eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3677
  • Data wpłynięcia: 2015-07-15
  • Uchwalenie: sprawa niezamknięta

3677

– 5 –
Nazwa projektu
Źata sporz dzenia
Rozporządzenie Ministra rodowiska w sprawie opłat za udostępnianie
informacji o rodowisku

Ministerstwo wiod ce i ministerstwa współpracuj ce
ródło

Ministerstwo rodowiska
Upoważnienie ustawowe

Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra, Sekretarza Stanu Art. 28 ustawy o udostępnianiu informacji o
lub Podsekretarza Stanu
rodowisku i jego ochronie, udziale
społeczeństwa w ochronie rodowiska oraz o
Janusz Ostapiuk, Podsekretarz Stanu.
ocenach oddziaływania na rodowisko (Źz. U. z
Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu
2013 r. poz.1235, z pó n. zm.).
Jarosław Mielnik, Źepartament Ochrony rodowiska, Ministerstwo
rodowiska, adres emailŚ jaroslaw.mielnik@mos.gov.pl, Tel. 22-57-92736,

źlżbieta Kur, Źepartament Ochrony rodowiska, Ministerstwo rodowiska,
Nr w wykazie prac
adres emailŚelżbieta.kur@mos.gov.pl, tel/ 57-92-829

OCźNA SKUTKÓW RźGULACJI
1. Jaki problem jest rozwi zywany?
Problemem jest uregulowanie kwestii opłat za udostępnianie informacji o rodowisku i jego ochronie. Art. 26 ustawy wskazuje, że
takie opłaty muszą być pobierane.
2. Rekomendowane rozwi zanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt
Rekomendowanym rozwiązaniem jest pozostawienie opłat na obecnym poziomie.
3. Jak problem został rozwi zany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OźCŹ/Uź?
Dyrektywa 2003/4/WE, została implementowana we wszystkich państwach Uź.
Kwestię kręgu podmiotów zobowiązanych do udostępniania informacji o rodowisku i jego ochronie państwa członkowskie rozwiązały
najczę ciej w sposób podobny, jak zostało to ujęte w dyrektywie. Tak jest m.in. w prawie Republiki Czeskiej czy Republiki Federalnej
Niemiec. Wynika to z charakteru przepisu art. 2 ust. 2 dyrektywy, który wyra nie wskazuje jakie podmioty są objęte definicją organu
władzy publicznej. Niektóre państwa (np. Republika Federalna Niemiec) wyłączyły z tego obowiązku władze publiczne pełniące funkcje
o charakterze sądowym lub ustawodawczym.
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielko ć
ródło danych
Oddziaływanie
Organy administracji


Oddziaływanie pozostanie na
dotychczasowym poziomie.
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
Projekt rozporządzenia zostanie zamieszczony na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Rządowego Centrum
Legislacji – w zakładce Rządowy Proces Legislacji ="http://www.rcl.gov.pl/", zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalno ci
lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z 2009 r. Nr 42, poz. 337 oraz z 2011 r. Nr 106, poz. 622 i
Nr 161, poz. 966), w celu udostępnienia go wszystkim zainteresowanym podmiotom. Wyniki przeprowadzonych konsultacji
publicznych zostaną zamieszczone na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji. Planuje
się poddać projekt rozporządzenia konsultacjom przynajmniej z następującą grupą podmiotówŚ
Projekt rozporządzenia w ramach konsultacji publicznych zostanie przekazany doŚ
1. Centrum Prawa Ekologicznego;
2. Fundacji Greenmind;
3. Instytutu na Rzecz Ekorozwoju;
4. Kancelarii Jendro ka Jerzmański Bar i wspólnicyś
5. Klubu Gaja;
6. Klubu Przyrodnikówś
7. Państwowej Rady Ochrony Przyrodyś
8. Państwowej Rady Ochrony rodowiskaś
9. Polskiego Klubu Ekologicznego;
10. Stowarzyszenia Polska Zielona Siećś
11. WWF Polska;
12. Greenpeace Polska;
13. Stowarzyszenia Sędziów Polskich „Iustitia”.
Ponadto projekt rozporządzenia zostanie przekazany do zaopiniowaniaŚ
1. Kancelarii Sejmu;
2. Kancelarii Senatu;
3. Kancelarii Prezydenta RP;
4. Krajowej Rady Sądownictwa.
– 6 –

6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe z … r.)
Skutki w okresie 10 lat od wej cia w życie zmian [mln zł]
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Łącznie (0–10)
Źochody ogółem
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
budżet państwa
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
JST
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
pozostałe jednostki (oddzielnie)
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Wydatki ogółem
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
budżet państwa
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
JST
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
pozostałe jednostki (oddzielnie)
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Saldo ogółem
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
budżet państwa
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
JST
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
pozostałe jednostki (oddzielnie)
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Przedmiotowa regulacja nie powoduje zwiększenia wydatków lub zmniejszenia dochodów jednostek
ródła finansowania
sektora finansów publicznych, w tym budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego, w
stosunku do wielko ci wynikających z obowiązujących przepisów.
Dodatkowe informacje,

w tym wskazanie
ródeł danych i
przyjętych do obliczeń
założeń
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorców oraz na rodzinę,
obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wej cia w życie zmian
0
1
2
3
5
10
Łącznie (0–10)
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa
0
0
0
0
0
0
0
pieniężnym
sektor mikro-, małych i
0
0
0
0
0
0
0
(w mln zł,
rednich
ceny stałe
przedsiębiorstw
z … r.)
rodzina, obywatele oraz
0
0
0
0
0
0
0
gospodarstwa domowe
(dodaj/usuń)
0
0
0
0
0
0
0
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa
-
niepieniężnym
sektor mikro-, małych i
-
rednich
przedsiębiorstw
rodzina, obywatele oraz
-
gospodarstwa domowe
Niemierzalne

-
Dodatkowe informacje,
w tym wskazanie

ródeł danych i

przyjętych do obliczeń
założeń
8. Zmiana obci żeń regulacyjnych (w tym obowi zków informacyjnych) wynikaj cych z projektu
nie dotyczy
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie wymaganymi
tak
przez UE (szczegóły w odwróconej tabeli zgodno ci).
nie
nie dotyczy
– 7 –

zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:

Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
nie
nie dotyczy


9. Wpływ na rynek pracy
Rozporządzenie nie wpłynie na rynek pracy.
10. Wpływ na pozostałe obszary



rodowisko naturalne
demografia
informatyzacja
sytuacja i rozwój regionalny
mienie państwowe
zdrowie
inne:
Omówienie wpływu
Rozporządzenie wpływa na dostęp do informacji o rodowisku i jego ochronie, a tym samym na społeczną

kontrolę procesu podejmowania decyzji dotyczących rodowiska.
11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
Wykonanie delegacji ustawowej wynikającej z art. 28 ustawy oo .
12. W jaki sposób i kiedy nast pi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostan zastosowane?
W związku z faktem, iż zakres rozporządzenia nie ulegnie zmianie nie ma potrzeby dokonywać ewaluacji projektu rozporządzenia.
13. Zał czniki (istotne dokumenty ródłowe, badania, analizy itp.)
Brak.

























20/07/KC






Projekt
ROZPORZ ŹZźNIź
RAŹY MINISTRÓW
z dnia
w sprawie przedsięwzięć mog cych znacz co oddziaływać na środowisko1)
Na podstawie art. 60 ustawy z dnia 3 pa dziernika 2008 r. o udostępnianiu informacji o
rodowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie rodowiska oraz o ocenach
oddziaływania na rodowisko (Źz. U. z 2013 r. poz. 1235, z pó n. zm.2)) zarządza się, co
następujeŚ
§ 1. Rozporządzenie okre laŚ
1) rodzaje przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na rodowiskoś
2) rodzaje przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na rodowiskoś
3) przypadki, w których zmiany dokonywane w obiektach są kwalifikowane jako
przedsięwzięcia, o których mowa w pkt 1 i 2.
§ 2. 1. Źo przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na rodowisko zalicza
się następujące rodzaje przedsięwzięćŚ
1) instalacje do wyrobu substancji przy zastosowaniu procesów chemicznych służące do
wytwarzania:
a) podstawowych produktów lub półproduktów chemii organicznej,
b) podstawowych produktów lub półproduktów chemii nieorganicznej,
c) nawozów mineralnych,
d) rodków ochrony ro lin oraz produktów biobójczych,

1) Niniejsze rozporządzenie dokonuje w zakresie swojej regulacji wdrożenia postanowień następujących
dyrektyw Unii Europejskiej:
1) dyrektywy Rady 85/337/źWG z dnia 27 czerwca 1985 r. w sprawie oceny skutków wywieranych przez
niektóre przedsięwzięcia publiczne i prywatne na rodowisko naturalne (Źz. Urz. Wź L 175 z
05.07.1985, str. 40; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 15, t. 1, str. 248);
2) dyrektywy Rady 97/11/Wź z dnia 3 marca 1997 r. zmieniającej dyrektywę 85/337/źWG w sprawie
oceny wpływu wywieranego przez niektóre publiczne i prywatne przedsięwzięcia na rodowisko
(Dz. Urz. WE L 73 z 14.03.1997, str. 5; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 15, t. 3, str. 151);
3) dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2003/35/WE z dnia 26 maja 2003 r. przewidującej udział
społeczeństwa w odniesieniu do sporządzania niektórych planów i programów w zakresie rodowiska
oraz zmieniającej w odniesieniu do udziału społeczeństwa i dostępu do wymiaru sprawiedliwo ci
dyrektywy Rady 85/337/EWG i 96/61/WE (Dz. Urz. UE L 156 z 25.06.2003, str. 17; Dz. Urz. UE
Polskie wydanie specjalne, rozdz. 15, t. 7, str. 466).
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Źz. U. z 2013 r. poz. 1238, z 2014 r. poz. 587, 822, 850,
1101 i 1133 oraz z 2015 r. poz. 200, 277 i 774.
– 2 –

e) materiałów wybuchowychś
2) instalacje do wytwarzania podstawowych produktów farmaceutycznych z zastosowaniem
procesów chemicznych lub biologicznychś
3) elektrownie konwencjonalne, elektrociepłownie lub inne instalacje do spalania paliw w
celu wytwarzania energii elektrycznej lub cieplnej, o mocy cieplnej nie mniejszej niż
300 MW rozumianej jako ilo ć energii wprowadzonej w paliwie do instalacji w jednostce
czasu przy ich nominalnym obciążeniuś
4) elektrownie jądrowe i inne reaktory jądrowe, w tym ich likwidacja, z wyjątkiem instalacji
badawczych służących do wytwarzania lub przetwarzania materiałów rozszczepialnych
lub paliworodnych o mocy nominalnej nie większej niż 1 kW przy ciągłym obciążeniu
termicznym;
5) instalacje wykorzystujące do wytwarzania energii elektrycznej energię wiatru o łącznej
mocy nominalnej elektrowni nie mniejszej niż 100 MW oraz lokalizowane na obszarach
morskich Rzeczypospolitej Polskiej;
6) stacje elektroenergetyczne lub napowietrzne linie elektroenergetyczne, o napięciu
znamionowym nie mniejszym niż 220 kV, o długo ci nie mniejszej niż 15 kmś
7) instalacje radiokomunikacyjne, radionawigacyjne i radiolokacyjne, z wyłączeniem
radiolinii, emitujące pola elektromagnetyczne o częstotliwo ciach od 0,03 MHz do
300 000 MHz, w których równoważna moc promieniowana izotropowo wyznaczona dla
pojedynczej anteny wynosi nie mniej niżŚ
a) 2 000 W, a miejsca dostępne dla ludno ci znajdują się w odległo ci nie większej niż
100 m od rodka elektrycznego, w osi głównej wiązki promieniowania tej anteny,
b) 5 000 W, a miejsca dostępne dla ludno ci znajdują się w odległo ci nie większej niż
150 m od rodka elektrycznego, w osi głównej wiązki promieniowania tej anteny,
c) 10 000 W, a miejsca dostępne dla ludno ci znajdują się w odległo ci nie większej niż
200 m od rodka elektrycznego, w osi głównej wiązki promieniowania tej anteny,
d) 20 000 W
– przy czym równoważną moc promieniowaną izotropowo wyznacza się dla pojedynczej
anteny także w przypadku, gdy na terenie tego samego zakładu lub obiektu znajduje się
realizowana lub zrealizowana inna instalacja radiokomunikacyjna, radionawigacyjna lub
radiolokacyjna;
8) instalacje związane z postępowaniem z paliwem jądrowym lub odpadami
promieniotwórczymiŚ
a) do wytwarzania lub wzbogacania paliwa jądrowego,
strony : 1 ... 10 ... 20 ... 24 . [ 25 ] . 26 ... 37

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: