eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy uproszczenia przepisów w zakresie podatku akcyzowego oraz zniesienia lub ograniczenia niektórych uciążliwych i zbędnych obowiązków administracyjnych, które dotyczą podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3522
  • Data wpłynięcia: 2015-06-17
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2015-07-24
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1479

3522

– 10 –
Wydatki ogółem












budżet państwa












JST












pozostałe jednostki (oddzielnie)












Saldo ogółem












budżet państwa












JST












pozostałe jednostki (oddzielnie)













ródła finansowania
Nie dotyczy.

Dodatkowe informacje,
Wejście w życie rozporządzenia nie spowoduje skutków finansowych dla budżetu państwa i
w tym wskazanie
budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Pozostaje również bez wpływu na wzrost wydatków
źródeł danych i
sektora finansów publicznych.
przyjętych do obliczeń
założeń
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorców oraz na
rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie zmian
0
1
2
3
5
10
Łącznie (0–10)
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa






Nie dotyczy
pieniężnym
sektor mikro-, małych i






Nie dotyczy
(w mln zł,
średnich
ceny stałe
przedsiębiorstw
z … r.)
rodzina, obywatele oraz






Nie dotyczy
gospodarstwa domowe
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa
Nie dotyczy
niepieniężnym
sektor mikro-, małych i
Nie dotyczy
średnich
przedsiębiorstw
rodzina, obywatele oraz
Nie dotyczy
gospodarstwa domowe
Niemierzalne


Dodatkowe informacje,
w tym wskazanie
źródeł danych i
Rozporządzenie nie będzie wywierało wpływu na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość.
przyjętych do obliczeń
założeń
8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
nie dotyczy
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie
tak
wymaganymi przez Uź (szczegóły w odwróconej tabeli
nie
zgodności).
nie dotyczy
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:
Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
nie

– 11 –
nie dotyczy
Komentarz
9. Wpływ na rynek pracy
Rozporządzenie nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
10. Wpływ na pozostałe obszary
środowisko naturalne
demografia
informatyzacja
sytuacja i rozwój regionalny
mienie państwowe
zdrowie
inne:
Omówienie wpływu
Rozporządzenie nie będzie miało wpływu pozostałe obszary.
11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
Planowane wejście w życie rozporządzenia to 30 czerwca 2015 r.
12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną zastosowane?
źwaluacja efektów projektu nastąpi poprzez zbadanie wniosków z kontroli pośredniczących podmiotów tytoniowych,
przeprowadzonych po wejściu w życie projektu. Miernikiem będzie ocena dostępności danych dotyczących działalności
pośredniczących podmiotów tytoniowych dla kontrolujących.
13. Załączniki (istotne dokumenty ródłowe, badania, analizy itp.)

























39-05-dg

1
Projekt
R O Z P O R Z A D Z E N I E
M I N I S T R A F I N A N S Ó W 1)
z dnia
w sprawie kontroli niektórych wyrobów akcyzowych
Na podstawie art. 50 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej (Dz. U.
z 2013 r. poz. 1404, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1. Rozporządzenie określa:
1)
szczegółowy zakres i sposób kontroli niektórych wyrobów akcyzowych, o której mowa
w art. 30 ust. 2 pkt 2 oraz ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej,
zwanej dalej „kontrolą”;
2)
tryb przekazywania oraz zakres informacji o terminach czynności podlegających
kontroli;
3)
tryb niszczenia wyrobów akcyzowych objętych kontrolą, nieprzydatnych do spożycia,
dalszego przerobu lub zużycia;
4)
szczegółowe sposoby i warunki przyjmowania, magazynowania, wydawania i
przewożenia wyrobów akcyzowych objętych kontrolą.
§ 2. Przez użyte w rozporządzeniu określenia:
1)
dokumentacja – rozumie się ewidencje, księgi kontroli i pozostałą dokumentację
związaną z działalnością objętą kontrolą;
2)
gorzelnia – rozumie się podmiot, który wytwarza alkohol etylowy w procesie destylacji
odfermentowanych zacierów lub brzeczki, sporządzonych z surowców skrobiowo-
-cukrowych;

1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej – finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra Finansów (Źz. U. poz. 1256).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2014 r. poz. 486, 1055, 1215,
1395 i 1662 oraz z 2015 r. poz. 18, 211 i …. .
– 2 –

3)
komórka kontroli – rozumie się komórkę organizacyjną, o której mowa w art. 30 ust. 6
ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej;
4)
podmiot – rozumie się podmiot podlegający kontroli, o którym mowa w art. 30 ust. 1
ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej;
5)
przesyłka – rozumie się określoną ilość wyrobów akcyzowych wysłanych do tego
samego odbiorcy, tego samego dnia i na podstawie e–AD, dokumentu zastępującego
e–AD lub dokumentu dostawy; przesyłkę stanowi także określona partia wyrobu
akcyzowego przesłana do odbiorcy rurociągiem;
6)
rok – rozumie się rok kalendarzowy lub inny okres trwający 12 kolejnych pełnych
miesięcy kalendarzowych;
7)
skażanie – rozumie się skażanie, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 2 marca 2001 r. o
wyrobie alkoholu etylowego oraz wytwarzaniu wyrobów tytoniowych (Dz. U. z 2015 r.
poz. 103), środkami skażającymi wskazanymi w wykazie środków skażających alkohol
etylowy wykorzystywany do produkcji produktów nieprzeznaczonych do spożycia przez
ludzi, służących do stosowania zwolnień od akcyzy, określonym w przepisach
wydanych na podstawie art. 38 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku
akcyzowym (Dz. U. z 2014 r. poz. 752, z późn. zm.3)), zwanej dalej „ustawą”, oraz
całkowite skażanie wskazanymi przez dowolne państwo członkowskie Unii
Europejskiej substancjami skażającymi określonymi w załączniku do rozporządzenia
Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania
procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku
akcyzowego (Dz. Urz. WE L 288 z 23.11.1993, str. 12, z późn. zm.; Dz. Urz. UE
Polskie wydanie specjalne, rozdz. 9, t. 1, str. 249, z późn. zm.).
Rozdział 2
Szczegółowy zakres i sposób kontroli niektórych wyrobów akcyzowych
§ 3. 1. Kontroli podlega przestrzeganie przepisów o podatku akcyzowym w zakresie
produkcji, przemieszczania i zużycia wyrobów akcyzowych:
1)
objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy lub objętych zwolnieniem od akcyzy ze
względu na przeznaczenie:
a)
piwa otrzymywanego ze słodu, określonego w poz. 13 załącznika nr 2 do ustawy,

3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Źz. U. z 2014 r. poz. 1559, 1662 i 1877
oraz z 2015 r. poz. 18, 211 i …. .
– 3 –

oraz wszelkich wyrobów zawierających mieszaninę piwa z napojami
bezalkoholowymi, określonych w poz. 16 załącznika nr 2 do ustawy, jeżeli
rzeczywista objętościowa moc alkoholu w tych wyrobach przekracza 0,5% vol,
zwanych dalej „piwem”,
b) wina, napojów fermentowanych oraz wyrobów pośrednich, określonych w
poz. 14–16 załącznika nr 2 do ustawy, zwanych dalej „wyrobami winiarskimi”,
c)
alkoholu etylowego nieskażonego o objętościowej mocy alkoholu 80% vol lub
większej, alkoholu etylowego i pozostałych wyrobów alkoholowych, o dowolnej
objętościowej mocy alkoholu, skażonych, określonych w poz. 17 załącznika nr 2 do
ustawy, zwanych dalej „alkoholem etylowym”,
d) alkoholu etylowego nieskażonego o objętościowej mocy alkoholu mniejszej niż
80% vol; wódek, likierów i pozostałych napojów spirytusowych, określonych w
poz. 18 załącznika nr 2 do ustawy, zwanych dalej „napojami spirytusowymi”;
2)
objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy:
a)
wyrobów energetycznych określonych w poz. 19–23 załącznika nr 2 do ustawy,
b) wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy,
opodatkowanych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa,
c)
papierosów, tytoniu do palenia, cygar i cygaretek, określonych w poz. 27
załącznika nr 2 do ustawy, zwanych dalej „wyrobami tytoniowymi”;
3)
objętych zwolnieniem od podatku akcyzowego ze względu na przeznaczenie, jeżeli są
one przemieszczane do podmiotu pośredniczącego lub przez ten podmiot
magazynowane, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych przemieszczanych w wyniku
zwrotu, o którym mowa w art. 32 ust. 14 pkt 1 ustawy;
4)
produkowanych poza składem podatkowym na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 1, 2, 4 i 5
ustawy.
2. Kontroli podlega również:
1)
oznaczanie i stosowanie znaków akcyzy w stosunku do wyrobów akcyzowych objętych
obowiązkiem oznaczania znakami akcyzy;
2)
zawartość w wyrobach energetycznych substancji stosowanych do znakowania i
barwienia, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy;
3)
prawidłowość i terminowość wpłat podatku akcyzowego od wyrobów akcyzowych, o
których mowa w ust. 1.
strony : 1 ... 80 ... 120 ... 130 . [ 131 ] . 132 ... 138

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: