Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz ustawy o Krajowym Rejestrze Karnym
projekt dotyczy zmian w zasadach organizowania i nadzorowania wypoczynku dla dzieci i młodzieży oraz organizowania i nadzorowania kursów na kierowników i wychowawców wypoczynku
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3678
- Data wpłynięcia: 2015-07-15
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz ustawy o Krajowym Rejestrze Karnym
- data uchwalenia: 2015-09-11
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1629
3678
podpisania przez organizatora umowy z lekarzem, pielęgniarką lub
ratownikiem medycznym, którzy będą udzielać pomocy całodobowo lub na
wezwanie. Swoboda decyzyjna organizatora w tym zakresie umożliwia przy
różnego rodzaju wypoczynku zastosowanie odpowiedniego rozwiązania.
Zapewnienie odpowiedniej opieki medycznej w miejscu wypoczynku może
zapobiec wypadkowi lub ograniczyć jego skutki, za które organizator może
ponosić odpowiedzialność w pełnym zakresie;
4) program wypoczynku i zajęcia dostosowane do wieku, zainteresowań i potrzeb
uczestników, ich stanu zdrowia, sprawności fizycznej i umiejętności;
5) zapewnienie stosowania zasad higieny żywienia;
6) bezpieczne korzystanie z obszarów wodnych;
7) bezpieczne przebywanie w górach oraz na zorganizowanych terenach
narciarskich.
Ponadto art. 92c ust. 4 projektu ustawy określa obowiązek organizatora
wypoczynku, który organizuje wypoczynek poza terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej, zawarcia umowy ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków i
kosztów leczenia na rzecz uczestników wypoczynku. Obecnie taki obowiązek jest
przewidziany w § 15 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 8
listopada 2001 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne
przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki (Dz. U. Nr 135, poz. 1516,
z późn. zm.) i ma zastosowanie do organizacji wycieczek i imprez zagranicznych
przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki, odbywających się w czasie trwania
zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Zasada ta powinna obowiązywać również dla
imprez zagranicznych organizowanych dla dzieci i młodzieży w czasie wolnym od
zajęć szkolnych.
Do organizatorów wypoczynku, dla których powyższy obowiązek wynika z art. 14
ust. 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych (w przypadku
zagranicznych imprez turystycznych), dołączą więc pozostali organizatorzy
wypoczynku, zawierając na rzecz uczestników wypoczynku umowę ubezpieczenia.
Dodatkowo, wszyscy organizatorzy wypoczynku organizowanego za granicą będą
mieli obowiązek zapewnić, że co najmniej jedna osoba spośród kadry wypoczynku
7
zna język obcy na poziomie umożliwiającym porozumiewanie się w krajach
tranzytowych i kraju docelowym.
− w art. 92d określono tryb zgłaszania wypoczynku przez organizatorów oraz
elementy, jakie musi zawierać zgłoszenie wypoczynku, zachowując co do zasady
rozwiązania przyjęte w rozporządzeniu w sprawie wypoczynku. Z obowiązku
zgłoszenia wypoczynku trwającego do 3 dni będą wyłączone szkoły i placówki.
Organizator wypoczynku zgłasza zamiar organizacji wypoczynku kuratorowi
oświaty właściwemu ze względu na siedzibę lub miejsce zamieszkania w formie
zgłoszenia, które zawiera: nazwę lub imię i nazwisko organizatora wypoczynku oraz
jego dane teleadresowe, numery: REGON, KRS, NIP, zaświadczenia o wpisie do
rejestru organizatorów turystyki i pośredników turystycznych, jeżeli organizator
prowadzi określoną działalność, formę wypoczynku, termin wypoczynku, adres
wypoczynku, miejsce lokalizacji wypoczynku lub trasę wypoczynku, z podaniem
nazwy kraju w przypadku wypoczynku organizowanego za granicą, rodzaj
zakwaterowania, liczbę uczestników, numer telefonu kierownika wypoczynku,
imiona i nazwiska oraz funkcje i kwalifikacje kadry wypoczynku, w tym informację
o spełnianiu przez kierownika wypoczynku i wychowawców wypoczynku warunku
niekaralności, ramowy program wypoczynku, informację o sposobie zapewnienia
uczestnikom wypoczynku dostępu do opieki medycznej oraz datę i podpis
organizatora wypoczynku.
