Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3677
- Data wpłynięcia: 2015-07-15
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
3677
c) niezwłoczne poinformowanie o nieautoryzowanym dostępie do informacji
chronionych,
d) zachowanie w tajemnicy wszelkich posiadanych haseł chroniących jego konta
użytkownika w bazie danych,
e) wykorzystywanie posiadanych identyfikatorów użytkownika wyłącznie do zadań
związanych z pełnionym stanowiskiem,
f) prawidłowe korzystanie z bazy danych zgodnie z powierzonymi obowiązkami
służbowymi,
g) zgłaszanie awarii urządzeń komputerowych, oprogramowania systemowego, sieci
komputerowej Administratorowi Centralnemu,
h) informowanie Administratora Centralnego o wszelkich nieprawidłowo ciach
działania bazy danych,
i) zgłaszanie wszelkich zauważonych nieprawidłowo ci danych przetwarzanych
w bazie danych,
j) zachowanie szczególnej staranno ci przy przetwarzaniu danych, aby dane te byłyŚ
przetwarzane zgodnie z prawem,
zbierane dla oznaczonych, zgodnych z prawem celów i nie poddawane
dalszemu przetwarzaniu niezgodnemu z tymi celami,
merytorycznie poprawne i adekwatne w stosunku do celów, w jakich są
przetwarzane.
4) Procedura zgłaszania Użytkownika do bazy danychŚ
Procedurę stosuje się w trakcie wdrażania i eksploatacji bazy danych w następujących
sytuacjach:
a) zgłoszenia nowego użytkownika,
b) zmiany uprawnień użytkownika wynikających ze zmiany obowiązków,
c) wyga nięcia uprawnień.
1. Wykaz skrótów i definicje
AC – Administrator Centralny – rolę tę pełni wyznaczony pracownik lub wyznaczeni
pracownicy Generalnej Źyrekcji Ochrony rodowiska.
AL – Administrator Lokalny – rolę AL w danej instytucji pełni jej pracownik lub pracownicy,
wyznaczony przez kierownika jednostki organizacyjnej. Do czasu wyznaczenia administratora
lokalnego AC powierza tę rolę użytkownikowi, który jako pierwszy z danej jednostki uzyska
uprawnienia użytkownika bazy danych.
– 20 –
Kierownik jednostki organizacyjnej – osoba, upoważniona do występowania w imieniu
wła ciwego organu.
GŹO – Generalna Źyrekcja Ochrony rodowiska.
2. Opis procedury
a) Nadawanie i zmiana uprawnień użytkownika bazy danych
Lp.
Opis zadania
Odpowiedzialny
Wypełnienie formularza wniosku o nadanie/zmianę uprawnień użytkownika bazy
AL
1. danych
Podpisanie formularza przez Kierownika
Kierownik
2.
jednostki
jednostki organizacyjnej
organizacyjnej
Rejestracja użytkownika na stronie="http://bazaoos.gdos.gov.pl/"ub
AL
3.
Skanowanie formularza
AL
4.
5. Archiwizacja podpisanego formularza
AL
Przesłanie wersji elektronicznej formularza pocztą elektroniczną do GŹO
AL
6.
Weryfikacja uprawnień przez AC
7.
AC
Nadanie uprawnień
8.
użytkownikowi bazy danych
AC
Przesłanie pocztą elektroniczną do
9.
AC
użytkownika bazy danych informacji o nadaniu uprawnień
10. Archiwizacja wersji elektronicznej formularza na dysku lokalnym
AC
– 21 –
b) Wygaśnięcie uprawnień użytkownika bazy danych
Lp.
Opis zadania
Odpowiedzialny
Wypełnienie formularza zgłaszającego zablokowanie konta użytkownika bazy
1.
AL
danych
Kierownik
2. Podpisanie formularza przez Kierownika jednostki organizacyjnej
jedn. organizacyjnej
3. Skanowanie formularza
AL
4. Archiwizacja podpisanego formularza
AL
5. Przesłanie wersji elektronicznej formularza pocztą elektroniczną do GŹO
AL
6. Blokowanie dostępu do bazy danych dla wskazanego w zgłoszeniu
AC
użytkownika
Przesłanie pocztą elektroniczną do użytkownika bazy danych oraz do
7. wiadomo ci AL, informacji o zablokowaniu dostępu
AC
8. Archiwizacja wersji elektronicznej formularza na dysku lokalnym
AC
c) Czasowe wycofanie uprawnień użytkownika bazy danych ooś
Lp.
Opis zadania
Odpowiedzialny
Wypełnienie formularza zgłaszającego czasowe zablokowanie konta
1. użytkownika bazy danych
AL
Kierownik
2. Podpisanie formularza przez Kierownika jednostki organizacyjnej
jedn. organizacyjnej
3. Skanowanie formularza
AL
4. Archiwizacja podpisanego formularza
AL
5. Przesłanie wersji elektronicznej formularza pocztą elektroniczną do GŹO
AL
Blokowanie dostępu do bazy danych dla wskazanego w zgłoszeniu
6. użytkownika
AC
Przesłanie pocztą elektroniczną do użytkownika bazy danych oraz do
7. wiadomo ci AL, informacji o czasowym zablokowaniu dostępu
AC
8. Archiwizacja wersji elektronicznej formularza na dysku lokalnym
AC
– 22 –
d) Przegl d aktywności użytkowników
Nie rzadziej niż raz na kwartał AL. zobowiązany jest dokonać przeglądu aktywno ci
użytkowników. W przypadku wykazania braku aktywno ci danego użytkownika przez okres
dłuższy niż 3 miesiące, AL instytucji w której zatrudniony jest dany pracownik, zobowiązany
jest do wystąpienia do GŹO z wnioskiem o zablokowanie takiego konta.
e) Wył czenia ze stosowania procedury
Je li instytucją zgłaszającą jest GŹO , wówczas pomijany jest punkt 6 i 7 procedury
nadawania uprawnień oraz punkt 7 procedury wyga nięcia uprawnień.
3. Zakres obowi zków administratorów
1. Administrator Centralny:
a) administruje i zarządza uprawnieniami użytkowników w ramach bazy danych, w
zakresie okre lonym niniejszą procedurą,
b) udziela odpowiedzi na pytania użytkowników dotyczące zagadnień merytorycznych w
zakresie wykorzystania bazy danych,
c) instruuje AL, przeprowadza szkolenia lub koordynuje proces szkoleń dla
Administratorów Lokalnych z zakresu polityki bezpieczeństwa i wykorzystania bazy
danych,
d) przygotowuje materiały instruktażowe dotyczące wykorzystania bazy danych,
e) zarządza zmianami, tj. m.in. monitoruje zmiany prawne i proceduralne mające wpływ
na dalszy rozwój bazy danych (np. zmiany przepisów prawa, zmiany organizacyjne, i
rozwój funkcjonalny bazy danych pod względem administracyjnym (dostosowanie do
zmieniających się przepisów i procedur),
f) opracowuje i uaktualnia procedury związane z administrowaniem bazy danych, w tym
odpowiada za przygotowanie formularzy zgłaszania uprawnień, czasowego wycofania
uprawnień oraz wyga nięcia uprawnień.
2. Administrator Lokalny:
a) identyfikuje i zarządza uprawnieniami użytkowników w danej instytucji, w zakresie
okre lonym niniejszą procedurą,
b) udziela odpowiedzi na pytania użytkowników dotyczące zagadnień merytorycznych w
ramach danej instytucji w zakresie wykorzystania bazy danych,
c) współpracuje z AC w sprawach związanych z wykorzystaniem bazy danych,
d) przekazuje użytkownikom w danej instytucji informacje z zakresu polityki
bezpieczeństwa.
– 23 –
U Z A S A D N I E N I E
Projektowane rozporządzenie stanowi realizację upoważnienia zawartego w art. 129
ust. 2 ustawy z dnia 3 pa dziernika 2008 r. o udostępnianiu informacji o rodowisku i jego
ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie rodowiska oraz o ocenach oddziaływania na
rodowisko (Źz. U. z 2013 r. poz. 1235, z pó ń. zm.).
Obecnie obowiązujące rozporządzenie Ministra rodowiska z dnia 17 kwietnia 2012 r.
w sprawie szczegółowego zakresu informacji o prowadzonych ocenach oddziaływania
przedsięwzięcia na rodowisko oraz strategicznych ocenach oddziaływania na rodowisko
(Dz. U. Nr 529) okre la szczegółowy zakres informacji o prowadzonych ocenach
oddziaływania przedsięwzięcia na rodowisko oraz strategicznych ocenach oddziaływania na
rodowisko, niezbędnych do prowadzenia bazy danych, o której mowa w ="http://lex.online.wolterskluwer.pl/WKPLOnline/index.rpc#hiperlinkText.rpc?hiperlink=type=tresc:nro=Powszechny.1253578:part=a128&full=1"w tym
danych o dokumentacji sporządzanej w ramach tych ocen, za rok poprzedni.
W związku z nowelizacją ustawy, w tym ze zmianą art. 129 ust. 2 ustawy, konieczne
jest wydanie przez Ministra rodowiska nowego rozporządzenia, którego tre ć będzie
wynikała z tre ci nowego upoważnienia. W związku z powyższym przedłożony projekt
rozporządzenia uwzględnia formę i sposób prowadzenia bazy danych, o której mowa
w art. 128 ustawy, szczegółowy zakres informacji, jakie wła ciwe organy powinny
wprowadzać do ww. bazy danych oraz tryb i organizację korzystania z ww. bazy danych, w
tym tryb wprowadzania, i udostępniania informacji.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3677
› Pobierz plik