Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3661
- Data wpłynięcia: 2015-07-10
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2015-08-05
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1642
3661
budynku mieszkalnego przy ulicy Mostowej 6 granica przebiega na kierunku
południowo wschodnim i odcinkiem długości ńŃŃ m dochodzi do punktu ń43’
leżącego na skrzyżowaniu ulic Mostowej i Ludzi Morza; w tym punkcie granica
przyjmuje kierunek zachodni i odcinkiem długości ń3Ń m łączy się z punktem ń45’
zlokalizowanym na wodzie na przedłużeniu krawędzi nabrzeża OCZEPOWEżO;
tam zmienia kierunek na północny i biegnie wodami WINY a następnie po
krawędzi nabrzeża OCZEPOWEżO i odcinkiem długości ńńŃ m łączy się z
punktem ń44 położonym na wodzie w odległości 5Ń m od punktu ń43’; tam
zmienia kierunek na południowo-wschodni i łączy się z punktem ń43 zamykając
tym samym rejon Portu Wojennego Nabrzeża OCZEPOWEżO,
e) Port Wojenny — Nabrzeże BOCZNICOWE: granice pokrywają się z granicami
administracyjnymi określonymi w KW ń2549.
§ 2. żranica portu morskiego Ustka określona w § 1 ust. 1 jest oznaczona na mapie
w skali ńŚ … stanowiącej załącznik do niniejszego rozporządzenia.
§ 3. żranica portu morskiego Hel określona w § 1 ust. 2 jest oznaczona na mapie w skali
ńŚ … stanowiącej załącznik do niniejszego rozporządzenia.
§ 4. żranica portu morskiego żdańsk określona w § 1 ust. 3 jest oznaczona na mapie
w skali ńŚ … stanowiącej załącznik do niniejszego rozporządzenia.
§ 5. żranica portu morskiego żdynia określona w § 1 ust. 4 jest oznaczona na mapie
w skali ńŚ … stanowiącej załącznik do niniejszego rozporządzenia.
§ 6. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie … dni od dnia ogłoszenia.
Załączniki graficzne (mapy) w opracowaniu
MINISTER OBRONY NARODOWEJ
W porozumieniu:
MINISTER INFRASTRUKTURY
I ROZWOJU
– 7 –
UZASADNIENIE
Projektowane rozporządzenie Ministra Obrony Narodowej w sprawie ustalenia granic
morskich portów wojennych, zwane dalej „rozporządzeniem”, wykonuje upoważnienie
ustawowe zawarte w art. 45 ust. 2b ustawy z dnia 21 marca 1991 r. o obszarach morskich
Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej (Dz. U. z 2013 r. poz. 934 i 1014 oraz z
2Ńń5 r. poz. …), zwanej dalej „ustawą”.
Obowiązująca obecnie ustawa nie uwzględnia w swojej treści faktu istnienia portów
wojennych. Zgodnie z brzmieniem przepisów ustawy, wzdłuż wybrzeża morskiego istnieją
porty (w tym porty o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej) i przystanie
morskie rozumiane jako akweny i grunty oraz związaną z nimi infrastrukturę portową,
znajdującą się w granicach portu lub przystani morskiej (wg ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r.
o portach i przystaniach morskich). Pozostałą część wybrzeża stanowi pas nadbrzeżny,
zdefiniowany w art. 36 ustawy jako pas techniczny i ochronny. Ustawa ta nie uwzględnia
zatem istnienia portów wojennych. Rodzi to negatywne konsekwencje wynikające z
nakładania się uprawnień jakimi dysponują zarządcy kompleksów wojskowych (właściwe
terytorialnie rejonowe zarządy infrastruktury na podstawie pełnomocnictwa ministra ON)
oraz organy administracji morskiej. Zgodnie bowiem z treścią. art. 37 ust. 1 ustawy „pas
techniczny może być wykorzystany do innych celów niż wymieniony w art. 36. ust. 2 pkt ń
za zgodą właściwego organu administracji morskiej, który jednocześnie określa warunki
takiego wykorzystania”.
Ustanowienie na podstawie projektu rozporządzenia granic morskich portów wojennych
(MPW), wg definicji ujętej w procedowanej zmianie ustawy o obszarach morskich, wypełni
lukę prawną i uporządkuje kwestie zarządu nad terenami zamkniętymi pełniącymi funkcje
portów wojennych. Potrzeba ustanowienia granic MPW wynika także ze zobowiązań
sojuszniczych jakie Polska, jako państwo – gospodarz, przyjęła na siebie gwarantując pełny
dostęp do zmodernizowanej w ramach projektów współfinansowanych w ramach Programu
NATO Security Investment Program, wybranej infrastruktury baz morskich Gdynia i
winoujście.
Należy przy tym podkreślić, że na terenach kompleksów wojskowych, stanowiących
porty wojenne, prowadzona jest działalność o charakterze inwestycyjno-remontowym, której
celem jest modernizacja eksploatowanej infrastruktury hydrotechnicznej wynikająca zarówno
– 8 –
z potrzeb morskiego rodzaju sił zbrojnych jak i z wymogów bezpieczeństwa i ochrony
środowiska morskiego.
– 9 –
Źata sporządzenia:
Nazwa projektu:
Rozporządzenie Ministra Obrony Narodowej w sprawie ustalenia granic 04.05.2015 r.
morskich portów wojennych
ródło:
Ministerstwo wiodące i ministerstwa współpracujące
Art. 45 ust. 2b ustawy z dnia 21 marca 1991 r.
Ministerstwo Obrony Narodowej
o obszarach morskich Rzeczypospolitej
Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra, Sekretarza
Polskiej i administracji morskiej (Dz. U. z
Stanu lub Podsekretarza Stanu
…………………………………..
2013 r. poz. 934, z późn. zm.)
Nr w wykazie prac:
Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu
Artur Zdybski – DI MON tel. 261846827
AZdybski@mon.gov.pl
OCźNA SKUTKÓW RźGULACJI
1. Jaki problem jest rozwiązywany?
Projektowane rozporządzenie stanowi wypełnienie delegacji ustawowej zawartej w art. 45 ust. 2b ustawy z dnia 21
marca 1991 r. o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej i określa granice morskich
portów wojennych.
2. Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt
Projekt określa granice morskich portów wojennych.
3. Jak problem został rozwiązany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OźCŹ/Uź?
Nie dotyczy
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielkość
ródło danych
Oddziaływanie
Marynarka Wojenna
Określenie granic portów
wojennych
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
Projekt zostanie poddany konsultacjom po zakończeniu etapu konsultacji wewnątrzresortowych.
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe z … r.)
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian [mln zł]
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Łącznie (0–10)
Źochody ogółem
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
budżet państwa
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
JST
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
pozostałe jednostki (oddzielnie) -
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Wydatki ogółem
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
budżet państwa
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
JST
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
pozostałe jednostki (oddzielnie) -
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Saldo ogółem
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
budżet państwa
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
JST
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
pozostałe jednostki (oddzielnie) -
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
ródła finansowania
-
– ńŃ –
Dodatkowe
Źane i szacunki własne MIiR.
informacje, w tym
wskazanie źródeł
danych i przyjętych do
obliczeń założeń
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorców oraz
na rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie zmian
0
1
2
3
5
10
Łącznie
(0–10)
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa -
-
-
-
-
-
-
pieniężnym
sektor mikro-, małych i -
-
-
-
-
-
-
średnich
(w mln zł,
przedsiębiorstw
rodzina, obywatele
-
-
-
-
-
-
--
ceny stałe z
…… r.)
oraz gospodarstwa
domowe
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa -
niepieniężnym sektor mikro-, małych i -
średnich
przedsiębiorstw
rodzina, obywatele
-
oraz gospodarstwa
domowe
Niemierzalne
Załogi statków o obcej Poprawa bezpieczeństwa żeglugi na polskich obszarach morskich.
przynależności i
o polskiej
przynależności
Dodatkowe
informacje, w tym
wskazanie źródeł
danych i przyjętych do
obliczeń założeń
8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
nie dotyczy
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie
tak
wymaganymi przez Uź(szczegóły w odwróconej tabeli
nie
zgodności).
nie dotyczy
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:
Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
nie
nie dotyczy
Komentarz:
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3661
› Pobierz plik