Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Straży Granicznej oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Straży Granicznej oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3464
- Data wpłynięcia: 2015-06-02
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o Straży Granicznej oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2015-07-09
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1336
3464
TABźLA ZBIź NO CI
TYTUŁ PROJźKTU/ PRZEPISU:
Projekt ustawy o zmianie ustawy o Straży Granicznej oraz niektórych innych ustaw
TYTUŁ WŹRA ANźGO AKTU PRAWNźGO/ Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) Nr 1052/2013 z dnia 22 pa dziernika 2013 r.
WŹRA ANYCH AKTÓW PRAWNYCHŚ
ustanawiające europejski system nadzorowania granic (źUROSUR)
Dziennik Urzędowy UE L 295/23 z 6.11.2013 r.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- --------------------------------------------------------
PRZEPISY UNII EUROPEJSKIEJ
L.p.
Koniecz
ność
Uzasadnienie
uwzględnienia
Jedn.
Treść przepisu Uź
wdrożen Jedn.
w
projekcie
przepisów
Treść przepisu/ów projektu
red.
ia
red.
wykraczających poza minimalne
wymogi prawa UE
T/N
Tytuł I
PRZźPISY OGÓLNź
Art. 1
Przedmiot
1.
Art. 1
Niniejsze rozporządzenie ustanawia N
wspólne ramy wymiany informacji i
współpracy
między
państwami
członkowskimi a agencją, służące
poprawie znajomości sytuacji i
zwiększeniu zdolności reagowania na
granicach
zewnętrznych
państw
członkowskich
Unii
(„granice
zewnętrzne”) do celów wykrywania i
zwalczania
nielegalnej
imigracji
i
przestępczości transgranicznej oraz
zapobiegania im, a także przyczyniania
się do zapewnienia ochrony i ratowania
1
życia migrantów („źUROSUR”).
Art. 2
Zakres zastosowania
2.
Art. 2
1. Niniejsze rozporządzenie ma
N
ust. 1
zastosowanie do ochrony lądowych i
morskich granic zewnętrznych, w tym
monitorowania, wykrywania,
identyfikowania, śledzenia,
przechwytywania osób nielegalnie
przekraczających granicę oraz
zapobiegania temu zjawisku, do celów
wykrywania i zwalczania nielegalnej
imigracji i przestępczości
transgranicznej oraz zapobiegania im, a
także przyczyniania się do zapewnienia
ochrony i ratowania życia migrantów.
3.
Art. 2 2. Niniejsze
rozporządzenie może N
ust. 2
także mieć zastosowanie do ochrony
granic powietrznych oraz kontroli w
przejściach granicznych, jeśli państwa
członkowskie dobrowolnie przekażą do
EUROSUR informacje z tego zakresu.
4.
Art. 2
3. Niniejsze rozporządzenie nie ma
N
ust. 3
zastosowania do żadnych środków
prawnych ani administracyjnych
zastosowanych w sytuacji, gdy
odpowiedzialne organy jednego z
państw członkowskich przechwyciły
transgraniczną działalność przestępczą
lub przypadki nielegalnego
przekroczenia granic zewnętrznych.
Art. 3
Definicje
5.
Art. 3
Źo celów niniejszego rozporządzenia
N
lit. a-i
stosuje się następujące definicje:
2
a)
„agencja” oznacza źuropejską
Agencję
Zarządzania
Współpracą
Operacyjną na Zewnętrznych Granicach
Państw
Członkowskich
Unii
źuropejskiej utworzoną na mocy
rozporządzenia (Wź) nr 2ŃŃ7/2ŃŃ4;
b) „znajomość sytuacji” oznacza
zdolność monitorowania, wykrywania,
identyfikowania, śledzenia i rozumienia
nielegalnej działalności transgranicznej
pozwalającą
znaleźć
uzasadnione
powody zastosowania środków reakcji
na
podstawie
łączenia
nowych
informacji z aktualną wiedzą oraz
umożliwiającą zmniejszenie liczby ofiar
śmiertelnych wśród migrantów na
zewnętrznych granicach, wzdłuż tych
granic lub w ich pobliżu;
c) „zdolność reagowania” oznacza
zdolność przeprowadzania działań
mających
na
celu
zwalczanie
nielegalnej działalności transgranicznej
na zewnętrznych granicach, wzdłuż
tych granic lub w ich pobliżu, w tym
środki i harmonogramy pozwalające
właściwie reagować;
d) „obraz sytuacji” oznacza interfejs
graficzny służący przedstawieniu w
czasie zbliżonym do rzeczywistego
danych oraz informacji pochodzących
od różnych organów, z różnych
czujników, platform oraz innych źródeł,
które to informacje są wymieniane
kanałami
komunikacyjnymi
i
informacyjnymi z innymi organami w
celu uzyskania znajomości sytuacji i
wspierania zdolności reagowania na
granicach zewnętrznych oraz w strefie
przedgranicznej;
3
e)
„przestępczość
transgraniczna”
oznacza wszelką poważną działalność
przestępczą
o
charakterze
transgranicznym,
prowadzoną
na
granicach zewnętrznych, wzdłuż tych
granic lub w ich pobliżu;
f) „odcinek granicy zewnętrznej”
oznacza całość lub część zewnętrznej
granicy lądowej lub morskiej państwa
członkowskiego określonej w prawie
krajowym lub wskazanej przez krajowy
ośrodek koordynacji lub dowolny inny
właściwy organ krajowy;
g) „strefa przedgraniczna” oznacza
obszar geograficzny poza granicami
zewnętrznymi;
h) „sytuacja kryzysowa” oznacza każdą
naturalną
lub
spowodowaną
działalnością człowieka katastrofę,
wypadek,
kryzys
humanitarny lub
polityczny, lub każdą inną poważną
sytuację, która wystąpiła na granicach
zewnętrznych, wzdłuż tych granic lub w
ich pobliżu, która może mieć istotny
wpływ
na
kontrolę
granic
zewnętrznych;
i)
„zdarzenie” oznacza sytuację
związaną z nielegalną imigracją,
przestępczością transgraniczną lub
zagrożeniem życia migrantów na
granicach zewnętrznych, wzdłuż tych
granic lub w ich pobliżu.
Tytuł II
RAMY
Rozdział 1
Elementy
Art. 4
Ramy EUROSUR-u
4
6.
Art. 4
1. Źo celów wymiany informacji i
N
ust. 1
współpracy w dziedzinie ochrony granic
lit. a-f
i z uwzględnieniem istniejących
mechanizmów wymiany informacji i
współpracy państwa członkowskie i
agencja korzystają z ram źUROSUR-u,
składających się z następujących
elementów:
a) krajowych ośrodków koordynacji;
b) krajowych obrazów sytuacji;
c) sieci komunikacyjnej;
d) europejskiej obrazu sytuacji;
e) wspólnego przedgranicznego obrazu
sytuacji;
f) wspólnego stosowania narzędzi
nadzoru.
7.
Art. 4
2. Krajowe ośrodki koordynacji
N
ust. 2
dostarczają agencji za pośrednictwem
sieci komunikacyjnej wszystkie
informacje pochodzące z krajowych
obrazów sytuacji, które są niezbędne do
utworzenia i utrzymania europejskiego
obrazu sytuacji oraz wspólnego
przedgranicznego obrazu sytuacji.
8.
Art. 4
3. Za
pośrednictwem
sieci N
ust. 3
komunikacyjnej
agencja
zapewnia
krajowym
ośrodkom
koordynacji
nieograniczony dostęp do europejskiego
obrazu sytuacji oraz do wspólnego
przedgranicznego obrazu sytuacji.
9.
Art. 4
4. Elementy wymienione w ust. 1 N
ust. 4
tworzy się i utrzymuje zgodnie z
zasadami określonymi w załączniku.
Artykuł 5
Krajowy ośrodek koordynacji
10.
Art.5
ń. Każde państwo członkowskie T
Art.
3
pkt
8 „Art. 17g. Komendant Główny Straży
ust. 1
wyznacza,
prowadzi
i
utrzymuje
ustawy o zmianie Granicznej wykonuje zadania Krajowego
krajowy ośrodek koordynacji, które
ustawy o Straży Ośrodka Koordynacji do Spraw Eurosur na
5
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3464
› Pobierz plik