 8 ust. 5: 
Wnioskodawcy w art. 8 ust. 5 zakładają, że  „Prezydent RP w drodze rozporządzenia określi 
szczegółowy  tryb  przeprowadzenia  kontroli,  czas  trwania  kontroli,  obowiązki  jednostek 
kontrolowanych oraz formę raportu z kontroli, mając na względzie zapewnienie właściwego 
funkcjonowania 
jednostek 
kontrolowanych 

czasie 
podejmowanych 
czynności 
kontrolnych”. 
Dla zrealizowania tych założeń Prezydent RP powinien określić w rozporządzeniu zasady: 
przygotowywania  przez    Radę  kontroli  planowych  i  pozaplanowych,  zmiany  w  planach 
kontroli,  wspólnych  kontroli  z    ministrem  właściwym  do  spraw  finansów  publicznych, 
wystawiania  upoważnień  do  przeprowadzenia    kontroli,  przeprowadzania  kontroli,  czasu 
trwania  kontroli,  prowadzenia  akt  kontroli,  udostępniania  tych  akt,  sporządzania  odpisów 
dokumentów,  obowiązków  i  uprawnień  jednostek  kontrolowanych,  żądania  od  tych 
jednostek  dokonywania  odpisów  dokumentów,  zabezpieczania  materiałów  dowodowych  , 
utrwalania dowodów kontroli, sporządzania protokołów  oględzin, przyjmowania pisemnych i 
ustnych wyjaśnień, wzywania świadków i biegłych, sposobu prowadzenia protokołu kontroli, 
rozpatrywania  zastrzeżeń  do  tego    protokołu,    zatwierdzania  wyników  kontroli,  wystąpień 
pokontrolnych  oraz    odwołań    od  ich  ustaleń,  przekazywania  materiału  dowodowego  do 
organów  ścigania  w  przypadku  podejrzenia  popełnienia  przestępstwa  oraz  opracowywania 
informacji  dla Rady o wynikach przeprowadzonych kontroli. 
 
 
                                                                                       Z poważaniem                                                                                    
strony : 1 ... 5 . [ 6 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: