eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2016

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2016

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2016

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3988
  • Data wpłynięcia: 2015-09-30
  • Uchwalenie: sprawa niezamknięta

3988-uzasadnienie

 Żundusz Restrukturyzacji Przedsiębiorców – 15% uzyskanych przychodów
z prywatyzacji w danym roku budżetowym oraz odsetki od tych środków (art. 56 ust. 1
pkt 2 ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji);
 Żundusz Skarbu Państwa – 2% uzyskanych przychodów z prywatyzacji w danym roku
budżetowym oraz odsetki od tych środków (art. 56 ust. 1 pkt 3 ustawy o komercjalizacji
i prywatyzacji);
 Fundusz Nauki i Technologii Polskiej – 2% uzyskanych przychodów z prywatyzacji
w danym roku budżetowym oraz odsetki od tych środków (art. 56 ust. 1 pkt 4 ustawy
o komercjalizacji i prywatyzacji);
 przychody ze sprzedaży należących do Skarbu Państwa akcji i udziałów, stanowiących
rezerwę na cele uwłaszczenia, są przekazywane na wyodrębniony rachunek ministra
właściwego do spraw pracy (art. 56 ust. 3 ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji).
Przychody z prywatyzacji przekazywane są również naŚ
 Fundusz Rezerwy Demograficznej – w wysokości 40% przychodów z ogólnej kwoty
brutto, pomniejszonej o kwoty obowiązkowych odpisów na Żundusz Reprywatyzacji,
uzyskanej ze wszystkich procesów prywatyzacyjnych prowadzonych w danym roku
(art. 58 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń
społecznych, Dz. U. z 2015 r. poz. 121, z późn. zm.);
 wspieranie restrukturyzacji spółek z ograniczoną odpowiedzialnością i spółek akcyjnych
prowadzących działalność gospodarczą na potrzeby bezpieczeństwa i obronności
państwa, wspieranie restrukturyzacji przemysłowego potencjału obronnego
oraz wspieranie procesu modernizacji technicznej Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej
Polskiej (art. 8 ustawy z dnia 7 października 1999 r. o wspieraniu restrukturyzacji
przemysłowego potencjału obronnego i modernizacji technicznej Sił Zbrojnych
Rzeczypospolitej Polskiej, Dz. U. z 2015 r. poz. 677);
 zaspokojenie roszczeń z tytułu poręczeń i gwarancji udzielanych przez Skarb Państwa
(art. 25a ustawy z dnia 8 maja 1997 r. o poręczeniach i gwarancjach udzielanych przez
Skarb Państwa oraz niektóre osoby prawne, Dz. U. z 2015 r. poz. 1052).
Pozostałe środki przekazywane są do budżetu państwa.
Ponadto, zgodnie ze znowelizowaną ustawą o komercjalizacji i prywatyzacji, w latach 2016 –
2018 przychody z prywatyzacji przekazywane mogą być również na dochody Żunduszu
żwarantowanych wiadczeń Pracowniczych w związku z przekazaniem środków na wypłaty
jednorazowych odpraw pieniężnych wypłacanych w latach 2015 – 2018 pracownikom
likwidowanych kopalń z tytułu restrukturyzacji zatrudnienia. Kwoty planowanych przychodów
200
z prywatyzacji przekazywanych na dochody Żunduszu corocznie ustalać ma minister
właściwy do spraw finansów publicznych.
Jednocześnie wstępnie szacuje się, iż w 2016 r. dochody z tytułu dywidend uzyskanych
ze spółek nadzorowanych przez Ministra Skarbu Państwa wyniosą 4,5 mld zł. Należy jednak
dodać, iż uzyskanie zakładanych dochodów uzależnione jest przede wszystkim od wyników
finansowych spółek, realizowanych inwestycji, sytuacji rynkowej oraz w przypadku instytucji
finansowych rekomendacji i indywidualnych zaleceń Komisji Nadzoru Finansowego.
Podkreślenia wymaga też fakt, iż realizacja zakładanego poziomu dochodów z tytułu
dywidend uzależniona jest od faktycznie osiągniętego wyniku finansowego w stosunku
do planowanego, sytuacji płynnościowej spółki, poziomu zadłużenia (poziomu długu netto
do źBITDA), czy też planowanych przepływów operacyjnych lub inwestycyjnych.
5. Działania promocyjne
W ramach promocji procesów przekształceń własnościowych w 2016 r. planowane są
działania w następujących obszarachŚ
 działania skierowane bezpośrednio do inwestorów na temat świadomego inwestowania
na giełdzie – realizacja programu edukacyjnego „Akcjonariat Obywatelski”ś
 działania skierowane do dziennikarzy na temat procesów przekształceń własnościowych
oraz działań budujących wartość aktywów Skarbu Państwa, w szczególności projektów
inwestycyjnych i innowacyjnych spółek Skarbu Państwa oraz procesów
konsolidacyjnych;
 działania skierowane do absolwentów uczelni na temat programu stażowego „Budujemy
wartość Polskiej gospodarki. Pracuj dla nas”ś
 aktualizacja i rozbudowa zawartości merytorycznej strony internetowej MSP,
ze szczególnym uwzględnieniem informacji z obszaru procesów przekształceń
własnościowych, najważniejszych wydarzeń związanych z działalnością MSP.
201
Rozdział XV
Omówienie artykułów ustawy budżetowej na rok 2016

Art. 1 stosownie do art. 110 pkt 1-3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach
publicznych, zwanej dalej „ustawą o finansach publicznych” ustala:
 łączną kwotę prognozowanych podatkowych i niepodatkowych dochodów budżetu
państwaś
 łączną kwotę planowanych wydatków budżetu państwaś
 kwotę planowanych wydatków, obliczoną zgodnie z art. 112aa ust.1 ustawy o finansach
publicznych;
 kwotę planowanego limitu wydatków, o którym mowa w art. 112aa ust.3 ustawy
o finansach publicznych;
 kwotę planowanego deficytu budżetu państwa.
Kwota wydatków obliczona zgodnie z art. 112aa ust. 1 ustawy o finansach publicznych
oraz art. 2 ustawy z dnia 22 lipca 2015 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych
(Dz. U. poz. 1190) określa planowane wydatki podmiotów objętych zakresem stabilizującej
reguły wydatkowej (SRW) z wyłączeniem wydatków finansowanych ze środków, o których
mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych. W kwocie wydatków
nie uwzględnia się przepływów pomiędzy podmiotami objętymi SRW z tytułu dotacji
i subwencji. Kwota ta, pomniejszona o planowane koszty Narodowego Funduszu Zdrowia,
Bankowego Funduszu Gwarancyjnego, wydatki jednostek samorządu terytorialnego
oraz ich związków i samorządowych jednostek budżetowych, pomniejszone o dotacje
i subwencje planowane do otrzymania od podmiotów objętych SRW, a także wydatki
organów i jednostek, o których mowa w art. 139 ust. 2 ustawy o finansach publicznych,
stanowi nieprzekraczalny limit wydatków, o którym mowa w art. 112aa ust. 3.
Biorąc pod uwagę, iż w trakcie wykonania budżetu państwa zarówno wykonanie dochodów
jak i relacja realizacji wydatków w stosunku do dochodów budżetu państwa kształtuje się
zmiennie, powodując w konsekwencji wahanie poziomu deficytu budżetu państwa,
ust. 5 tego artykułu dookreśla termin, na który ustala się planowany deficyt budżetu państwa,
przypadający na ostatni dzień roku budżetowego, tj. na dzień 31 grudnia 2016 r.; dochody
i wydatki budżetu państwa prezentowane są w załącznikach nr 1 i 2.
Art. 2 określa łączną kwotę prognozowanych dochodów budżetu środków europejskich
i łączną kwotę planowanych wydatków środków europejskich oraz wynik budżetu środków
europejskich, stosownie do art. 110 pkt 4-6 ustawy o finansach publicznych.
Wprowadzenie do ustawy budżetowej odrębnego załącznika dotyczącego budżetu środków
europejskich wynika również z art. 117 ustawy o finansach publicznych, zgodnie z którym
203

budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji
wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków
europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy
technicznej oraz środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 4 lit. b tiret drugie oraz
z art. 119 tej ustawy przewidującego sposób ujmowania w ustawie budżetowej dochodów
i wydatków budżetu środków europejskich.
Prognozowane dochody budżetu środków europejskich określone zostały w załączniku nr 3,
a planowane wydatki – w załączniku nr 4.
Art. 3 – stosownie do postanowień art. 110 pkt 7-9 ustawy o finansach publicznych ustala
planowane przychody i rozchody budżetu państwa, których tytuły zostały wymienione
w załączniku nr 5 oraz planowane saldo przychodów i rozchodów budżetu państwa.
Planowane rozchody budżetu państwa, o których mowa w art. 110 pkt 8 ustawy o finansach
publicznych i w konsekwencji planowane przychody nie zawierają kwot z tytułu zobowiązań
finansowych zaciąganych i spłacanych przez Ministra Żinansów, działającego w imieniu
Skarbu Państwa, w tym samym roku budżetowym oraz kwot z tytułu operacji finansowych
dokonywanych pomiędzy rachunkami Ministra Żinansów, a jedynie saldo tych kwot.
Kwoty z powyższych tytułów zostały z mocy art. 52 ust. 1a ustawy o finansach publicznych
wyłączone z limitu rozchodów budżetu państwa, a w konsekwencji również z kwoty
planowanych przychodów.
Art. 4 – ustala źródła finansowania potrzeb pożyczkowych budżetu państwa, w tym deficytu
budżetu państwa, zgodnie z art. 110 pkt 3 ustawy o finansach publicznych, zobowiązującym
do ustalenia źródeł pokrycia deficytu budżetu państwa.
Art. 5 – określa, zgodnie z postanowieniami art. 82, art. 95 ust. 2 oraz art. 110 pkt 10 ustawy
o finansach publicznych, limity przyrostu zadłużenia w 2016 r. z tytułu zaciąganych
i spłaconych kredytów i pożyczek oraz emisji i spłaty skarbowych papierów wartościowych,
przy czym przez spłatę kredytów lub pożyczek należy rozumieć terminowe
lub przedterminowe spłaty kapitału, natomiast w przypadku spłaty skarbowych papierów
wartościowych należy rozumieć w szczególności ich wykup, przedterminowy wykup,
wcześniejszy wykup, odkup oraz zamianę. Uwzględniając postanowienia art. 78 ust. 1 i 3
ustawy o finansach publicznych wprowadzony przepis ust. 2 omawianego artykułu umożliwia
dokonywanie operacji finansowych i działań na rynkach finansowych, które wpłyną
na zmianę struktury zadłużenia Skarbu Państwa.
Art. 6 – określa kwotę, do wysokości której mogą być udzielane przez Skarb Państwa
poręczenia i gwarancje, zgodnie z dyspozycją wynikającą z art. 31 ustawy z dnia 8 maja
1997 r. o poręczeniach i gwarancjach udzielanych przez Skarb Państwa oraz niektóre osoby
prawne (Dz. U. z 2015 r. poz. 1052). W 2016 roku przewiduje się możliwość udzielania
poręczeń i gwarancji wspierających m.in. realizację strategicznych programów rządowych,
204

takich jak budowa autostrad oraz wspieranie rozwoju infrastruktury kolejowej. Kwota
ww. limitu może być wykorzystana również dla działań, które mogą być potencjalnie podjęte
w przypadku ewentualnego pogorszenia warunków działania polskiego systemu
finansowego w obliczu globalnego kryzysu finansowego i gospodarczego.
Art. 7 – jest wykonaniem postanowienia art. 5a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r.
o gwarantowanych przez Skarb Państwa ubezpieczeniach eksportowych (Dz. U. z 2015 r.
poz. 489), zobowiązującego do określenia w ustawie budżetowej wysokości limitu, którego
nie mogą przekroczyć łączne zobowiązania KUKź S.A. z tytułu gwarantowanych przez Skarb
Państwa ubezpieczeń eksportowych i gwarancji ubezpieczeniowych. Limit na rok 2016 został
ustalony w wysokości umożliwiającej przyjęcie do ubezpieczenia lub objęcia gwarancjami
przez KUKE S.A. kolejnych projektów eksportowych, w tym w ramach programu rządowego
„Żinansowe Wspieranie źksportu”.
Art. 8 – upoważnia Ministra Żinansów do:
1. dokonywania ze środków budżetu państwa wypłat z tytułu kredytów i pożyczek
udzielanych na podstawie umów międzynarodowych rządom innych państw. Przepis
ten ma na celu zwiększenie skuteczności instrumentów finansowych, które mogą być
stosowane na podstawie zawieranych umów międzynarodowych i które mają na celu
stymulowanie wzrostu polskiego eksportu. Umożliwi to elastyczne reagowanie
na oczekiwania w relacjach międzynarodowych wobec Polski związane zarówno
z realizacją bieżącej polityki finansowej, jak i średniookresowych
oraz długookresowych celów wsparcia i rozwoju.
Zaplanowana na rok 2016 kwota dotyczy kontynuacji wypłat dla polskich eksporterów
w ramach kredytów dla Angoli i Wietnamu oraz nowych kredytów, w tym między
innymi dla Mołdawi , Kirgistanu, Etiopii, Kenii i Tanzanii.
Możliwość udzielania kredytów z budżetu państwa wynika z art. 115 ustawy
o finansach publicznych.
2. udzielania ze środków budżetu państwa pożyczekŚ
a) dla Banku żospodarstwa Krajowego na zwiększenie funduszy uzupełniających
Banku. Minister właściwy do spraw finansów publicznych może udzielić Bankowi
Gospodarstwa Krajowego pożyczki ze środków budżetu państwa na zwiększenie
funduszy podstawowych lub uzupełniających Banku na podstawie art. 5b ust. 1
ustawy z dnia 14 marca 2003 r. o Banku Gospodarstwa Krajowego
="about:blankAKT%5b%5dLOCK.45120358" przy zachowaniu wymogów określonych
w art. 127 ust. 2 pkt 2 lit. d lub ust. 3 pkt 2 lit. b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. –
Prawo bankowe (Dz. U. z 2015 r. poz. 128, z późn. zm.).
Aktualna sytuacja finansowa Banku Gospodarstwa Krajowego nie budzi
zastrzeżeń, co ma swoje odzwierciedlenie w wysokiej ocenie ratingowej,
205

strony : 1 ... 20 ... 30 ... 38 . [ 39 ] . 40 ... 42

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: