eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy uproszczenia przepisów w zakresie podatku akcyzowego oraz zniesienia lub ograniczenia niektórych uciążliwych i zbędnych obowiązków administracyjnych, które dotyczą podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3522
  • Data wpłynięcia: 2015-06-17
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2015-07-24
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1479

3522

inne dokumentacje” i określenia w tym dziale kompleksowych regulacji dotyczących
ewidencji i innych dokumentacji prowadzonych na potrzeby podatku akcyzowego (vide
uzasadnienie do działu VIa). Ponadto należy zauważyć, że po uchyleniu upoważnienia
do uregulowania w rozporządzeniu wykonawczym sposobu ewidencji dokumentów
handlowych towarzyszących przemieszczaniu ww. wyrobów akcyzowych oraz zakresu
danych, które powinna zawierać ta ewidencja, brak będzie materii do uregulowania w
rozporządzeniu wykonawczym do ustawy w zakresie szczegółowego sposobu
stosowania i dokumentowania procedury zawieszenia poboru akcyzy odnośnie do ww.
wyrobów akcyzowych. Należy bowiem zauważyć, że w obecnie obowiązującym
rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 23 sierpnia 2010 r. w sprawie dokumentacji i
procedur związanych z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych, wydanym m.in. na
podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 43 ust. 1 pkt 4 ustawy, w rozdziale 2
„Sposób stosowania i dokumentowania procedury zawieszenia poboru akcyzy oraz
sposób ewidencji dokumentów” znajduje się jeden tylko przepis dotyczący stosowania i
dokumentowania procedury zawieszenia poboru akcyzy odnośnie do wyrobów
akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy
inną niż stawka zerowa, który należy uchylić, oraz regulacje dotyczące ewidencji
dokumentów handlowych, które po zmianie ustawy z dniem 1 stycznia 2016 r. zawarte
zostaną w nowym rozporządzeniu wykonawczym regulującym kompleksowo kwestie
dotyczące wszystkich ewidencji akcyzowych oraz innych dokumentacji prowadzonych
na potrzeby kontroli w zakresie podatku akcyzowego.
Art. 44 ust. 1 pkt 6 – zmiana przepisu jest związana z dodaniem ust. 5a w art. 64
przewidującym możliwość stosowania zwolnienia z obowiązku złożenia zabezpieczenia
akcyzowego po upływie oznaczonego czasu, na który zostało udzielone, jeżeli podmiot
złożył we właściwym terminie prawidłowy wniosek o jego przedłużenie. Zwolnienie
będzie mogło być stosowane do dnia doręczenia temu podmiotowi rozstrzygnięcia
wniosku, nie dłużej jednak niż 90 dni po upływie oznaczonego czasu, na który zostało
udzielone zwolnienie. Utrata ważności zwolnienia z obowiązku złożenia zabezpieczenia
akcyzowego powoduje, zgodnie z art. 44 ust. 1 pkt 6, zakończenie procedury
zawieszenia poboru akcyzy, o ile podmiot przed utratą jego ważności nie uzyskał jego
przedłużenia lub nie złożył zabezpieczenia akcyzowego. Ponieważ dodany ust. 5a w
art. 64 daje możliwość stosowania zwolnienia z obowiązku złożenia zabezpieczenia
41
akcyzowego po terminie, należało tę nową regulację uwzględnić w niniejszym przepisie
poprzez dodanie zastrzeżenia odwołującego się do powyższego przepisu.
Art. 47 ust. 1 – projektowana zmiana polega na doprecyzowaniu, iż produkcja
wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych
zerową stawką akcyzy ze względu na przeznaczenie, może odbywać się wyłącznie w
składzie podatkowym. Jak stwierdził Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia
15 września 2011 r. (sygn. akt I GSK 458/10), zastosowanie gramatycznej wykładni
obecnego brzmienia przepisu art. 47 ust. 1 pkt 1 ustawy wskazuje, że obowiązek
produkcji w składzie podatkowym dotyczy wyrobów akcyzowych objętych inną stawką
akcyzy niż stawka zerowa. Tymczasem w załączniku nr 2 do ustawy określony został
wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru
akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym. Wśród wyrobów
wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy znajdują się również wyroby akcyzowe
objęte zerową stawką akcyzy. Doprecyzowanie przedmiotowej regulacji ma na celu
osiągnięcie spójności przepisów ustawowych i usunięcie wątpliwości interpretacyjnych
dotyczących obowiązku produkowania w składzie podatkowym wyrobów akcyzowych
określonych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze
względu na przeznaczenie.
Art. 47 ust. 3 – proponuje się doprecyzowanie tego przepisu w taki sposób, aby nie
było wątpliwości, że istnieje możliwość magazynowania w składzie podatkowym w
jednym pomieszczeniu wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru
akcyzy z innymi wyrobami, pod warunkiem ich oddzielnego magazynowania i
wskazania miejsca magazynowania wyrobów objętych procedurą zawieszenia poboru
akcyzy w ewidencji wyrobów akcyzowych. Zgodnie z obowiązującymi przepisami w
składzie podatkowym miejsce przeznaczone do magazynowania wyrobów akcyzowych
objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy powinno być wyodrębnione i
przeznaczone tylko do przechowywania tych wyrobów. Przepis ten nie jest jednolicie
interpretowany przez organy podatkowe. Niektóre organy podatkowe prezentują
stanowisko, że w składzie podatkowym, w pomieszczeniu, w którym magazynowane są
wyroby akcyzowe objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy, nie mogą być
magazynowane inne wyroby, w tym wyroby, od których została zapłacona akcyza.
Tymczasem celem regulacji zawartej w ww. przepisie jest to, aby wyroby akcyzowe
objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy były magazynowane w składzie
42
podatkowym w miejscu wyodrębnionym i przeznaczonym do magazynowania tylko
tych wyrobów, przy czym miejsce to może zostać wyodrębnione również w ramach
jednego pomieszczenia.
Art. 47 ust. 3a dodany przepis wskazuje, jakie warunki należy spełnić, aby w
składzie podatkowym mogły być magazynowane wyroby akcyzowe nieobjęte
procedurą zawieszenia poboru akcyzy oraz wyroby niebędące wyrobami akcyzowymi.
Magazynowanie to będzie możliwe, jeżeli będą zachowane warunki określone w ust. 3,
a ponadto sposób magazynowania będzie pozwalał na określenie ilości wyrobów
akcyzowych nieobjętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy i wyrobów niebędących
wyrobami akcyzowymi, a ilość oraz rodzaj tych wyrobów będą określone w
ewidencjach prowadzonych przez podmiot prowadzący skład podatkowy.
W obecnym stanie prawnym brak jest w ustawie kompleksowych regulacji
wskazujących na możliwość lub brak możliwości magazynowania w składzie
podatkowym, oprócz wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru
akcyzy, także wyrobów akcyzowych, które nie są objęte tą procedurą (tzn. wyrobów
akcyzowych, od których została zapłacona akcyza, oraz wyrobów akcyzowych
zwolnionych od akcyzy), jak również wyrobów nieakcyzowych. Obecne przepisy z
zakresu podatku akcyzowego wyłączają możliwość magazynowania w składzie
podatkowym wyrobów nieakcyzowych, z wyjątkiem przypadków, w których służą one
w składzie podatkowym bezpośrednio do produkcji finalnej. W zakresie wyrobów
akcyzowych, które nie są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy, z obecnych
przepisów nie wynika jednoznacznie, czy mogą one być magazynowane w składzie
podatkowym i czy ich magazynowanie jest dopuszczalne w każdym przypadku, czy też
powinno wynikać z potrzeb działalności prowadzonej w składzie podatkowym.
Proponowana zmiana ma na celu wprowadzenie rozwiązań, które z jednej strony
zapewnią prawidłowe dokumentowanie ilości wyrobów akcyzowych oraz określanie
kwot akcyzy, a z drugiej strony umożliwią przedsiębiorcom wykorzystywanie
powierzchni magazynowych znajdujących się w składach podatkowych również do
magazynowania wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia
poboru akcyzy oraz wyrobów niebędących wyrobami akcyzowymi.
Art. 47 ust. 4 pkt 2 – zmiana w tym przepisie ma celu usunięcie wątpliwości
interpretacyjnych dotyczących przypadków dokonywania przeładunku poza składem
43
podatkowym wyrobów akcyzowych niewymienionych w załączniku nr 2 do ustawy,
objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa (olejów smarowych), które nie są
objęte systemem kontroli przemieszczania w Systemie EMCS na terytorium całej Unii
Europejskiej, w sytuacji gdy są one przemieszczane w ramach nabycia
wewnątrzwspólnotowego albo dostawy wewnątrzwspólnotowej na podstawie
dokumentów handlowych. Przepisy w obecnym brzmieniu przewidują możliwość
dokonywania przeładunku poza składem podatkowym wyrobów akcyzowych
przemieszczanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy w takich sytuacjach, w
których dochodzi do zmiany środka transportu, a przeładowane wyroby akcyzowe w
całości są przemieszczane do jednego miejsca odbioru wskazanego w e-AD albo w
dokumencie zastępującym e-AD. W konsekwencji tego nowelizowany przepis nie
odnosi się w jego obecnej redakcji do przypadków przeładunku ww. wyrobów
przemieszczanych na podstawie dokumentów handlowych. Proponowana zmiana
pozwoli na analogiczne uregulowanie zasad przeładunku zarówno wyrobów
akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, jak i wyrobów
niewymienionych w tymże załączniku i objętych stawką akcyzy inną niż stawka
zerowa.
Art. 47a przewiduje wprowadzenie nowej regulacji, która umożliwi magazynowanie
w składzie podatkowym w jednym zbiorniku wyrobów energetycznych o tym samym
kodzie CN, ale posiadających różne parametry fizykochemiczne, z wyjątkiem
wyrobów, w przypadku których parametry fizykochemiczne mają wpływ na stawkę
akcyzy (w takim przypadku wyroby energetyczne będą musiały być magazynowane w
oddzielnych zbiornikach) – art. 47a ust. 1.
Jednocześnie w art. 47a ust. 2 przewiduje się, że wymóg dotyczący magazynowania w
jednym zbiorniku wyłącznie wyrobów energetycznych o tym samym kodzie CN, jak
również ograniczenia w zakresie parametrów fizykochemicznych, nie dotyczą gazów
propan-butan (LPG) objętych pozycją CN 2711. Gazy te mogą być magazynowane w
jednym zbiorniku niezależnie od kodów CN, do których są klasyfikowane, i ich
parametrów fizykochemicznych (obecnie regulacje w powyższym zakresie znajdują się
w rozporządzeniu wykonawczym do ustawy).
W art. 47a ust. 3 przewidziano, że w składzie podatkowym w jednym zbiorniku będą
mogły być magazynowane wyroby akcyzowe (energetyczne): objęte procedurą
44
zawieszenia poboru akcyzy, z zapłaconą akcyzą, zwolnione od akcyzy ze względu na
przeznaczenie i opodatkowane zerową stawką ze względu na przeznaczenie, pod
warunkiem że ubytki i inne straty tych wyrobów będą rozliczane proporcjonalnie w
stosunku do ilości oraz okresu magazynowania wyrobów o poszczególnych ww.
statusach. Ponadto prowadzona przez podmiot prowadzący skład podatkowy ewidencja
wyrobów akcyzowych będzie umożliwiała identyfikację wyrobów magazynowanych w
jednym zbiorniku (szczegółowy sposób prowadzenia ewidencji w takich przypadkach
oraz zakres danych w ewidencji określony zostanie w rozporządzeniu wykonawczym
do ustawy).
Proponowane rozwiązanie, wprowadzane w wyniku postulatów podmiotów, w istotny
sposób ułatwi i uprości prowadzenie działalności podmiotom prowadzącym składy
podatkowe, w których magazynowane są wyroby energetyczne, pozwalając im na
znacznie efektywniejsze wykorzystanie posiadanych pojemności magazynowych.
Art. 48 ust. 3 – proponowane zmiany w art. 48 ust. 3 mają na celu złagodzenie
dodatkowych warunków wydania zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego, w
sytuacji gdy w składzie tym ma być prowadzona działalność polegająca wyłącznie na
magazynowaniu lub przeładowywaniu wyrobów akcyzowych wyprodukowanych w
innym składzie podatkowym poprzez zmniejszenie progów określonych dotychczas
jako minimalne wysokości obrotu wyrobami tytoniowymi, napojami alkoholowymi i
olejami smarowymi oraz wielkości powierzchni magazynowych w przypadku gazu oraz
innych wyrobów energetycznych, z wyłączeniem olejów smarowych. Określone
obecnie w ustawie o podatku akcyzowym progi obrotów oraz powierzchni
magazynowych ograniczają krąg podmiotów, które mogą prowadzić działalność w
formie magazynowego składu podatkowego. Propozycja zmiany przepisów w zakresie
zmniejszenia dotychczasowych progów uwzględnia postulaty podmiotów oraz potrzebę
ułatwienia przedsiębiorcom prowadzenia działalności w zakresie wyrobów akcyzowych
w formie usługowych składów podatkowych typu magazynowego. Zmniejszenie progu
dotyczącego pojemności magazynowej w przypadku paliw lotniczych wynika ze
specyfiki infrastruktury portów lotniczych i potrzeby zapewnienia do niej
bezpośredniego dostępu szerszej grupie przedsiębiorców.
Obniżenie powyższych progów spowoduje, że więcej podmiotów będzie mogło
prowadzić działalność w formie składu podatkowego typu magazynowego, co
45
strony : 1 ... 10 ... 22 . [ 23 ] . 24 ... 30 ... 70 ... 138

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: