Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy uproszczenia przepisów w zakresie podatku akcyzowego oraz zniesienia lub ograniczenia niektórych uciążliwych i zbędnych obowiązków administracyjnych, które dotyczą podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3522
- Data wpłynięcia: 2015-06-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2015-07-24
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1479
3522
na terytorium kraju
wpisu do rejestru
(Dz. U. z 2013 r. poz. 332) pośredniczących
podmiotów
tytoniowych
Podmioty
Liczba podmiotów prowadzących działalność
Wykaz Pośredniczących
Podmioty będą
zamierzające
jako pośredniczące podmioty tytoniowe – 214
Podmiotów Tytoniowych
składać wnioski (o
prowadzić
prowadzony przez
wpis i zmianę wpisu
działalność jako
Ministra Finansów w
do rejestru
pośredniczące
związku z istniejącym
pośredniczących
podmioty
obecnie obowiązkiem
podmiotów
tytoniowe albo
powiadamiania o
tytoniowych oraz
pośredniczące
rozpoczęciu działalności – wnioski o wpis do
podmioty
(stan na dzień 3 marca
rejestru
tytoniowe
2015 r.)
pośredniczących
reprezentujące
podmiotów
zagraniczne
tytoniowych
podmioty
podmiotów
tytoniowe
reprezentujących
zagraniczne
podmioty tytoniowe)
do właściwego
naczelnika urzędu
celnego
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
Projekt rozporządzenia zostanie skierowany do konsultacji do: Pracodawców Rzeczypospolitej Polskiej, Związku
Rzemiosła Polskiego, Business Centre Club – Związku Pracodawców, Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych
„Lewiatan”, Związku Przedsiębiorców i Pracodawców, Krajowego Stowarzyszenia Przemysłu Tytoniowego i Polskiego
Stowarzyszenia Przemysłu Tytoniowego.
Projekt zostanie zamieszczony na stronie internetowej Ministerstwa Finansów (www.mf.gov.pl) oraz Rządowego
Centrum Legislacji (www.rcl.gov.pl).
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe z … r.)
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian [mln zł]
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Łącznie (0–10)
Źochody ogółem 85
170
170
170
170
170
170
170
170
170
170
1785,0
budżet państwa
85
170
170
170
170
170
170
170
170
170
170
1785,0
JST
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
pozostałe
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
jednostki
(oddzielnie)
Wydatki ogółem 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0
budżet państwa
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
JST
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
– 20 –
pozostałe
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
jednostki
(oddzielnie)
Saldo ogółem
85
170
170
170
170
170
170
170
170
170
170
1785,0
budżet państwa
85
170
170
170
170
170
170
170
170
170
170
1785,0
JST
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
pozostałe
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
jednostki
(oddzielnie)
ródła
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie wpłynie na wzrost wydatków sektora finansów
finansowania
publicznych, w tym budżetu państwa.
Dodatkowe
Szacunki zostały dokonane na podstawie danych dotyczących skali uszczuplenia wpływów do budżetu
informacje, w
państwa ujawnionych w wyniku kontroli przeprowadzonych przez Służbę Celną w latach 2013–2014,
tym wskazanie
w odniesieniu do działalności prowadzonej przez pośredniczące podmioty tytoniowe.
źródeł danych
i przyjętych do
obliczeń
założeń
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorców oraz
na rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie
0
1
2
3
5
10
Łącznie (0–10)
zmian
W ujęciu
duże
pieniężnym
przedsiębiorstwa
(w mln zł,
sektor mikro-,
ceny stałe
małych i
z … r.)
średnich
przedsiębiorstw
rodzina,
obywatele oraz
gospodarstwa
domowe
W ujęciu
duże
Projekt rozporządzenia określa wzór wniosku o wpis do rejestru pośredniczących
niepieniężnym przedsiębiorstwa podmiotów tytoniowych, wzór wniosku o zmianę wpisu do rejestru pośredniczących
podmiotów tytoniowych, wzór wniosku o wpis reprezentowania przez pośredniczący
sektor mikro-,
podmiot tytoniowy zagranicznego podmiotu tytoniowego oraz dokumenty, które
małych i
należy dołączyć do tych wniosków. Obecnie istnieje jedynie obowiązek
średnich
powiadomienia o prowadzeniu działalności w powyższym zakresie.
przedsiębiorstw
rodzina,
obywatele oraz
gospodarstwa
domowe
Niemierzalne
– 21 –
8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
nie dotyczy
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie wymaganymi przez
tak
UE (szczegóły w odwróconej tabeli zgodności).
nie
nie dotyczy
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:
Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich elektronizacji.
tak
nie
nie dotyczy
Komentarz:
zwiększenie liczby procedur i towarzyszących im dokumentów jest uzasadnione interesem budżetu państwa i stanowi
reakcję na zdiagnozowane nieprawidłowości. Przyjęte rozwiązanie zwiększy kontrolę państwa i przyczyni się do
skutecznego zwalczania działalności przestępczej, a w konsekwencji do uniknięcia strat budżetowych.
9. Wpływ na rynek pracy
Rozporządzenie nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
10. Wpływ na pozostałe obszary
środowisko
demografia
informatyzacja
naturalne
mienie państwowe
zdrowie
sytuacja i rozwój
regionalny
inne:
Omówienie
wpływu
Rozporządzenie nie będzie miało wpływu na pozostałe obszary.
11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
Rozporządzenie wejdzie w życie w dniu 30 czerwca 2015 r.
12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną zastosowane?
Specyfika projektu uniemożliwia zastosowanie mierników. Z uwagi na charakter projektu niezasadna jest jego ewaluacja.
13. Załączniki (istotne dokumenty ródłowe, badania, analizy itp.)
53/05/KC
Projekt
R O Z P O R Z Ą D Z E N I E
M I N I S T R A F I N A N S Ó W 1)
z dnia
w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku akcyzowego oraz deklaracji
w sprawie przedpłaty akcyzy
Na podstawie art. 26 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym
(Dz. U. z 2014 r. poz. 752, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa wzory:
1)
deklaracji podatkowych dla podatku akcyzowego, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 1,
art. 24 ust. 1 pkt 2 i 3, art. 24b ust. 1 pkt 2 i 3 oraz art. 106 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia
6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, zwanej dalej „ustawą”;
2)
deklaracji dla podatku akcyzowego od wyrobów węglowych (AKC-WW), o której
mowa w art. 21a ust. 1 pkt 1 ustawy;
3)
deklaracji podatkowej od nabycia wewnątrzwspólnotowego energii elektrycznej (AKC-
EN), o której mowa w art. 24 ust. 1 pkt 1 ustawy;
4)
deklaracji dla podatku akcyzowego od suszu tytoniowego (AKC-ST/AKC-STn), o
której mowa w art. 24a ustawy;
5)
deklaracji dla podatku akcyzowego od nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów
gazowych (z wyłączeniem gazu do napędu silników spalinowych) (AKC-WG), o której
mowa w art. 24b ust. 1 pkt 1 ustawy;
6) deklaracji w sprawie przedpłaty akcyzy (AKC-PA), o której mowa w art. 22 ust. 1 pkt 1
ustawy;
1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej – finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra Finansów (Dz. U. poz. 1256).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2014 r. poz. 1559, 1662 i 1877
oraz z 2015 r. poz. 18, 211 i … .
– 2 –
§ 2. 1. Deklaracje podatkowe, o których mowa w § 1 pkt 1, składają się z formularza
głównego (AKC-4/AKC-4zo), którego wzór określa załącznik nr 1 do rozporządzenia, oraz
formularzy szczegółowych o podatku akcyzowym dla poszczególnych grup wyrobów
akcyzowych oraz samochodów osobowych (AKC-4/A, AKC-4/B, AKC-4/C, AKC-4/D,
AKC-4/E, AKC-4/F, AKC-4/H, AKC-4/I, AKC-4/J, AKC-4/K, AKC-4/L), których wzory
określają załączniki nr 2–12 do rozporządzenia.
2. Wzór deklaracji, o której mowa w § 1 pkt 2, określa załącznik nr 13 do rozporządzenia.
3. Wzór deklaracji, o której mowa w § 1 pkt 3, określa załącznik nr 14 do rozporządzenia.
4. Wzór deklaracji, o której mowa w § 1 pkt 4, określa załącznik nr 15 do rozporządzenia.
5. Wzór deklaracji, o której mowa w § 1 pkt 5, określa załącznik nr 16 do rozporządzenia.
6. Wzór deklaracji, o której mowa w § 1 pkt 6, określa załącznik nr 17 do rozporządzenia.
§ 3. Wzory deklaracji określone w załącznikach do niniejszego rozporządzenia stosuje
się po raz pierwszy począwszy od rozliczenia za lipiec 2015 r.
§ 4. Druki formularzy deklaracji sporządzone według wzorów określonych w
załącznikach nr 1–17 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 października 2013 r. w
sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku akcyzowego, deklaracji w sprawie
przedpłaty akcyzy oraz informacji o wyrobach akcyzowych w składzie podatkowym (Dz. U.
z 2013 r. poz. 1278) mogą być stosowane, nie dłużej jednak niż do dnia 30 września 2015 r.
§ 5. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 31 lipca 2015 r.3)
MINISTER FINANSÓW
3) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 29 października
2013 r. w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku akcyzowego, deklaracji w sprawie
przedpłaty akcyzy oraz informacji o wyrobach akcyzowych w składzie podatkowym (Dz. U. z 2013 r.
poz. 1278), które traci moc z dniem wejścia w życie ustawy z dnia . . o zmianie ustawy o podatku
akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. ...).
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3522
› Pobierz plik