eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy uproszczenia przepisów w zakresie podatku akcyzowego oraz zniesienia lub ograniczenia niektórych uciążliwych i zbędnych obowiązków administracyjnych, które dotyczą podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3522
  • Data wpłynięcia: 2015-06-17
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2015-07-24
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1479

3522

do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia
efektywności energetycznej. W związku z licznymi wątpliwościami interpretacyjnymi
ze strony podmiotów gospodarczych, co należy za taki system uznać, konieczne jest
określenie, jakie systemy uznaje się za „systemy prowadzące do osiągnięcia celów
dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej”.
Art. 32 ust. 5 pkt 2 zmiana ma charakter dostosowujący i jest związana z
wprowadzeniem definicji „dokumentu dostawy”, zgodnie z którą dokumentem dostawy
jest dokument, na podstawie którego przemieszcza się na terytorium kraju zarówno
wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie, jak i
wyroby akcyzowe objęte zerową stawką akcyzy ze względu na przeznaczenie.
Art. 32 ust. 5 pkt 3, ust. 7–9 – uchylenie przedmiotowych przepisów wynika z
odstąpienia od obowiązku prowadzenia ewidencji wyrobów zwolnionych ze względu na
przeznaczenie jako warunku zwolnienia tych wyrobów od akcyzy oraz z dodania działu
VIa „Ewidencje i inne dokumentacje” i określenia w tym dziale kompleksowych
regulacji dotyczących ewidencji i innych dokumentacji prowadzonych na potrzeby
podatku akcyzowego (vide uzasadnienie do działu VIa).
Art. 32 ust. 10 zmiana przewidziana w tym przepisie stanowi konsekwencję
określenia w ustawie definicji dokumentu dostawy, tj. dokumentu, na podstawie którego
przemieszczane są zarówno wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze
względu na przeznaczenie, jak i wyroby akcyzowe objęte zerową stawką akcyzy ze
względu na przeznaczenie. W przypadku tej regulacji, ujętej w rozdziale 6 –
„Zwolnienia”, należy jednak doprecyzować, że chodzi o dokument dostawy, na
podstawie którego przemieszczane są wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy
ze względu na przeznaczenie.
Art. 38 ust. 1 pkt 1 – zmiana obecnego brzmienia art. 38 ust. 1 pkt 1, zgodnie z którym
minister właściwy do spraw finansów publicznych został upoważniony do określenia, w
drodze rozporządzenia, wzoru oraz sposobu ewidencjonowania i stosowania dokumentu
dostawy, w tym w przypadkach, o których mowa w art. 31a ust. 5 oraz w art. 42 ust. 1a,
jak również podmiotów, które wystawiają dokument dostawy – ma charakter
dostosowujący. Zmiana ta polega na:
– wskazaniu, że dokument dostawy ma zastosowanie również w przypadkach
wskazanych w art. 42 ust. 1b oraz w art. 89 ust. 2 pkt 2 i 3, tj. w odniesieniu do
31
przemieszczanych wyrobów energetycznych objętych zerową stawką akcyzy ze
względu na przeznaczenie;
– usunięciu upoważnienia dla ministra właściwego do spraw finansów publicznych do
określenia na podstawie tej delegacji ustawowej sposobu ewidencjonowania
dokumentu dostawy, co wynika z faktu dodania działu VIa „Ewidencje i inne
dokumentacje” i określenia w tym dziale kompleksowych regulacji dotyczących
ewidencji i innych dokumentacji prowadzonych na potrzeby podatku akcyzowego
(vide uzasadnienie do działu VIa). Sposób prowadzenia zestawienia dokumentów
dostawy:

od dnia 31 lipca 2015 r. do dnia 31 grudnia 2015 r. wynikał będzie z art. 13
ustawy zmieniającej,

od dnia 1 stycznia 2016 r. zostanie określony w rozporządzeniu wydanym na
podstawie zawartego w dziale VIa przepisu art. 138r, a nie jak dotychczas w
rozporządzeniu wydanym na podstawie art. 38 ustawy.
Art. 38 ust. 1 pkt 2 – uchylenie przedmiotowego przepisu wynika z dodania działu VIa
„Ewidencje i inne dokumentacje” i określenia w tym dziale kompleksowych regulacji
dotyczących ewidencji i innych dokumentacji prowadzonych na potrzeby podatku
akcyzowego (vide uzasadnienie do działu VIa).
Art. 38 ust. 1 część wspólna – wprowadza zmianę polegającą na rozszerzeniu zdania
końcowego w delegacji ustawowej, która ma na celu uwzględnienie, przy wydawaniu
rozporządzenia przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych,
konieczności zapewnienia właściwej kontroli oraz przepływu informacji dotyczących
wyrobów akcyzowych opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na
przeznaczenie.
Art. 40 ust. 1 pkt 1a w przepisie tym dodaje się regulację, która przewiduje, że
procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie do wyrobów akcyzowych
określonych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze
względu na przeznaczenie, które są w składzie podatkowym, w tym również w wyniku
zwrotu lub dostarczenia przez podmiot, który posiadał je w celu zużycia w ramach
prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania
zerowej stawki akcyzy i który nie zużył ich do tych celów. Powyższa regulacja została
dodana w związku z uregulowaniem w ustawie przypadków stosowania zerowej stawki
32
akcyzy dla wyrobów akcyzowych. Jednym z tych przypadków jest przemieszczanie
wyrobów energetycznych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, przeznaczonych
do innych celów niż napędowe lub opałowe, poza procedurą zawieszenia poboru
akcyzy ze składu podatkowego do podmiotu, który zużywa je w ramach prowadzonej
działalności gospodarczej do celów zastosowania zerowej stawki akcyzy. Może się
jednak zdarzyć, że podmiot ten nie zużyje ww. wyrobów do wskazanych celów. Na taką
okoliczność, w celu ułatwienia obrotu wyrobami akcyzowymi opodatkowanymi zerową
stawką akcyzy ze względu na przeznaczenie, przewiduje się możliwość ponownego
wprowadzenia takich wyrobów do składu podatkowego (zwrotu wyrobów do tego
samego składu podatkowego, z którego zostały nabyte, lub dostarczenia do innego
składu podatkowego) i objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy. W takim
przypadku wprowadzone do składu podatkowego wyroby zostaną ponownie objęte
procedurą zawieszenia poboru akcyzy, a w przypadku ich niedostarczenia do odbiorcy
uznawać się będzie, że nie nastąpiło zakończenie tej procedury.
Art. 40 ust. 5 zmiana ust. 5 ma na celu wyeliminowanie wątpliwości
interpretacyjnych dotyczących stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy w
odniesieniu do wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, które
opodatkowane są zerową stawką akcyzy ze względu na przeznaczenie do celów innych
niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników
spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych.
W obecnym stanie prawnym brak jest szczegółowych regulacji dotyczących stosowania
procedury zawieszenia poboru akcyzy do wyrobów akcyzowych określonych w
załączniku nr 2 do ustawy, które opodatkowane są zerową stawką akcyzy ze względu na
przeznaczenie. Stosowanie procedury zawieszenia poboru akcyzy do tych wyrobów
wynika jednak bezpośrednio z postanowień dyrektywy 2008/118/WE. Zgodnie z art. 17
ust. 3 dyrektywy 2008/118/WE przepisy tej dyrektywy (art. 17 ust. 1 i 2), w których
określone zostały przypadki stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, mają
zastosowanie również do przemieszczania wyrobów akcyzowych o stawce zerowej,
które nie zostały dopuszczone do konsumpcji.
W załączniku nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym, w którym zawarty jest „Wykaz
wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i
których produkcja odbywa się w składzie podatkowym”, znajdują się także wyroby
33
energetyczne opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na przeznaczenie.
Pomimo powyższych regulacji zawartych w dyrektywie 2008/118/WE i w ustawie
występują jednak wątpliwości, czy wyroby akcyzowe opodatkowane zerową stawką
akcyzy ze względu na przeznaczenie, które są objęte procedurą zawieszenia poboru
akcyzy, podlegają faktycznie opodatkowaniu zerową stawką akcyzy podczas
stosowania tej procedury, czy też do czasu zakończenia ww. procedury powinny być
opodatkowane stawką akcyzy inną niż stawka zerowa. W celu usunięcia
przedmiotowych wątpliwości i ujednolicenia praktyki stosowanej przez organy
podatkowe proponuje się uszczegółowienie regulacji prawnych w powyższym zakresie.
Powyższe działanie spowoduje konieczność zmian w systemie służącym do obsługi
procedury zawieszenia poboru akcyzy (EMCS), a przez to poniesienia kosztów jego
dostosowania.
Art. 41 ust. 1a dodany w art. 41 ust. 1a przewiduje, że warunek złożenia
zabezpieczenia akcyzowego nie dotyczy wyrobów akcyzowych określonych w
załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na
przeznaczenie. Obecnie w każdym przypadku, jeżeli procedura zawieszenia poboru
akcyzy jest związana z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych, warunkiem jej
zastosowania jest złożenie we właściwym urzędzie celnym zabezpieczenia akcyzowego.
Podmioty dokonujące wysyłki wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury
zawieszenia poboru akcyzy są obowiązane do złożenia zabezpieczenia akcyzowego w
kwocie pokrywającej powstałe albo mogące powstać zobowiązanie podatkowe. W
związku z tym obecnie podmioty dokonujące wysyłki z zastosowaniem procedury
zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych opodatkowanych zerową stawką
akcyzy ze względu na przeznaczenie są obowiązane do złożenia zabezpieczenia
akcyzowego w kwocie pokrywającej mogące powstać zobowiązanie podatkowe, to jest,
co do zasady, z zastosowaniem stawki w wysokości 1822 zł za każde 1000 litrów.
W celu ułatwienia obrotu z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy
wyrobami akcyzowymi opodatkowanymi zerową stawką akcyzy ze względu na
przeznaczenie proponuje się dodanie przepisu, zgodnie z którym warunek złożenia
zabezpieczenia akcyzowego nie obejmuje wyrobów akcyzowych określonych w
załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na
przeznaczenie, w tym w przypadku ich przemieszczania z zastosowaniem procedury
zawieszenia poboru akcyzy.
34
Art. 41 ust. 5 pkt 2 i 3 – projektowana zmiana pozwala na wykorzystanie
alternatywnych dowodów potwierdzających zakończenie procedury zawieszenia poboru
akcyzy, innych niż raport odbioru, dokument zastępujący raport odbioru, raport
wywozu lub dokument zastępujący raport wywozu. Definicja alternatywnego dowodu
zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy została określona w art. 2 ust. 1
pkt 30a ustawy. W przypadku przedstawienia alternatywnego dowodu zakończenia
procedury zawieszenia poboru akcyzy będzie wygasał obowiązek podatkowy i nie
powstanie zobowiązanie podatkowe w stosunku do wyrobów akcyzowych, które objęte
były procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w części objętej potwierdzeniem – tak
samo jak ma to obecnie miejsce w przypadku przesłania lub przedstawienia
odpowiednio raportu odbioru, dokumentu zastępującego raport odbioru, raportu
wywozu lub dokumentu zastępującego raport wywozu.
Art. 41 ust. 9 pkt 3 zmiana przepisu polega na rozszerzeniu przypadków, w których
dopuszcza się przemieszczanie na terytorium kraju w procedurze zawieszenia poboru
akcyzy wyrobów oznaczonych znakami akcyzy pomiędzy składami podatkowymi. W
obecnym stanie prawnym istnieje możliwość takiego przemieszczania wyrobów
akcyzowych oznaczonych znakami akcyzy między składami podatkowymi tego samego
podmiotu. Proponuje się uzupełnienie przepisu ustawy o możliwość przemieszczania w
procedurze zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych oznaczonych znakami
akcyzy:
– ze składu podatkowego producenta tych wyrobów, niebędącego właścicielem tych
wyrobów, do składu podatkowego właściciela tych wyrobów;
– ze składu podatkowego producenta tych wyrobów, niebędącego właścicielem tych
wyrobów, do składu podatkowego, którego dotyczy wydane właścicielowi tych
wyrobów zezwolenie wyprowadzenia wyrobów z cudzego składu podatkowego;
– ze składu podatkowego właściciela wyrobów akcyzowych do innego składu
podatkowego, którego dotyczy wydane właścicielowi tych wyrobów zezwolenie
wyprowadzenia wyrobów z cudzego składu podatkowego.
Wprowadzenie przedmiotowej zmiany stanowić będzie istotne ułatwienie prowadzenia
działalności gospodarczej z uwagi na praktykę zlecania innemu podmiotowi usługi
wytwarzania wyrobów akcyzowych podlegających obowiązkowi oznaczania znakami
akcyzy. Celem proponowanego doprecyzowania jest stworzenie warunków m.in. do
zlecania produkcji u krajowych producentów zamiast zlecania produkcji za granicą,
35
strony : 1 ... 10 ... 20 . [ 21 ] . 22 ... 30 ... 70 ... 138

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: