Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy uproszczenia przepisów w zakresie podatku akcyzowego oraz zniesienia lub ograniczenia niektórych uciążliwych i zbędnych obowiązków administracyjnych, które dotyczą podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3522
- Data wpłynięcia: 2015-06-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2015-07-24
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1479
3522
Projekt rozporządzenia stanowi realizację upoważnienia ustawowego zawartego w art. 84.
ust. 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2014 r. poz. 752,
z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”. Na podstawie wskazanego przepisu, którego brzmienie
wejdzie w życie z dniem 31 lipca 2015 r., zgodnie z wejściem w życie ustawy z dnia …
o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (Źz. U. poz. ...),
zwanej dalej „ustawą zmieniającą”, Minister Finansów został zobowiązany do określenia, w
drodze rozporządzenia, szczegółowego sposobu wydawania, zmiany oraz cofania zezwoleń,
których posiadanie jest niezbędne dla prowadzenia różnych rodzajów działalności w zakresie
wyrobów akcyzowych, zgodnie z ustawą o podatku akcyzowym oraz określenia wzorów
wniosków o wydanie tych zezwoleń, a także sposobu dokumentowania spełnienia warunków,
od których uzależnione jest wydanie danego zezwolenia.
Przytoczone upoważnienie ustawowe, w stosunku do upoważnienia w brzmieniu
obowiązującym do dnia 31 lipca 2015 r., zawiera rozszerzenie obejmujące szczegółowy
sposób „zmiany” zezwoleń akcyzowych i stanowi konsekwencję uchylenia w ustawie
regulacji przewidujących obowiązek uzyskania nowego zezwolenia akcyzowego, w
przypadku zmiany w zakresie będącej przedmiotem dotychczasowej działalności grupy
wyrobów akcyzowych, wymienionej w art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym. W
dotychczasowym stanie prawnym w takim przypadku podmiot miał obowiązek uzyskania
nowego zezwolenia.
Projektowane rozporządzenie zastąpi obowiązujące rozporządzenie Ministra Finansów z dnia
30 sierpnia 2010 r. w sprawie zezwoleń na wykonywanie działalności w zakresie podatku
akcyzowego (Źz. U. z 2014 r. poz. 767), które traci moc z wejściem w życie projektowanej
regulacji. Proponowane w projekcie rozwiązania są konsekwencją nowelizacji ustawy o
podatku akcyzowym oraz dążenia do wprowadzenia uproszczeń (ograniczenia procedur i
zmniejszenia liczby dokumentów) dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w
zakresie wyrobów akcyzowych, na podstawie zezwoleń akcyzowych, zgodnie z ustawą o
podatku akcyzowym.
Rozdział 1 – Przepisy ogólne rozporządzenia, które wskazują zakres regulowany
projektowanym rozporządzeniem, uzupełniono o zapis dotyczący zmiany zezwolenia.
W związku z powyższym, w projekcie rozporządzenia (§ 3) zawarto regulację, zobowiązującą
podmiot występujący do właściwego naczelnika urzędu celnego o zmianę zezwolenia do
przedłożenia dokumentów dotyczących zmian.
– 42 –
Natomiast w przypadku wystąpienia o zmianę zezwolenia na prowadzenie składu
podatkowego, zezwolenia na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca,
zezwolenia na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca lub
zezwolenia na wysyłanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany wysyłający, w zakresie
będącej przedmiotem działalności dotychczasowej grupy wyrobów akcyzowych wymienionej
w art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, zobowiązano podmiot do określenia rodzaju wyrobów
akcyzowych, zgodnie z opisami umieszczonymi w zestawieniach zawartych we wnioskach o
wydanie danego zezwolenia. W sytuacji zaś gdy przedmiotem działalności podmiotu po
zmianie zezwolenia będą wyroby inne niż ujęte w zestawieniach zawartych we wnioskach o
wydanie zezwoleń, wskazano konieczność opisu rodzaju wyrobu akcyzowego oraz wskazania
klasyfikacji w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN).
W rozdziale 2 zawarto regulacje w przedmiocie zezwoleń na prowadzenie składu
podatkowego, w tym wskazano, że załącznik nr 1 stanowi wzór wniosku o wydanie
zezwolenia, określono sposób dokumentowania spełnienia warunków do uzyskania
zezwolenia oraz procedurę i tryb postępowania przy rozpatrywaniu wniosku.
W zakresie dokumentów dołączanych do wniosku o wydanie zezwolenia na prowadzenie
składu podatkowego, składanych do naczelnika urzędu celnego, zrezygnowano z :
1) zaświadczenia o nadaniu statystycznego numeru identyfikacyjnego RźGON, bowiem
informacja o nadanym podmiotowi numerze identyfikacyjnym jest udostępniana w
wyszukiwarce podmiotów gospodarki narodowej na stronie internetowej Głównego Urzędu
Statystycznego, a udostępnienie danych na stronie internetowej GUS jest potwierdzeniem
dokonania wpisu tych informacji w rejestrze REGON,
2) potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego podatnika podatku akcyzowego,
bowiem informacje w tym zakresie organ celny może pozyskiwać i sprawdzać z urzędu,
sprawdzenia może dokonywać w ramach systemu SZPROT,
3) odpisu z rejestru w Krajowym Rejestrze Sądowym albo zaświadczenia o wpisie do
ewidencji do działalności gospodarczej, gdyż Krajowy Rejestr Sądowy jest scentralizowaną,
informatyczną bazą danych, która powszechnie udostępnia informację o statusie prawnym
zarejestrowanego podmiotu, najważniejszych elementach jego sytuacji finansowej oraz
sposobie jego reprezentowania. Natomiast od 1 stycznia 2012 r. dane przedsiębiorców
zarejestrowanych w gminnych ewidencjach działalności gospodarczej są dostępne w
ogólnodostępnym rejestrze publicznym, jakim jest Centralna Ewidencja i Informacja o
Źziałalności Gospodarczej (CźIŹG),
– 43 –
4) projektu regulaminu funkcjonowania składu podatkowego, bowiem dokumenty wchodzące
w skład regulaminu funkcjonowania składu podatkowego zostaną włączone jako
dokumentacja stanowiąca akta weryfikacyjne, które będą podlegać urzędowemu sprawdzeniu,
na podstawie przepisów ustawy o Służbie Celnej. Zgodnie bowiem z nowelizacją ustawy o
podatku akcyzowym wniosek o wydanie zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego
będzie jednocześnie zgłoszeniem oraz dokumentacją, o których mowa w art. 64 ust. 3 ustawy
z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej (Źz. U. z 2013 r. poz. 1404, z późn. zm.).
Ponadto, zrezygnowano również z obowiązku dołączania do wniosku o wydanie zezwolenia
na prowadzenie składu podatkowego następujących dokumentów – oświadczeń
wnioskodawcy, że :
1) nie jest wobec niego prowadzone postępowanie egzekucyjne, likwidacyjne lub
upadłościowe, z wyłączeniem postępowania upadłościowego z możliwością zawarcia układu,
2) w miejscu lub pomieszczeniu, w którym ma być prowadzony skład podatkowy nie jest
prowadzony inny skład podatkowy, oraz że miejsce to lub pomieszczenie spełnia warunki do
prowadzenia działalności gospodarczej, wymagane przez Państwową Inspekcję Sanitarną,
Inspekcję Ochrony rodowiska, Państwową Straż Pożarną oraz Państwową Inspekcję Pracy,
3) nie zostało mu cofnięte, ze względu na naruszenie przepisów prawa, w okresie ostatnich
3 lat, licząc od dnia złożenia wniosku o wydanie zezwolenia, żadne z udzielonych mu
zezwoleń, o których mowa w art. 84 ust. 1 ustawy, jak również koncesja lub zezwolenie na
prowadzenie działalności gospodarczej, ani nie została wydana decyzja o zakazie
wykonywania przez niego działalności regulowanej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia
2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Źz. U. z 2015 r. poz. 584), w zakresie
wyrobów akcyzowych, uznając za wystarczające włączenie treści ww. oświadczeń do
wniosku o wydanie zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego. Powyższe ograniczy
ilość dokumentów dołączanych do wniosku, a jednocześnie umożliwi sprawdzenie czy
wnioskodawca spełnia warunki niezbędne do uzyskania takiego zezwolenia.
W rozdziale 3 zawierającym regulacje dotyczące wydawania zezwoleń dla innych podmiotów
niż prowadzące skład podatkowy (np. zarejestrowany odbiorca, przedstawiciel podatkowy,
podmiot pośredniczący, zarejestrowany wysyłający), określono wymogi dokumentacyjne
spełnienia warunków do otrzymania odpowiedniego zezwolenia. W tych przypadkach,
podobnie jak i w przypadku podmiotów ubiegających się o wydanie zezwolenia na
prowadzenie składu podatkowego, również włączono treść odpowiednich oświadczeń do
wzorów wniosków o wydanie poszczególnych zezwoleń:
– 44 –
1) na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca – w zakresie
oświadczenia wnioskodawcy, że nie jest wobec niego prowadzone postępowanie
egzekucyjne, likwidacyjne lub upadłościowe, z wyłączeniem postępowania
upadłościowego z możliwością zawarcia układu, nie zostało mu cofnięte, ze względu
na naruszenie przepisów prawa, w okresie ostatnich 3 lat, licząc od dnia złożenia
wniosku o wydanie zezwolenia, żadne z udzielonych mu zezwoleń, o których mowa w
art. 84 ust. 1 ustawy, jak również koncesja lub zezwolenie na prowadzenie
działalności gospodarczej, ani nie została wydana decyzja o zakazie wykonywania
przez niego działalności regulowanej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 2 lipca
2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Źz. U. z 2015 r. poz. 584) w zakresie
wyrobów akcyzowych oraz, że w miejscu lub pomieszczeniu proponowanym przez
wnioskodawcę jako miejsce odbioru wyrobów akcyzowych nie znajduje się miejsce
odbioru wyrobów akcyzowych innego podmiotu,
2) na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca – w
zakresie oświadczenia wnioskodawcy, że nie zostało mu cofnięte, ze względu na
naruszenie przepisów prawa, w okresie ostatnich 3 lat, licząc od dnia złożenia
wniosku o wydanie zezwolenia, żadne z udzielonych mu zezwoleń, o których mowa w
art. 84 ust. 1 ustawy, jak również koncesja lub zezwolenie na prowadzenie
działalności gospodarczej, ani nie została wydana decyzja o zakazie wykonywania
przez niego działalności regulowanej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 2 lipca
2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Źz. U. z 2015 r. poz. 584) w zakresie
wyrobów akcyzowych,
3) na wykonywanie czynności w charakterze przedstawiciela podatkowego – w zakresie
oświadczenia wnioskodawcy, że nie jest wobec niego prowadzone postępowanie
egzekucyjne, likwidacyjne lub upadłościowe, z wyłączeniem postępowania
upadłościowego z możliwością zawarcia układu oraz, że nie zostało mu cofnięte, ze
względu na naruszenie przepisów prawa, w okresie ostatnich 3 lat, licząc od dnia
złożenia wniosku o wydanie zezwolenia, żadne z udzielonych mu zezwoleń, o których
mowa w art. 84 ust. 1 ustawy, jak również koncesja lub zezwolenie na prowadzenie
działalności gospodarczej, ani nie została wydana decyzja o zakazie wykonywania
przez niego działalności regulowanej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 2 lipca
2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Źz. U. z 2015 r. poz. 584) w zakresie
wyrobów akcyzowych,
– 45 –
4) na prowadzenie działalności jako podmiot pośredniczący – w zakresie oświadczenia
wnioskodawcy, że nie jest wobec niego prowadzone postępowanie egzekucyjne,
likwidacyjne lub upadłościowe, z wyłączeniem postępowania upadłościowego z
możliwością zawarcia układu oraz, że nie zostało mu cofnięte, ze względu na
naruszenie przepisów prawa, w okresie ostatnich 3 lat, licząc od dnia złożenia
wniosku o wydanie zezwolenia, żadne z udzielonych mu zezwoleń, o których mowa w
art. 84 ust. 1 ustawy, jak również koncesja lub zezwolenie na prowadzenie
działalności gospodarczej, ani nie została wydana decyzja o zakazie wykonywania
przez niego działalności regulowanej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 2 lipca
2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Źz. U. z 2015 r. poz. 584) w zakresie
wyrobów akcyzowych,
5) na wysyłanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany wysyłający – w zakresie
oświadczenia wnioskodawcy, że nie jest wobec niego prowadzone postępowanie
egzekucyjne, likwidacyjne lub upadłościowe, z wyłączeniem postępowania
upadłościowego z możliwością zawarcia układu oraz, że nie zostało mu cofnięte, ze
względu na naruszenie przepisów prawa, w okresie ostatnich 3 lat, licząc od dnia
złożenia wniosku o wydanie zezwolenia, żadne z udzielonych mu zezwoleń, o których
mowa w art. 84 ust. 1 ustawy, jak również koncesja lub zezwolenie na prowadzenie
działalności gospodarczej, ani nie została wydana decyzja o zakazie wykonywania
przez niego działalności regulowanej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 2 lipca
2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Źz. U. z 2015 r. poz. 584) w zakresie
wyrobów akcyzowych,
6) wyprowadzenia – na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca
– w zakresie oświadczenia, że nie jest wobec niego prowadzone postępowanie
egzekucyjne, likwidacyjne lub upadłościowe, z wyłączeniem postępowania
upadłościowego z możliwością zawarcia układu oraz, że nie zostało mu cofnięte, ze
względu na naruszenie przepisów prawa, w okresie ostatnich 3 lat, licząc od dnia
złożenia wniosku o wydanie zezwolenia, żadne z udzielonych mu zezwoleń, o których
mowa w art. 84 ust. 1 ustawy, jak również koncesja lub zezwolenie na prowadzenie
działalności gospodarczej, ani nie została wydana decyzja o zakazie wykonywania
przez niego działalności regulowanej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 2 lipca
2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Źz. U. z 2015 r. poz. 584) w zakresie
wyrobów akcyzowych,
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3522
› Pobierz plik