eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3661
  • Data wpłynięcia: 2015-07-10
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2015-08-05
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1642

3661

– 15 –

mogą wpłynąć na podniesienie bezpieczeństwa w polskich portach, przystaniach oraz
obszarach morskich.
– 16 –

UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju w sprawie zakresu, trybu i
sposobu sprawowania nadzoru przeciwpożarowego w polskich obszarach morskich oraz
morskich portach i przystaniach przez dyrektorów urzędów morskich, zwany dalej „projektem
rozporządzenia”, stanowi wykonanie upoważnienia ustawowego zawartego w art. 50a ustawy
z dnia 21 marca 1991 r. o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji
morskiej (Źz. U. z 2013 r. poz. 934, z późn. zm. ), zwanej dalej „ustawą”.
Art. 50a ustawy wraz z przedmiotowym projektem aktu wykonawczego dotyczy
kompetencji organów administracji morskiej, wynikających z art. 42 ust 2 pkt 9 ustawy.
Wcześniejsze, szczegółowe regulacje w tym zakresie, utraciły moc prawną wraz z
wejściem w życie ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (Źz. U.
z 2009 r. Nr 178, poz. 1380, z późn. zm.).
Brak szczegółowych regulacji prawnych w przedmiotowym zakresie spowodował, że
ustawowy obowiązek nadzoru przeciwpożarowego był realizowany przez dyrektorów
urzędów morskich w sposób zróżnicowany.
Celem przedmiotowego projektu jest ujednolicenie procedur i sposobu sprawowania
nadzoru organów administracji morskiej nad ochroną przeciwpożarową w polskich portach
oraz na obszarach morskich RP.
Projekt rozporządzenia w sposób szczegółowy reguluje kwestie związane z nadzorem
terenowych organów administracji morskiej (dyrektorów urzędów morskich) nad ochroną
przeciwpożarową w polskich portach morskich o podstawowym znaczeniu dla gospodarki
narodowej, mniejszych portach i przystaniach morskich, a także w polskich obszarach
morskich w rozumieniu ustawy z dnia z dnia 21 marca 1991 r. o obszarach morskich,
Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej.
Nadzór przeciwpożarowy dyrektorów urzędów morskich w polskich portach i obszarach
morskich stanowi uzupełnienie nadzoru nad ochroną przeciwpożarową sprawowanego przez
Państwową Straż Pożarną w lądowej części terytorium RP. Przepisy projektu rozporządzenia
dotyczą kwestii regulowanych do tej pory przepisami zarządzeń porządkowych terenowych
organów administracji morskiej.
Zgodnie z treścią § 1 projektu przepisy rozporządzenia nie będą miały zastosowania do
obiektów, urządzeń portowych oraz jednostek pływających Marynarki Wojennej, Straży
Granicznej i Policji.
– 17 –

W § 2 projektu zostały wymienione czynności, jakie będą wykonywane przez
upoważnionych przedstawicieli terenowych organów administracji morskiej w ramach
nadzoru przeciwpożarowego, w tym między innymi zatwierdzanie, uzgadnianie oraz
kontrolowanie właściwego stosowania dokumentacji wymaganej od podmiotów
zarządzających portem, przystanią, terminalem lub stocznią remontową, sporządzanie
rocznych statystyk prac pożarowo niebezpiecznych prowadzonych w porcie oraz zdarzeń
wymagających interwencji gaśniczej w obrębie granic administracyjnych portów morskich
oraz na polskich obszarach morskich. Weryfikacja właściwego stosowania dokumentacji
uzgadnianej lub zatwierdzanej przez dyrektorów urzędów morskich będzie się odbywać
poprzez planowane lub doraźne inspekcje i kontrole, z których będą sporządzane protokoły
zawierające między innymi opis wykrytych nieprawidłowości wraz z określeniem terminu ich
usunięcia. Inspekcje i kontrole ujęte w rocznym planie, zatwierdzanym przez dyrektora
urzędu morskiego, będą przeprowadzane po uprzednim zawiadomieniu podmiotu o
planowanej inspekcji lub kontroli. Natomiast inspekcje doraźne, o ograniczonym zakresie,
będą przeprowadzane przez upoważnione do tego osoby bez zapowiedzi.
§ 3 projektu reguluje kwestię współpracy terenowej administracji morskiej z
podmiotami, które uczestniczą w działaniach ratowniczo-gaśniczych prowadzonych w
polskich portach oraz na obszarach morskich. Źziałania prewencyjne w ramach tej
współpracy będą obejmowały nadzór nad funkcjonowaniem sił i środków ochrony
przeciwpożarowej od strony wody portowych służb ratowniczych i portowych straży
pożarnych, między innymi poprzez udział w inspekcjach, kontrolach i ćwiczeniach tych
podmiotów, przeprowadzanych wspólnie z PSP lub samodzielnie. Na poziomie operacyjnym
współpraca z ww. podmiotami będzie obejmowała kierowanie ruchem statków na
zagrożonym akwenie w taki sposób, aby nie utrudniać prowadzenia akcji gaśniczej. W
uzasadnionych przypadkach terenowe organy administracji morskiej będą upoważnione do
kierowania do działań ratowniczo-gaśniczych na wodach portu, redy lub kotwicowiska sił i
środków ochrony przeciwpożarowej od strony wody ww. portowych służb i straży.
Źziałania ratowniczo-gaśnicze w portach innych niż porty o podstawowym znaczeniu
dla gospodarki narodowej będą prowadzone zgodnie z planami zwalczania zagrożeń i
zanieczyszczeń wód portowych, sporządzanych przez podmiot zarządzający portem, a w
przypadku braku takiego podmiotu – właściwego miejscowo dyrektora urzędu morskiego.
Współpraca podczas działań ratowniczo-gaśniczych w obrębie polskich obszarów
morskich będzie się odbywać na zasadach określonych w Planie akcji poszukiwawczych i
– 18 –

ratowniczych, o którym mowa w art. 122 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie
morskim oraz Krajowym Planie Zwalczania Zagrożeń i Zanieczyszczeń, o którym mowa w
art. 24 ustawy z dnia 16 marca 1995 r. o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki.
Zgodnie z § 4 projektu podmiot zarządzający portem, przystanią, terminalem lub
stocznią remontową będzie zobowiązany do informowania terenowych organów administracji
morskiej o każdym zdarzeniu wymagającym interwencji gaśniczej na zarządzanym obszarze.
§ 4 ust. 2 określa zakres informacji, które będą przekazywane terenowym organom
administracji morskiej w związku z wystąpieniem pożaru w obrębie portu lub przystani
morskiej.
§ 5 projektu określa sposób sprawowania nadzoru przeciwpożarowego dyrektorów
urzędów morskich w obrębie polskich obszarów morskich, poza granicami portów i przystani.
Załączniki nr 1–4 do projektu rozporządzenia określają zakres informacji, które powinny
zawierać dokumenty wymagane od podmiotów zarządzających portem, przystanią,
terminalem lub stocznią remontową, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 1 i pkt 2.
Załącznik nr 5 do projektu rozporządzenia określa zakres informacji, które powinna
zawierać roczna statystyka zdarzeń wymagających interwencji gaśniczej na obszarze
właściwości urzędu morskiego, o której mowa w § 2 ust. 1 pkt 4.
Proponuje się, żeby rozporządzenie weszło w życie po upływie 14 dni od dnia
ogłoszenia.
Rozporządzenie nie podlega notyfikacji Komisji źuropejskiej, zgodnie z § 4
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania
krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Źz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn.
zm.). Nie istnieje również konieczność przedstawiania projektu rozporządzenia właściwym
instytucjom i organom Unii źuropejskiej, zgodnie z § 39 uchwały nr 190 Rady Ministrów z
dnia 29 października 2013 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. poz. 979).
Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Źz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.), projekt rozporządzenia został
zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju.
Projekt rozporządzenia został również zamieszczony na stronie internetowej Rządowego
Centrum Legislacji w zakładce Rządowy Proces Legislacyjny.
– 19 –

Organizacje o charakterze lobbingowym, wymienione w rejestrze podmiotów
wykonujących zawodową działalność lobbingową (bip.msw.gov.pl), nie zgłosiły
zainteresowania pracami nad projektem rozporządzenia.
Stosownie do postanowień § 52 uchwały nr 190 Rady Ministrów z dnia 29 października
2013 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. poz. 979) projekt rozporządzenia został
zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej Rządowego
Centrum Legislacji, w serwisie Rządowy Proces Legislacyjny.
Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii źuropejskiej.


strony : 1 ... 10 ... 50 ... 56 . [ 57 ] . 58

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: