Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz ustawy o Krajowym Rejestrze Karnym
projekt dotyczy zmian w zasadach organizowania i nadzorowania wypoczynku dla dzieci i młodzieży oraz organizowania i nadzorowania kursów na kierowników i wychowawców wypoczynku
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3678
- Data wpłynięcia: 2015-07-15
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz ustawy o Krajowym Rejestrze Karnym
- data uchwalenia: 2015-09-11
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1629
3678
organizacji co pozostałe podmioty.
Kurator oświaty właściwy ze względu na lokalizację wypoczynku sprawuje nadzór
nad wypoczynkiem, w ramach którego ma dostęp do dokumentacji wypoczynku, w
tym informacji dotyczących kadry wypoczynku. Uzasadnione jest zatem, aby
otrzymywał pełne informacje o organizacji wypoczynku już na etapie zamieszczenia
zgłoszenia wypoczynku w bazie wypoczynku.
− art. 92h przewiduje prowadzenie – jak obecnie – przez ministra właściwego do
spraw oświaty i wychowania, za pomocą systemu teleinformatycznego, bazy
wypoczynku, w której będą umieszczane przez kuratora oświaty zgłoszenia
wypoczynku. Zmiana dotyczy wprowadzenia obowiązku przechowywania danych
zawartych w bazie wypoczynku oraz dokumentacji dotyczącej zgłoszenia
wypoczynku przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, kuratorów
oświaty i służby sprawujące nadzór: państwowego inspektora sanitarnego,
komendanta powiatowego (miejskiego) Państwowej Straży Pożarnej, właściwych ze
względu na lokalizację wypoczynku, przez okres 5 lat od dnia usunięcia zgłoszenia
z bazy wypoczynku. Obowiązek przechowywania przez ten sam okres dokumentacji
dotyczącej zgłoszonego wypoczynku będzie dotyczył także organizatorów
wypoczynku. Karta wypoczynku w ramach organizacji przez szkoły i placówki
wypoczynku trwającego do 3 dni będzie przechowywana przez szkoły i placówki
przez okres 5 lat od dnia zakończenia wypoczynku. Określenie terminu
przechowywania danych i dokumentacji umożliwi przetwarzanie danych dla celów
informacyjnych, sprawozdawczych oraz udostępnianie akt w postępowaniach
administracyjnych lub sądowych. Zgłoszenia wypoczynku będą usuwane z bazy
wypoczynku po upływie 30 dni od zakończenia ferii letnich i ferii zimowych.
− w art. 92i utrzymano obowiązek organizatora wypoczynku niezwłocznego
zawiadomienia kuratora oświaty właściwego ze względu na siedzibę lub miejsce
zamieszkania organizatora wypoczynku o zmianach okoliczności objętych
zgłoszeniem wypoczynku, analogicznie jak reguluje to rozporządzenie w sprawie
wypoczynku. W praktyce organizacji wypoczynku zdarzają się sytuacje, w których
od momentu umieszczenia zgłoszenia wypoczynku w bazie wypoczynku następuje z
przyczyn obiektywnych zmiana, np. osoby pełniącej funkcję wychowawcy
12
wypoczynku lub liczby uczestników. O tym fakcie organizator wypoczynku jest
obowiązany poinformować kuratora oświaty.
− w art. 92j określono obowiązek organizatora wypoczynku informowania rodziców
uczestników albo pełnoletnich uczestników wypoczynku o warunkach organizacji
wypoczynku, a w szczególności o terminie, miejscu lub trasie wypoczynku, jego
programie i regulaminie. Dobrą praktyką są organizowane przez organizatorów
wypoczynku spotkania z rodzicami uczestników wypoczynku lub przekazywanie
materiałów informacyjnych. Informowanie o programie i regulaminie, który zawiera
zasady organizacyjno-porządkowe, sprzyja lepszej komunikacji między rodzicem i
organizatorem oraz zwiększa zaufanie do organizatora.
− art. 92k zawiera rozwiązania dotyczące karty kwalifikacyjnej uczestnika
wypoczynku. Karty kwalifikacyjnej nie wypełnia się w przypadku wypoczynku
organizowanego przez szkoły i placówki, który nie podlega zgłoszeniu. Karta
kwalifikacyjna zawiera informacje dotyczące wypoczynku: formę, termin i adres
wypoczynku, miejsce lokalizacji wypoczynku lub trasę wypoczynku, w tym nazwę
kraju w przypadku wypoczynku organizowanego za granicą. Ponadto karta zawiera
informacje dotyczące uczestnika wypoczynku: imię i nazwisko, rok urodzenia, adres
zamieszkania, jeżeli uczestnik jest niepełnoletni – adres zamieszkania jego rodziców
lub adres ich pobytu, adres osoby do ewentualnego kontaktu wskazanej przez
pełnoletniego uczestnika, informacje o specjalnych potrzebach edukacyjnych
uczestnika, w szczególności o niepełnosprawności, niedostosowaniu społecznym
lub zagrożeniu niedostosowaniem społecznym, istotne dane o stanie zdrowia
uczestnika, stosowanej diecie i rozwoju psychofizycznym oraz numer PESEL w
celu potwierdzenia prawa do świadczeń opieki zdrowotnej, a także decyzję o
zakwalifikowaniu uczestnika do udziału w wypoczynku i potwierdzenie jego
pobytu. Dane umieszczone w karcie kwalifikacyjnej mają umożliwić prawidłową
realizację wypoczynku przez organizatora (zabezpieczenie odpowiednich warunków
opieki i organizacyjnych), a także przekazać rodzicowi podstawowe informacje o
wypoczynku i informację zwrotną o stanie zdrowia i spostrzeżeniach o dziecku
podczas wypoczynku. W związku z koniecznością przekazania organizatorowi
wypoczynku podstawowych informacji o zdrowiu i potrzebach uczestnika
wypoczynku, rodzice uczestnika albo pełnoletni uczestnik udzielają wyraźnej zgody
na przetwarzanie danych osobowych dla potrzeb zapewnienia bezpieczeństwa i
13
ochrony zdrowia uczestnika, zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie
danych osobowych (Dz. U. z 2014 r. poz. 1182 i 1662).
− w art. 92l określono zasady postępowania w sytuacji wypadku. Kadra wypoczynku
niezwłocznie udziela pierwszej pomocy uczestnikowi wypoczynku, który uległ
wypadkowi, oraz zapewnia opiekę, a w razie potrzeby powiadamia podmioty
ustawowo powołane do niesienia pomocy osobom w stanie nagłego zagrożenia
zdrowotnego.
O każdym wypadku niezwłocznie zawiadamia się:
− rodziców uczestnika, który uległ wypadkowi, albo osobę wskazaną przez
pełnoletniego uczestnika w karcie kwalifikacyjnej,
− organizatora wypoczynku,
− kuratora oświaty właściwego ze względu na siedzibę lub miejsce zamieszkania
organizatora wypoczynku oraz kuratora oświaty właściwego ze względu na
miejsce lokalizacji wypoczynku,
− organ prowadzący szkołę lub placówkę, dyrektora szkoły lub placówki oraz radę
rodziców – w przypadku gdy organizatorem wypoczynku jest szkoła lub
placówka,
− prokuratora – w razie wypadku śmiertelnego, ciężkiego lub zbiorowego,
− państwowego inspektora sanitarnego – w przypadku zatrucia pokarmowego, do
którego doszło na terenie kraju.
Miejsce wypadku zostaje zabezpieczone do czasu sporządzenia protokołu
powypadkowego. W postępowaniu powypadkowym może uczestniczyć jako
obserwator przedstawiciel kuratora oświaty właściwego ze względu na miejsce
lokalizacji wypoczynku, a w przypadku wypoczynku organizowanego przez szkołę
lub placówkę – także przedstawiciel organu prowadzącego.
Kierownik wypoczynku lub upoważniony przez niego wychowawca wypoczynku
przeprowadza postępowanie powypadkowe oraz sporządza protokół powypadkowy,
który zawiera:
− imię, nazwisko i adres zamieszkania uczestnika, który uległ wypadkowi,
− okoliczności wypadku,
− działania podjęte w związku z wypadkiem,
− skutki wypadku,
14
− miejscowość lub miejsce i datę sporządzenia protokołu oraz podpis osoby
sporządzającej protokół.
Protokół powypadkowy sporządza się w trzech egzemplarzach, po jednym dla
rodziców uczestnika, który uległ wypadkowi, albo pełnoletniego uczestnika
wypoczynku lub osoby przez niego wskazanej, organizatora wypoczynku i kuratora
oświaty właściwego ze względu na miejsce lokalizacji wypoczynku. W terminie
7 dni od dnia doręczenia protokołu powypadkowego rodzice uczestnika, który uległ
wypadkowi, albo pełnoletni uczestnik, który uległ wypadkowi, lub osoba przez
niego wskazana mogą zgłosić pisemne zastrzeżenia. Jeżeli zastrzeżenia do ustaleń
zawartych w protokole są zasadne w całości lub w części, kierownik wypoczynku
albo upoważniony przez niego wychowawca wypoczynku zmienia lub uzupełnia
protokół powypadkowy. Natomiast protokół powypadkowy pozostawia się bez
zmian w przypadku nieuwzględnienia w całości zastrzeżeń do ustaleń zawartych w
protokole. W terminie 7 dni od dnia złożenia zastrzeżeń kierownik wypoczynku
informuje na piśmie ww. osoby o uwzględnieniu lub odrzuceniu tych zastrzeżeń,
wraz z uzasadnieniem.
Pomimo zapewnienia opieki w czasie wypoczynku dochodzi do zdarzeń o
charakterze wypadku. Z informacji kuratorów oświaty wynika, że są to najczęściej
omdlenia, zachorowania, stłuczenia, skaleczenia, zwichnięcia, ukąszenia,
użądlenia, nieżyty żołądkowo-jelitowe, zatrucia pokarmowe, wypadki, złamania
kończyn. W 2014 r. odnotowano łącznie 65 zdarzeń, dlatego określenie jednolitej
procedury postępowania w sytuacji wypadku staje się konieczne.
− w art. 92m określono sposób sprawowania nadzoru nad wypoczynkiem
organizowanym w kraju przez kuratora oświaty właściwego ze względu na miejsce
lokalizacji wypoczynku.
Kurator oświaty zbiera i analizuje informacje o stanie i warunkach realizacji
wypoczynku na obszarze województwa, a także, odpowiednio do potrzeb, może:
− kontrolować wypoczynek w miejscu wypoczynku,
− żądać wglądu do dokumentacji wypoczynku w miejscu wypoczynku,
− żądać wglądu do dokumentacji wypoczynku po zakończeniu wypoczynku,
− występować do organizatora wypoczynku o informacje związane z organizacją i
przebiegiem wypoczynku.
15
Kurator oświaty zawiadamia organizatora wypoczynku o zamiarze przeprowadzenia
kontroli, z wyjątkiem sytuacji, gdy przeprowadzenie kontroli jest uzasadnione
bezpośrednim zagrożeniem zdrowia lub życia uczestników wypoczynku, wynikiem
wcześniej przeprowadzonych kontroli lub następuje z powodu otrzymanych skarg.
Kontrolę wypoczynku przeprowadza osoba lub osoby wyznaczone przez kuratora
oświaty, na podstawie okazanego imiennego upoważnienia wydanego przez
kuratora oświaty i po okazaniu dokumentu potwierdzającego tożsamość. Projekt
ustawy przewiduje wyłączenie osoby z udziału w kontroli wypoczynku. Przed
rozpoczęciem kontroli wypoczynku osoba przeprowadzająca kontrolę składa
pisemne oświadczenie o braku lub istnieniu okoliczności uzasadniających
wyłączenie od udziału w kontroli. O wyłączeniu decyduje kurator oświaty. Osoba
przeprowadzająca kontrolę ma prawo wstępu do wszystkich obiektów i urządzeń
związanych z wypoczynkiem, wglądu do dokumentacji niezbędnej do
przeprowadzenia kontroli, sporządzania jej kopii oraz żądania udzielenia ustnych
lub pisemnych wyjaśnień. Czynności kontrolnych dokonuje się w obecności
organizatora wypoczynku lub kierownika wypoczynku albo osoby upoważnionej.
Organizator wypoczynku oraz kadra wypoczynku są obowiązani udzielać osobie
przeprowadzającej kontrolę wszelkich potrzebnych informacji, a także zapewnić jej
warunki sprawnego przeprowadzenia kontroli.
Na zakończenie kontroli osoba ją przeprowadzająca sporządza protokół, który
zawiera:
− nazwę lub imię i nazwisko organizatora wypoczynku,
− imię i nazwisko kierownika wypoczynku oraz jego adres zamieszkania,
− numer zgłoszenia wypoczynku umieszczonego w bazie wypoczynku,
− imię, nazwisko i stanowisko służbowe osoby przeprowadzającej kontrolę,
− datę rozpoczęcia i zakończenia czynności kontrolnych,
− miejsce kontroli,
− zakres kontroli,
− opis ustalonego stanu faktycznego,
− zakres, przyczyny i skutki stwierdzonych nieprawidłowości,
− imiona, nazwiska i funkcje osób odpowiedzialnych za nieprawidłowości,
− pouczenie o prawie, sposobie i terminie zgłoszenia zastrzeżeń do ustaleń
zawartych w protokole kontroli i o prawie do odmowy podpisania protokołu.
16
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3678
› Pobierz plik