Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy uproszczenia przepisów w zakresie podatku akcyzowego oraz zniesienia lub ograniczenia niektórych uciążliwych i zbędnych obowiązków administracyjnych, które dotyczą podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3522
- Data wpłynięcia: 2015-06-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2015-07-24
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1479
3522
do krajowego składu podatkowego. Proponowane rozwiązanie będzie uwzględniać
różne modele biznesowe, które mogą być stosowane w produkcji wyrobów
akcyzowych.
Art. 41 ust. 10–13 – uchylenie przedmiotowych przepisów wynika z dodania działu
VIa „Ewidencje i inne dokumentacje” i określenia w tym dziale kompleksowych
regulacji dotyczących ewidencji i innych dokumentacji prowadzonych na potrzeby
podatku akcyzowego (vide uzasadnienie do działu VIa).
Art. 41a ust. 3a – dodany przepis stanowi, że w przypadku przemieszczania z
zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych
określonych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze
względu na przeznaczenie, projekt e-AD powinien zawierać informację o
opodatkowaniu tych wyrobów zerową stawką akcyzy. Dodanie tej regulacji stanowi
konsekwencję rezygnacji z warunku składania zabezpieczenia akcyzowego w
przypadku przemieszczania ww. wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury
zawieszenia poboru akcyzy. Aby zapewnić monitorowanie przemieszczania wyrobów
akcyzowych objętych zerową stawką akcyzy, zasadne jest umieszczanie informacji o
przemieszczaniu takich wyrobów w projekcie e-AD.
Art. 41a ust. 4a – dodany przepis przewiduje, że w przypadku gdy wyroby
energetyczne są przemieszczane z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru
akcyzy, przy użyciu rurociągu: 1) bezpośrednio po dopuszczeniu do obrotu z
zastosowaniem zgłoszenia uproszczonego, w rozumieniu przepisów prawa celnego, z
miejsca importu bezpośrednio do składu podatkowego na terytorium kraju lub 2)
pomiędzy składami podatkowymi na terytorium kraju – podmiot wysyłający przesyła
do Systemu projekt e-AD niezwłocznie po zakończeniu tłoczenia. Wprowadzenie tej
regulacji w zakresie importowanych wyrobów akcyzowych przemieszczanych z miejsca
importu do składu podatkowego na terytorium kraju pozostaje w związku ze zmianami
proponowanymi w art. 27 ustawy – patrz uzasadnienie do art. 27. Analogiczne
rozwiązanie należy jednak przyjąć również w odniesieniu do wyrobów akcyzowych
przemieszczanych przy użyciu rurociągu pomiędzy składami podatkowymi na
terytorium kraju. Obecnie wyjaśnienia dotyczące przesyłania projektu e-AD do
Systemu EMCS niezwłocznie po zakończeniu tłoczenia, w obu ww. przypadkach
36
przemieszczania wyrobów energetycznych przy użyciu rurociągu, zawarte są w
Instrukcji do Systemu EMCS.
Art. 41a ust. 6 – dodany przepis wyłącza z automatycznego odnotowania obciążenia
zabezpieczenia generalnego kwotą akcyzy albo kwotą akcyzy oraz opłaty paliwowej,
wynikającymi z ilości i rodzaju przemieszczanych wyrobów akcyzowych, oraz z
automatycznego odnotowania objęcia przemieszczanych wyrobów akcyzowych
zabezpieczeniem ryczałtowym wyroby akcyzowe określone w załączniku nr 2 do
ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na przeznaczenie.
Art. 41e ust. 3 i 3a – zmieniony ust. 3 uzależnia automatyczne przesłanie raportu
odbioru do podmiotu wysyłającego – w przypadku przemieszczeń wyrobów
akcyzowych na terytorium kraju, albo do właściwych władz państwa członkowskiego
Unii Europejskiej podmiotu wysyłającego – w przypadku nabycia
wewnątrzwspólnotowego, od odnotowania obciążenia zabezpieczenia generalnego
podmiotu odbierającego kwotą akcyzy albo kwotą akcyzy i opłaty paliwowej,
wynikającymi z ilości i rodzaju przemieszczanych do niego wyrobów akcyzowych, albo
objęcia tych wyrobów akcyzowych zabezpieczeniem ryczałtowym, albo objęcia ich
zwolnieniem z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego udzielonym
podmiotowi odbierającemu. Jednocześnie zmieniony przepis wyłącza z powyższego
warunku wyroby akcyzowe określone w załączniku nr 2 do ustawy, dopóki są
opodatkowane zerową stawką akcyzy.
Natomiast w sytuacji gdy obciążenie zabezpieczenia generalnego podmiotu
odbierającego kwotą akcyzy albo kwotą akcyzy i opłaty paliwowej, albo objęcie
wyrobów akcyzowych zabezpieczeniem ryczałtowym, albo zwolnieniem z obowiązku
złożenia zabezpieczenia akcyzowego udzielonym podmiotowi odbierającemu nie
zostanie odnotowane automatycznie, raport odbioru, zgodnie z dodanym ust. 3a, będzie
przesyłany z Systemu do podmiotu wysyłającego albo właściwych władz państwa
członkowskiego tylko po potwierdzeniu w Systemie przez właściwego naczelnika
urzędu celnego, że zobowiązanie podatkowe podmiotu odbierającego lub obowiązek
zapłaty przez niego opłaty paliwowej, dotyczące przemieszczanych wyrobów, w całości
lub w części wygasły lub że nie będą mogły już powstać.
Art. 41e ust. 4 – zmieniony przepis stanowi, że informacja o błędach będzie
automatycznie wysyłana z Systemu nie tylko w przypadku, gdy projekt raportu odbioru
37
albo projekt raportu wywozu sporządzony przez właściwego naczelnika urzędu celnego
będzie zawierał niekompletne lub nieprawidłowe dane, jak jest obecnie, ale również w
przypadku gdy nie będzie możliwe odnotowanie obciążenia w należnej wysokości
zabezpieczenia generalnego podmiotu odbierającego, albo użycia jego zabezpieczenia
ryczałtowego, albo użycia jego zwolnienia z obowiązku złożenia zabezpieczenia.
Analogicznie do wcześniejszych przepisów dotyczących Systemu niniejsza regulacja
nie będzie dotyczyć wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy
dopóki będą one opodatkowane zerową stawką akcyzy.
Art. 41e ust. 7 – zmiana przepisu stanowi, że z chwilą zarejestrowania w Systemie
raportu odbioru oraz odnotowania zwolnienia zabezpieczenia generalnego podmiotu
wysyłającego z obciążenia albo odnotowania zwolnienia wyrobów akcyzowych z
objęcia jego zabezpieczeniem ryczałtowym będzie następowało automatyczne
odnotowanie obciążenia zabezpieczenia generalnego podmiotu odbierającego kwotą
akcyzy albo kwotą akcyzy i opłaty paliwowej, wynikającą z ilości i rodzaju odebranych
wyrobów akcyzowych, albo automatyczne odnotowanie objęcia tych wyrobów
akcyzowych jego zabezpieczeniem ryczałtowym, albo objęcie ich zwolnieniem z
obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego udzielonym podmiotowi
odbierającemu. Odnotowanie obciążenia zabezpieczenia generalnego podmiotu
odbierającego albo odnotowanie objęcia jego zabezpieczeniem ryczałtowym, albo
zwolnieniem z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego nie będzie dotyczyło
wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, podlegających
opodatkowaniu zerową stawką akcyzy, a także zarejestrowania w Systemie raportu
wywozu, ponieważ w przypadku eksportu odbiorcą wyrobów akcyzowych będzie
podmiot zagraniczny, który nie składa zabezpieczenia akcyzowego.
Art. 41g ust. 1 i 2 – zmiana dotyczy przepisów regulujących postępowanie w
przypadku awarii Systemu, która ma miejsce w momencie zakończenia
przemieszczania wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru
akcyzy oraz w przypadku gdy do tego momentu nie uzyskano e-AD. Zgodnie z
dokonaną zmianą podmiot odbierający będzie przedstawiał właściwemu naczelnikowi
urzędu celnego, nie później niż w ciągu 5 dni od dnia zakończenia przemieszczania,
dokument zastępujący raport odbioru, potwierdzający, że przemieszczanie zostało
zakończone, jeżeli zostało złożone przez ten podmiot zabezpieczenie generalne, którego
kwota wolna pokrywa kwotę akcyzy albo kwotę akcyzy i opłaty paliwowej, wynikającą
38
z ilości i rodzaju przemieszczanych wyrobów akcyzowych objętych stawką akcyzy inną
niż stawka zerowa, albo zabezpieczenie ryczałtowe, albo ten podmiot uzyskał
zwolnienie z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego, które obejmują te
wyroby akcyzowe, co ma zapewnić, że w momencie udostępnienia Systemu będzie
możliwe automatyczne odnotowanie obciążenia zabezpieczenia generalnego, objęcia
wyrobów zabezpieczeniem ryczałtowym albo zwolnieniem z obowiązku złożenia
zabezpieczenia akcyzowego. Jednocześnie w ust. 2 dodano regulację stanowiącą, że
złożenie zabezpieczenia akcyzowego przez podmiot odbierający albo uzyskanie przez
niego zwolnienia z obowiązku jego złożenia będzie podlegało weryfikacji przez
naczelnika urzędu celnego, który będzie mógł przesłać otrzymany dokument
zastępujący raport odbioru właściwemu dla podmiotu wysyłającego naczelnikowi
urzędu celnego, a w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego – właściwym dla
podmiotu wysyłającego władzom państwa członkowskiego Unii Europejskiej, tylko w
przypadku uzyskania potwierdzenia, że zabezpieczenie akcyzowe zostało rzeczywiście
złożone albo że podmiot uzyskał zwolnienie z obowiązku jego złożenia.
Art. 42 ust. 1 pkt 3 i 4 – zmiany w tych przepisach stanowią pochodną wprowadzenia
w art. 41 ust. 5 możliwości wykorzystania alternatywnych dowodów zakończenia
procedury zawieszenia poboru akcyzy, innych niż raport odbioru, dokument zastępujący
raport odbioru, raport wywozu lub dokument zastępujący raport wywozu. W
konsekwencji w zmienianych przepisach art. 42 ust. 1 pkt 3 i 4 wskazuje się, że nie
nastąpi zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli podmiot wysyłający
otrzyma, w terminie 2 miesięcy (w przypadku przemieszczania na terytorium kraju) lub
w terminie 4 miesięcy (w przypadku przemieszczania w ramach dostawy albo eksportu)
od dnia wysyłki wyrobów akcyzowych, nie tylko raport odbioru, dokument zastępujący
raport odbioru, raport wywozu lub dokument zastępujący raport wywozu, ale także
alternatywny dowód zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy.
Art. 42 ust. 1a – zmiana regulacji polega na doprecyzowaniu, że wyroby akcyzowe
zwolnione od akcyzy ze względu na przeznaczenie, niedostarczone ze składu
podatkowego do podmiotu pośredniczącego albo ze składu podatkowego do podmiotu
zużywającego, powrotnie wprowadzane do składu podatkowego – przemieszczane są na
podstawie dokumentu dostawy. Zmiana ta jest wprowadzana w celu uniknięcia
blankietowego charakteru przepisu art. 38 ust. 1, w którym upoważnia się ministra
właściwego do spraw finansów publicznych do określenia, w drodze rozporządzenia,
39
wzoru oraz sposobu stosowania dokumentu dostawy m.in. w przypadku, o którym
mowa w art. 42 ust. 1a.
Art. 42 ust. 1b – dodanie tej regulacji ma na celu umożliwienie dalszego stosowania
procedury zawieszenia poboru akcyzy w stosunku do wyrobów akcyzowych
określonych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze
względu na przeznaczenie, w sytuacji gdy wyroby te, wysłane ze składu podatkowego,
nie zostaną dostarczone do podmiotu, który miał je zużyć do celów uprawniających do
zastosowania zerowej stawki akcyzy. Jeżeli wyroby takie, przemieszczane na podstawie
dokumentu dostawy, zostaną ponownie wprowadzone do składu podatkowego, uznawać
się będzie, że nie nastąpiło zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy w
stosunku do tych wyrobów. Jest to analogiczne rozwiązanie, jakie funkcjonuje obecnie
w stosunku do wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na
przeznaczenie.
Art. 42 ust. 4 pkt 1 – proponowana zmiana brzmienia tego przepisu stwarza możliwość
uzyskania przez podmiot wysyłający zwrotu kwoty akcyzy zapłaconej na terytorium
kraju od wyrobów akcyzowych wysłanych z zastosowaniem procedury zawieszenia
poboru akcyzy, w przypadku otrzymania przez ten podmiot nie tylko raportu odbioru,
dokumentu zastępującego raport odbioru, raportu wywozu lub dokumentu
zastępującego raport wywozu, ale także w przypadku otrzymania alternatywnego
dowodu zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy w postaci potwierdzenia
właściwych organów podatkowych na terytorium kraju lub właściwych organów
państwa członkowskiego, że wysłane wyroby akcyzowe zostały odebrane przez
odbiorcę albo że zostały wyprowadzone poza terytorium Unii Europejskiej.
Projektowane rozwiązanie stanowi konsekwencję zmiany wprowadzonej w art. 41 ust. 5
ustawy.
Art. 43 ust. 1 pkt 4 – uchylenie zawartego w tym przepisie upoważnienia dla ministra
właściwego do spraw finansów publicznych do określenia, w drodze rozporządzenia,
szczegółowego sposobu stosowania i dokumentowania procedury zawieszenia poboru
akcyzy odnośnie do wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do
ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, sposobu ewidencji
dokumentów handlowych towarzyszących przemieszczaniu tych wyrobów oraz zakresu
danych, które powinna zawierać ewidencja, wynika z dodania działu VIa „Ewidencje i
40
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3522
› Pobierz plik