Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy uproszczenia przepisów w zakresie podatku akcyzowego oraz zniesienia lub ograniczenia niektórych uciążliwych i zbędnych obowiązków administracyjnych, które dotyczą podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3522
- Data wpłynięcia: 2015-06-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2015-07-24
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1479
3522
rozporządzenia doprecyzowano, które z danych powinny być ujmowane w poszczególnych
częściach ewidencji, w tym w części ewidencji dotyczącej wyrobów zwolnionych
magazynowanych w jednym zbiorniku z wyrobami innymi niż zwolnione od akcyzy.
Określenie zakresu danych, które powinny być zawierane w tej części ewidencji wynika z
wprowadzenia w ustawie możliwości magazynowania przez podmiot pośredniczący w
jednym zbiorniku wyrobów energetycznych zwolnionych od akcyzy oraz wyrobów
akcyzowych o innych statusach akcyzowych. W celu uproszczenia prowadzenia ewidencji
wyrobów zwolnionych, zrezygnowano z obowiązku zawierania w tej ewidencji danych
dotyczących ilości opakowań oraz numerów identyfikacyjnych tych opakowań oraz adresu
miejsca odbioru wyrobów zwolnionych, który jest określany w dokumencie dostawy.
W rozdziale 11 określono szczegółowy zakres danych, które powinny znajdować się w
ewidencji prowadzonej przez pośredniczący podmiot tytoniowy oraz ewidencji znaków
akcyzy. Zakres danych, które powinny znajdować się w ewidencji prowadzonej przez
pośredniczący podmiot tytoniowy jest taki sam jak określony obecnie w przypadku ewidencji
suszu tytoniowego w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia ... w sprawie dokumentacji
dotyczących suszu tytoniowego (Dz. U. poz. ...). W projekcie rozporządzenia określono wzór
ewidencji znaków akcyzy. Wzór ten jest taki sam jak obecnie określony w rozporządzeniu
Ministra Finansów z dnia 7 stycznia 2013 r. w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych
znakami akcyzy (Źz. U. poz. 56, z późn. zm.).
W rozdziale 12 określono szczegółowy zakres danych, które powinny znajdować się w
protokołach z czynności niszczenia nieprzydatnych do spożycia, dalszego przerobu lub
zużycia wyrobów akcyzowych. Zakres przedmiotowych danych został określony w taki
sposób, aby protokoły te zawierały informacje umożliwiające ustalenie daty i miejsca
zniszczenia wyrobów, ilości zniszczonych wyrobów, sposobu zniszczenia oraz jego przyczyn.
W przypadku protokołów z czynności: zniszczenia, utraty lub uszkodzenia znaków akcyzy,
ustalenia ilości alkoholu etylowego podczas jego wydania z gorzelni oraz skażenia alkoholu
etylowego – określono wzory. Wzory te są takie same jak stosowane obecnie i określone w
rozporządzeniu w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy oraz w
rozporządzeniu w sprawie kontroli niektórych wyrobów akcyzowych.
Projekt rozporządzenia nie zawiera norm technicznych w rozumieniu przepisów
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania
krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Źz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z
2004 r. Nr 65, poz. 597), w związku z czym nie podlega notyfikacji.
– 41 –
Nazwa projektu:
Źata sporządzenia:
rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie ewidencji i innych 03.2015 r.
dokumentacji dotyczących wyrobów akcyzowych i znaków akcyzy.
Ministerstwo wiodące i ministerstwa współpracujące
ródło:
Ministerstwo Finansów
upoważnienie ustawowe: art. 138s ustawy z
dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym
Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra, Sekretarza
(Dz. U. poz. ...).
Stanu lub Podsekretarza Stanu
Podsekretarz Stanu Jarosław Neneman
Nr w wykazie prac:
Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu
Agnieszka Kwiatkowska, Źep. PA, Ministerstwo Finansów,
tel. 694 52 96
OCźNA SKUTKÓW RźGULACJI
1. Jaki problem jest rozwiązywany?
Obecnie przepisy dotyczące prowadzenia ewidencji i innych dokumentacji wyrobów akcyzowych i znaków akcyzy
znajdują się w ustawie o podatku akcyzowym i rozporządzeniach wykonawczych do tej ustawy oraz w ustawie o Służbie
Celnej i rozporządzeniu wykonawczym do tej ustawy.
Niektóre spośród informacji zawartych w ewidencjach prowadzonych na postawie przepisów z zakresu podatku
akcyzowego pokrywają się z informacjami zawartymi w dokumentacjach prowadzonych na podstawie przepisów z
zakresu kontroli. Podobne są również zasady i sposób prowadzenia ww. ewidencji i dokumentacji.
2. Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt
Proponuje się, aby przepisy wykonawcze dotyczące ewidencji i innych dokumentacji dotyczących wyrobów akcyzowych
były zawarte w jednym rozporządzeniu. Jednocześnie proponuje się uproszczenia i ujednolicenia zakresu tych
informacji.
3. Jak problem został rozwiązany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OźCŹ/Uź?
Materia regulowana w niniejszym rozporządzeniu zależna jest wyłącznie od decyzji zainteresowanych państw.
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielkość
ródło danych
Oddziaływanie
Podmioty prowadzące
890
Baza danych SEED (System
Uproszczenie i ujednolicenia
składy podatkowe
Wymiany Informacji
zakresu informacji
dotyczących Podatku
zawieranych w
Akcyzowego) – stan na dzień
dokumentacjach
03.03.2015 r.
prowadzonych na potrzeby
kontroli oraz ujednolicenie
sposobu prowadzenia tych
dokumentacji
Podmioty produkujące
Uproszczenie i ujednolicenia
wyroby akcyzowe poza
zakresu informacji
składem podatkowym na
zawieranych w
podstawie art. 47 ust. 1
dokumentacjach
pkt 1, 2, 4 i 5 ustawy
prowadzonych na potrzeby
kontroli oraz ujednolicenie
sposobu prowadzenia tych
dokumentacji
Podmioty prowadzące
786
Baza danych SEED (System
Uproszczenie i ujednolicenia
działalność jako
Wymiany Informacji
zakresu informacji
zarejestrowany odbiorca
dotyczących Podatku
zawieranych w
Akcyzowego) – stan na dzień
dokumentacjach
03.03.2015 r.
prowadzonych na potrzeby
kontroli oraz ujednolicenie
sposobu prowadzenia tych
dokumentacji
– 42 –
Zarejestrowani wysyłający
Uproszczenie i ujednolicenia
zakresu informacji
zawieranych w
dokumentacjach
prowadzonych na potrzeby
kontroli oraz ujednolicenie
sposobu prowadzenia tych
dokumentacji
Podmioty pośredniczące
Uproszczenie i ujednolicenia
zakresu informacji
zawieranych w
dokumentacjach
prowadzonych na potrzeby
kontroli oraz ujednolicenie
sposobu prowadzenia tych
dokumentacji
Podmioty zużywające
Uproszczenie i ujednolicenia
zakresu informacji
zawieranych w
dokumentacjach
prowadzonych na potrzeby
kontroli oraz ujednolicenie
sposobu prowadzenia tych
dokumentacji
Podmioty nabywające
Uproszczenie i ujednolicenia
wewnątrzwspólnotowo
zakresu informacji
wyroby akcyzowe na
zawieranych w
potrzeby wykonywanej
dokumentacjach
działalności
prowadzonych na potrzeby
kontroli oraz ujednolicenie
sposobu prowadzenia tych
dokumentacji
Podmioty obowiązane do
Uproszczenie i ujednolicenia
oznaczania wyrobów
zakresu informacji
akcyzowych znakami
zawieranych w
akcyzy
dokumentacjach
prowadzonych na potrzeby
kontroli oraz ujednolicenie
sposobu prowadzenia tych
dokumentacji
Podmioty obowiązane do
Dostosowanie sposobu
prowadzenia ewidencji
prowadzenia ewidencji do
energii elektrycznej
sposobu prowadzenia innych
dokumentacji
Podmioty obowiązane do
Dostosowanie sposobu
prowadzenia ewidencji
prowadzenia ewidencji do
wyrobów węglowych
sposobu prowadzenia innych
dokumentacji
Podmioty obowiązane do
Dostosowanie sposobu
prowadzenia ewidencji
prowadzenia ewidencji do
wyrobów gazowych
sposobu prowadzenia innych
dokumentacji
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
– 43 –
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe z 2013 r.)
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian [mln zł]
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Łącznie (0–10)
Źochody ogółem
budżet państwa
JST
pozostałe jednostki (oddzielnie)
Wydatki ogółem
budżet państwa
JST
pozostałe jednostki (oddzielnie)
Saldo ogółem
budżet państwa
JST
pozostałe jednostki (oddzielnie)
ródła finansowania
Nie dotyczy.
Dodatkowe informacje,
Wejście w życie rozporządzenia nie spowoduje skutków finansowych dla budżetu państwa i
w tym wskazanie
budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Pozostaje również bez wpływu na wzrost wydatków
źródeł danych i
sektora finansów publicznych.
przyjętych do obliczeń
założeń
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorców oraz
na rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie zmian
0
1
2
3
5
10
Łącznie (0–10)
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa
Nie dotyczy
pieniężnym
sektor mikro-, małych i
Nie dotyczy
(w mln zł,
średnich
ceny stałe
przedsiębiorstw
z … r.)
rodzina, obywatele oraz
Nie dotyczy
gospodarstwa domowe
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa
Nie dotyczy
niepieniężnym
sektor mikro-, małych i
Nie dotyczy
średnich
przedsiębiorstw
rodzina, obywatele oraz
Nie dotyczy
gospodarstwa domowe
Niemierzalne
Dodatkowe informacje,
w tym wskazanie
źródeł danych i
Rozporządzenie nie będzie wywierało wpływu na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość.
przyjętych do obliczeń
założeń
8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
nie dotyczy
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie
tak
wymaganymi przez Uź (szczegóły w odwróconej
nie
tabeli zgodności).
nie dotyczy
– 44 –
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:
Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
nie
nie dotyczy
Komentarz
9. Wpływ na rynek pracy
Rozporządzenie nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
10. Wpływ na pozostałe obszary
środowisko naturalne
demografia
informatyzacja
sytuacja i rozwój regionalny
mienie państwowe
zdrowie
inne:
Omówienie wpływu
Rozporządzenie nie będzie miało wpływu pozostałe obszary.
11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
Planowane wejście w życie rozporządzenia to 1 stycznia 2015 r.
12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną zastosowane?
Ze względu na zakres regulacji nie zachodzi potrzeba ewaluacji efektów projektu.
13. Załączniki (istotne dokumenty ródłowe, badania, analizy itp.)
20/05/EP
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3522
› Pobierz plik