Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3433
- Data wpłynięcia: 2015-05-22
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
- data uchwalenia: 2015-09-10
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1607
3433
umożliwiające
organom
państwa
członkowskiego, do którego kierowany
jest wniosek, sprawdzenie, czy jest ono
odpowiedzialnym
państwem
członkowskim na podstawie kryteriów
określonych
w
niniejszym
rozporządzeniu.
Komisja
w
drodze
aktów
wykonawczych ustanawia i okresowo
zmienia dwa wykazy określające
odpowiednie środki dowodowe i
poszlaki
zgodnie
z
kryteriami
określonymi w art. 22 ust. 3 lit. a) i b)
oraz
określa
jednolite
warunki
przygotowywania i składania wniosków
o
wtórne
przyjęcie.
Te
akty
wykonawcze przyjmowane są zgodnie z
procedurą sprawdzającą, o której mowa
w art. 44 ust. 2.
Art. 25
Odpowied na wniosek o wtórne przejęcie
106.
Art. 25
1. Państwo członkowskie, do którego T
Art. 36 ust. 2
Art. 36. 2. Szef Urzędu jest organem
ust. 1
skierowano wniosek, jest zobowiązane
ustawy z dnia 13
właściwym w sprawach, o których mowa w
do
przeprowadzenia
niezbędnych
czerwca 2003 r. o
art. 17, art. 18, art. 21-23, art. 25, art. 33-34
czynności sprawdzających i wydaje
udzielaniu
rozporządzenia 604/2013.
decyzję w sprawie wniosku o wtórne
cudzoziemcom
przejęcie zainteresowanej osoby tak
ochrony na
szybko, jak to możliwe, a w każdym
terytorium
przypadku nie później niż jeden miesiąc
Rzeczypospolitej
od daty otrzymania wniosku. Jeżeli
w brzmieniu
wniosek
oparty
jest
na
danych
nadanym przez
pochodzących z systemu źurodac,
projekt
termin ten ulega skróceniu do dwóch
tygodni.
107.
Art. 25
2. Brak podjęcia działań w terminie N
Jak w poz. 106
ust. 2
jednego miesiąca lub dwóch tygodni,
wymienionych
w
ust.
1,
jest
46
równoznaczny z akceptacją wniosku i
pociąga za sobą obowiązek wtórnego
przejęcia zainteresowanej osoby, w tym
obowiązek poczynienia odpowiednich
przygotowań do jej przybyciaś
Sekcja IV
Gwarancje proceduralne
Art. 26
Powiadomienie o decyzji o przekazaniu
108.
Art. 26
1. W
przypadku
gdy
państwo T
Art. 37 ust. 1
Art. 37. 1. W przypadku gdy inne państwo
ust. 1
członkowskie, do którego skierowano
ustawy z dnia 13
członkowskie odpowiedzialne za rozpatrzenie
wniosek, zgadza się na przejęcie lub
czerwca 2003 r. o
wniosku
o
udzielenie
ochrony
wtórne przejęcie wnioskodawcy lub
udzielaniu
międzynarodowej
na
podstawie
innej osoby, o której mowa w art. 18
cudzoziemcom
rozporządzenia 604/2013 wyrazi zgodę na
ust. 1 lit. c) lub d), wnioskujące państwo
ochrony na
przejęcie wnioskodawcy wraz z pozostałymi
członkowskie
powiadamia
terytorium
osobami, których wniosek o udzielenie
zainteresowaną osobę o decyzji o
Rzeczypospolitej
ochrony międzynarodowej dotyczy, Szef
przekazaniu jej do odpowiedzialnego
w brzmieniu
Urzędu wydaje decyzję o umorzeniu
państwa członkowskiego oraz, w
nadanym przez
postępowania i o ich przekazaniu do
odpowiednich
przypadkach,
o
projekt
odpowiedzialnego państwa członkowskiego.
nierozpatrywaniu
jej
wniosku
o
udzielenie ochrony międzynarodowej.
Art. 393b ustawy
Art. 393b. 1. W przypadku gdy inne państwo
Jeżeli
zainteresowaną
osobę
z dnia 12 grudnia
członkowskie odpowiedzialne za rozpatrzenie
reprezentuje doradca prawny lub inny
2013 r. o
wniosku
o udzielenie
ochrony
doradca, państwa członkowskie mogą
cudzoziemcach w
międzynarodowej
na
podstawie
zdecydować o powiadomieniu o tej
brzmieniu
rozporządzenia 604/2013 wyrazi zgodę na
decyzji doradcy prawnego lub innego
nadanym przez
przejęcie cudzoziemca, o którym mowa w
doradcy, a nie zainteresowanej osoby, i
projekt
art. 393a ust.1, Szef Urzędu wydaje decyzję
w stosownych przypadkach, informują o
o jego przekazaniu do odpowiedzialnego
tym zainteresowaną osobę.
państwa członkowskiego.
109.
Art. 26
2. Źecyzja, o której mowa w ust. 1, T
Art. 107 § 1 i 2
Art. 107. § 1. Decyzja powinna zawieraćŚ
ust. 2
zawiera informację na temat dostępnych
kpa
oznaczenie organu administracji publicznej,
środków zaskarżenia, w tym na temat
datę wydania, oznaczenie strony lub stron,
prawa do wnioskowania w stosownych
powołanie podstawy prawnej, rozstrzygnięcie,
przypadkach o zawieszenie przekazania,
uzasadnienie faktyczne i prawne, pouczenie,
oraz zawiera informację o terminach
czy i w jakim trybie służy od niej odwołanie,
wniesienia takich środków zaskarżenia
podpis z podaniem imienia i nazwiska oraz
oraz
terminu
przeprowadzenia
stanowiska służbowego osoby upoważnionej
47
przekazania, a także, w razie potrzeby
do wydania decyzji lub, jeżeli decyzja
informacje na temat miejsca i terminu,
wydana została w formie dokumentu
w których zainteresowana osoba
elektronicznego, powinna być opatrzona
powinna się stawić, jeżeli podróżuje do
bezpiecznym
podpisem
elektronicznym
odpowiedzialnego
państwa
weryfikowanym za pomocą ważnego
członkowskiego we własnym zakresie.
kwalifikowanego certyfikatu. Decyzja, w
Państwa członkowskie dbają również o
stosunku do której może być wniesione
to, by wraz z decyzją, o której mowa w
powództwo do sądu powszechnego lub skarga
ust. 1, zainteresowanej osobie zostały
do sądu administracyjnego, powinna zawierać
przekazane informacje na temat osób
ponadto pouczenie o dopuszczalności
lub podmiotów, które mogą udzielić jej
wniesienia powództwa lub skargi.
pomocy prawnej, jeżeli takie informacje
§ 2. Przepisy szczególne mogą określać także
nie zostały przekazane wcześniej.
inne składniki, które powinna zawierać
T
decyzja.
Art. 53 ust. 1 pkt
Art. 53. 1. W decyzji o:
4 ustawy z dnia
1) uznaniu wniosku o udzielenie ochrony
13 czerwca 2003
międzynarodowej za niedopuszczalnyś
r. o udzielaniu
2) odmowie uwzględnienia oświadczenia
cudzoziemcom
wnioskodawcy o zamiarze dalszego ubiegania
ochrony na
się o udzielenie ochrony międzynarodowejś
terytorium
3)
umorzeniu postępowania w sprawie
Rzeczypospolitej
udzielenia ochrony międzynarodowej
w brzmieniu
4) przekazaniu wnioskodawcy do państwa
nadanym przez
członkowskiego
odpowiedzialnego
za
projekt
rozpatrzenie wniosku o udzielenie ochrony
międzynarodowej i umorzeniu postępowania;
5) odmowie nadania statusu uchodźcyś
6)
odmowie
udzielenia
ochrony
uzupełniającej
- zamieszcza się pouczenie o prawie do
nieodpłatnej pomocy prawnej.
48
110.
Art. 26
3. Jeżeli zainteresowana osoba nie T
Art. 53 ust. 2
Art. 53. 2. Organ, który wydał decyzję o
ust. 3
korzysta z pomocy doradcy prawnego
ustawy z dnia 13
której mowa w ust. 1, lub decyzję o nadaniu
lub innego doradcy lub nie jest przez
czerwca 2003 r. o
statusu uchodźcy albo o udzieleniu ochrony
nich
reprezentowana,
państwo
udzielaniu
uzupełniającej,
dokonuje
w języku
członkowskie informuje ją o głównych
cudzoziemcom
zrozumiałym dla wnioskodawcy pisemnego
elementach decyzji, wśród których
ochrony na
tłumaczenia podstawy prawnej decyzji,
zawsze znajdują się informacje na temat
terytorium
rozstrzygnięcia oraz pouczenia.
dostępnych środków zaskarżenia oraz
Rzeczypospolitej
terminów na wniesienie takich środków,
w brzmieniu
w języku, który ta osoba rozumie, lub,
nadanym przez
jak można racjonalnie zakładać, może
projekt
rozumieć.
Art. 27
rodki zaskarżenia
111.
Art. 27
1. Wnioskodawca lub inna osoba, o T
Art. 127 kpa
Art. 127. § 1. Od decyzji wydanej w
ust. 1
której mowa w art. 18 ust. 1 lit. c) lub
pierwszej instancji służy stronie odwołanie
d), ma prawo wniesienia do sądu
tylko do jednej instancji.
skutecznego środka zaskarżenia w
§ 2. Właściwy do rozpatrzenia odwołania jest
formie odwołania lub wniosku o
organ administracji publicznej wyższego
ponowne rozpoznanie, z powodów
stopnia, chyba że ustawa przewiduje inny
faktycznych lub prawnych, decyzji o
organ odwoławczy
przekazaniu.
Art. 89p
Art. 89p. 1. Rada do Spraw Uchodźców,
ustawy z dnia 13
zwana dalej „Radą”, jest organem
czerwca 2003 r. o
administracji
publicznej
rozpatrującym
udzielaniu
odwołania od decyzji i zażalenia na
cudzoziemcom
postanowienia wydane przez Szefa Urzędu w
ochrony na
sprawach
prowadzonych
na
podstawie
terytorium
przepisów niniejszego działu, z wyjątkiem
Rzeczypospolitej
spraw, o których mowa w rozdziale 5.
Polskiej
2. Radzie przysługują uprawnienia organu
wyższego stopnia w rozumieniu przepisów
Kodeksu postępowania administracyjnego
Art. 3 i art. 52
Art. 3. § 1. Sądy administracyjne sprawują
ustawy z dnia 30
kontrolę działalności administracji publicznej
49
sierpnia 2002 r.
i stosują środki określone w ustawie.
Prawo o
§ 2. Kontrola działalności administracji
postępowaniu
publicznej przez sądy administracyjne
przed sądami
obejmuje orzekanie w sprawach skarg na:
administracyjnym
1) decyzje administracyjne;
i
2) postanowienia wydane w postępowaniu
administracyjnym, na które służy zażalenie
albo kończące postępowanie, a także na
postanowienia rozstrzygające sprawę co do
istoty;
3) postanowienia wydane w postępowaniu
egzekucyjnym i zabezpieczającym, na które
służy zażalenieś
4) inne niż określone w pkt 1–3 akty lub
czynności z zakresu administracji publicznej
dotyczące uprawnień lub obowiązków
wynikających z przepisów prawaś
4a) pisemne interpretacje przepisów prawa
podatkowego wydawane w indywidualnych
sprawach;
5) akty prawa miejscowego organów
jednostek
samorządu
terytorialnego i
terenowych organów administracji rządowejś
6) akty organów jednostek samorządu
terytorialnego i ich związków, inne niż
określone w pkt 5, podejmowane w sprawach
z zakresu administracji publicznej;
7) akty nadzoru nad działalnością organów
jednostek samorządu terytorialnegoś
8) bezczynność lub przewlekłe prowadzenie
postępowania w przypadkach określonych w
pkt 1–4a.
§ 3. Sądy administracyjne orzekają także w
sprawach, w których przepisy ustaw
szczególnych przewidują sądową kontrolę, i
stosują środki określone w tych przepisach.
Art. 52. § 1. Skargę można wnieść po
wyczerpaniu środków zaskarżenia, jeżeli
50
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3433
› Pobierz plik