eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks wyborczy oraz niektórych innych ustaw

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks wyborczy oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy wprowadzenia, jako nowej przesłanki wygaśnięcia mandatu radnych rad gmin, powiatów, sejmików województw oraz wójtów (burmistrzów, prezydentów) wyboru na posła, senatora lub posła do PE oraz odwołania członków zarządów powiatów i województw w przypadku wyboru na posła, senatora lub posła do PE

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 377
  • Data wpłynięcia: 2012-03-23
  • Uchwalenie: odrzucony na pos. nr 15 dnia 25-05-2012

377


Druk nr 377

Warszawa, 22 marca 2012 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja





Pani

Ewa
Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej



Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:

- o zmianie ustawy - Kodeks wyborczy
oraz niektórych innych ustaw.

Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy pana posła Sławomira Kopycińskiego.


(-) Maciej
Banaszak;
(-) Piotr
Paweł Bauć; (-) Robert Biedroń;
(-) Bartłomiej Bodio; (-) Jerzy Borkowski; (-) Artur Bramora; (-) Jan
Cedzyński; (-) Piotr Chmielowski; (-) Artur Dębski; (-) Marek Domaracki;
(-) Dariusz Cezar Dziadzio; (-) Wincenty Elsner; (-) Artur Górczyński;
(-) Anna
Grodzka;
(-) Michał Kabaciński;
(-) Adam
Kępiński;
(-) Krzysztof Kłosowski; (-) Henryk Kmiecik; (-)
Sławomir Kopyciński;
(-) Roman Kotliński; (-) Łukasz Krupa; (-) Jacek Kwiatkowski; (-) Tomasz
Makowski; (-) Małgorzata Marcinkiewicz; (-) Maciej Mroczek; (-) Jacek
Najder; (-) Wanda Nowicka; (-) Michał Tomasz Pacholski; (-) Wojciech
Penkalski; (-) Andrzej Piątak; (-) Zofia Popiołek; (-) Marek Poznański;
(-) Andrzej Rozenek; (-) Adam Rybakowicz; (-) Armand Kamil Ryfiński;
(-) Paweł Sajak; (-) Marek Stolarski; (-) Halina Szymiec-Raczyńska;
(-) Maciej Wydrzyński.
 
projekt
USTAWA
z dnia ……………………………. 2012 r.
o zmianie ustawy – Kodeks wyborczy oraz niektórych innych ustaw.


Art. 1
W ustawie z dnia 5 stycznia 2011 roku - Kodeks wyborczy (Dz. U. z 2011 r., Nr 21, poz. 112,
Nr 26, poz. 134, Nr 94, poz. 550, Nr 102, poz. 588, Nr 134, poz. 777, Nr 147, poz. 881, Nr
149, poz. 889, Nr 171, poz. 1016, Nr 217, poz.1281) wprowadza się następujące zmiany:

1) w art. 383:
a) § 1 otrzymuje brzmienie:
,,§ 1. Wygaśnięcie mandatu radnego następuje w przypadku:
1) śmierci;
2) utraty prawa wybieralności lub nieposiadania go w dniu wyborów;
3) odmowy złożenia ślubowania;
4) pisemnego zrzeczenia się mandatu;
5) naruszenia ustawowego zakazu łączenia mandatu radnego z wykonywaniem
określonych w odrębnych przepisach funkcji lub działalności;
6) wyboru na wójta;
7) niezłożenia w terminach określonych w odrębnych przepisach oświadczenia
o swoim stanie majątkowym;
8) wyboru w toku kadencji na posła, senatora lub posła do Parlamentu
Europejskiego.”

b) § 2a otrzymuje brzmienie:

,,§ 2a. Wygaśnięcie mandatu radnego z przyczyn, o których mowa w § 1 pkt 1, pkt 2 – w
zakresie powodów wskazanych w art. 10 § 2 i art. 11 § 2, oraz pkt 4, 6 i 8, stwierdza komisarz
wyborczy, w drodze postanowienia, w terminie 14 dni od dnia wystąpienia przyczyny
wygaśnięcia mandatu. Postanowienie komisarza wyborczego ogłasza się w wojewódzkim
dzienniku urzędowym oraz podaje do publicznej wiadomości w Biuletynie Informacji
Publicznej.”
2) w art. 492:
a) § 1 otrzymuje brzmienie:
,,§ 1. Wygaśnięcie mandatu wójta następuje wskutek:
1) odmowy złożenia ślubowania;
2) niezłożenia w terminach określonych w odrębnych przepisach oświadczenia o swoim
stanie majątkowym;
3) pisemnego zrzeczenia się mandatu;
4) utraty prawa wybieralności lub braku tego prawa w dniu wyborów;
5) naruszenia ustawowych zakazów łączenia funkcji wójta z wykonywaniem funkcji lub
prowadzenia działalności gospodarczej, określonych w odrębnych przepisach;
6) orzeczenia niezdolności do pracy lub niezdolności do samodzielnej egzystencji w trybie
określonym w przepisach o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych na
okres co najmniej do końca kadencji;
7) śmierci;
8) odwołania w drodze referendum;
9) odwołania wójta w trybie art. 96 ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie
gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z późń. zm.);
10) zmian w podziale terytorialnym, o których mowa w art. 390 § 1 pkt 3;
11) wyboru w toku kadencji na posła, senatora lub posła do Parlamentu Europejskiego.”

b) § 2a otrzymuje brzmienie:

,,§ 2a. Wygaśnięcie mandatu wójta z przyczyn, o których mowa w § 1 pkt 3, pkt 4 – w
zakresie powodów wskazanych w art. 10 § 2 i art. 11 § 2, oraz pkt 6, 7 i 11, stwierdza
komisarz wyborczy, w drodze postanowienia, w terminie 14 dni od dnia wystąpienia
przyczyny wygaśnięcia mandatu. Postanowienie komisarza wyborczego ogłasza się w
wojewódzkim dzienniku urzędowym oraz podaje do publicznej wiadomości w Biuletynie
Informacji Publicznej.”

Art. 2
W ustawie z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie województwa (Dz. U. Nr 91 poz. 576,
Nr 155, poz. 1014, Nr 160, poz. 1060, Nr 162, poz. 1126; z 2000r. Nr 12, poz. 136, Nr 26,
poz. 306, Nr 48, poz. 550, Nr 48, poz. 552, Nr 62, poz. 718, Nr 88, poz. 985, Nr 91, poz.
1009, Nr 95, poz. 1041; z 2001r Nr 45, poz. 497, Nr 89, poz. 971; z 2002 r. Nr 23, poz. 220,
Nr 62, poz. 558, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz. 1806; z 2003 r. Nr 162, poz. 1568; z 2004 r.
Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1206, Nr 167, poz. 1759; z 2006 r. Nr 126, poz. 875, Nr 227,
poz. 1658; z 2007 r. Nr 173, poz. 1218; z 2008 r. Nr 180, poz. 1111, Nr 216, poz. 1370, Nr
223, poz. 1458; z 2009 r. Nr 157, poz. 1241; z 2010 r. Nr 28, poz. 142 i 146, Nr 40, poz. 230,
Nr 106, poz. 675; z 2011 r. Nr 21, poz. 113, Nr 149, poz. 887, Nr 217, poz. 1281) w art. 37 po
ust.5 dodaje się ust. 6 w brzmieniu:
,,6. Wybór członka zarządu województwa na posła, senatora lub posła do Parlamentu
Europejskiego jest równoznaczny z jego odwołaniem.”

Art. 3
W ustawie z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym (Dz. U. Nr 91, poz. 578,
Nr 155, poz. 1014; z 2000 r. Nr 12, poz. 136, Nr 26, poz. 306, Nr 48, poz. 552, Nr 62, poz.
718, Nr 88, poz. 985, Nr 91, poz. 1009, Nr 95, poz. 1041; z 2001r. Nr 45, poz. 497, Nr 89,
poz. 971, Nr 100, poz. 1084; z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr
153, poz. 1271, Nr 200, poz. 1688, Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 162, poz. 1568, z 2004 r.
Nr 102, poz.1055, Nr 167, poz. 1759, z 2007 r. Nr 173, poz. 1218, z 2008 r. Nr 180, poz.
1111, Nr 223, poz. 1458, z 2009 r. Nr 92, poz. 753, Nr 157, poz. 1241, z 2010 r. Nr 28, poz.
142 i 146, Nr 40, poz. 230, Nr 106, poz. 675, z 2011 r. Nr 21, poz. 113, Nr 149, poz. 887, Nr
217, poz. 1281) w art. 31 po ust.5 dodaje się ust. 6 w brzmieniu:
,,6. Wybór członka zarządu województwa na posła, senatora lub posła do Parlamentu
Europejskiego jest równoznaczny z jego odwołaniem.”

Art. 4.
Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.










Uzasadnienie
Przedmiotem projektu niniejszej ustawy jest wprowadzenie, jako nowej przesłanki
wygaśnięcia mandatu radnych rad gmin, powiatów, sejmików województw oraz wójtów
(burmistrzów, prezydentów); wyboru na posła, senatora lub posła do Parlamentu
Europejskiego. Ponadto projekt ustawy zakłada, że wybór na posła, senatora lub posła do
Parlamentu Europejskiego członków zarządów powiatów i województw będzie rodził skutki,
takie jak ich odwołanie.
W chwili obecnej nie ma żadnych ograniczeń w wystawianiu przez osoby, będące członkami
organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego, jak również wójtów,
burmistrzów, prezydentów oraz członków zarządów powiatów i województw swych
kandydatur w wyborach parlamentarnych i w wyborach do Parlamentu Europejskiego.
Ponieważ są to z reguły osoby znane w swoich środowiskach, nagminne wręcz stało się
wystawianie ich kandydatur w wyborach parlamentarnych przez różnego rodzaju komitety
wyborcze. jako tak zwane ,,lokomotywy wyborcze”. Prowadzi to do patologicznych sytuacji,
kiedy listy wyborcze poszczególnych komitetów wyborczych składają się z niemal wyłącznie
z radnych sejmikowych, powiatowych i gminnych, wójtów, burmistrzów, prezydentów miast,
marszałków województw i starostów.
Coraz częstsze są też skandaliczne sytuacje, kiedy kandydaci pełniący funkcje w organach
samorządów, uzyskawszy mandaty w wyborach parlamentarnych, rezygnują z nich zaraz po
ogłoszeniu wyników wyborów, nie chcąc utracić pełnionych w samorządzie funkcji i
związanych z nimi apanaży. Ich rola ogranicza się zatem jedynie do zwiększenia poparcia
wyborców dla danej listy wyborczej, a oni sami w rzeczywistości wcale nie zamierzają, ani
nigdy nie zamierzali zostać parlamentarzystami. Ich wyborcy mają słuszne prawo czuć się
oszukani taką sytuacją. Dodać trzeba, że w ostatnich wyborach parlamentarnych takie
przypadki miały niestety miejsce wywołując słuszne oburzenie opinii publicznej.
Sytuacja taka stanowi wynaturzenie i wypaczenie idei demokracji reprezentacyjnej. Wyborcy
mają pełne prawo oczekiwać, że osoby, którym udzielają w wyborach poparcia, obejmą
mandat i będą go pełnić przez cały okres kadencji. Rzeczywistość niestety przedstawia się
zgoła odmiennie. W okresie poprzedzającym wybory parlamentarne i wybory do Parlamentu
Europejskiego członkowie organów jednostek samorządu terytorialnego, zamiast
koncentrować się na pełnionych funkcjach masowo zajmują się głównie prowadzeniem
swojej kampanii wyborczej w ramach rozmaitych komitetów wyborczych, co negatywnie
strony : [ 1 ] . 2

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: