Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3661
- Data wpłynięcia: 2015-07-10
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2015-08-05
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1642
3661
Załącznik nr 3
Instrukcja bezpiecznej obsługi statku
1. Regulamin bezpiecznej obsługi statku sporządza operator statku, w porozumieniu z
podmiotem odpowiedzialnym za obsługę/przeładunek statku w porcie.
2. Regulamin wymaga zatwierdzenia przez właściwego terytorialnie dyrektora urzędu
morskiego.
3. Regulamin dotyczy wszystkich obsługiwanych statków, według ich typu.
4. Regulamin uwzględnia przepisy oraz wytyczne:
1)
międzynarodowego kodeksu ładunków niebezpiecznych (IMŹż) wydanego na
podstawie przepisów rozdziału VII Międzynarodowej Konwencji o bezpieczeństwie
życia na morzu, 1974, sporządzonej w Londynie dnia 1 listopada 1974 r.;
2)
umowy europejskiej dotyczącej międzynarodowego przewozu drogowego towarów
niebezpiecznych (AŹR), sporządzonej w Genewie dnia 30 września 1957 r.;
3)
ustawy z dnia 21 marca 1991 r. o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i
administracji morskiej (Dz. U. z 2013 r. poz. 934, z późn. zm.);
4)
ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o przewozie towarów niebezpiecznych(Dz. U. Nr 227,
poz. 1367, z późn. zm.);
5)
rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 czerwca 2010 r.
w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i
terenów (Dz. U. Nr 109, poz. 719).
5. Regulamin zawiera informacje na temat:
1)
statku, którego obsługi dotyczy, w tym:
a)
rodzaju przewożonego ładunku,
b)
zasad bezpiecznego przewozu określonego ładunku,
c)
wyszkolenia załogi obsługującej ładunek,
d)
rodzaju napędu statku i związanych z tym zagrożeń,
e)
ilości paliwa na burcie;
2)
procedur związanych z wejściem statku do portu, w tym dotyczących:
a)
uzyskania świadectwa odgazowania statku,
b) zapewnienia asysty statku o odpowiedniej klasie przeciwpożarowej;
3)
procedur związanych z manewrami statku w porcie do momentu bezpiecznego
przycumowania do nabrzeża;
– 11 –
4)
miejsca docelowego – terminala przeładunku przewożonego towaru, w tym:
a)
poszczególnych etapów przeładunku,
b)
zabezpieczenia przeciwpożarowego w terminalu,
c)
wymogów z zakresu bezpieczeństwa na poszczególnych etapach przeładunku;
5)
potencjalnych zagrożeń i awarii związanych z pobytem i eksploatacją statku w porcie;
6)
sposobów reagowania w sytuacji wystąpienia awarii i zagrożeń na statku lub w jego
otoczeniu;
7)
procedur związanych z opuszczeniem portu przez statek.
6. Integralną część Instrukcji stanowią załączniki, w tym:
1)
załącznik nr 1 – lista kontaktowa jednostek uczestniczących w procesach opisanych w
Instrukcji;
2)
załącznik nr 2 – lista kontrolna czynności operatora statku;
3)
załącznik nr 3 – lista kontrolna statek – terminal;
4)
załącznik nr 4 – procedury alarmowe statku i terminala;
5)
załącznik nr 5 – plany zabezpieczenia ppoż. statku i terminala;
6)
załącznik nr 6 – karta zmian.
– 12 –
Załącznik nr 4
Instrukcja technologiczno-ruchowa
1. Instrukcję sporządza:
1)
cykliczną – podmiot świadczący w obrębie granic administracyjnych portu usługi
polegające na budowie, remontowaniu i naprawach obiektów pływających, statków oraz
innych środków transportu, urządzeń i instalacji;
2)
jednorazową – podmiot planujący podjęcie w obrębie granic administracyjnych portu
prac remontowych, naprawczych lub innych prac pożarowo-niebezpiecznych o
określonym zakresie i czasie realizacji.
2. Zatwierdzanie:
1)
cykliczna Instrukcja T-R wymaga zatwierdzenia przez właściwego terytorialnie
dyrektora urzędu morskiego;
2)
jednorazowa Instrukcja T-R wymaga zatwierdzenia przez właściwego terytorialnie
kapitana portu.
3. Instrukcja uwzględnia przepisy:
1)
ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. z 2009 r. Nr
178, poz. 1380, z późn. zm.);
2)
rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 czerwca 2010 r.
w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i
terenów (Dz. U. Nr 109, poz. 719);
3)
rozporządzenia Ministra żospodarki z dnia 30 maja 2001 r. w sprawie bezpieczeństwa i
higieny pracy przy budowie i przebudowie oraz remoncie jednostek pływających (Dz.
U. Nr 73, poz. 770, z późn. zm.).
4. Jednorazowa Instrukcja technologiczno-ruchowa zawiera informacje na temat:
1)
planowanego miejsca prowadzenia prac remontowych, naprawczych lub innych prac
pożarowo-niebezpiecznych (adres, nazwa nabrzeża lub jednostki pływającej);
2)
zakresu planowanych prac;
3)
planowanego terminu rozpoczęcia i zakończenia prac;
4)
podmiotu prowadzącego prace;
5)
urządzeń i substancji planowanych do użycia;
6)
planowanego zabezpieczenia przeciwpożarowego podczas prowadzonych prac.
– 13 –
5. Integralną część Instrukcji stanowią załączniki, w tym:
1)
załącznik nr 1 – książka prac pożarowo niebezpiecznych;
2)
załącznik nr 2 – karta zmian.
– 14 –
Załącznik nr 5
Roczna statystyka zdarzeń wymagających interwencji gaśniczej na obszarze właściwości
dyrektora urzędu morskiego
1. Roczną statystykę zdarzeń wymagających interwencji gaśniczej na obszarze swojej
właściwości dyrektor urzędu morskiego przedstawia ministrowi właściwemu ds. gospodarki
morskiej.
2. Ze względu na miejsce zdarzenia, oddzielnie prowadzona jest statystyka dla:
1)
portów morskich o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej;
2)
pozostałych portów i przystani morskich;
3)
polskich obszarów morskich, z wyłączeniem akwenów portowych.
3. Roczna statystyka zawiera następujące elementy:
1)
ogólna liczba zdarzeń wymagających interwencji gaśniczej;
2)
liczba zdarzeń dotyczących obiektów lądowych;
3)
liczba zdarzeń dotyczących obiektów pływających;
4)
liczba zdarzeń, przy których interweniowały portowe (zakładowe) straże pożarne lub
służby ratownicze;
5)
liczba zdarzeń, przy których interweniowały siły PSP i OSP;
6) liczba zdarzeń, przy których interweniowały siły Służby SAR;
7)
liczba zdarzeń, w wyniku których straty materialne wyniosły nie więcej niż 10 tys. PLN;
8)
liczba zdarzeń, w wyniku których straty materialne wyniosły nie więcej niż 100 tys.
PLN;
9)
liczba zdarzeń, w wyniku których straty materialne wyniosły powyżej 100 tys. PLN;
10) liczba zdarzeń obejmujących obiekt/obszar o powierzchni do 50 m2;
11) liczba zdarzeń obejmujących obiekt/obszar o powierzchni powyżej 50 m2;
12) liczba zdarzeń, w wyniku których wystąpiły ofiary śmiertelne;
13) liczba osób wymagających pomocy medycznej w wyniku zdarzenia;
14) liczba zdarzeń wymagających podjęcia działań zwalczania zanieczyszczeń wód
morskich/portowych.
4. Roczna statystyka powinna zawierać podsumowanie dotyczące zidentyfikowanych
problemów związanych z powstawaniem oraz zwalczaniem pożarów, zanieczyszczeń wód
morskich/portowych lub innych zagrożeń, a także podjętych działań oraz wniosków, które
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3661
› Pobierz plik