Organizator wypoczynku w zgłoszeniu oświadcza, że posiada kopie dokumentów
potwierdzających spełnianie przez kadrę wypoczynku warunków do pełnienia
odpowiednich funkcji w czasie wypoczynku, w tym warunku niekaralności
kierownika i wychowawców wypoczynku, potwierdzone przez organizatora
wypoczynku za zgodność z oryginałem. Dodatkowo organizator wypoczynku, który
nie jest wpisany do rejestru organizatorów turystyki i pośredników turystycznych,
oświadcza, że organizuje wypoczynek w celu odpowiednio niezarobkowym albo
zarobkowym, jeżeli organizowany wypoczynek nie stanowi imprezy turystycznej
(np. dotyczy to wypoczynku w miejscu zamieszkania jego uczestników, w
odniesieniu do którego organizator nie podlega obowiązkowi wpisu do rejestru
organizatorów turystyki i pośredników turystycznych.).
Powyższe rozwiązania dotyczyć będą także organizatorów wypoczynku
posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania poza granicami Polski, biorąc pod
8
uwagę art. 56 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. Organizator
wypoczynku posiadający siedzibę lub miejsce zamieszkania poza granicami Polski
zgłasza zamiar zorganizowania wypoczynku kuratorowi oświaty właściwemu ze
względu na lokalizację wypoczynku.
Organizator wypoczynku – jak dotychczas – będzie miał możliwość uzupełnienia
lub usunięcia w wyznaczonym terminie braków lub nieprawidłowości
stwierdzonych w zgłoszeniu wypoczynku przez kuratora oświaty.
Po akceptacji zgłoszenia wypoczynku przez kuratora oświaty w bazie wypoczynku
będzie udostępniona do publicznej wiadomości informacja o numerze
zaświadczenia o wpisie do rejestru organizatorów turystyki i pośredników
turystycznych lub informacja o złożeniu przez organizatora wypoczynku, o którym
mowa w art. 92c ust. 1 pkt 3, oświadczenia, że organizuje wypoczynek w celach
zarobkowych albo nieobliczony na zysk i nie podlega obowiązkowi uzyskania
wpisu do tego rejestru, co umożliwi rodzicowi sprawdzenie organizatora w zakresie
jego działalności jako organizatora turystyki lub pośrednika turystycznego. Ponadto
w bazie wypoczynku do publicznej wiadomości zostaną udostępnione:
− numer zgłoszenia wypoczynku,
− data umieszczenia zgłoszenia wypoczynku w bazie wypoczynku,
− nazwa lub imię i nazwisko organizatora wypoczynku,
− dane teleadresowe organizatora wypoczynku,
− termin wypoczynku,
− adres wypoczynku, miejsce lokalizacji wypoczynku lub trasa wypoczynku, w
tym nazwa kraju w przypadku wypoczynku organizowanego za granicą,
− liczba uczestników,
− ramowy program wypoczynku obejmujący rodzaje zajęć realizowanych podczas
wypoczynku,
− sposób zapewnienia uczestnikom wypoczynku dostępu do opieki medycznej.
Jednocześnie, w ramach zmniejszania obciążeń administracyjnych, kurator oświaty
nie będzie wydawał organizatorom wypoczynku zaświadczenia o zaakceptowanym
zgłoszeniu wypoczynku. Potwierdzeniem akceptacji będzie umieszczenie zgłoszenia
wypoczynku w bazie wypoczynku. Organizator będzie mógł wygenerować z
systemu teleinformatycznego, za pomocą którego prowadzona jest baza
9
wypoczynku, zamieszczone w tej bazie zgłoszenie. Do projektu ustawy
przeniesiono przepisy dotyczące odmowy umieszczenia zgłoszenia wypoczynku w
bazie wypoczynku przez kuratora oświaty, jeżeli mimo wezwania organizator
wypoczynku nie uzupełnił stwierdzonych braków lub nie usunął stwierdzonych
nieprawidłowości. Nowym rozwiązaniem jest konieczność wydania organizatorowi
takiej odmowy w drodze decyzji administracyjnej.
− w art. 92e określono warunki organizowania przez szkoły i placówki wypoczynku
bez konieczności przedstawiania kuratorowi oświaty zgłoszenia wypoczynku i
umieszczenia tego zgłoszenia w bazie wypoczynku. Rozwiązanie to będzie
dotyczyło wypoczynku trwającego do 3 dni. O zamiarze zorganizowania takiego
wypoczynku dyrektor szkoły lub placówki będzie powiadamiał organ prowadzący
oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny, składając tym organom kartę
wypoczynku. Wykorzystano w tym zakresie rozwiązania, które skutecznie działają
w ramach organizowania krajoznawstwa i turystyki w publicznych przedszkolach,
szkołach i placówkach, tj. w formie organizowanych w czasie zajęć dydaktyczno-
-wychowawczych wycieczek i imprez szkolnych.
Zmiana ta zmniejszy obciążenia dla dyrektorów szkół i placówek poprzez
ograniczenie dokumentacji niezbędnej do zorganizowania wypoczynku przy
zachowaniu odpowiednich warunków bezpieczeństwa i higieny wypoczynku.
Zawiadomieniem będzie przesłanie wypełnionej i podpisanej przez dyrektora szkoły
lub placówki karty wypoczynku, która będzie zawierała wszystkie istotne dane
dotyczące wypoczynku:
− nazwę i adres szkoły lub placówki,
− adres wypoczynku, miejsce lokalizacji wypoczynku lub trasę wypoczynku, w
tym nazwę kraju w przypadku wypoczynku organizowanego za granicą,
− termin wypoczynku,
− cel i program wypoczynku,
− środek transportu,
− imiona i nazwiska kierownika wypoczynku oraz wychowawców wypoczynku,
− numer telefonu kierownika wypoczynku,
− oświadczenie kierownika wypoczynku oraz wychowawców wypoczynku o
zobowiązaniu się do przestrzegania przepisów dotyczących zasad
bezpieczeństwa w czasie wypoczynku,
10
− listę uczestników wypoczynku, która zawiera następujące dane: imię i nazwisko,
datę urodzenia i adres zamieszkania.
W związku z umieszczoną w karcie wypoczynku informacją o liczbie uczestników i
wychowawców do ww. organów nie będzie przesyłana lista uczestników.
Projektowane przepisy nie ograniczają składu grupy uczestników do uczniów danej
szkoły, zatem lista uczestników powinna zawierać elementarne dane ich dotyczące.
Dyrektor szkoły lub placówki, zatwierdzając warunki opisane w karcie wypoczynku
oraz wyznaczając kierownika wypoczynku i wychowawców wypoczynku, zamyka
krąg osób bezpośrednio odpowiedzialnych w szkole lub placówce za
bezpieczeństwo uczestników wypoczynku. Kierownikiem wypoczynku i
wychowawcą wypoczynku mogą być osoby spełniające dokładnie te same warunki
jak w przypadku wypoczynku podlegającego obowiązkowi zgłoszenia do kuratora
oświaty.
− w art. 92f przewidziano przepis dotyczący ustalenia przez organizatora wypoczynku
wysokości opłaty za udział uczestnika w wypoczynku, utrzymując dotychczasowe
rozwiązanie przewidziane w rozporządzeniu w sprawie wypoczynku.
− w art. 92g określono – analogicznie jak w rozporządzeniu w sprawie wypoczynku –
zakres danych zawartych w zgłoszeniu wypoczynku umieszczonym w bazie
wypoczynku,
udostępnianych państwowemu inspektorowi sanitarnemu,
komendantowi powiatowemu (miejskiemu) Państwowej Straży Pożarnej oraz
kuratorowi oświaty, właściwym ze względu na lokalizację wypoczynku.
Udostępnieniu właściwemu państwowemu inspektorowi sanitarnemu i
komendantowi powiatowemu (miejskiemu) Państwowej Straży Pożarnej nie będą
podlegały informacje o spełnieniu przez kadrę wypoczynku warunków do pełnienia
odpowiednich funkcji w czasie wypoczynku, w tym informacja o spełnieniu
warunku niekaralności przez kierownika wypoczynku i wychowawców
wypoczynku, oraz oświadczenie organizatora wypoczynku o posiadaniu
potwierdzonych przez niego za zgodność z oryginałem kopii dokumentów
potwierdzających spełnianie przez kadrę wypoczynku wymaganych warunków.
W stosunku do dotychczasowych rozwiązań poszerzono zakres danych
przekazywanych ww. podmiotom o dane osobowe i teleadresowe osób fizycznych
organizujących wypoczynek. Osoba fizyczna, która decyduje się na prowadzenie
11
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3678
› Pobierz plik