Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy uproszczenia przepisów w zakresie podatku akcyzowego oraz zniesienia lub ograniczenia niektórych uciążliwych i zbędnych obowiązków administracyjnych, które dotyczą podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3522
- Data wpłynięcia: 2015-06-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2015-07-24
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1479
3522
3. Przepisu ust. 1 pkt 1 lit. c nie stosuje się do alkoholu etylowego w opakowaniach
jednostkowych o pojemności do 1 litra, który został skażony zgodnie z § 9.
§ 4. 1. Kontrola jest wykonywana doraźnie lub jako kontrola stała i polega na:
1)
bezpośrednim
uczestniczeniu
funkcjonariusza
celnego,
zwanego
dalej
„funkcjonariuszem”, w czynnościach związanych z działalnością objętą kontrolą;
2)
kontroli obrachunkowej stanu zapasów i obrotu wyrobami akcyzowymi, o których
mowa § 3 ust. 1, oraz stosowania i oznaczania tych wyrobów znakami akcyzy, na
podstawie prowadzonej przez podmiot dokumentacji;
3)
pobieraniu i badaniu próbek wyrobów akcyzowych;
4)
kontroli dokumentacji.
2. Kontrolą stałą są objęte podmioty wytwarzające, oczyszczające, odwadniające
alkohol etylowy, z wyłączeniem podmiotów wymienionych w § 8 ust. 2 pkt 2 i 3, oraz
produkujące napoje spirytusowe.
3. Właściwy naczelnik urzędu celnego może objąć kontrolą stałą podmioty inne niż
określone w ust. 2, jeżeli:
1)
przerabiają, zużywają, przyjmują lub wydają alkohol etylowy w ilości przekraczającej
rocznie 20 000 dm³ alkoholu etylowego 100% vol;
2)
produkują, przyjmują lub wydają wyroby energetyczne objęte procedurą zawieszenia
poboru podatku akcyzowego, określone w poz. 20 załącznika nr 2 do ustawy;
3)
produkują, przyjmują, wydają lub dokonują przeładunku wyrobów energetycznych,
określonych w poz. 21 załącznika nr 2 do ustawy.
4. Obejmując kontrolą stałą podmioty, o których mowa w ust. 3, właściwy naczelnik
urzędu celnego bierze pod uwagę ryzyko, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy z dnia
27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej, oraz liczbę czynności podlegających kontroli, o których
mowa ust. 3.
5. W przypadku objęcia podmiotu kontrolą stałą właściwy naczelnik urzędu celnego
zawiadamia o tym podmiot na 7 dni przed objęciem tą formą kontroli.
§ 5. 1. Podmiot ustala rzeczywisty stan zapasów wyrobów akcyzowych, o których mowa
w § 3 ust 1 pkt 1–3, na koniec roku.
2. W przypadku gorzelni oraz podmiotu magazynującego wyroby energetyczne, które na
podstawie odrębnych przepisów są magazynowane w zbiornikach nieposiadających dowodów
legalizacji, przepisu ust. 1 nie stosuje się.
– 5 –
3. Podmiot może ustalić rzeczywisty stan zapasów wyrobów akcyzowych, o których
mowa w ust. 1, za dowolny okres, krótszy niż rok.
4. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 lub 3, o planowanym terminie
przeprowadzenia ustalenia rzeczywistego stanu zapasów wyrobów akcyzowych, podmiot jest
obowiązany powiadomić właściwego naczelnika urzędu celnego, a w przypadku
wykonywania kontroli stałej – komórkę kontroli, co najmniej na dzień przed rozpoczęciem
tych czynności, podając datę i godzinę.
§ 6. 1. Kontrole obrachunkowe stanu zapasów i obrotu wyrobami akcyzowymi oraz
stosowania i oznaczania tych wyrobów znakami akcyzy są przeprowadzane za okresy,
o których mowa w § 5 ust. 1 lub 3.
2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się do produkcji wyrobów energetycznych i wyrobów
tytoniowych, a także do wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 47 ust. 1 pkt 1, 2, 4 i 5
ustawy, i wyrobów energetycznych, które na podstawie odrębnych przepisów są
magazynowane w zbiornikach nieposiadających dowodów legalizacji.
3. W toku kontroli obrachunkowych stanu zapasów i obrotu wyrobami akcyzowymi
dokonuje się ustalenia rzeczywistych ubytków oraz rzeczywistego zużycia wyrobów
akcyzowych i porównuje się z dopuszczalnymi normami ustalonymi przez właściwego
naczelnika urzędu celnego.
4. W toku kontroli stosowania i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy
dokonuje się w szczególności ustalenia wydanych, wykorzystanych do naniesienia,
uszkodzonych, zniszczonych, utraconych i zwróconych znaków akcyzy oraz porównania strat
znaków akcyzy powstałych w procesie oznaczania z dopuszczalnymi normami.
5. Rozliczenia ubytków wyrobów akcyzowych oraz strat znaków akcyzy dokonuje się
zgodnie ze sposobem rozliczania ubytków oraz rozliczania strat znaków akcyzy, określonymi
w przepisach odrębnych.
§ 7. Kontrole prawidłowości i terminowości wpłat podatku akcyzowego obejmują
wstępne wpłaty podatku akcyzowego za okresy dzienne oraz wpłaty podatku akcyzowego za
miesięczne okresy rozliczeniowe.
§ 8. 1. Wytwarzanie, odzyskiwanie, oczyszczanie i odwadnianie alkoholu etylowego
odbywa się tylko w obecności funkcjonariusza.
– 6 –
2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się:
1)
jeżeli zamknięcia urzędowe nałożone na pomieszczenia, urządzenia, aparaturę i
naczynia uniemożliwiają dostęp do alkoholu etylowego lub jego par;
2)
do jednostek naukowych, kontrolnych i doświadczalnych oraz samodzielnych
laboratoriów naukowych i doświadczalnych, w których w ciągu roku łączna ilość
uzyskanego alkoholu etylowego nie przekracza 300 dm³ alkoholu etylowego 100% vol;
3)
do gorzelni, z zastrzeżeniem § 14 ust. 1.
§ 9. 1. Skażanie alkoholu etylowego odbywa się w obecności funkcjonariusza.
2. W przypadku naczyń, w których jest przechowywany alkohol etylowy oraz środki
skażające lub substancje skażające, kontrola obejmuje prawidłowość ich oznaczenia napisami
wskazującymi na rodzaj alkoholu etylowego oraz środków skażających lub substancji
skażających, a jeżeli naczyniami tymi są beczki – także numerami oraz tarą.
§ 10. 1. Magazynowanie alkoholu etylowego może odbywać się tylko w magazynie lub
naczyniach, na które nałożono zamknięcia urzędowe, a jego wydanie i zużycie następuje w
obecności funkcjonariusza.
2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się do alkoholu etylowego, który:
1)
został skażony zgodnie z § 9;
2)
jest magazynowany w podmiotach, o których mowa w § 37 ust. 2.
3. Wydanie i zużycie alkoholu etylowego, o którym mowa w ust. 1, odbywa się bez
obecności funkcjonariusza, jeżeli zamknięcia urzędowe uniemożliwiają dostęp do alkoholu
etylowego.
§ 11. W gorzelni stosuje się system zamkniętego magazynu, który polega na:
1)
nałożeniu zamknięć urzędowych na urządzenia produkcyjne i magazynowe alkoholu
etylowego w celu wyeliminowania dostępu do alkoholu etylowego i jego par;
2)
określaniu dobowej ilości wyprodukowanego alkoholu etylowego na podstawie wskazań
licznika objętości lub innego urządzenia pomiarowego;
3)
wydawaniu alkoholu etylowego z magazynu oraz napełnianiu alkoholem etylowym
naczyń służących do transportu tylko w obecności funkcjonariuszy.
§ 12. W gorzelni rozchód alkoholu etylowego z magazynu stanowi równocześnie
pozycję przychodową w dokumentacji określającej ilość wyprodukowanego alkoholu
etylowego.
– 7 –
§ 13. 1. Pierwsza destylacja alkoholu etylowego po rozpoczęciu jego produkcji przez
gorzelnię odbywa się w obecności funkcjonariusza, który sprawdza szczelność aparatury,
rurociągów i zbiornika magazynowego alkoholu etylowego.
2. Za rozpoczęcie produkcji alkoholu etylowego w gorzelni uważa się czynności
techniczno-technologiczne, począwszy od dodania drożdży do zacieru słodkiego.
§ 14. 1. W przypadku stosowania w gorzelni licznika objętości jego otwarcie i badanie
odbywa się w obecności funkcjonariuszy.
2. Funkcjonariusze dokonują w księdze kontroli produkcji i rozchodu alkoholu
etylowego adnotacji o dacie i przyczynie otwarcia, stanie początkowym i końcowym licznika
oraz stanie zamknięć urzędowych.
§ 15. 1. Gorzelnia niezwłocznie powiadamia właściwego naczelnika urzędu celnego o
zacięciu się lub wadliwym działaniu licznika objętości lub innego urządzenia pomiarowego, o
nieszczelności aparatury, rurociągów i urządzeń, o przelaniu się alkoholu etylowego do
naczynia przelewowego w szafce stągwi, przelaniu się alkoholu etylowego ze zbiornika
pomocniczego (odbieralnika) albo ze zbiornika magazynowego w gorzelni.
2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, funkcjonariusze ustalają przyczyny powstania
usterek, a po ich usunięciu przez podmiot nakładają ponownie zamknięcia urzędowe,
sporządzają z tych czynności protokół i dokonują w księdze kontroli produkcji i rozchodu
alkoholu etylowego w gorzelni adnotacji o przyczynach powstania usterek.
3. Każdy przypadek wystąpienia usterek, o których mowa w ust. 1, gorzelnia powinna
odnotować w księdze kontroli produkcji i rozchodu alkoholu etylowego, zamieszczając datę,
godzinę i stan licznika objętości lub innego urządzenia pomiarowego.
4. Przepisy ust. 1–3 stosuje się także w razie wycieku alkoholu etylowego
spowodowanego awarią urządzeń lub powstałego wskutek zdarzenia losowego, lub siły
wyższej, przy czym gorzelnia jest obowiązana natychmiast przerwać destylację alkoholu
etylowego i podjąć niezbędne czynności przeciwdziałające zwiększaniu się strat.
§ 16. W przypadku skażania alkoholu etylowego w gorzelni stosuje się odpowiednio § 9
i 19.
§ 17. 1. Zdjęcie, kasowanie oraz niszczenie znaków akcyzy odbywa się w obecności
funkcjonariusza.
– 8 –
2. W przypadku zdjęcia, kasowania oraz niszczenia znaków akcyzy, nanoszonych na
wyroby winiarskie, naczelnik urzędu celnego może odstąpić od wymogu obecności
funkcjonariusza podczas tych czynności.
Rozdział 3
Tryb przekazywania i zakres informacji o terminach czynności podlegających kontroli
§ 18. 1. Podmiot przesyła właściwemu naczelnikowi urzędu celnego, a w przypadku
wykonywania kontroli stałej – komórce kontroli, co najmniej na dzień przed zamierzonym
wytwarzaniem, odzyskiwaniem, oczyszczaniem i odwadnianiem alkoholu etylowego,
pisemną informację o ilości i rodzaju surowców lub innych produktów, z których alkohol
etylowy ma być wytworzony lub odzyskany, oraz przewidywanym terminie przeprowadzenia
tych czynności.
2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się do gorzelni.
§ 19. 1. Podmiot informuje właściwego naczelnika urzędu celnego, a w przypadku
wykonywania kontroli stałej – komórkę kontroli, co najmniej na dzień przed zamierzonym
skażaniem alkoholu etylowego, o terminie jego skażania.
2. Informacja, o której mowa w ust. 1, zawiera następujące dane:
1)
datę zamierzonego skażania, nazwę pomieszczenia oraz rodzaj naczyń, które będą użyte
do przeprowadzenia skażania;
2)
objętość alkoholu etylowego wyrażoną w dm³ alkoholu etylowego 100% vol
przeznaczonego do skażania oraz nazwy środków skażających lub substancji
skażających;
3)
oświadczenie stwierdzające, że środki skażające lub substancje skażające, które mają
być użyte, zostały zbadane w celu ich identyfikacji lub zostaną zbadane przed
dokonaniem skażenia, wraz z określeniem sposobu przeprowadzanego badania.
3. Informacja, o której mowa w ust. 1, nie jest wymagana, jeżeli podmiot zawiadomi
pisemnie funkcjonariusza obecnego przy skażaniu o następnym terminie zamierzonego
skażania i jego warunkach.
4. Jeżeli skażanie alkoholu etylowego odbywa się w określonych terminach i w
niezmienionych warunkach, informacja, o której mowa w ust. 1, jest przesyłana jednorazowo
przed pierwszym skażaniem.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3522
› Pobierz plik