Rządowy projekt ustawy o odpadach
projekt dotyczy określenia zasad postępowania z odpadami, które mają zapewnić ochronę życia i zdrowia ludzi oraz ochronę środowiska, zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju. Chodzi zwłaszcza o zapobieganie powstawaniu odpadów, ograniczanie ilości wytwarzanych odpadów, zmniejszanie ich negatywnego oddziaływania na środowisko, a także przygotowanie do ponownego użycia i wykorzystania.
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 456
- Data wpłynięcia: 2012-05-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o odpadach
- data uchwalenia: 2012-12-14
- adres publikacyjny: Dz.U. 2013 r. poz. 21
456-c2
tego łańcucha przetwarzania.
3. Państwa członkowskie mogą
N
-
Odpowiedzialność, o której jest mowa w art. 15 ust. 3, została ustanowiona już polskim prawie
Art. 15
postanowić, zgodnie z art. 8, że
odrębnymi ustawami - przepisy dotyczące:
ust. 3
odpowiedzialność za organizację
- opakowań i odpadów opakowaniowych,
gospodarowania odpadami jest
- pojazdów wycofanych z eksploatacji,
ponoszona częściowo lub całkowicie
- zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego,
przez producenta produktu, z którego
- baterii i akumulatorów;
pochodzą odpady, i że dystrybutorzy
które stanowią transpozycję odpowiednich dyrektyw UE
tych produktów mogą ponosić wspólnie
tę odpowiedzialność.
4. Państwa członkowskie podejmują
T
Art. 25
Art. 25. 1. Transport odpadów odbywa się zgodnie z wymaganiami w zakresie ochrony
Art. 15
niezbędne środki w celu zapewnienia,
ust. 1-5,
środowiska oraz bezpieczeństwa życia i zdrowia ludzi, w szczególności w sposób
ust. 4
aby na ich terytorium zakłady i
Art. 28 ust.
uwzględniający właściwości chemiczne i fizyczne odpadów, w tym stan skupienia, oraz
przedsiębiorstwa zajmujące się
3
zagrożenia, które mogą powodować odpady, w tym zgodnie z wymaganiami określonymi w
zawodowo zbieraniem lub transportem
przepisach wydanych na podstawie ust. 7.
odpadów dostarczały zebrane i
2. Transport odpadów niebezpiecznych odbywa się z zachowaniem przepisów obowiązujących
transportowane przez siebie odpady do
przy transporcie towarów niebezpiecznych.
odpowiednich instalacji przetwarzania
3. Zlecający usługę transportu odpadów jest obowiązany wskazać transportującemu odpady
odpadów, z poszanowaniem
wykonującemu usługę transportu odpadów miejsce przeznaczenia odpadów oraz posiadacza
obowiązków określonych w art. 13.
odpadów, do którego należy dostarczyć odpady.
4. Transportujący odpady wykonujący usługę transportu odpadów jest obowiązany dostarczyć
odpady do miejsca przeznaczenia odpadów i przekazać posiadaczowi odpadów, o których
mowa w ust. 3.
5. Transportujący odpady wykonujący usługę transportu odpadów umieszcza indywidualny
numer rejestrowy, o którym mowa w art. 54 ust. 1, na dokumentach związanych tą usługą.
ludzi.
Art. 28 ust. 3. Jeżeli wytwórca odpadów lub inny posiadacz odpadów przekazuje odpady
następnemu posiadaczowi odpadów, który posiada decyzję wymienioną w ust. 2 pkt 1 lub 2
albo posiada wpis do rejestru w zakresie, o którym mowa w art. 50 ust. 1 pkt 5 lit. a,
odpowiedzialność za gospodarowanie odpadami, z chwilą ich przekazania, przechodzi na tego
następnego posiadacza odpadów, z zastrzeżeniem ust. 4 i 5.
Szczegółowe warunki prowadzenia działalności przez transportujących odpady komunalne
będą określone w na podstawie przepisów ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w
gminach.
1. Państwa członkowskie stosują
T
Art. 21, 91
Art. 21. 1. Odpady, z uwzględnieniem hierarchii sposobów postępowania z odpadami, w
W stosunku do
Art. 16
właściwe środki, we współpracy z
ust. 1
pierwszej kolejności poddaje się przetwarzaniu w miejscu ich powstania.
zakaźnych
Zasada
innymi państwami członkowskimi, jeżeli
oraz
2. Odpady, które nie mogą być przetworzone w miejscu ich powstania, przekazuje się,
odpadów
samowystarczalno
jest to konieczne lub pożądane, aby
przepisy o
uwzględniając hierarchię sposobów postępowania z odpadami oraz najlepszą dostępną
medycznych
i
ści i bliskości ust.
ustanowić zintegrowaną i wystarczającą
utrzymaniu
technikę lub technologię, o której mowa w art. 143 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo
zakaźnych
1
sieć instalacji do unieszkodliwiania
porządku i
ochrony środowiska, do najbliżej położonych miejsc, w których mogą być przetworzone.
odpadów
odpadów
i
instalacji
do
odzysku
czystości w
3. Zakazuje się:
weterynaryjnych
zmieszanych odpadów komunalnych
gminach
1) stosowania komunalnych osadów ściekowych,
komunalnych
zebranych z gospodarstw domowych,
2) unieszkodliwiania
zakaźnych odpadów medycznych i zakaźnych odpadów
osadów
uwzględniającą przypadki, w których
weterynaryjnych
ściekowych,
zbieranie takie obejmuje również takie
– poza obszarem województwa, na którym zostały wytworzone, z zastrzeżeniem ust. 5 i 6.
wykorzystywany
odpady od innych wytwórców, z
4. Zakazuje się przywozu na obszar województwa odpadów, o których mowa w ust. 3,
ch
na
uwzględnieniem
najlepszych
wytworzonych poza obszarem tego województwa, do celów, o których mowa w ust. 3, z
powierzchni
23
dostępnych technik.
zastrzeżeniem ust. 5 i 6.
ziemi,
W drodze odstępstwa od
5. Komunalne osady ściekowe mogą być stosowane na obszarze województwa innego niż to,
zasada bliskości
rozporządzenia (WE) nr 1013/2006, aby
na którym zostały wytworzone, jeżeli odległość od miejsca wytwarzania odpadów do miejsca
została
chronić swoją sieć, państwa
stosowania położonego na obszarze innego województwa jest mniejsza niż odległość do
doprecyzowana
członkowskie mogą ograniczyć
miejsca stosowania położonego na obszarze tego samego województwa.
poprzez
wchodzące transporty odpadów
6. W przypadku unieszkodliwiania zakaźnych odpadów medycznych i zakaźnych odpadów
wskazanie
przeznaczonych do obiektów
weterynaryjnych, przepis ust. 5 stosuje się odpowiednio. Dopuszcza się unieszkodliwienie
obszaru
przekształcania termicznego, które
zakaźnych odpadów medycznych i zakaźnych odpadów weterynaryjnych na obszarze
(województwa),
zaklasyfikowano jako instalacje do
województwa innego niż to, na którym zostały wytworzone, w najbliżej położonej instalacji, w
na
którym
odzysku, w przypadkach, gdy ustalono,
przypadku braku instalacji do unieszkodliwiania tych odpadów na obszarze danego
powinny
być
że transporty takie doprowadziłyby w
województwa gdy istniejące instalacje nie mają wolnych mocy przerobowych.
zagospodarowa
konsekwencji do tego, że krajowe
7. Zakazuje się przetwarzania:
ne te odpady.
odpady musiałyby być unieszkodliwiane
1) zmieszanych odpadów komunalnych,
Natomiast
w
lub musiałyby być przetwarzane w
2) pozostałości z sortowania odpadów komunalnych oraz procesu mechaniczno-
stosunku
do
sposób niezgodny z planami
biologicznego przetwarzania tych odpadów, o ile są przeznaczone do składowania,
zmieszanych
gospodarki odpadami tych państw.
3) odpadów zielonych
odpadów
Państwa członkowskie zawiadamiają
– poza obszarem regionu gospodarki odpadami komunalnymi, na którym zostały wytworzone,
komunalnych
Komisję o podjęciu takiej decyzji.
z zastrzeżeniem ust. 9.
oraz
Państwa członkowskie mogą również
8. Zakazuje się przywozu na obszar regionu gospodarki odpadami komunalnymi odpadów, o
pozostałości
z
ograniczyć wychodzące transporty
których mowa w ust. 7, wytworzonych poza obszarem tego regionu.
ich
sortowania
odpadów z przyczyn dotyczących
9. W przypadku wyznaczenia instalacji przewidzianej do zastępczej obsługi regionu gospodarki
oraz
odpadów
środowiska określonych w
odpadami komunalnymi, o której mowa w art. 38 ust. 2 pkt 2, poza obszarem regionu
zielonych
rozporządzeniu (WE) nr 1013/2006.
gospodarki odpadami komunalnymi, na którym odpady te zostały wytworzone, nie stosuje się
przyjęto,
że
ust. 7 i 8.
obszarem
tym
będzie
region
Art. 91 ust. 1
określany
w
1. Oleje odpadowe powinny być przetwarzane zgodnie z hierarchią sposobów postępowania
wojewódzkich
z odpadami oraz wymaganiami ochrony życia i zdrowia ludzi oraz środowiska, w tym bez
planach
niekorzystnych skutków dla terenów wiejskich lub miejsc o szczególnym znaczeniu, w
gospodarki
szczególności przyrodniczym lub kulturowym.
odpadami.
Konieczność
Natomiast w odniesieniu do zmieszanych odpadów komunalnych realizacja obowiązku
przyjęcia takiego
zapewnienia wystarczającej liczby urządzeń i instalacji do przetwarzania tych odpadów
rozwiązania
odbywać się będzie na kilku poziomach:
wynika
ze
I planowania gospodarki odpadami (Dział III projektu ustawy o odpadach) – w wojewódzkich
specyficznego
planach gospodarki odpadami są określane regiony gospodarki odpadami komunalnymi.
charakteru
II działań organów administracji samorządowej (gminy – samodzielnie lub zrzeszone w ramach
naszego kraju, a
danego regionu) – zgodnie z przepisami ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach
w szczególności:
oraz niektórych innych ustaw organy te są zobowiązane do budowy instalacji do
stosunkowo
zagospodarowania odpadów komunalnych.
dużego
III działań podmiotów działających w sektorze gospodarki odpadami, które będą prowadziły
terytorium,
działalność w ramach reguł ustalonych przez administrację samorządową (w oparciu o
znaczącej
przepisy ustawy o utrzymaniu porządku i czystości w gminach oraz ustawy o odpadach)
ilości
wytwarzanych
odpadów
komunalnych,
bardzo słabą i
nierównomierni
e
24
zlokalizowaną
infrastrukturę
do
zagospodarow
ania odpadów
komunalnych
poprzez
ich
odzysk.
Generalnie
odpady, których
dotyczy zasada
bliskości w ww.
przepisach,
są
na
tyle
specyficznymi,
że
ich
zagospodarowa
nie na obszarze,
na
którym
prowadzone są
procesy odzysku
lub
unieszkodliwiani
a
stanowi
obciążenie
dla
środowiska
(w
tym również dla
lokalnych
społeczności).
Wprowadzenie
do omawianego
rozwiązania jest
zatem w pełni
spójne
z
funkcjonującą u
podstaw
prawodawstwa
zarówno
Unii
Europejskiej jak i
Polski
zasady
zrównoważoneg
o rozwoju.
2. Sieć powinna być zaprojektowana w
T
j.w.
j.w.
Art. 16
sposób umożliwiający Wspólnocie jako
ust. 2
całości stanie się samowystarczalną w
zakresie unieszkodliwiania odpadów,
jak również odzysku odpadów, o
których mowa w ust. 1, a państwom
członkowskim umożliwić stopniowe
25
osiąganie tego celu indywidualnie, przy
uwzględnieniu warunków
geograficznych lub zapotrzebowania na
specjalistyczne instalacje dla niektórych
rodzajów odpadów.
3. Sieć powinna umożliwiać
T
j.w.
j.w.
Art. 16
unieszkodliwiane odpadów lub odzysk
ust. 3
odpadów, o których mowa w ust. 1, w
jednej z najbliżej położonych
odpowiednich instalacji, za pomocą
najodpowiedniejszych metod i
technologii, w celu zapewnienia
wysokiego poziomu ochrony
środowiska oraz zdrowia publicznego.
4. Zasady bliskości i
N
-
Art. 16
samowystarczalności nie oznaczają, że
ust. 4
każde państwo członkowskie musi
posiadać na swoim terytorium pełen
zakres obiektów do ostatecznego
odzysku.
Państwa członkowskie podejmują
T
Art. 22
Art. 22. 1. Zakazuje się mieszania odpadów niebezpiecznych różnych rodzajów, mieszania
Art. 17
środki niezbędne do zapewnienia, aby
Art. 16 –
odpadów niebezpiecznych z odpadami innymi niż niebezpieczne, a także mieszania odpadów
Kontrola odpadów
produkcję, zbieranie i przewóz
17,
niebezpiecznych z substancjami, materiałami lub przedmiotami, w tym rozcieńczania
niebezpiecznych
odpadów niebezpiecznych oraz ich
Art. 26
substancji niebezpiecznych, z zastrzeżeniem ust. 2.
magazynowanie i przetwarzanie
Dział V
2. Dopuszcza się mieszanie odpadów niebezpiecznych różnych rodzajów, mieszanie odpadów
przeprowadzano w warunkach
rozdział
niebezpiecznych z odpadami innymi niż niebezpieczne, a także mieszanie odpadów
gwarantujących ochronę środowiska i
1(ewidencja
niebezpiecznych z substancjami, materiałami lub przedmiotami, w celu poprawy
zdrowia ludzkiego w celu spełnienia
odpadów),
bezpieczeństwa procesów przetwarzania odpadów powstałych po zmieszaniu, jeżeli w wyniku
wymogów art. 13, w tym środki służące
Dział X
prowadzenia tych procesów nie nastąpi wzrost zagrożenia dla życia i zdrowia ludzi lub
ustaleniu obiegu od momentu produkcji
Przepisy
środowiska.
do miejsca przeznaczenia oraz kontroli
karne i
3. W przypadku gdy odpady niebezpieczne uległy zmieszaniu z innymi odpadami,
odpadów niebezpiecznych zgodnie z
administrac
substancjami, materiałami lub przedmiotami, to powinny być one rozdzielone, jeżeli zostaną
wymogami art. 35 i 36.
yjne kary
spełnione łącznie następujące warunki:
pieniężne
1) w procesie przetwarzania odpadów powstałych po rozdzieleniu nastąpi ograniczenie
zagrożenia dla życia i zdrowia ludzi lub środowiska;
2) jest to technicznie możliwe i ekonomicznie uzasadnione.
Art. 16. Gospodarkę odpadami należy prowadzić w sposób zapewniający ochronę życia i
zdrowia ludzi oraz środowiska, w szczególności gospodarka odpadami nie może:
1) powodować zagrożenia dla wody, powietrza, gleby, roślin lub zwierząt;
2) powodować uciążliwości przez hałas lub zapach;
3) wywoływać niekorzystnych skutków dla terenów wiejskich lub miejsc o szczególnym
znaczeniu, w tym kulturowym i przyrodniczym.
Art. 17. Zakazuje się postępowania z odpadami w sposób sprzeczny z przepisami o ochronie
środowiska.
Art. 26. 1. Magazynowanie odpadów odbywa się zgodnie z wymaganiami w zakresie ochrony
środowiska oraz bezpieczeństwa życia i zdrowia ludzi, w szczególności w sposób
uwzględniający właściwości chemiczne i fizyczne odpadów, w tym stan skupienia, oraz
26
zagrożenia, które mogą powodować te odpady, w tym zgodnie z wymaganiami określonymi w
przepisach wydanych na podstawie ust. 7.
2.
Magazynowanie odpadów odbywa się na terenie, do którego posiadacz odpadów
ma tytuł prawny.
3.
Magazynowanie odpadów jest prowadzone wyłączenie w ramach wytwarzania,
zbierania lub przetwarzania odpadów.
4.
Odpady, z wyjątkiem przeznaczonych do składowania, mogą być magazynowane,
jeżeli konieczność magazynowania wynika z procesów technologicznych lub organizacyjnych i
nie przekracza terminów uzasadnionych zastosowaniem tych procesów, nie dłużej jednak niż
przez 3 lata.
5.
Odpady przeznaczone do składowania mogą być magazynowane wyłącznie w celu
zebrania odpowiedniej ilości tych odpadów do transportu na składowisko odpadów, nie dłużej
jednak niż przez rok.
6.
Okresy magazynowania odpadów, o którym mowa w ust. 4 i 5, są liczone łącznie dla
wszystkich kolejnych posiadaczy tych odpadów.
7. Minister właściwy do spraw środowiska może określić, w drodze rozporządzenia,
szczegółowe
wymagania
dla
magazynowania
odpadów,
obejmującego
wstępne
magazynowanie odpadów przez wytwórcę odpadów, tymczasowe magazynowanie odpadów
przez prowadzącego zbieranie odpadów oraz magazynowanie odpadów przez prowadzącego
przetwarzanie odpadów, kierując się właściwościami odpadów, wymaganiami ochrony
środowiska, życia i zdrowia ludzi oraz ograniczeniem uciążliwości związanych z
magazynowaniem odpadów.
8. W rozporządzeniu, o którym mowa w ust. 7, minister właściwy do spraw środowiska może
określić czas magazynowania, kierując się rodzajem magazynowania i właściwościami
odpadów.
Natomiast przepisy umożliwiające ustalenie obiegu odpadów niebezpiecznych, w tym kwestie
dotyczące sankcji z tytułu nieprzestrzegania przepisów zostały zawarte w dziale X i dziale V
rozdz. I
1. Państwa członkowskie stosują
T
Art. 5
Art. 5. Zakazuje się zmiany klasyfikacji odpadów niebezpiecznych na odpady inne niż
Art. 18
konieczne środki, dla zapewnienia, aby
niebezpieczne przez ich rozcieńczanie lub mieszanie ze sobą, lub z innymi odpadami,
Zakaz mieszania
odpady niebezpieczne nie były
substancjami lub materiałami, prowadzące do obniżenia początkowego stężenia substancji
odpadów
mieszane ani z innymi kategoriami
niebezpiecznych do poziomu niższego niż poziom określający odpady jako niebezpieczne.
niebezpiecznych
odpadów niebezpiecznych ani z innymi
ust. 1
odpadami, substancjami lub
materiałami. Mieszanie obejmuje
rozcieńczanie substancji
niebezpiecznych.
2. W drodze odstępstwa od ust. 1
T
Art. 5
j.w.
Art. 18
państwa członkowskie mogą zezwolić
Proces mieszania ze względu na charakter – powoduje zmianę charakteru lub składu odpadów
ust. 2
na mieszanie, pod warunkiem że:
stanowi ich przetwarzanie (albo odzysk albo unieszkodliwianie), które zgodnie z projektem
a)
proces mieszania prowadzony
podlega obowiązkowi uzyskania zezwolenia.
jest
przez
zakład
lub
przedsiębiorstwo, które uzyskało
zezwolenie zgodnie z art. 23;
b)
spełnione są warunki określone
w art. 13, a niekorzystne skutki
gospodarowania odpadami dla
zdrowia
ludzkiego
i
dla
27



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei