Rządowy projekt ustawy o pracy na morzu
Rządowy projekt ustawy o pracy na morzu
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3645
- Data wpłynięcia: 2015-07-07
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o pracy na morzu
- data uchwalenia: 2015-08-05
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1569
3645
Nazwa projektu:
Źata sporządzenia:
rozporządzenie Ministra Zdrowia w sprawie wymagań 01.06.2015 r.
dotyczących wyposa enia apteczek okrętowych na statkach
morskich, apteczek medycznych w środkach ratunkowych, ródło:
wykazu substancji i materiałów stanowiących zagro enie dla upowa nienie ustawowe.
zdrowia lub ycia znajdujących się na statku oraz wzoru karty Nr w wykazie prac
zdrowia dla marynarza na statku.
legislacyjnych
Ministerstwo wiodące i ministerstwa współpracujące
Ministra Zdrowia:
Ministerstwo Zdrowia
Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju
Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra,
Sekretarza Stanu lub Podsekretarza Stanu
Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu
OCźNA SKUTKÓW RźżULACJI
1. Jaki problem jest rozwiązywany?
Specyfika pracy na statku powoduje konieczność właściwego wyposa enia apteczek okrętowych
w odpowiednie rodzaje i ilości produktów leczniczych, wyrobów medycznych i odtrutek,
pomagających dora nie na opiekę nad marynarzami. Zaproponowane rozwiązania wynikają z
konieczności transpozycji do polskiego prawa dyrektywy 92/29/źWż z dnia 31 marca 1992 r.
dotyczącej minimalnych wymagań w dziedzinie bezpieczeństwa i ochrony zdrowia, w celu poprawy
opieki medycznej na tatkach.
2. Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji i oczekiwany efekt
Istotą projektu rozporządzenia jest uregulowanie kwestii dotyczących konieczności właściwego
wyposa enia apteczek okrętowych w odpowiednie rodzaje i ilości produktów leczniczych i wyrobów
medycznych oraz sposobu ich przechowywania, wymiany i kontroli, a tak e ewidencjonowania,
wymagań dotyczących wyposa enia środków ratunkowych w apteczki oraz wzoru karty zdrowia
prowadzonej dla ka dego marynarza na statku.
3. Jak problem został rozwiązany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich
OECD/UE?
Źyrektywa Rady 92/29/źWż z dnia 31 marca 1992 r. dotycząca minimalnych wymagań w dziedzinie
bezpieczeństwa i ochrony zdrowia, w celu poprawy opieki medycznej na statkach (Dz. Urz. UE L 113
z 30.04.1992 r., str. 19–36) została wdro ona przez wszystkie państwa członkowskie Uź.
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielkość
ródło danych
Oddziaływanie
marynarze
ok. 35 000 (obecnie
Dane pozyskane w ramach
Zapewnienie
pracujących, równie współpracy ze Związkiem
lepszych warunków
pod obcymi
Armatorów Polskich oraz
zatrudnienia
banderami)
związkami zawodowymi
polskich marynarzy
(w ramach Zespołu
na
Trójstronnego ds. eglugi
międzynarodowym
i Rybołówstwa Morskiego) rynku pracy, poprzez
m.in. wprowadzenie
nowych rozwiązań
wzmacniających
poziom ochrony
praw
pracowniczych.
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
Obecnie są prowadzone konsultacje wewnątrzresortowe poprzedzające przekazanie projektu do
uzgodnień międzyresortowych, w związku z przygotowywaniem projektu ustawy o pracy na statkach
morskich do przedło enia pod obrady Stałego Komitetu Rady Ministrów. Ponadto projekt zostanie
przekazany, w ramach konsultacji społecznych, do wszystkich podmiotów, na które będzie
– 37 –
oddziaływać ta regulacja oraz do podmiotów potencjalnie zainteresowanych rozwiązaniami
przewidzianymi w projekcie. Przewiduje się, e konsultacje będą trwały 21 dni (skrócony termin
konsultacji wynika z konieczności pilnego wejścia w ycie aktów wykonawczych do ustawy o pracy na
morzu).
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe z 2014 r.)
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w ycie zmian [mln zł]
Łącznie
(0–10)
Źochody ogółem
wpływy z podatku
dochodowego PIT marynarzy,
którzy
w przyszłości zdecydują się
pracować na statku pod
polską banderą
wpływy z opłat za certyfikaty
wydawane dla statków przez
urzędy morskie
bud et państwa
JST
pozostałe jednostki
(oddzielnie)
Wydatki ogółem
bud et państwa
JST
pozostałe jednostki
(oddzielnie)
Saldo ogółem
bud et państwa
JST
pozostałe jednostki
(oddzielnie)
ródła finansowania
Dodatkowe
informacje, w tym
wskazanie ródeł
danych i przyjętych
do obliczeń zało eń
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorców oraz na rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w ycie
0
1
2
3
5
10
Łącznie
zmian
(0–10)
W ujęciu
du e
pienię nym
przedsiębiorstwa
(w mln zł,
sektor mikro-,
ceny stałe
małych i średnich
z 2014 r.)
przedsiębiorstw
rodzina, obywatele
– 38 –
oraz gospodarstwa
domowe
W ujęciu
du e
niepienię nym przedsiębiorstwa
sektor mikro-,
małych i średnich
przedsiębiorstw
rodzina, obywatele
oraz gospodarstwa
domowe
Niemierzalne
państwa
Mo liwość kształtowania polityki zatrudniania marynarzy w
członkowskie Uź
ramach UE.
Dodatkowe
informacje, w tym
wskazanie ródeł
danych i przyjętych
do obliczeń zało eń
8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
nie dotyczy
Wprowadzane są obcią enia poza bezwzględnie
tak
wymaganymi przez Uź (szczegóły w odwróconej
nie
tabeli zgodności).
nie dotyczy
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłu enie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:
Wprowadzane obcią enia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
nie
nie dotyczy
Komentarz:
06/4
9rch
9. Wpływ na rynek pracy
Nie dotyczy.
10. Wpływ na pozostałe obszary
środowisko naturalne
demografia
informatyzacja
sytuacja i rozwój regionalny
mienie państwowe
zdrowie
inne:
Omówienie wpływu
11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
Rozporządzenie ma wejść w ycie 14 dni od dnia ogłoszenia.
12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną
zastosowane?
13. Załączniki (istotne dokumenty ródłowe, badania, analizy itp.)
Brak.
06/49rch
Projekt
R O Z P O R Z Ą D Z E N I E
M I N I S T R A I N F R A S T R U K T U R Y I R O Z W O J U 1)
z dnia
w sprawie wzorów Morskiego Certyfikatu Pracy, Tymczasowego Morskiego Certyfikatu
Pracy oraz Deklaracji Zgodności
Na podstawie art. 92 ust. 6 ustawy z dnia … o pracy na morzu (Dz. U. poz. ...) zarządza się,
co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1)
wzór Morskiego Certyfikatu Pracy, stanowiący załącznik nr ń do rozporządzenia;
2)
wzór Tymczasowego Morskiego Certyfikatu Pracy, stanowiący załącznik nr 2 do
rozporządzenia;
3)
wzór Deklaracji Zgodności (część I i II), stanowiący załącznik nr 3 i 4 do
rozporządzenia.
§ 2. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie ń4 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER
INFRASTRUKTURY I ROZWOJU
1) Minister Infrastruktury i Rozwoju kieruje działem administracji rządowej – gospodarka morska, na
podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie
szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury i Rozwoju (Dz. U. poz. 1257).
Załączniki
do rozporządzenia
Ministra Infrastruktury i Rozwoju
z dnia … (poz. …)
Załącznik nr 1
Źata sporządzenia:
rozporządzenie Ministra Zdrowia w sprawie wymagań 01.06.2015 r.
dotyczących wyposa enia apteczek okrętowych na statkach
morskich, apteczek medycznych w środkach ratunkowych, ródło:
wykazu substancji i materiałów stanowiących zagro enie dla upowa nienie ustawowe.
zdrowia lub ycia znajdujących się na statku oraz wzoru karty Nr w wykazie prac
zdrowia dla marynarza na statku.
legislacyjnych
Ministerstwo wiodące i ministerstwa współpracujące
Ministra Zdrowia:
Ministerstwo Zdrowia
Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju
Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra,
Sekretarza Stanu lub Podsekretarza Stanu
Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu
OCźNA SKUTKÓW RźżULACJI
1. Jaki problem jest rozwiązywany?
Specyfika pracy na statku powoduje konieczność właściwego wyposa enia apteczek okrętowych
w odpowiednie rodzaje i ilości produktów leczniczych, wyrobów medycznych i odtrutek,
pomagających dora nie na opiekę nad marynarzami. Zaproponowane rozwiązania wynikają z
konieczności transpozycji do polskiego prawa dyrektywy 92/29/źWż z dnia 31 marca 1992 r.
dotyczącej minimalnych wymagań w dziedzinie bezpieczeństwa i ochrony zdrowia, w celu poprawy
opieki medycznej na tatkach.
2. Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji i oczekiwany efekt
Istotą projektu rozporządzenia jest uregulowanie kwestii dotyczących konieczności właściwego
wyposa enia apteczek okrętowych w odpowiednie rodzaje i ilości produktów leczniczych i wyrobów
medycznych oraz sposobu ich przechowywania, wymiany i kontroli, a tak e ewidencjonowania,
wymagań dotyczących wyposa enia środków ratunkowych w apteczki oraz wzoru karty zdrowia
prowadzonej dla ka dego marynarza na statku.
3. Jak problem został rozwiązany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich
OECD/UE?
Źyrektywa Rady 92/29/źWż z dnia 31 marca 1992 r. dotycząca minimalnych wymagań w dziedzinie
bezpieczeństwa i ochrony zdrowia, w celu poprawy opieki medycznej na statkach (Dz. Urz. UE L 113
z 30.04.1992 r., str. 19–36) została wdro ona przez wszystkie państwa członkowskie Uź.
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielkość
ródło danych
Oddziaływanie
marynarze
ok. 35 000 (obecnie
Dane pozyskane w ramach
Zapewnienie
pracujących, równie współpracy ze Związkiem
lepszych warunków
pod obcymi
Armatorów Polskich oraz
zatrudnienia
banderami)
związkami zawodowymi
polskich marynarzy
(w ramach Zespołu
na
Trójstronnego ds. eglugi
międzynarodowym
i Rybołówstwa Morskiego) rynku pracy, poprzez
m.in. wprowadzenie
nowych rozwiązań
wzmacniających
poziom ochrony
praw
pracowniczych.
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
Obecnie są prowadzone konsultacje wewnątrzresortowe poprzedzające przekazanie projektu do
uzgodnień międzyresortowych, w związku z przygotowywaniem projektu ustawy o pracy na statkach
morskich do przedło enia pod obrady Stałego Komitetu Rady Ministrów. Ponadto projekt zostanie
przekazany, w ramach konsultacji społecznych, do wszystkich podmiotów, na które będzie
– 37 –
oddziaływać ta regulacja oraz do podmiotów potencjalnie zainteresowanych rozwiązaniami
przewidzianymi w projekcie. Przewiduje się, e konsultacje będą trwały 21 dni (skrócony termin
konsultacji wynika z konieczności pilnego wejścia w ycie aktów wykonawczych do ustawy o pracy na
morzu).
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe z 2014 r.)
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w ycie zmian [mln zł]
Łącznie
(0–10)
Źochody ogółem
wpływy z podatku
dochodowego PIT marynarzy,
którzy
w przyszłości zdecydują się
pracować na statku pod
polską banderą
wpływy z opłat za certyfikaty
wydawane dla statków przez
urzędy morskie
bud et państwa
JST
pozostałe jednostki
(oddzielnie)
Wydatki ogółem
bud et państwa
JST
pozostałe jednostki
(oddzielnie)
Saldo ogółem
bud et państwa
JST
pozostałe jednostki
(oddzielnie)
ródła finansowania
Dodatkowe
informacje, w tym
wskazanie ródeł
danych i przyjętych
do obliczeń zało eń
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorców oraz na rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w ycie
0
1
2
3
5
10
Łącznie
zmian
(0–10)
W ujęciu
du e
pienię nym
przedsiębiorstwa
(w mln zł,
sektor mikro-,
ceny stałe
małych i średnich
z 2014 r.)
przedsiębiorstw
rodzina, obywatele
– 38 –
oraz gospodarstwa
domowe
W ujęciu
du e
niepienię nym przedsiębiorstwa
sektor mikro-,
małych i średnich
przedsiębiorstw
rodzina, obywatele
oraz gospodarstwa
domowe
Niemierzalne
państwa
Mo liwość kształtowania polityki zatrudniania marynarzy w
członkowskie Uź
ramach UE.
Dodatkowe
informacje, w tym
wskazanie ródeł
danych i przyjętych
do obliczeń zało eń
8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
nie dotyczy
Wprowadzane są obcią enia poza bezwzględnie
tak
wymaganymi przez Uź (szczegóły w odwróconej
nie
tabeli zgodności).
nie dotyczy
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłu enie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:
Wprowadzane obcią enia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
nie
nie dotyczy
Komentarz:
06/4
9rch
9. Wpływ na rynek pracy
Nie dotyczy.
10. Wpływ na pozostałe obszary
środowisko naturalne
demografia
informatyzacja
sytuacja i rozwój regionalny
mienie państwowe
zdrowie
inne:
Omówienie wpływu
11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
Rozporządzenie ma wejść w ycie 14 dni od dnia ogłoszenia.
12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną
zastosowane?
13. Załączniki (istotne dokumenty ródłowe, badania, analizy itp.)
Brak.
06/49rch
Projekt
R O Z P O R Z Ą D Z E N I E
M I N I S T R A I N F R A S T R U K T U R Y I R O Z W O J U 1)
z dnia
w sprawie wzorów Morskiego Certyfikatu Pracy, Tymczasowego Morskiego Certyfikatu
Pracy oraz Deklaracji Zgodności
Na podstawie art. 92 ust. 6 ustawy z dnia … o pracy na morzu (Dz. U. poz. ...) zarządza się,
co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1)
wzór Morskiego Certyfikatu Pracy, stanowiący załącznik nr ń do rozporządzenia;
2)
wzór Tymczasowego Morskiego Certyfikatu Pracy, stanowiący załącznik nr 2 do
rozporządzenia;
3)
wzór Deklaracji Zgodności (część I i II), stanowiący załącznik nr 3 i 4 do
rozporządzenia.
§ 2. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie ń4 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER
INFRASTRUKTURY I ROZWOJU
1) Minister Infrastruktury i Rozwoju kieruje działem administracji rządowej – gospodarka morska, na
podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie
szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury i Rozwoju (Dz. U. poz. 1257).
Załączniki
do rozporządzenia
Ministra Infrastruktury i Rozwoju
z dnia … (poz. …)
Załącznik nr 1
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3645
› Pobierz plik