eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy uproszczenia przepisów w zakresie podatku akcyzowego oraz zniesienia lub ograniczenia niektórych uciążliwych i zbędnych obowiązków administracyjnych, które dotyczą podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3522
  • Data wpłynięcia: 2015-06-17
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2015-07-24
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1479

3522

– 35 –
§ 36. Wzór protokołu z czynności zniszczenia, utraty, uszkodzenia, zdjęcia, zniszczenia
uszkodzonych lub zniszczonych znaków akcyzy stanowi załącznik nr 12 do rozporządzenia.
§ 37. Wzór protokołu z czynności wydania lub zwrotu znaków akcyzy pomiędzy:
1)
wytwórcą banderol, a właściwym naczelnikiem urzędu celnego w sprawach znaków
akcyzy,
2)
wytwórcą banderol, a podmiotem obowiązanym do oznaczania wyrobów akcyzowych
znakami akcyzy,
3)
właściwym naczelnikiem urzędu celnego w sprawach znaków akcyzy, a podmiotem
obowiązanym do oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy,
4)
właścicielem wyrobów akcyzowych, o którym mowa w art. 13 ust. 3 lub art. 116 ust. 1
pkt 7 ustawy, a podmiotem prowadzącym skład podatkowy na terytorium kraju
– stanowi załącznik nr 13 do rozporządzenia.
§ 38. Wzór protokołu z czynności ustalenia ilości alkoholu etylowego podczas jego
wydania z gorzelni stanowi załącznik nr 14 do rozporządzenia.
§ 39. Wzór protokołu z czynności skażenia alkoholu etylowego stanowi załącznik nr 15
do rozporządzenia.
§ 40. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2016 r.

MINISTźR FINANSÓW


– 36 –
UZASADNIENIE
Przedkładany projekt rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie ewidencji i innych
dokumentacji dotyczących wyrobów akcyzowych i znaków akcyzy stanowi wykonanie
upoważnienia wynikającego art. 138s ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym
(Dz. U. z 2014 r. poz. 752, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”.
Zgodnie z upoważnieniem zawartym w art. 138s ustawy minister właściwy do spraw
finansów publicznych został zobowiązany do określenia, w drodze rozporządzenia:
1) szczegółowego zakresu danych, które powinny znajdować się w ewidencjach, o których
mowa w art. 138a ust. 1, art. 138b, art. 138c, art. 138e–138g i art. 138l ustawy, oraz
protokołach, o których mowa w art. 138m ustawy,
2) sposobu prowadzenia ewidencji, o których mowa w art. 138a ust. 1, art. 138b, art. 138c
oraz art. 138e–138l ustawy,
3) wzoru ewidencji, o której mowa w art. 138l ustawy oraz protokołów z czynności, o
których mowa w art. 138m ust. 1 pkt 2–4 ustawy,
4) rodzajów ksiąg kontroli, o których mowa w art. 138d ust. 1 ustawy, szczegółowego
zakresu danych, które powinny znajdować się w tych księgach, oraz ich wzorów, a także
sposobu ich prowadzenia,
5) rodzajów dokumentacji, o których mowa w art. 138o ustawy, szczegółowego zakresu
danych, które powinny znajdować się w tych dokumentacjach, oraz ich wzorów, a także
sposobu ich prowadzenia.
Upoważnienie zawarte w art. 138s ustawy zobowiązuje ministra właściwego do spraw
finansów publicznych do uwzględnienia, przy wydawaniu rozporządzenia, konieczności
zapewnienia właściwej kontroli nad wyrobami akcyzowymi oraz wydanymi znakami akcyzy,
a także właściwego poboru akcyzy od wyrobów akcyzowych i funkcjonowania zwolnień od
akcyzy.
Projekt rozporządzenia stanowi uzupełnienie regulacji zawartych w dziale VIa ustawy, które
dotyczą zasad prowadzenia ewidencji i innych dokumentacji oraz sporządzania protokołów.
W celu uproszczenia dotychczasowych obowiązków ewidencyjnych i dokumentacyjnych,
zrezygnowano z szeregu dokumentacji, których obowiązek prowadzenia przewidują obecnie
przepisy wydanego na podstawie ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej (Dz. U.
z 2013 r. poz. 1404, z późn. zm.) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 maja 2010 r. w
sprawie kontroli niektórych wyrobów akcyzowych (Źz. U. z 2014 r. poz. 349). W
szczególności zrezygnowano z obowiązku sporządzania/wystawiania/prowadzenia:

– 37 –
– raportów dziennych zawierających informacje o ilości i rodzaju wyprodukowanych i
przekazanych do magazynu wyrobów tytoniowych,
– atestów dla wysyłanych wyrobów energetycznych objętych obowiązkiem znakowania i
barwienia,
– dokumentów przewozu,
– dokumentów WzS i PzS,
– ksiąg kontroli obrotu alkoholem etylowym czystym i skażonym,
– ksiąg kontroli alkoholu etylowego powrotnego,
– ksiąg kontroli obrotu alkoholem etylowym w magazynie,
– ksiąg rewizyjnych magazynu alkoholu etylowego.
W rozdziale 2 określono sposób prowadzenia ewidencji, ksiąg kontroli oraz innych
dokumentacji, których obowiązek prowadzenia wynika z przepisów działu VIa ustawy.
Źotychczas sposób prowadzenia tych dokumentacji określony był w kilku rozporządzeniach
wykonawczych do ustawy oraz w wydanym na podstawie upoważnienia zawartego w ustawie
o Służbie Celnej rozporządzeniu w sprawie kontroli niektórych wyrobów akcyzowych.
Regulacje dotyczące sposobu prowadzenia dokumentacji zawarte w projekcie rozporządzenia
są co do zasady podobne do regulacji dotychczasowych. Różnice w stosunku do
dotychczasowych regulacji wynikają przede wszystkim z konieczności ujednolicenia sposobu
prowadzenia wszystkich dokumentacji.
Pozostałe różnice dotyczą:
– zasad przekazywania raportów z zamknięć i podsumować ewidencji. W projekcie
rozporządzenia przewidziano, że przedmiotowe raporty nie będą przekazywane cyklicznie
jak dotychczas, ale tylko i wyłącznie na żądanie właściwego naczelnika urzędu celnego.
Jest to zgodne z postulatami przedsiębiorców zgłaszanymi w trakcie ostatnich nowelizacji
rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie warunków
prowadzenia składów podatkowych oraz ewidencji przez podmioty prowadzące składy
podatkowe (Źz. U. z 2014 r. poz. 353) oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia
23 sierpnia 2010 r. w sprawie niektórych ewidencji wyrobów akcyzowych (Źz. U.
z 2014 r. poz. 397),
– określenie sposobu prowadzenia ewidencji wyrobów akcyzowych przez podmiot
prowadzący skład podatkowy, ewidencji suszu tytoniowego prowadzonej przez
pośredniczący podmiot tytoniowy oraz ewidencji wyrobów zwolnionych – poprzez
wskazanie, z jakich części i zestawień ewidencje te powinny się składać. Celem tego
wskazania jest usunięcie wątpliwości, jakie dane i informacje należy ujmować w

– 38 –
ewidencjach prowadzonych przez ww. podmioty w przypadku wykonania poszczególnych
czynności lub zaistnienia poszczególnych stanów faktycznych. Zakres danych, które
zostały zawarte w poszczególnych częściach ww. ewidencji został tak określony, aby
zapewnić właściwą kontrolę nad wyrobami akcyzowymi, a także właściwy pobór akcyzy
od wyrobów akcyzowych i funkcjonowanie zwolnień od akcyzy,
– braku określenia niektórych szczególnych zasad dokonywania wpisów do ewidencji
wyrobów zwolnionych. Zrezygnowano z regulacji w tym zakresie, które obecnie są
zawarte w § 5 ust. 2 rozporządzenia z dnia 16 września 2013 r. w sprawie dokumentu
dostawy, ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na
ich przeznaczenie, warunków i sposobu ich zwrotu oraz środków skażających alkohol
etylowy (Źz. U. z 2013 r. poz. 1108). W związku z tym, co do zasady, wpisów do
ewidencji wyrobów zwolnionych będzie należało dokonywać bezpośrednio po
zakończeniu czynności lub zaistnieniu stanu faktycznego podlegających wpisaniu.
Jednocześnie w projekcie rozporządzenia przewidziano dotychczasową możliwość
dokonywania raz w miesiącu, po zweryfikowaniu ilości podczas dokładnej i rzeczywistej
kontroli zużycia, wpisów do ewidencji wyrobów zwolnionych prowadzonej przez podmiot
zużywający informacji dotyczących zużywanych wyrobów zwolnionych, których ilość
ustalana jest na podstawie współczynnikowo określonego poziomu ich zużycia przez
poszczególne urządzenia, wskazanego w dokumentacji prowadzonej przez podmiot
zużywający.
W rozdziale 3 określono rodzaje ksiąg kontroli prowadzonych na potrzeby kontroli alkoholu
etylowego. Obecnie rodzaje tych ksiąg określone są w rozporządzeniu w sprawie kontroli
niektórych wyrobów akcyzowych. Podobnie jak dotychczas określono wzory wszystkich
rodzajów ksiąg kontroli.
W rozdziale 4 określono rodzaje dokumentacji, które powinny być prowadzone przez
podmioty prowadzące działalność w zakresie produkcji piwa i wina. Obecnie rodzaje tej
dokumentacji są określone w rozporządzeniu w sprawie kontroli niektórych wyrobów
akcyzowych. W projekcie podobnie jak w ww. rozporządzeniu określono wzory tych
dokumentacji.
W rozdziale 5 określono szczegółowy zakres danych, które powinny znajdować się w
poszczególnych częściach i zestawieniach ewidencji wyrobów akcyzowych prowadzonej
przez podmiot prowadzący skład podatkowy. Obecnie szczegółowy zakres danych, które
powinny znajdować się w tej ewidencji, jest określony w rozporządzeniu Ministra Finansów z
dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie warunków prowadzenia składów podatkowych oraz

– 39 –
ewidencji przez podmioty prowadzące składy podatkowe. W projekcie rozporządzenia
doprecyzowano, które z danych powinny być ujmowane w poszczególnych częściach tej
ewidencji, w tym w części ewidencji dotyczącej wyrobów akcyzowych magazynowanych w
jednym zbiorniku. Określenie zakresu danych, które powinny być zawierane w tej części
ewidencji, wynika z wprowadzenia w ustawie możliwości magazynowania przez podmiot
prowadzący skład podatkowy w jednym zbiorniku wyrobów energetycznych o różnych
statusach akcyzowych.
W rozdziale 6 określono szczegółowy zakres danych, które powinny znajdować się w
ewidencji wyrobów akcyzowych wysyłanych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru
akcyzy. Zakres tych danych jest taki sam jak określony obecnie w przypadku tej ewidencji w
rozporządzeniu z dnia 23 sierpnia 2010 r. w sprawie niektórych ewidencji wyrobów
akcyzowych.
W rozdziale 7 określono szczegółowy zakres danych, które powinny znajdować się w
ewidencji wyrobów akcyzowych nabywanych wewnątrzwspólnotowo przez zarejestrowanego
odbiorcę oraz podatnika nabywającego wewnątrzwspólnotowo wyroby akcyzowe poza
procedurą zawieszenia poboru akcyzy na potrzeby wykonywanej działalności. Zakres tych
danych jest taki sam jak określony obecnie w przypadku tej ewidencji w rozporządzeniu z
dnia 23 sierpnia 2010 r. w sprawie niektórych ewidencji wyrobów akcyzowych.
W rozdziale 8 określono szczegółowy zakres danych, które powinny znajdować się w
ewidencji prowadzonej przez przedstawiciela podatkowego. Zakres tych danych jest taki sam
jak określony obecnie w przypadku tej ewidencji w rozporządzeniu z dnia 23 sierpnia 2010 r.
w sprawie niektórych ewidencji wyrobów akcyzowych.
W rozdziale 9 określono szczegółowy zakres danych, które powinny znajdować się w
ewidencji dokumentów handlowych prowadzonej przez zarejestrowanego wysyłającego oraz
podmiot prowadzący skład podatkowy. Zakres tych danych jest taki sam jak określony
obecnie w przypadku tej ewidencji w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 23 sierpnia
2010 r. w sprawie dokumentacji i procedur związanych z przemieszczaniem wyrobów
akcyzowych (Dz. U. Nr 158, poz. 1065).
W rozdziale 10 określono szczegółowy zakres danych, które powinny znajdować się w
ewidencji wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy. Obecnie szczegółowy zakres
danych, które powinny znajdować się w tej ewidencji jest określony w rozporządzeniu
Ministra Finansów z dnia 16 września 2013 r. w sprawie dokumentu dostawy, ewidencji
wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie,
warunków i sposobu ich zwrotu oraz środków skażających alkohol etylowy. W projekcie

strony : 1 ... 70 ... 110 ... 123 . [ 124 ] . 125 ... 130 ... 138

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: