eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy wyeliminowania utrudnień w funkcjonowaniu Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa, zmniejszenia obciążania Prokuratorii Generalnej sprawami mniejszej wagi oraz przyznania Generalnej nowej kompetencji tj. przejmowania na polecenie Prezesa Rady Ministrów zastępstwa procesowego niektórych państwowych osób prawnych za ich zgodą

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3643
  • Data wpłynięcia: 2015-07-08
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2015-08-05
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1635

3643

– 5 –

UZASADNIENIE

Zmiana rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie zakresu i trybu współdziałania
Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa z właściwymi podmiotami przy wykonywaniu
zastępstwa procesowego Skarbu Państwa i zastępstwa Rzeczypospolitej Polskiej oraz przy
wydawaniu opinii prawnych (zwanego dalej „rozporządzeniem”) jest podyktowana zmianą art.
8b ustawy z dnia 8 lipca 2005 r. o Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa (Dz. U. z 2013 r. poz.
1150 i 1247), projektowaną w ustawie o zmianie ustawy o Prokuratorii Generalnej Skarbu
Państwa oraz niektórych innych ustaw (Źz. U. poz. ...). Przepis ten ustanawia nowe zasady
przekazywania przez Prokuratorię Generalną Skarbu Państwa (zwanej dalej „Prokuratorią
Generalną”) sprawy lub grupy spraw, do prowadzenia podmiotowi reprezentującemu Skarb
Państwa. W związku z tym powstała konieczność dostosowania przepisów rozporządzenia do
zmienionych zasad.
W zmienianym § 19 rozporządzenia określono minimalną wymaganą treść pisma Prokuratorii
Generalnej, w przedmiocie przekazania z urzędu do prowadzenia podmiotowi współdziałającemu
(którym tutaj będzie podmiot reprezentujący Skarb Państwa) sprawy lub grupy spraw
procesowych, o którym mowa w projektowanym art. 8b ust. 1e ustawy z dnia 8 lipca 2005 r.
o Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa, a który odnosi się do projektowanego art. 8b ust. 1
pkt 1 lit. a tejże ustawy. W szczególności, zgodnie z brzmieniem art. 8b ust. 1e tej ustawy,
przekazując sprawę lub grupę spraw, w razie negatywnego stanowiska podmiotu
reprezentującego Skarb Państwa, Prokuratoria Generalna sporządza pisemne uzasadnienie
swojego rozstrzygnięcia, w którym odnosi się do argumentów podniesionych w stanowisku
podmiotu, na rzecz którego następuje przekazanie, wskazuje ostateczne przyczyny przekazania,
odnosząc się m.in. do negatywnej przesłanki występowania w sprawie istotnego zagadnienia
prawnego lub potrzeby wykładni przepisów prawnych budzących poważne wątpliwości lub
rozbieżności w orzecznictwie sądów.
Ponadto, analogicznie do regulacji dotychczasowych, w przepisie tym wskazano obowiązek
zawiadomienia o przekazaniu wszystkich organów państwowych jednostek organizacyjnych
działających za Skarb Państwa, które Prokuratoria Generalna zastępuje w danej sprawie lub
grupie spraw. Powtórzono także regulację dotyczącą momentu zaprzestania wykonywania przez
– 6 –

Prokuratorię Generalną zastępstwa procesowego, w związku z przekazaniem sprawy lub grupy
spraw.
Z kolei w § 20 rozporządzenia uregulowano treść wniosku podmiotu współdziałającego o
przekazanie mu przez Prokuratorię Generalną do prowadzenia sprawy lub grupy spraw, o którym
mowa w projektowanym art. 8b ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy o Prokuratorii Generalnej Skarbu
Państwa, a także inne obowiązki i skutki towarzyszące przekazaniu sprawy lub grupy spraw w
trybie wskazanym w przywołanym przepisie ustawy.
W rozporządzeniu dodaje się także § 20a, który reguluje wymaganą treść wniosku Prezesa Rady
Ministrów i ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa, o którym mowa w art. 8b ust. 1 pkt 2
ustawy o Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa. Analogicznie jak w przepisach
poprzedzających, § 20a określa także inne obowiązki i skutki towarzyszące przekazaniu sprawy
lub grupy spraw w trybie wskazanym w przywołanym przepisie ustawy.
Projekt rozporządzenia nie wymaga notyfikacji w rozumieniu przepisów rozporządzenia Rady
Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu
notyfikacji norm i aktów prawnych (Źz. U. Nr 239, poz. 2039, z pó n. zm.).
Projektowana regulacja prawna nie jest sprzeczna z prawem Unii Europejskiej, a problematyka w
niej ujęta jest pozostawiona swobodnemu uznaniu państw członkowskich.

– 7 –

Nazwa projektu:
Źata sporz dzenia:
rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów zmieniające rozporządzenie w 10.06.2015 r.
sprawie zakresu i trybu współdziałania Prokuratorii Generalnej Skarbu
Państwa z właściwymi podmiotami przy wykonywaniu zastępstwa
ródło:
procesowego Skarbu Państwa i zastępstwa Rzeczypospolitej Polskiej inne – kontrola Kancelarii Prezesa Rady
oraz przy wydawaniu opinii prawnych.
Ministrów w Prokuratorii Generalnej Skarbu
Ministerstwo wiod ce i ministerstwa współpracuj ce
Państwa.

Ministerstwo Skarbu Państwa


Nr w Wykazie:
Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra, Sekretarza

Stanu lub Podsekretarza Stanu
Sekretarz Stanu Zdzisław Gawlik
Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu
Piotr Zasieczny – specjalista
Źepartament Prawny i Procesowy w Ministerstwie Skarbu Państwa
tel. (0 22) 695-86-49, piotr.zasieczny@msp.gov.pl
OCźNA SKUTKÓW RźGULACJI
1. Jaki problem jest rozwi zywany?
Brak uregulowania przez rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 4 listopada 2009 r. w sprawie zakresu i trybu
współdziałania Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa z właściwymi podmiotami przy wykonywaniu zastępstwa
procesowego Skarbu Państwa i zastępstwa Rzeczypospolitej Polskiej oraz przy wydawaniu opinii prawnych (Dz. U.
Nr 190, poz. 1477) sposobu współpracy przy przekazywaniu spraw pomiędzy Prokuratorią Generalną Skarbu Państwa
(dalej jako: Prokuratoria Generalna), a podmiotami reprezentującymi Skarb Państwa w związku z nowelizacją brzmienia
art. 8b ustawy z dnia 8 lipca 2005 r. o Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa (Dz. U. z 2013 r. poz. 1150 i 1247).
dokonywaną na mocy ustawy o zmianie ustawy o Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa oraz niektórych innych ustaw.
2. Rekomendowane rozwi zanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt
Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji: nowelizacja rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 4 listopada 2009 r. w sprawie zakresu i trybu współdziałania Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa z
właściwymi podmiotami przy wykonywaniu zastępstwa procesowego Skarbu Państwa i zastępstwa Rzeczypospolitej
Polskiej oraz przy wydawaniu opinii prawnych (Źz. U. Nr 190, poz. 1477) w zakresie nowych trybów przekazywania
spraw pomiędzy Prokuratorią Generalną, a podmiotami reprezentującymi Skarb Państwa, przewidzianymi w
nowelizowanym art. 8b ustawy z dnia 8 lipca 2005 r. o Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa (Dz. U. z 2013 r.
poz. 1150 i 1247).
Zakres zmian względem dotychczas obowiązującego rozporządzenia obejmuje:
1 – uregulowanie trybu przekazywania sprawy lub grup spraw z inicjatywy Prokuratorii Generalnej w § 19
rozporządzenia (dot. trybu określonego w art. 8b ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy),
2 – uregulowanie trybu przekazywania sprawy lub grup spraw na wniosek podmiotu reprezentującego Skarb Państwa w
§ 20 rozporządzenia (dot. trybu określonego w art. 8b ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy),
3 – uregulowanie obligatoryjnego trybu przekazywania sprawy lub grupy spraw na wniosek Prezesa Rady Ministrów lub
ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa (dot. trybu określonego w art. 8b ust. 1 pkt 2 ustawy).
Oczekiwany efekt: uregulowanie nowych trybów przekazywania spraw pomiędzy Prokuratorią Generalną, a podmiotami
reprezentującymi Skarb Państwa, przewidzianymi w nowelizowanym art. 8b ustawy z dnia 8 lipca 2005 r. o Prokuratorii
Generalnej Skarbu Państwa (Dz. U. z 2013 r. poz. 1150 i 1247).
3. Jak problem został rozwi zany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OźCŹ/Uź?
Brak danych.
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielkość
ródło danych
Oddziaływanie
Prokuratoria Generalna
1 państwowa jednostka Ustawa z dnia 8 lipca 2005 r.
Zmiana sposobu współpracy
– 8 –

Skarbu Państwa
organizacyjna
o Prokuratorii Generalnej Skarbu przy przekazywaniu
Państwa (Źz. U. z 2013 r.
prowadzonych spraw.
poz. 1150 i 1247)
Państwowe jednostki
Kilkaset państwowych
Sprawozdanie z działalności
Zmiana sposobu współpracy
organizacyjne
jednostek
Prokuratorii Generalnej Skarbu
przy przekazywaniu
reprezentujące Skarb
organizacyjnych
Państwa w okresie od dnia
prowadzonych spraw.
Państwa w sprawach
1 stycznia 2013 r. do dnia
cywilnych.
31 grudnia 2013 r.
Prezes Rady Ministrów
1 organ centralnej
Konstytucja RP
Zmiana sposobu współpracy
administracji rządowej (Dz. U. z 1997 r. Nr 78,
przy przekazywaniu
poz. 483, z pó n. zm.)
prowadzonych spraw.
Ustawa o Radzie Ministrów
(Dz. U. z 2012 r. poz. 392,
z pó ń. zm.)
Minister Skarbu Państwa
1 organ centralnej
Ustawa z dnia 8 lipca 2005 r.
Zmiana sposobu współpracy
administracji rządowej o Prokuratorii Generalnej Skarbu przy przekazywaniu
Państwa (Źz. U. z 2013 r.
prowadzonych spraw.
poz. 1150 i 1247)
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
Projekt zostanie opublikowany, w celu przeprowadzenia konsultacji, na stronie internetowej Ministerstwa Skarbu
Państwa oraz Rządowego Centrum Legislacji.
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe z 2013 r.)
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian [mln zł]
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Łącznie (0–10)
Źochody ogółem
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0

budżet państwa
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
JST
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
pozostałe jednostki (oddzielnie) 0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Wydatki ogółem
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0

budżet państwa
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0

0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
JST
pozostałe jednostki (oddzielnie)
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0

Saldo ogółem
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0

budżet państwa
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0

0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
JST
pozostałe jednostki (oddzielnie)
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0

ródła finansowania
Brak skutków finansowych dla budżetu państwa.
Dodatkowe
Projekt nie przewiduje zwiększenia budżetu Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa.
informacje, w tym
Projekt zakłada pozostawienie budżetu Prokuratorii Generalnej na niezmienionym poziomie.
wskazanie ródeł

danych i przyjętych do
– 9 –

obliczeń założeń
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorców oraz
na rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie zmian
0
1
2
3
5
10
Łącznie (0–10)
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa 0
0
0
0
0
0
0
pieniężnym
(w mln zł,
sektor mikro-, małych i 0
0
0
0
0
0
0
ceny stałe
średnich
z 2013 r.)
przedsiębiorstw
rodzina, obywatele
0
0
0
0
0
0
0
oraz gospodarstwa
domowe
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa Nie dotyczy.
niepieniężnym sektor mikro-, małych i Nie dotyczy.
średnich
przedsiębiorstw
rodzina, obywatele
Nie dotyczy.
oraz gospodarstwa
domowe
Dodatkowe
Projekt nie wpływa na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
informacje, w tym
funkcjonowanie przedsiębiorstw oraz na rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe.
wskazanie ródeł

danych i przyjętych do
obliczeń założeń

8. Zmiana obci żeń regulacyjnych (w tym obowi zków informacyjnych) wynikaj cych z projektu
nie dotyczy
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie
tak
wymaganymi przez Uź (szczegóły w odwróconej
nie
tabeli zgodności).
nie dotyczy
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne: nowelizacja istniejącej regulacji prawnej.
inne:

Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
nie
nie dotyczy

Komentarz:
projekt reguluje nowe tryby przekazywania spraw pomiędzy Prokuratorią Generalną, a podmiotami reprezentującymi
Skarb Państwa.
Projekt nie wprowadza obciążeń administracyjnych dla podmiotów, na które oddziałuje.
9. Wpływ na rynek pracy
Projekt nie ma wpływu na rynek pracy.
strony : 1 ... 10 ... 14 . [ 15 ] . 16 ... 19

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: