Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3433
- Data wpłynięcia: 2015-05-22
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
- data uchwalenia: 2015-09-10
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1607
3433
później jednak niż w terminie 3 dni roboczych
od dnia ustanowienia przez sąd kuratora,
organ Straży Granicznej właściwy ze względu
na miejsce pobytu małoletniego bez opieki.
4. Przepis ust. 1 pkt 3 i ust. 2 stosuje się także
w przypadku:
1) złożenia wniosku o udzielenie ochrony
międzynarodowej w imieniu małoletniego bez
opieki przez przedstawiciela organizacji
międzynarodowej
lub
pozarządowej
zajmującej się udzielaniem cudzoziemcom
pomocy, w tym pomocy prawnej;
2)
przekazania przez inne państwo
członkowskie na podstawie rozporządzenia
604/2013 małoletniego
bez opieki, dla
którego
kurator
nie
był
wcześniej
ustanowiony.
13.
Art. 2
l) "dokument pobytu" oznacza każde
N
lit. l
zezwolenie wydane przez organy
państwa członkowskiego zezwalające
obywatelowi państwa trzeciego lub
bezpaństwowcowi na pozostanie na jego
terytorium, włącznie z dokumentami
potwierdzającymi zezwolenie na
pozostanie na jego terytorium na
podstawie ustaleń dotyczących ochrony
czasowej lub tak długo, jak długo
istnieją okoliczności uniemożliwiające
wykonanie decyzji o wydaleniu, z
wyjątkiem wiz i zezwoleń na pobyt
wydanych w okresie niezbędnym do
ustalenia odpowiedzialnego państwa
członkowskiego na mocy niniejszego
rozporządzenia lub podczas
rozpatrywania wniosku o udzielenie
ochrony międzynarodowej lub wniosku
o wydanie zezwolenia na pobyt;
6
14.
Art. 2
m) "wiza" oznacza zezwolenie lub
N
lit. m
decyzję państwa członkowskiego,
wymagane do tranzytu lub wjazdu w
celu zamierzonego pobytu w tym
państwie członkowskim lub w wielu
państwach członkowskich. Charakter
wizy ustala się zgodnie z następującymi
definicjami:
- "wiza długoterminowa" oznacza
zezwolenie lub decyzję wydane przez
jedno z państw członkowskich zgodnie
z prawem krajowym lub prawem Unii,
wymagane do wjazdu w celu
zamierzonego pobytu w tym państwie
członkowskim dłuższego niż trzy
miesiące,
- "wiza krótkoterminowa" oznacza
zezwolenie lub decyzję państwa
członkowskiego wydane do celów
tranzytu przez terytorium jednego, kilku
lub wszystkich państw członkowskich
lub zamierzonego pobytu na tym
terytorium nieprzekraczającego trzech
miesięcy w dowolnym okresie sześciu
miesięcy rozpoczynającym się w dniu
pierwszego wjazdu na terytorium
państwa członkowskiego,
- "lotniskowa wiza tranzytowa" oznacza
wizę uprawniającą do tranzytu przez
międzynarodowe strefy tranzytowe
jednego lub kilku portów lotniczych
państw członkowskich;
15.
Art. 2
n) "ryzyko ucieczki" oznacza istnienie
T
Art. 87 ust. 2
Art. 87. 2. Znaczne prawdopodobieństwo
lit. n
w indywidualnym przypadku
ustawy z dnia 13
ucieczki wnioskodawcy, lub osoby, w imieniu
przesłanek, opartych na obiektywnych,
czerwca 2003 r. o
której wnioskodawca występuje, istnieje
prawnie określonych kryteriach,
udzielaniu
w szczególności, gdy osoba taŚ
wskazujących na to, że wnioskodawca
cudzoziemcom
1)
nie
dysponuje
dokumentami
7
lub obywatel państwa trzeciego lub
ochrony na
poświadczającymi jego tożsamość w chwili
bezpaństwowiec, który podlega
terytorium
składania wniosku o udzielenie ochrony
procedurze przekazania, może zbiec.
Rzeczypospolitej
międzynarodowej, lub
w brzmieniu
2) przekroczyła lub usiłowała przekroczyć
nadanym przez
granicę wbrew przepisom prawa, chyba że
projekt
przybyła bezpośrednio z terytorium, na
którym jej życiu lub wolności zagrażało
niebezpieczeństwo prześladowania lub ryzyko
wyrządzenia poważnej krzywdy, przedstawiła
wiarygodne przyczyny nielegalnego wjazdu
na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i
złożyła wniosek o udzielenie ochrony
międzynarodowej
niezwłocznie
po
przekroczeniu granicy, lub
3) wjechała na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej w okresie obowiązywania wpisu do
wykazu cudzoziemców, których pobyt na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest
niepożądany, lub do Systemu Informacyjnego
Schengen do celów odmowy wjazdu.
Rozdział II
Zasady ogólne i zabezpieczenia
Art. 3
Rozpatrywanie wniosku o udzielenie ochrony międzynarodowej
16.
Art. 3
1. Państwa członkowskie rozpatrują N
ust. 1
każdy wniosek o udzielenie ochrony
międzynarodowej
złożony
przez
obywatela państwa trzeciego lub
bezpaństwowca który składa wniosek na
terytorium jednego z nich, w tym na
granicy lub w strefach tranzytowych.
Wniosek jest rozpatrywany przez jedno
państwo członkowskie, którym jest
państwo, które kryteria wymienione w
rozdziale
III
wskazują
jako
odpowiedzialne.
8
17.
Art. 3
2. W przypadku gdy nie można N
ust. 2
wyznaczyć odpowiedzialnego państwa
członkowskiego na podstawie kryteriów
wymienionych
w
niniejszym
rozporządzeniu, odpowiedzialne za
rozpatrzenie wniosku o udzielenie
ochrony międzynarodowej jest pierwsze
państwo członkowskie, w którym
wniosek ten został złożony.
Jeżeli przekazanie wnioskodawcy do
państwa członkowskiego pierwotnie
wyznaczonego
jako
państwo
odpowiedzialne jest niemożliwe, gdyż
istnieją istotne powody ku temu, by
przypuszczać, że w procedurze
azylowej i w warunkach przyjmowania
wnioskodawców w tym państwie
członkowskim
występują
wady
systemowe, powodujące pojawienie się
ryzyka nieludzkiego lub poniżającego
traktowania w rozumieniu art. 4 Karty
praw podstawowych Unii Europejskiej,
państwo członkowskie dokonujące
ustalenia odpowiedzialnego państwa
członkowskiego dalej prowadzi ocenę
kryteriów określonych w rozdziale III w
celu stwierdzenia, czy inne państwo
członkowskie może zostać wyznaczone
jako odpowiedzialne.
Jeżeli na mocy niniejszego ustępu nie
można przeprowadzić przekazania do
żadnego z państw członkowskich
wyznaczonych na podstawie kryteriów
określonych w rozdziale III ani do
pierwszego państwa członkowskiego, w
którym
złożono
wniosek,
odpowiedzialnym
państwem
członkowskim staje się państwo
członkowskie prowadzące postępowanie
9
w sprawie ustalenia odpowiedzialnego
państwa członkowskiego.
18.
Art. 3
3. Każde
państwo
członkowskie N
ust. 3
zachowuje
prawo
do
wysłania
wnioskodawcy
do
bezpiecznego
państwa trzeciego, z zastrzeżeniem
przepisów
i
zabezpieczeń
ustanowionych
w
dyrektywie
2013/32/UE.
Art. 4
Prawo do informacji
19.
Art. 4
1. Niezwłocznie po złożeniu wniosku o
T
Art. 30 ust. 1 pkt
Art. 30. 1. Organ Straży Granicznej,
ust. 1
udzielenie ochrony międzynarodowej w
5 lit. c
właściwy do przyjęcia wniosku o udzielenie
lit. a
rozumieniu art. 20 ust. 2 w państwie
ustawy z dnia 13
ochrony międzynarodowejŚ
członkowskim, jego właściwe organy
czerwca 2003 r. o
5) przekazuje wnioskodawcy na piśmie w
informują wnioskodawcę o stosowaniu
udzielaniu
języku dla niego zrozumiałym, informacje
niniejszego rozporządzenia, a w
cudzoziemcom
o:
szczególności oŚ
ochrony na
c) których mowa w art. 4 ust. 1
terytorium
rozporządzenia 604/2013,
a) celach niniejszego rozporządzenia
Rzeczypospolitej
oraz konsekwencjach złożenia
w brzmieniu
kolejnego wniosku w innym państwie
nadanym przez
członkowskim, a także o
projekt
konsekwencjach przeniesienia się z
jednego państwa członkowskiego do
innego, w trakcie ustalania
odpowiedzialnego państwa
członkowskiego na mocy niniejszego
rozporządzenia oraz rozpatrywania
wniosku o udzielenie ochrony
międzynarodowejś
20.
Art. 4
b)
kryteriach
ustalania T
Jak w poz. 19
ust. 1
odpowiedzialnego
państwa
lit. b
członkowskiego oraz hierarchii tych
kryteriów
na
różnych
etapach
postępowania i czasie ich trwania oraz o
fakcie, że złożenie wniosku o udzielenie
10
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3433
› Pobierz plik