Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ewidencji ludności
projekt dotyczy zapewnienia dodatkowego czasu niezbędnego do wprowadzenia kompleksowych zmian w przepisach prawa oraz do odpowiedniego dostosowania systemów teleinformatycznych obsługujących rejestry państwowe oparte na tym obowiązku tj. zmiany z 1 stycznia 2016 r. ma dzień 1 stycznia 2018 r.
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3603
- Data wpłynięcia: 2015-07-02
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o ewidencji ludności
- data uchwalenia: 2015-07-23
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1337
3603
Druk nr 3603
Warszawa, 2 lipca 2015 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja
Prezes Rady Ministrów
RM-10-72-15
Pani
Małgorzata Kidawa-Błońska
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. przedstawiam Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej projekt
ustawy
- o zmianie ustawy o ewidencji ludności.
W załączeniu przedstawiam także opinię dotyczącą zgodności
proponowanych regulacji z prawem Unii Europejskiej.
Jednocześnie uprzejmie informuję, że do prezentowania stanowiska Rządu
w tej sprawie w toku prac parlamentarnych został upoważniony Minister Spraw
Wewnętrznych.
Z poważaniem
(-) Ewa Kopacz
Projekt
U S T A W A
z dnia
o zmianie ustawy o ewidencji ludności
Art. 1. W ustawie z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Dz. U. z 2015 r.
poz. 388) użyte w art. 74–78 wyrazy „1 stycznia 2016 r.” zastępuje się wyrazami „1 stycznia
2018 r.”.
Art. 2. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
UZASADNIENIE
Zasadniczym celem projektu ustawy jest zapewnienie dodatkowego czasu niezbędnego
do wprowadzenia – w związku z zaplanowanym zniesieniem obowiązku
meldunkowego – kompleksowych zmian w przepisach prawa oraz do odpowiedniego
dostosowania systemów teleinformatycznych obsługujących rejestry państwowe oparte
na tym obowiązku. Przewidziane w ustawie z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji
ludności (Dz. U. z 2015 r. poz. 388) zniesienie obowiązku meldunkowego stało się
możliwe dopiero po uruchomieniu, z dniem 1 marca 2015 r., nowego Systemu
Rejestrów Państwowych. Ww. rozwiązanie, wdrożone na poziomie centralnym,
zapewniło komunikację i bezpośrednią wymianę danych pomiędzy podstawowymi
rejestrami gromadzącymi dane o obywatelach: Rejestrem Stanu Cywilnego, rejestrem
PESEL, Rejestrem Dowodów Osobistych.
Zakończenie tego etapu informatyzacji administracji publicznej otwiera drogę do
podjęcia kolejnych działań zmierzających do rezygnacji z niewygodnego dla obywateli
obowiązku meldunkowego i wprowadzenia dalszych udogodnień, przy jednoczesnym
zapewnieniu prawidłowego funkcjonowania państwa i realizacji ustawowych zadań
przez właściwe organy. Do realizacji tych zadań niezbędne są dane o mieszkańcach,
zarówno o charakterze statystycznym, jak i odnoszące się do konkretnych osób
fizycznych. Rejestr PESEL jest źródłem informacji o mieszkańcach Rzeczypospolitej
Polskiej, w którym, jako jedynym w strukturze rejestrów państwowych, gromadzone są
takie informacje. Pozostałe rejestry mają charakter dziedzinowy i gromadzą dane
wyłącznie o określonych grupach podmiotów, jak np. podatnicy, osoby ubezpieczone,
a dane adresowe w nich zgromadzone służą do kontaktu z obywatelem w konkretnej
sprawie.
Aby zapewnić spójność działań administracji publicznej koniecznych do wprowadzenia
szerokich zmian systemowych będących konsekwencją likwidacji instytucji obowiązku
meldunkowego, na mocy zarządzenia nr 39 Prezesa Rady Ministrów z dnia 13 czerwca
2014 r. powołano Międzyresortowy Zespół do spraw Przygotowania Administracji
Rządowej do Zniesienia Obowiązku Meldunkowego (M.P. poz. 473), którego zadaniem
było:
1
1) dokonanie przeglądu regulacji prawnych w celu zidentyfikowania obszarów
wymagających dostosowania w związku ze zniesieniem obowiązku meldunkowego
z dniem 1 stycznia 2016 r.;
2) wypracowanie prawnych, technicznych, organizacyjnych i finansowych koncepcji
realizacji przez administrację rządową zadań po zniesieniu obowiązku
meldunkowego;
3) koordynowanie, monitorowanie oraz dokonanie przeglądu stopnia zaawansowania
prac mających na celu wywiązanie się przez administrację rządową z obowiązków
po zniesieniu obowiązku meldunkowego;
4) przygotowanie dla Rady Ministrów planu działań związanych ze zniesieniem
obowiązku meldunkowego.
W toku prac Zespół zdiagnozował obszary administracji publicznej wymagające
istotnych zmian prawnych i technicznych. Są to m.in.: organizacja wyborów,
powszechny obowiązek obrony, kontrola i egzekwowanie realizacji obowiązku nauki
oraz właściwe planowanie obwodów szkolnych, statystyka publiczna, realizacja zadań
z zakresu zabezpieczenia społecznego, realizacja zadań ustrojowych.
Do realizacji założonego celu konieczne jest wprowadzenie zmian systemowych, w tym
przede wszystkim odpowiednich regulacji prawnych (wstępne analizy Zespołu
wskazywały na potrzebę nowelizacji co najmniej kilkudziesięciu aktów prawnych, co
nie będzie możliwe przed dniem 1 stycznia 2016 r. m.in. z uwagi na kończącą się
kadencję Sejmu) i rozwiązań technicznych umożliwiających dostosowanie rejestrów
publicznych do zmian wynikających z nowych zasad rejestracji adresu miejsca
faktycznego pobytu (chodzi m.in. o zmianę zakresu danych w poszczególnych
rejestrach, znajdujących się w kompetencji różnych resortów, oraz konieczność
zapewnienia organom państwa dostępu do danych adresowych). Uniezależnienie
rejestru PESEL od obowiązku meldunkowego będzie wiązało się ze zmianami
technicznymi i technologicznymi. Poza zmianą zakresu danych, konieczne będzie
przede wszystkim stworzenie nowych funkcjonalności umożliwiających wdrożenie
kolejnych e-usług dla obywateli, nowych usług w zakresie udostępniania danych
z rejestru, nadanie organom nowych uprawnień, np. do rejestracji bezpośrednio
w rejestrze PESEL informacji o dokumentach legalizujących pobyt cudzoziemców
w Polsce. Niezbędne będą także zmiany w aplikacji dostępowej obsługującej rejestr
2
PESEL. Wszelkie rozwiązania techniczne, przed ich wdrożeniem, będą musiały przejść
szereg testów.
Z uwagi na charakter i rozmiar przedsięwzięcia, projektowane przesunięcie terminu
zniesienia obowiązku meldunkowego zapewni dodatkowy czas, niezbędny do
wprowadzenia kompleksowych zmian w przepisach opartych na obowiązku
meldunkowym, oraz pozwoli na dostosowanie systemów teleinformatycznych
obsługujących rejestry państwowe.
Ponieważ zakłada się, że ww. prace zostaną zakończone do końca 2017 r., projekt
przewiduje przesunięcie terminu zniesienia obowiązku meldunkowego o dwa lata.
W tym celu obecna data zniesienia obowiązku meldunkowego określona w art. 74
ustawy z dnia 24 września o ewidencji ludności, tj. 1 stycznia 2016 r., zostanie
zastąpiona datą 1 stycznia 2018 r. W konsekwencji analogiczna zmiana zostanie
wprowadzona w art. 75–78 ww. ustawy.
Projekt ustawy nie zawiera przepisów technicznych, zatem nie podlega notyfikacji
zgodnie z trybem przewidzianym w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 23 grudnia
2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm
i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
W celu wykonania obowiązku wynikającego z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r.
o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414,
z późn. zm.), projekt ustawy został zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej na
stronie internetowej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych. Projekt został także
opublikowany na stronie Rządowego Centrum Legislacji w zakładce Rządowy Proces
Legislacyjny.
Projekt ustawy nie jest objęty zakresem prawa Unii Europejskiej.
3
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3603
› Pobierz plik