eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy o grach hazardowych

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy o grach hazardowych

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy o grach hazardowych

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3449
  • Data wpłynięcia: 2015-05-22
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy o grach hazardowych
  • data uchwalenia: 2015-09-11
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1639

3449

WARTOŚĆ ZAKUPÓW ZBIORÓW DO BIBLIOTEK PUBLICZNYCH ORAZ DOFINANSOWANIA NA WYPŁATĘ WYNAGRODZEŃ ZA UŻYCZENIA BIBLIOTECZNE W LATACH 2015-2024
w tys zł
Srednio 2011-
rok
2013
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024 Razem 2015 -2024
prognozowana wartość
zakupów bibliotecznych
73 432
7
4 313
7
6 022
7
7 619
7
9 559
8
1 468
8
3 424
8
5 426
8
7 476
8
9 488
9
1 546
8 26 340
wartość środków na wypłatę
rekompensat z tytułu public
lending right (5% wartości
zakupów bibliotecznych) na
podstawie danych roku
poprzedniego
brak
brak
3
801
3
881
3
978
4
073
4
171
4
271
4
374
4
474
4
577
3
7 600
wskaźnik CPI (wytyczne Ministra Finansów)
101,2
102,3
102,1
102,5
102,4
102,4
102,4
102,4
102,3
102,3


W stosunku do wartości ujętych w mechanizmie korygującym wprowadzonym do przepisów
przejściowych projektu ustawy, wartości w tabeli OSR zostały uzupełnione dodatkowo o rok
2025, będący dziesiątym pełnym rokiem po wejściu w życie projektowanej regulacji.
Koszty obsługi administracyjnej związanej z określeniem wysokości i wypłatą wynagrodzeń
należnych uprawnionym autorom, tłumaczom i wydawcom mieszczą się w wartości
dofinansowania. Zgodnie z projektem ustawy nie mogą one przekroczyć 10% kwot
przekazywanych w ramach dofinansowania na wypłatę wynagrodzeń.
Likwidacja Funduszu Promocji Twórczości nie powinna wpłynąć na obniżenie liczby i
globalnej wartości stypendiów twórczych. Obecnie zasadnicza część środków przeznaczanych
na wypłatę stypendiów obciąża Fundusz Promocji Kultury oraz część budżetu państwa
znajdującą się w dyspozycji Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorców oraz na
rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie zmian
0
1
2
3
5
10
Łącznie (0–10)
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa







pieniężnym
(w mln zł,
sektor mikro-, małych i
0,0
0,4
0,4
0,4
0,4
0,4
4,0

średnich
ceny stałe
przedsiębiorstw
z 2014 r.)
rodzina, obywatele oraz







gospodarstwa domowe
Autorzy, tłumacze i
0,0
3,80
3,88
3,97
4,07
4,68
42,27
wydawcy, organizacja
zbiorowego zarządzania
obsługująca wypłatę
wynagrodzeń z tytułu
public lending right
W ujęciu
budżet państwa

niepieniężnym
jednostki samorządu

terytorialnego
inne jednostki sektora
Instytucje kultury, instytucje oświatowe i naukowe zyskają możliwość
finansów publicznych
korzystania z utworów osieroconych zgromadzonych w ich zasobach oraz
większą pewność prawną przy korzystaniu z utworów i przedmiotów praw
pokrewnych w ramach dozwolonego użytku.
przedsiębiorstwa (w
Wydawanie utworów niechronionych autorskimi prawami majątkowymi
tym MŚP) – wydawcy będzie wolne od opłat na Fundusz Promocji Twórczości.
rodzina, obywatele
Wprowadzenie rozwiązań polegających na udostępnianiu utworów
oraz gospodarstwa
osieroconych i utworów niedostępnych w obrocie handlowym zapewni
93
domowe
obywatelom szerszy i legalny dostęp, przede wszystkim w internecie, do
wartościowych zasobów zgromadzonych w instytucjach publicznych.
Wprowadzenie wynagrodzenia z tytułu wypożyczeń bibliotecznych nie
spowoduje żadnych obciążeń po stronie osób korzystających z bibliotek.
Niemierzalne




Dodatkowe informacje,
Wydawcy książek w związku ze zniesieniem opłat na Fundusz Promocji Twórczości uzyskają
w tym wskazanie
korzyść ok. 400 tys. zł rocznie. Jest to średnia wartość kosztów opłat na Fundusz Promocji
źródeł danych i
Twórczości ponoszonych w ostatnich latach.
przyjętych do obliczeń
założeń
Autorom, tłumaczom i wydawcom książek zostanie przyznane wynagrodzenie z tytułu
wypożyczeń bibliotecznych. Globalna kwota dofinansowania przeznaczonego na ten cel jest
szacowana w pierwszym roku wypłaty (2016) na ok. 3,80 mln złotych. W kolejnych latach
wartości globalne wynagrodzeń przekazywanych z tego tytułu będą aktualizowane o wskaźnik
CPI.
8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
nie dotyczy
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie
tak
wymaganymi przez UE (szczegóły w odwróconej tabeli
nie
zgodności).
nie dotyczy
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne: zniesienie opłat
inne:

Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
nie
nie dotyczy

Komentarz:
a) Zmiany w zakresie dozwolonego użytku publicznego nie spowodują zmian obciążeń regulacyjnych.
b) Projektowana ustawa nałoży na wybrane biblioteki publiczne obowiązek generowania i przekazywania informacji
dotyczących liczby wypożyczeń poszczególnych pozycji książkowych. Obowiązek będzie dotyczyć jedynie wybranych
bibliotek posiadających systemy elektroniczne ewidencji wypożyczeń. Uzyskane dane będą służyć do obliczenia
wartości wynagrodzeń należnych poszczególnym autorom i wydawcom książek.
c) Procedur dotyczących korzystania z utworów osieroconych (obowiązek starannych poszukiwań, wpisanie utworu do
rejestru) nie należy traktować jako nowego obciążenia regulacyjnego. Poszukiwanie uprawnionego jest co do zasady
zawsze konieczne w celu zawarcia z nim umowy na korzystanie z utworu. Natomiast w razie bezskuteczności
poszukiwań, a więc w przypadkach, kiedy dany utwór ma charakter utworu osieroconego, korzystanie z niego jest
obecnie niemożliwe. Nowe przepisy mają to umożliwić, stanowić więc będzie ułatwienie dla korzystających, a nie
obciążenie – dotychczas legalne korzystanie z utworów osieroconych było w Polsce w praktyce niemożliwe.
d) Wprowadzenie obowiązku pośrednictwa organizacji zbiorowego zarządzania przy nabywaniu licencji na korzystanie z
utworów niedostępnych w obrocie handlowym nie spowoduje zwiększenia obciążeń regulacyjnych. Projektowana
regulacja wprowadza jedynie procedurę ułatwiającą uzyskanie stosownych licencji, natomiast obowiązek ich nabycia,
wynikający z ogólnych zasad prawa autorskiego, nie ulega zmianie. Projekt zakłada, że wykaz utworów niedostępnych w
handlu będzie prowadzony przez ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.
e) Projektowana ustawa zniesie obowiązek uiszczania przez wydawców opłat na Fundusz Promocji Twórczości z tytułu
publikowania utworów niechronionych autorskimi prawami majątkowymi.

94
9. Wpływ na rynek pracy
Projektowana regulacja nie wpłynie na rynek pracy.
10. Wpływ na pozostałe obszary



środowisko naturalne
demografia
informatyzacja
sytuacja i rozwój regionalny
mienie państwowe
zdrowie
inne:

Omówienie wpływu

11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
Wejście w życie projektowanej ustawy będzie oznaczać:
a) większą pewność prawną oraz – w określonym zakresie – większe możliwości korzystania z utworów i przedmiotów
praw pokrewnych w ramach dozwolonego użytku publicznego,
b) zapewnienie autorom i wydawcom wynagrodzenia z tytułu publicznego użyczania utworów, które równocześnie będzie
stanowić mechanizm wspierania twórczości w języku polskim,
c) umożliwienie określonym podmiotom korzystania z utworów osieroconych,
d) umożliwienie określonym podmiotom korzystania z utworów niedostępnych w obrocie handlowym,
e) umożliwienie wydawania utworów niepodlegających ochronie autorskimi prawami majątkowymi, bez konieczności
ponoszenia opłat na Fundusz Promocji Twórczości.
12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną zastosowane?
Regulacja dotycząca utworów osieroconych i utworów niedostępnych w obrocie handlowym będzie oceniana pod kątem
ilości tego rodzaju utworów udostępnionych przez uprawnione do tego instytucje. Ewaluacja zmian w przepisach o
dozwolonym użytku publicznym będzie dokonana przez konsultacje z zainteresowanymi podmiotami w celu oceny, czy
istniejące obecnie problemy zostały wyeliminowane. Natomiast wymiernym skutkiem regulacji dotyczącej wynagrodzeń z
tytułu wypożyczeń bibliotecznych będzie wysokość kwot z tego tytułu wypłaconych uprawnionym. Sama wypłata
wynagrodzeń z tego tytułu będzie na bieżąco monitorowana przez ministra właściwego do spraw kultury i ochrony
dziedzictwa narodowego w ramach kontroli wydatkowania środków przekazywanych na ten cel z Funduszu Promocji
Kultury oraz prowadzonego przez niego nadzoru nad organizacjami zbiorowego zarządzania.
13. Załączniki (istotne dokumenty źródłowe, badania, analizy itp.)
Raport z konsultacji publicznych.

95
TABELA ZBIEŻNOŚCI
TYTUŁ PROJEKTU
Projekt ustawy o zmianie ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy o
grach hazardowych

TYTUŁ WDRAŻANEGO AKTU PRAWNEGO
Dyrektywa 2001/29/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 maja 2001 r. w sprawie
harmonizacji niektórych aspektów praw autorskich i pokrewnych w społeczeństwie
informacyjnym

PRZEPISY UNII EUROPEJSKIEJ
Jedn.
Treść przepisu UE
Konieczność
Jedn. red.
Treść przepisu w projekcie
Uzasadnienie
red.
wdrożenia
uwzględnienia
T/N
w projekcie

przepisów poza

minimalne
wymogi prawa
UE

Art. 5
Wyjątki i ograniczenia




ust. 1
Tymczasowe czynności zwielokrotniania określone w art. 2,
T
Art. 231
Art. 231. Nie wymaga zezwolenia twórcy tymczasowe

które mają charakter przejściowy lub dodatkowy, które
zwielokrotnienie, o charakterze przejściowym lub
stanowią integralną i podstawową część procesu
incydentalnym, niemające samodzielnego znaczenia
technologicznego i których jedynym celem jest
gospodarczego, a stanowiące integralną i niezbędną
umożliwienie:
część procesu technologicznego, którego celem jest
wyłącznie umożliwienie:
a) transmisji w sieci wśród osób trzecich przez pośrednika,
lub
1) przekazu utworu w systemie teleinformatycznym
pomiędzy osobami trzecimi przez pośrednika lub
b) legalnego korzystania
2) zgodnego z prawem korzystania z utworu.
z utworu lub innego przedmiotu objętego ochroną i które nie
mają odrębnego znaczenia ekonomicznego, będą wyłączone z
prawa do zwielokrotniania określonego w art. 2.
ust. 2
Państwa Członkowskie mogą przewidzieć wyjątki lub
T (fakult.)



ograniczenia w odniesieniu do prawa do zwielokrotniania
określonego w art. 2, w następujących przypadkach:
1

lit. c
w odniesieniu do szczególnych czynności zwielokrotniania

Art. 28 ust. 1 pkt 2
Art. 28. 1. Instytucje oświatowe, uczelnie, instytuty

dokonywanym przez ogólnodostępne biblioteki, instytucji
badawcze prowadzące działalność, o której mowa w

edukacyjnej lub muzea, lub przez archiwa, które nie są
art. 2 ust. 3 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o
skierowane na osiągnięcie bezpośredniej lub pośredniej

instytutach badawczych (Dz. U. Nr 96, poz. 618, z
korzyści gospodarczej lub handlowej;
późn. zm.), instytuty naukowe Polskiej Akademii Nauk

prowadzące działalność, o której mowa w art. 50 ust. 4

ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Polskiej Akademii
Nauk (Dz. U. Nr 96, poz. 619, z późn. zm. ), biblioteki,

muzea oraz archiwa mogą: (…)

2) zwielokrotniać utwory znajdujące się we własnych
zbiorach w celu ich uzupełnienia, zachowania lub

ochrony,

(…)

- jeżeli czynności te nie są dokonywane w celu

osiągnięcia bezpośredniej lub pośredniej korzyści
majątkowej.

2. Zwielokrotnianie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, nie
Art. 28 ust. 2
może prowadzić do powiększenia zbiorów użyczanych
i udostępnianych na podstawie ust. 1 pkt 1 i 3.
lit. d
w odniesieniu do ulotnych nagrań dokonanych przez

Art. 232
Art. 232. 1. Organizacjom radiowym i telewizyjnym

organizacje radiowe i telewizyjne przy pomocy własnego
wolno przy pomocy własnych środków utrwalać
sprzętu i dla własnych programów; zachowanie tych nagrań
utwory na potrzeby własnych nadań.
w oficjalnych archiwach może być dozwolone ze względu na
2. Utrwalenia, o których mowa w ust. 1, niszczy się w
ich wyjątkową wartość dokumentalną;
terminie miesiąca od dnia wygaśnięcia uprawnienia do
nadania utworu.
3. Przepisu ust. 2 nie stosuje się do utrwaleń mających
charakter materiałów archiwalnych w rozumieniu art. 1
ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie
archiwalnym i archiwach (Dz. U. z 2011 r. Nr 123, poz.
698, z późn. zm.).
ust. 3
Państwa Członkowskie mogą przewidzieć wyjątki lub
T (fakult.)



ograniczenia w odniesieniu do praw określonych w art. 2 i 3
w następujących przypadkach:
2

strony : 1 ... 12 . [ 13 ] . 14 ... 20 ... 30

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: