Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy uproszczenia przepisów w zakresie podatku akcyzowego oraz zniesienia lub ograniczenia niektórych uciążliwych i zbędnych obowiązków administracyjnych, które dotyczą podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3522
- Data wpłynięcia: 2015-06-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2015-07-24
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1479
3522
ust. 4b.
Art. 14 ust. 4e – przepis reguluje sytuację, gdy podatnik wybranemu organowi
podatkowemu w okresie ostatnich 12 miesięcy od dnia złożenia przez podatnika
oświadczenia o wyborze organu podatkowego lub od dnia złożenia przez niego do tego
organu po raz ostatni deklaracji podatkowej, informacji lub innego dokumentu, których
obowiązek złożenia wynika z ustawy, nie złożył takich deklaracji podatkowych,
informacji lub innych dokumentów, ani nie złożył oświadczenia o niewykonywaniu
czynności prawnych podlegających opodatkowaniu akcyzą lub niewystąpieniu stanów
faktycznych podlegających opodatkowaniu akcyzą. W takim przypadku wybrany organ
podatkowy wzywa tego podatnika do złożenia w terminie 14 dni od dnia otrzymania
wezwania informacji o wykonanych w tym okresie czynnościach podlegających
opodatkowaniu akcyzą lub o wystąpieniu w tym okresie stanów faktycznych
podlegających opodatkowaniu akcyzą na obszarze właściwości miejscowej tego organu
podatkowego, albo złożenia oświadczenia o niewykonywaniu w tym okresie czynności
podlegających opodatkowaniu akcyzą lub o niewystępowaniu w tym okresie stanów
faktycznych podlegających opodatkowaniu akcyzą na obszarze właściwości miejscowej
tego organu podatkowego. Projektowany przepis umożliwi organowi podatkowemu
podjęcie działania w celu uzyskania od podatnika informacji niezbędnych do ustalenia,
czy występuje konieczność ponownego ustalenia właściwości miejscowej organu
podatkowego.
Art. 14 ust. 4f – projektowany przepis jest konsekwencją regulacji wynikającej z art. 14
ust. 4e. Jeżeli podatnik w sytuacji opisanej w art. 14 ust. 4e nie złożył wybranemu
organowi podatkowemu wymaganej tym przepisem informacji albo oświadczenia, albo
złożył oświadczenie o niewykonywaniu we wskazanym okresie czynności
podlegających opodatkowaniu akcyzą lub o niewystępowaniu we wskazanym okresie
stanów faktycznych podlegających opodatkowaniu akcyzą na obszarze właściwości
miejscowej wybranego organu podatkowego, właściwość miejscową dla tego podatnika
ustala się ponownie zgodnie z regułami wynikającymi z art. 14 ust. 3 lub ust. 4,
począwszy od pierwszego dnia drugiego miesiąca następującego po miesiącu, w którym
upłynął termin do złożenia ww. informacji albo tego oświadczenia, albo w którym
złożono to oświadczenie. Jednakże i w tym przypadku podatnik może ponownie złożyć
16
oświadczenie o wyborze organu podatkowego, jeżeli zachodzą warunki określone w
art. 14 ust. 4a. Wówczas odpowiednie zastosowanie znajdzie art. 14 ust. 4b.
Art. 14 ust. 5c – przepis wprowadza możliwość odnotowania zwolnienia
zabezpieczenia generalnego z obciążenia zobowiązaniem podatkowym lub opłatą
paliwową, które zostały już zapłacone przez podatnika, przez każdego naczelnika
urzędu celnego w kraju, który uzyska potwierdzenie dokonania tej zapłaty. Zgodnie z
art. 14 ust. 5b ustawy o podatku akcyzowym organem właściwym do odnotowania
zwolnienia zabezpieczenia generalnego z obciążenia jest naczelnik urzędu celnego,
któremu podatnik składa deklarację podatkową (naczelnik tego urzędu celnego posiada
wiarygodne dane potwierdzające dokonanie tej zapłaty pochodzące z jego macierzystej
izby celnej). W przypadku gdy np. podatnik prowadzi składy podatkowe w wielu
miejscach na terytorium kraju, sytuacja ta powoduje często konieczność kontaktowania
się w sprawie odnotowania zwolnienia z odległym od składu podatkowego urzędem
celnym właściwym dla siedziby podmiotu prowadzącego ten skład. W związku z
powyższym, w celu ograniczenia trudności z uzyskaniem odnotowania zwolnienia
zabezpieczenia generalnego z obciążenia zobowiązaniem podatkowym, które wygasło,
lub opłaty paliwowej, której obowiązek zapłaty wygasł, na skutek ich zapłaty, dodano
przepis, na podstawie którego zwolnienie będzie mógł odnotować również naczelnik
urzędu celnego inny niż określony w ust. 5b, jeżeli będzie posiadał wiarygodną
informację, że to zobowiązanie podatkowe lub opłata paliwowa zostały faktycznie
zapłacone, uzyskaną we własnym zakresie lub gdy podatnik przedstawi właściwe
dokumenty potwierdzające dokonanie tej zapłaty. W początkowym okresie organ
podatkowy będzie mógł potwierdzić dokonanie zapłaty zobowiązania podatkowego na
podstawie dokumentów przedstawionych przez podatnika, natomiast w sytuacji gdy w
wyniku wdrożenia właściwych systemów teleinformatycznych będzie można
potwierdzić z ich wykorzystaniem zapłatę przez podmiot zobowiązania podatkowego
lub opłaty paliwowej, którymi jest obciążone zabezpieczenie generalne, w każdym
urzędzie celnym, zwolnienie tego zabezpieczenia z obciążenia będzie można na tej
podstawie dokonać w dowolnym urzędzie celnym w kraju.
Art. 14 ust. 13 – przepis zobowiązuje ministra właściwego do spraw finansów
publicznych do określenia w drodze rozporządzenia dokumentów potwierdzających
dokonanie zapłaty zobowiązania podatkowego lub opłaty paliwowej, na podstawie
których naczelnik urzędu celnego, inny niż określony w art. 14 ust. 5b, będzie mógł
17
odnotować zwolnienie zabezpieczenia generalnego z obciążenia. Odnotowanie
zwolnienia zabezpieczenia generalnego z obciążenia zobowiązaniem podatkowym lub
opłatą paliwową, w sytuacji gdy zobowiązanie podatkowe lub obowiązek zapłaty opłaty
paliwowej wygasną na skutek ich zapłaty, przez naczelnika innego niż naczelnik,
któremu podatnik składa deklarację podatkową, będzie możliwe m.in. na podstawie
dokumentów przedstawionych przez podatnika, jeżeli na ich podstawie naczelnik
będzie miał możliwość uzyskania potwierdzenia operacji bankowej, w wyniku której
właściwa kwota zobowiązania podatkowego lub opłaty paliwowej zostanie przelana na
właściwy rachunek bankowy dochodów budżetowych właściwej izby celnej. W celu
zapewnienia jednolitości postępowania w tym zakresie i wyeliminowania ryzyka
uznaniowości organów podatkowych dokumenty te określi w drodze rozporządzenia
Minister Finansów.
Art. 16 ust. 3 – przepis ten rozszerza się o zapis określający zakres danych, które
powinny być zamieszczane w potwierdzeniu przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego
wydawanym przez właściwego naczelnika urzędu celnego. Obecnie potwierdzenie
przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego zawiera jedynie informację dotyczącą
zarejestrowania danego podatnika akcyzy, bez wskazania, w zakresie jakich wyrobów
akcyzowych dany podatnik prowadzi działalność oraz jakiego rodzaju jest to
działalność. Informacje w tym zakresie są natomiast niezbędne do stosowania zwolnień
od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie w przypadkach, o
których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1, 3 i 5 ustawy.
Art. 16 ust. 3a–4a oraz art. 16a – w związku z propozycją wprowadzenia obowiązku
rejestracji PPT w miejsce obecnego obowiązku powiadamiania o rozpoczęciu
działalności (vide uzasadnienie do dodawanego w dziale II rozdziału 3a) należy zmienić
regulacje zawarte w art. 16 i art. 16a ustawy, które dotyczą obowiązku powiadamiania o
zamiarze rozpoczęcia prowadzenia działalności m.in. jako PPT poprzez wykreślenie
postanowień tych przepisów, które dotyczą PPT.
Jednocześnie w art. 16 ust. 3c, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów
publicznych lub upoważniony przez niego organ publikuje bez zbędnej zwłoki na
stronie podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej urzędu obsługującego ministra
właściwego do spraw finansów publicznych aktualną listę pośredniczących podmiotów
węglowych oraz pośredniczących podmiotów gazowych, obejmującą m.in. takie dane
18
jak imię i nazwisko lub nazwę oraz adres zamieszkania tych podmiotów, dokonano
zmiany poprzez doprecyzowanie, że adres zamieszkania należy wskazać tylko
wówczas, gdy jest on taki sam, jak miejsce wykonywania działalności gospodarczej.
Zmiana ta została wprowadzona w związku z unormowaniami zawartymi w ustawie z
dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2014 r. poz. 1182, z
późn. zm.) oraz uwagą zgłoszoną do projektu ustawy przez Generalnego Inspektora
Ochrony Danych Osobowych, że adres zamieszkania osoby fizycznej prowadzącej
działalność gospodarczą może być uznany za informację (daną) identyfikującą tę osobę
w obrocie i w konsekwencji może być upubliczniany tylko wtedy, gdy jest tożsamy z
miejscem prowadzenia przez tę osobę działalności.
Analogicznie w przypadku wpisu do rejestru pośredniczących podmiotów tytoniowych
(art. 20a ust. 8), wpis ten będzie zawierał określone dane dotyczące pośredniczącego
podmiotu tytoniowego i prowadzonej przez ten podmiot działalności, z wyłączeniem
adresu zamieszkania, który nie jest miejscem prowadzenia działalności gospodarczej
przez pośredniczący podmiot tytoniowy.
Art. 16 ust. 5–6 i 8 – zmiana polega na uchyleniu przepisów ustawy, które przewidują:
– brak obowiązku składania zgłoszenia rejestracyjnego przez podmioty prowadzące
działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych opodatkowanych zerową
stawką akcyzy (art. 16 ust. 5),
– obowiązek złożenia zgłoszenia rejestracyjnego w przypadku zmiany zerowej stawki
akcyzy na inną stawkę akcyzy, w terminie 14 dni od dnia zmiany stawki (art. 16
ust. 6),
– obowiązek powiadamiania właściwego naczelnika urzędu celnego przez podmioty,
które zamierzają prowadzić działalność gospodarczą w zakresie wyrobów
akcyzowych opodatkowanych zerową stawką akcyzy o zamiarze rozpoczęcia tej
działalności w celu ustalenia dopuszczalnych norm zużycia tych wyrobów (art. 16
ust. 8).
Obecnie zgodnie z ustawą podmioty prowadzące działalność gospodarczą w zakresie
wyrobów akcyzowych objętych wyłącznie zerową stawką akcyzy nie są obowiązane,
przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, do
złożenia zgłoszenia rejestracyjnego właściwemu naczelnikowi urzędu celnego. Ustawa
nakłada jednak na podmioty prowadzące działalność gospodarczą w zakresie wyrobów
19
energetycznych objętych zerową stawką akcyzy obowiązek powiadomienia właściwego
naczelnika urzędu celnego o zamiarze prowadzenia działalności gospodarczej w
zakresie tych wyrobów w celu ustalenia dopuszczalnych norm zużycia. Jednocześnie
ustawa nakłada na podmioty prowadzące działalność gospodarczą w zakresie wyrobów
akcyzowych objętych wyłącznie zerową stawką akcyzy obowiązek uzyskania zezwoleń
akcyzowych w określonych okolicznościach, co wiąże się jednak z koniecznością
złożenia zgłoszenia rejestracyjnego.
W związku z powyższym oraz zaproponowanymi regulacjami w zakresie obrotu
wyrobami energetycznymi opodatkowanymi zerową stawką akcyzy proponuje się
uchylenie przepisów ustawy przewidujących brak obowiązku składania zgłoszenia
rejestracyjnego przez podmioty prowadzące działalność gospodarczą w zakresie
wyrobów akcyzowych opodatkowanych zerową stawką akcyzy, co spowoduje, że
podmioty prowadzące działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych
objętych wyłącznie zerową stawką akcyzy będą każdorazowo (niezależnie od tego, czy
ubiegają się o wydanie zezwolenia, czy nie) obowiązane przed dniem wykonania
pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, do złożenia zgłoszenia
rejestracyjnego właściwemu naczelnikowi urzędu celnego. Obowiązek złożenia
zgłoszenia rejestracyjnego będzie dotyczył podmiotów prowadzących działalność
gospodarczą w zakresie wszystkich wyrobów akcyzowych objętych zerową stawką
akcyzy, zarówno wymienionych, jak i niewymienionych w załączniku nr 2 do ustawy,
czyli również tych, które są wymienione tylko w załączniku nr 1 do ustawy.
W związku z tym, że podmioty prowadzące działalność gospodarczą w zakresie
wyrobów energetycznych objętych zerową stawką akcyzy będą składały zgłoszenie
rejestracyjne, proponuje się rezygnację z obowiązku składania przez te podmioty
powiadomienia w celu ustalenia dopuszczalnych norm zużycia, o którym mowa
powyżej.
Jednocześnie należy uchylić przepis przewidujący obowiązek złożenia zgłoszenia
rejestracyjnego w takim przypadku, gdy podmiot prowadził działalność gospodarczą
wyłącznie w zakresie wyrobów akcyzowych objętych zerową stawką, a następnie
rozpoczął działalność również w zakresie wyrobów akcyzowych objętych stawką
akcyzy inną niż stawka zerowa.
20
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3522
› Pobierz plik