eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego oraz ustawy o finansach publicznych

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego oraz ustawy o finansach publicznych

projekt dotyczy uporządkowania sytuacji finansowej jednostek samorządu terytorialnego poprzez nowe reguły naliczania i rozdzielania kwot pochodzących z wpłat wyrównawczych ("janosikowych")

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3841
  • Data wpłynięcia: 2015-08-06
  • Uchwalenie: sprawa niezamknięta

3841

bazowy, powiększonych o część wyrównawczą subwencji ogólnej dla
wszystkich województw, przez liczbę mieszkańców kraju.
5. Wysokość należnej województwu części regionalnej, o której mowa w
ust. 1, oblicza się w następujący sposób:
1) ustala się województwa, w których wskaźnik Wr jest niższy niż
wskaźnik Wwr;
2) dla każdego z województw, o których mowa w pkt 1, oblicza się
różnicę między wskaźnikiem Wwr a wskaźnikiem Wr, a
następnie mnoży się ją przez liczbę mieszkańców województwa;
3) oblicza się sumę kwot, o których mowa w pkt 2;
4) dla każdego z województw, o których mowa w pkt 1, oblicza się
współczynnik udziału kwoty, o której mowa w pkt 2, w sumie
kwot obliczonej zgodnie z pkt 3;
5) dla każdego z województw, o których mowa w pkt 1,
współczynnik udziału mnoży się przez łączną kwotę części
regionalnej, o której mowa w ust. 1.”;

6) w art. 29:


a) w ust. 2 zdanie wstępne otrzymuje brzmienie:
„Kwotę rocznej wpłaty oblicza się, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4, mnożąc liczbę
mieszkańców gminy przez kwotę wynoszącą:”,


b) dodaje się ust. 3 i 4 w brzmieniu:
„3. W celu obliczenia kwoty rocznej wpłaty wskaźnik G dla gminy, w której
liczba mieszkańców jest większa od:
1) 300 tysięcy i nie przekracza 500 tysięcy – dzieli się przez liczbę
1,025;
2) 500 tysięcy i nie przekracza 1 miliona – dzieli się przez liczbę 1,05;
3) 1 miliona – dzieli się przez liczbę 1,1.
4. Kwota rocznej wpłaty nie może przekroczyć 15% dochodów podatkowych
gminy za rok poprzedzający rok bazowy, a w przypadku gmin, w których
wskaźnik G jest wyższy od 2500% wskaźnika Gg, kwota rocznej wpłaty nie

5
może przekroczyć 25% dochodów podatkowych gminy za rok
poprzedzający rok bazowy.”;

7) art. 30 otrzymuje brzmienie:
„Art. 30. 1. Powiaty, w których wskaźnik Pr jest większy od 110% wskaźnika Ppr,
dokonują wpłat do budżetu państwa z przeznaczeniem na część
równoważącą subwencji ogólnej dla powiatów.
2. Kwotę rocznej wpłaty oblicza się, z zastrzeżeniem ust. 3, mnożąc liczbę
mieszkańców powiatu przez kwotę wynoszącą:
1) 80% nadwyżki wskaźnika Pr ponad 110% wskaźnika Ppr – dla
powiatów, w których wskaźnik Pr jest nie większy niż 120%
wskaźnika Ppr;
2) 8% wskaźnika Ppr, powiększoną o 90% nadwyżki wskaźnika Pr
ponad 120% wskaźnika Ppr – dla powiatów, w których wskaźnik
Pr jest większy niż 120% wskaźnika Ppr.
3. Kwota rocznej wpłaty nie może przekroczyć 25% dochodów
podatkowych powiatów za rok poprzedzający rok bazowy.”;

8) po art. 31 dodaje się art. 31a w brzmieniu:
„Art. 31a. 1. Województwa, w których wskaźnik Wr jest większy od 110% wskaźnika
Wwr, dokonują wpłat do budżetu państwa z przeznaczeniem na część
regionalną subwencji ogólnej dla województw.
2. Kwotę rocznej wpłaty oblicza się, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4, mnożąc
liczbę mieszkańców województwa przez kwotę wynoszącą:
1) 40% nadwyżki wskaźnika Wr ponad 110% wskaźnika Wwr – dla
województw, w których wskaźnik Wr jest nie większy niż 170%
wskaźnika Wwr;
2) 24% wskaźnika Wwr, powiększoną o 47,5% nadwyżki wskaźnika
Wr ponad 170% wskaźnika Wwr – dla województw, w których
wskaźnik Wr jest większy niż 170% wskaźnika Wwr.
3. W celu obliczenia kwoty rocznej wpłaty wskaźnik Ww dla województwa,
w którym liczba mieszkańców jest większa od 3 milionów, dzieli się
przez liczbę 1,1.

6
4. Kwota rocznej wpłaty nie może przekroczyć 25% dochodów
podatkowych województwa za rok poprzedzający rok bazowy.”

9) w art. 32:

a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Podstawę do wyliczenia wskaźników G, Gg, P, Pp, Pr, Ppr, W, Ww, Wr i
Wwr oraz kwot, o których mowa w art. 21a ust. 1 pkt 3, stanowią dochody
wykazane za rok poprzedzający rok bazowy w sprawozdaniach jednostek
samorządu terytorialnego, których obowiązek sporządzania wynika z
przepisów o finansach publicznych w zakresie sprawozdawczości
budżetowej, z uwzględnieniem korekt złożonych do właściwych
regionalnych izb obrachunkowych, w terminie do dnia 30 czerwca roku
bazowego.”,

b) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Podstawę do wyliczenia kwot, o których mowa w art. 21a ust. 1 pkt 1 i 2,
stanowią wydatki wykazane za rok poprzedzający rok bazowy w
sprawozdaniach jednostek samorządu terytorialnego, których obowiązek
sporządzania wynika z przepisów o finansach publicznych w zakresie
sprawozdawczości budżetowej, z uwzględnieniem korekt złożonych do
właściwych regionalnych izb obrachunkowych, w terminie do dnia 30
czerwca roku bazowego.”;

10) po art. 32 dodaje się art. 32a w brzmieniu:
„Art. 32a. 1. Jeżeli dochody podatkowe jednostki samorządu terytorialnego
dokonującej wpłat, o których mowa w art. 29, 30 lub 31a, ustalone jako
suma dochodów, o których mowa w art. 20 ust. 3, art. 22 ust. 3 i art. 24
ust. 3, uzyskanych w pierwszym półroczu roku budżetowego, będą
niższe o więcej niż 10% w porównaniu do tych dochodów uzyskanych w
pierwszym półroczu roku poprzedzającego rok bazowy, wpłata jednostki
samorządu terytorialnego ulega proporcjonalnemu obniżeniu.
2. Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w terminie do dnia 30
września roku budżetowego:

7
1) dokonuje porównania dochodów, o których mowa w ust. 1,
wykazanych w sprawozdaniach, których obowiązek sporządzenia
wynika z przepisów o finansach publicznych w zakresie
sprawozdawczości budżetowej, oraz w informacjach posiadanych
przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych;
2) informuje jednostki samorządu terytorialnego spełniające warunek,
o którym mowa w ust. 1, o obniżonej kwocie wpłat.”;

11) w art. 33 po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
„1a. Kwota zaplanowanej wpłaty przyjętej w projekcie ustawy budżetowej nie może
przekroczyć wartości, o których mowa w art. 29 ust. 4, art. 30 ust. 3 i art. 31a
ust. 4.”;

12) art. 35 otrzymuje brzmienie:
„Art. 35. 1. Jednostki samorządu terytorialnego dokonują wpłat określonych w art. 29,
art. 30 i art. 31a na rachunek budżetu państwa w dwunastu równych ratach
w terminie do 15 dnia każdego miesiąca, z zastrzeżeniem art. 91. Od kwot
niewpłaconych w tym terminie nalicza się odsetki ustalone jak dla
zaległości podatkowych.
2. Jeżeli jednostka samorządu terytorialnego, mimo ciążącego na niej
obowiązku, nie dokonała w terminie – w całości lub w części – wpłat
określonych w art. 29, art. 30 i art. 31a, minister właściwy do spraw
finansów publicznych wydaje decyzję, w której określa wysokość
zobowiązania z tytułu wpłat wraz z odsetkami ustalonymi jak dla
zaległości podatkowych, z zastrzeżeniem ust. 5 i 6.
3. Do wpłat określonych w art. 29, art. 30 i art. 31a stosuje się przepisy działu
III ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.
4. Przewidziane w przepisach ustawy, o której mowa w ust. 3, kompetencje
organu podatkowego wykonuje minister właściwy do spraw finansów
publicznych.
5. Jeżeli jednostka samorządu terytorialnego, mimo ciążącego na niej
obowiązku, nie dokonała w terminie – w całości lub w części – wpłaty
raty, o której mowa w ust. 1, z tego powodu, że dokonanie wpłaty
pozbawiłoby tę jednostkę istotnej części dochodów w celu realizacji zadań

8
publicznych, jednostka ta, nie później niż w terminie 30 dni od końca
miesiąca, w którym wpłata powinna zostać dokonana, informuje ministra
właściwego do spraw finansów publicznych o przyczynach niedokonania
wpłaty, wnosząc jednocześnie o odroczenie terminu płatności, rozłożenie
wpłaty na raty albo o umorzenie wpłaty.
6. Nie później niż w terminie 30 dni od dnia otrzymania informacji, o której
mowa w ust. 5, minister właściwy do spraw finansów publicznych, po
zbadaniu wszystkich okoliczności sprawy, wydaje decyzję o odroczeniu
terminu płatności wpłaty, rozłożeniu wpłaty na raty, o umorzeniu wpłaty
w całości lub w części albo o odmowie uwzględnienia wniosku. W razie
niewydania decyzji w terminie uznaje się, że w dniu następującym po
dniu, w którym upłynął termin wydania decyzji, została wydana decyzja o
umorzeniu wpłaty w całości.
7. Decyzja, o której mowa w ust. 6, jest ostateczna. Przepisu art. 127 § 3
ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania
administracyjnego (Dz.U z 2013 r. poz. 267, z późn. zm.) nie stosuje się.
Od decyzji tej przysługuje skarga do sądu administracyjnego na zasadach i
w trybie określonych w ustawie z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o
postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2012 r. poz. 270,
z późn. zm.).
8. Do egzekucji wpłat określonych w art. 29, art. 30 i art. 31a stosuje się
przepisy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.”;

13) w art. 36:



a) w ust. 1 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
„W przypadku gdy ustalona dla jednostki samorządu terytorialnego część
wyrównawcza, równoważąca lub regionalna subwencji ogólnej jest wyższa od
należnej lub wpłata, o której mowa w art. 29, art. 30 i art. 31a, została ustalona
w kwocie niższej od należnej, minister właściwy do spraw finansów
publicznych, w drodze decyzji:”,


b) w ust. 6 pkt 1 otrzymuje brzmienie:

9
strony : 1 . [ 2 ] . 3 ... 7

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: