eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy wyeliminowania utrudnień w funkcjonowaniu Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa, zmniejszenia obciążania Prokuratorii Generalnej sprawami mniejszej wagi oraz przyznania Generalnej nowej kompetencji tj. przejmowania na polecenie Prezesa Rady Ministrów zastępstwa procesowego niektórych państwowych osób prawnych za ich zgodą

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3643
  • Data wpłynięcia: 2015-07-08
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2015-08-05
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1635

3643

Prokuratorii Generalnej nowej regulacji, tj. zarządzenia regulującego zasady etyki zawodowej radców i starszych radców
Prokuratorii Generalnej.
Wykreślenie zbędnego odniesienia w przepisie art. 2 pkt 3a ustawy o ograniczeniu prowadzenia działalności
gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne dot. kierownictwa Prokuratorii Generalnej spowoduje zmianę
obciążeń informacyjnych członków kierownictwa Prokuratorii Generalnej w związku z koniecznością realizacji norm
ww. ustawy.

W pozostałym zakresie projekt nie wprowadzi obciążeń dla podmiotów, na które oddziałuje.
9. Wpływ na rynek pracy

Zwiększy się elastyczność stosunku pracy radców Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa z uwagi na zmianę regulacji
dot. nawiązywania i rozwiązywania stosunku pracy z radcą i starszym radcą Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa
przez wprowadzenie w art. 32 ust. 3 ustawy o Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa możliwości zatrudnienia osoby po
raz pierwszy podejmującej zatrudnienie jako radca Prokuratorii Generalnej na podstawie umowy o pracę na czas
oznaczony, nie dłuższy niż trzy lata, oraz wprowadzenie w art. 52 ust. 4 ustawy o Prokuratorii Generalnej Skarbu
Państwa możliwości rozwiązania stosunku pracy z radcą Prokuratorii Generalnej z zachowaniem trzymiesięcznego
okresu wypowiedzenia bez zgody radcy.

W pozostałym zakresie projekt nie ma wpływu na rynek pracy.
10. Wpływ na pozostałe obszary



środowisko naturalne
demografia
informatyzacja
sytuacja i rozwój regionalny
mienie państwowe
zdrowie
inne:
Ustawa umożliwi prowadzenie zastępstwa procesowego niektórych kategorii państwowych osób
prawnych przez Prokuratorię Generalną Skarbu Państwa w sprawach, w których możliwe jest
Omówienie wpływu
wykorzystanie doświadczenia procesowego oraz wiedzy radców Prokuratorii Generalnej Skarbu

Państwa. Nowe rozwiązanie zwiększy bezpieczeństwo prawne istotnych składników mienia
państwowego.

11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
Wydanie przez Prezesa Prokuratorii Generalnej zarządzenia w sprawie zasad etyki zawodu radcy Prokuratorii Generalnej.

Wydanie rozporządzenia Ministra Skarbu Państwa w sprawie kryteriów i trybu dokonywania oceny kwalifikacyjnej radców
i starszych radców Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa – wykonanie dyspozycji zmienionego art. 42 ust. 7 ustawy o
Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa.

Zmiana rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 lutego 2010 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników niebędących
członkami korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach administracji rządowej i pracowników innych jednostek
– wpisanie nowego stanowiska w załączniku dot. Prokuratorii Generalnej, tj. asystenta radcy.

Zmiana rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 4 listopada 2009 r. w sprawie zakresu i trybu współdziałania
Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa z właściwymi podmiotami przy wykonywaniu zastępstwa procesowego Skarbu
Państwa i zastępstwa Rzeczypospolitej Polskiej oraz przy wydawaniu opinii prawnych – doprecyzowanie trybu współpracy
pomiędzy Prokuratorią Generalną a podmiotami reprezentującymi Skarb Państwa w związku z nowelizacją art. 8b ustawy o
Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa.

Przepisy ustawy oraz akty wykonawcze wejdą w życie w terminie 14 dni od dnia ogłoszenia ustawy.
W projekcie ustawy przewidziano przepis przejściowy, który stanowi, że przepisy wykonawcze wydane na podstawie art.
25 ust. 4 i art. 47 ust. 2 ustawy o Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa, zachowują moc do czasu wydania nowych
przepisów wykonawczych, jednak nie dłużej niż 6 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy zmieniającej.
12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną zastosowane?
Do ewaluacji efektów projektu zostanie wykorzystane Sprawozdanie z działalności Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa
za poszczególne lata kalendarzowe, które Minister Skarbu Państwa corocznie przedkłada Sejmowi oraz dane przekazywane
Ministrowi Skarbu Państwa przez Prokuratorię Generalną w trybie nowego art. 8b ust. 1 i ustawy o Prokuratorii Generalnej
Skarbu Państwa.

42
Zastosowane zostaną mierniki dot. spraw sądowych prowadzonych przez Prokuratorię Generalną oraz liczby i kategorii
przekazywanych spraw i grup spraw w trybie art. 8b ust. 1 ustawy o Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa. Ewaluacja
będzie następowała na podstawie danych za poprzedni rok kalendarzowy.
13. Załączniki (istotne dokumenty źródłowe, badania, analizy itp.)

Wystąpienie pokontrolne Kancelari Prezesa Rady Ministrów z kontroli działalności Prokuratorii Generalnej Skarbu
Państwa z dnia 12 kwietnia 2013 r. Sprawozdanie z działalności Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa w okresie od dnia
1 stycznia 2013 r. do dnia 31 grudnia 2013 r="http://bip.msp.gov.pl/bip/prawo/tworzenie-prawa/wedlug-roku/projekty-aktow-prawnych/8860,dok.html?poz=1"
Zestawienie danych przekazane przez Prokuratorię Generalną w dniu 04.09.2014 r.
="http://bip.msp.gov.pl/bip/prawo/tworzenie-prawa/wedlug-roku/projekty-aktow-prawnych/8860,dok.html?poz=3"




















































43





Raport z konsultacji i opiniowania do projektu ustawy o z ia ie ustawy o Prokuratori Ge eral ej Skar u Państwa
oraz iektóry h i y h ustaw.

Projekt ustawy o z ia ie ustawy o Prokuratori Ge eral ej Skar u Państwa oraz iektóry h i y h ustaw został skierowa y do ko sulta ji
w dniu 5 czerwca 2014 r. z
d iowy ter i e a zgłasza ie uwag i ył ko sultowa y z astępują y i pod iota i:
1)
Krajowa Rada Sądow i twa,
2)
Sąd Najwyższy,
3)
Prokuratoria Ge eral a Skar u Państwa.
Projekt został za iesz zo y a stro ie Biulety u I for a ji Pu li z ej Rządowego Ce tru Legisla ji serwis Rządowy Pro es Legisla yj y
oraz na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Mi isterstwa Skar u Państwa.
)głoszo e uwagi i opi ie yły o ówio e a ko fere ji uzgod ie iowej w d iu sierp ia
r.
)e względu a zakres przed iotowy projektu ustawy ie yło o owiązku zasięg ię ia opi i , doko a ia ko sulta ji al o uzgodnienia projektu
z organami i instytucjami Unii Europejskiej, w tym Europejskim Bankiem Centralnym.

Departament
tel.: +48 695 87 40
1
Prawny i
tel.: +48 695 87 35
Procesowy
fax: +48 695 94 05

Zgodnie z art. 5 ustawy z d ia lip a
r. o działal oś i lo i gowej w pro esie sta owie ia prawa Dz. U. Nr
, poz.
z póź . zm.)
projekt ustawy został udostęp io y a stro ie Biulety u I for a ji Pu li z ej Rządowego Ce tru Legisla ji serwis Rządowy Pro es
Legisla yj y oraz a stro ie Biulety u I for a ji Pu li z ej Mi isterstwa Skar u Państwa. W trybie art. 7 w/w ustawy nie wpły ęły zgłosze ia
zainteresowania pracami nad projektem przedmiotowej ustawy.
W ra a h ko sulta ji pu li z y h i opi iowa ia do projektu zgłoszo o astępują e uwagi i opi ie:
Propozycja
Podmiot
Treść uwag
Sta owisko Mi istra Skar u Państwa
Art. 1 pkt 1
Prokuratoria
Propo owa e
kryteriu
właś iwoś i Nie uwzględ ić uwagi.
(nowelizacja art. 8
Generalna Skarbu
kwotowej jest niezasadne i niweluje Proponowana
nowelizacja
jest
zasadna
ust. 1 pkt 1 ustawy o
Państwa
korzyś i z oweliza ji ustawy o Prokuratorii w ko tekś ie:
Prokuratorii
Krajowa Rada
Ge eral ej Skar u Państwa doko a ej w 1)
ko ie z oś i
od iąże ia
Prokuratori
Generalnej
Skarbu
Sądow i twa
2009 r. Propo uje się wykreślić przepis Generalnej od prowadzenia spraw rutynowych,
Państwa
z projektu.
który h udział w ro z y wpływie owy h spraw
wynosi ok. 40%,
2)
realizacji
wytycznych
kontroli
przeprowadzo ej przez Ka elarię Prezesa Rady
Mi istrów w Prokuratorii Generalnej w 2012 r.
w zakresie realiza ji jej zadań ustawowy h w lata h
2010 – 2012.
Propozycja regulacji zawiera jasne, precyzyjne
i obiektywnie wymierne kryterium rozgraniczenia
Departament
tel.: +48 695 87 40
2
Prawny i
tel.: +48 695 87 35
Procesowy
fax: +48 695 94 05

ko pete ji Prokuratori Ge eral ej i pod iotów
repreze tują y h Skar Państwa statio es fis i
przy wyko ywa iu zastępstwa pro esowego Skar u
Państwa. Istot e jest, że kryteriu to pozostaje
przejrzyste dla wszystki h u zest ików postępowań
sądowy h i ie wy aga doko ywa ia dodatkowej,
pogłę io ej a alizy sta u sprawy. Rozwiąza ie
takie wpisuje się w o owiązują y syste prawa
właś iwość rze zowa sądów oparta jest m.in. na
kryteriu wartoś i przed iotu sporu . O e ie
aj ardziej
repreze tatyw ą
grupą
spraw
zakwalifikowa y h do spraw ruty owy h są sprawy
wsz zy a e z powództw osadzo y h więź iów .
Naj zęś iej występują ą wartoś ią przed iotu
sporu w tych sprawach z reguły jest kwota z
przedziału

a

zł, a zkolwiek
występują rów ież sprawy o wyższej wartoś i
przed iotu sporu. Ty sa y przyjęta w
projektowanym przepisie graniczna kwota 300 000
zł. zdaje się ajlepiej speł iać el propo owa ej
Departament
tel.: +48 695 87 40
3
Prawny i
tel.: +48 695 87 35
Procesowy
fax: +48 695 94 05

strony : 1 ... 11 . [ 12 ] . 13 ... 19

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: