eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz ustawy o publicznym transporcie zbiorowym

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz ustawy o publicznym transporcie zbiorowym

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz ustawy o publicznym transporcie zbiorowym

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3427
  • Data wpłynięcia: 2015-05-15
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2015-09-11
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1753

3427


TABELA ZBIEŻNOŚCI
zawierająca także wyszczególnione przepisy niebędące transpozycją prawa UE

TYTUŁ PROJEKTU:
Projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz ustawy o publicznym

transporcie zbiorowym
Uchybienie nr 2012/222 – brak transpozycji i prawidłowego stosowania przez Polskę art. 6 ust. 1
oraz art. 9 ust. 4 dyrektywy Rady 91/440/EWG zmienionej dyrektywą 2001/12/WE Parlamentu
TYTUŁ WDRAŻANEGO AKTU PRAWNEGO/ WDRAŻANYCH Europejskiego i Rady z dnia 26 lutego 2001 r. w sprawie rozwoju kolei wspólnotowych (Dz. Urz.
AKTÓW PRAWNYCH 1):
WE L 237 z 24.08.1991, str. 25), przeniesionych do art. 6 ust. 1, 3 i 4 dyrektywy Parlamentu
Europejskiego i Rady nr 2012/34/UE z dnia 21 listopada 2012 r. w sprawie utworzenia
jednolitego europejskiego obszaru kolejowego (Dz. Urz. UE. L 343 z 14.12.2012, str. 32).


PRZEPISY UNII EUROPEJSKIEJ 2)

Konieczność
Uzasadnienie

uwzględnienia w
wdrożenia
projekcie przepisów
Jedn. red.
Treść przepisu UE 3)
Jedn. red. (*)
Treść przepisu/ów projektu (*)

wykraczających poza
minimalne wymogi
T / N
prawa UE (**)
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2012/34/UE z dnia 21 listopada 2012 r. w sprawie utworzenia jednolitego europejskiego obszaru kolejowego (Dz.
Urz. UE. L 343 z 14.12.2012, str. 32)
Art. 2 ust. 1 Rozdział II nie ma zastosowania do przedsiębiorstw
T
Art. 1 pkt 1 lit. b Art. 5 ust. 3b, 3d i 3e (TK):

dyrektywy
kolejowych, które wykonują wyłącznie przewozy miejskie,
projektu ustawy 3b. Przepisów ust. 3 i 3a oraz art.
2012/34/UE podmiejskie lub regionalne na wydzielonych sieciach
– art. 5 ust. 3b- 37 ust. 3–8 nie stosuje się do
lokalnych i regionalnych przeznaczonych do świadczenia
3d (TK)
przedsiębiorcy, który
łączy
usług przewozowych przy wykorzystaniu infrastruktury
funkcję zarządcy i przewoźnika
kolejowej, lub na sieciach przeznaczonych wyłącznie do
kolejowego poprzez zarządzanie
wykonywania miejskich lub podmiejskich przewozów
infrastrukturą
kolejową
i
kolejowych.
wykonywanie wyłącznie miejskich,
Niezależnie od akapitu pierwszego, w przypadku gdy takie
podmiejskich lub regionalnych

przedsiębiorstwo kolejowe znajduje się pod bezpośrednią lub
przewozów kolejowych na sieciach
pośrednią kontrolą przedsiębiorstwa lub innego podmiotu
kolejowych lub liniach kolejowych:
wykonującego lub integrującego usługi transportu

1)
wydzielonych, o zasięgu
kolejowego inne niż przewozy miejskie, podmiejskie lub

lokalnym lub regionalnym, lub
regionalne, zastosowanie mają art. 4 i 5. Art. 6 również ma
2)
przeznaczonych wyłącznie
zastosowanie do takiego przedsiębiorstwa kolejowego w
do wykonywania miejskich lub
odniesieniu do stosunków między tym przedsiębiorstwem
podmiejskich przewozów
kolejowym
a
przedsiębiorstwem
lub
podmiotem

kolejowych.
sprawującym nad nim bezpośrednią lub pośrednią kontrolę.
3d. Jeżeli przedsiębiorca, o którym
mowa w ust. 3b lub 3c, znajduje się
pod bezpośrednią lub pośrednią
kontrolą podmiotu wykonującego
lub integrującego usługi transportu
kolejowego inne niż przewozy
miejskie, podmiejskie lub

regionalne stosuje się następujące
zasady:
1) środki publiczne nie mogą być
przenoszone
pomiędzy
przedsiębiorcą a przedsiębiorstwem
lub innym podmiotem
wykonującym lub integrującym
usługi transportu kolejowego inne
niż przewozy miejskie, podmiejskie
lub regionalne;
2)
przedsiębiorca

prowadzi
rachunkowość
w
sposób
umożliwiający
monitorowanie
zakazu, o którym mowa w pkt 1;

3) przedsiębiorca sporządza bilans
oraz rachunek zysków i strat
oddzielnie od przedsiębiorstwa lub
innego podmiotu wykonującego lub
integrującego usługi transportu
kolejowego inne niż przewozy
miejskie, podmiejskie lub
regionalne;

4) przedsiębiorca, który nie jest
obowiązany
na
podstawie
przepisów o rachunkowości do
publikowania własnych sprawozdań
finansowych, publikuje te
sprawozdania na swoich stronach
internetowych.
3e. Minister właściwy do spraw
transportu ogłasza w drodze
obwieszczenia wykaz
przedsiębiorców, o których mowa
w ust. 3b i 3c.”

2
Art. 6 ust. 1 1. Państwa członkowskie zapewniają, aby oddzielne rachunki
T
Art. 1 pkt 1 W art. 5 uchyla się ust. 4.
W ocenie KE przepis art.
dyrektywy
zysków i strat oraz bilanse były prowadzone i publikowane, z
projektu ustawy
5 ust. 4 (TK) narusza
2012/34/UE jednej strony, dla działalności gospodarczej w zakresie
– art. 5 ust. 4
zasadę
rozdzielności
świadczenia usług przewozowych przez przedsiębiorstwa
(TK)
rachunkowości wyrażoną
kolejowe, a z drugiej strony, dla działalności gospodarczej
w art. 6 ust. 1 dyrektywy
związanej z zarządzaniem infrastrukturą kolejową. Fundusze
2012/34/UE
publiczne wypłacane na jeden z tych dwóch obszarów
Art. 1 pkt 2 Art. 37 ust. 3 i 8 (TK):
działalności nie mogą być przenoszone na dru

gi z nich.
projektu ustawy „3. Oddzielne rachunki zysków i
– art. 37 ust. 3 i strat oraz bilanse są prowadzone i
8 (TK)
publikowane
dla
działalności
polegającej z jednej strony na
zarządzaniu
infrastrukturą
kolejową, a z drugiej na
wykonywaniu przewozów
kolejowych. Środki publiczne
wypłacone na jeden z tych dwóch
rodzajów działalności nie mogą być
przenoszone na drugi z nich.
8.
Zarządcy
i
przewoźnicy
kolejowi, którzy nie są obowiązani
na podstawie przepisów o
rachunkowości do publikowania
własnych sprawozdań finansowych,
publikują te sprawozdania na
swoich stronach internetowych.”



3
Art. 4 ust. 2 i 3 Art. 4. (…) 2. Zdarzenia, w tym
ustawy z dnia 29 operacje gospodarcze, ujmuje się w
września 1994 r. księgach rachunkowych i wykazuje
o rachunkowości w sprawozdaniu finansowym
(Dz. U. z 2013 r. zgodnie z ich treścią ekonomiczną.
poz. 330, z późn. 3.
Rachunkowość
jednostki
zm.)
obejmuje:
1) przyjęte zasady (politykę)
rachunkowości;
2) prowadzenie, na podstawie
dowodów
księgowych,
ksiąg
rachunkowych, ujmujących zapisy
zdarzeń
w
porządku
chronologicznym i
systematycznym;
3) okresowe ustalanie lub
sprawdzanie drogą inwentaryzacji
rzeczywistego stanu aktywów i
pasywów;
4) wycenę aktywów i pasywów
oraz ustalanie wyniku finansowego;
5)
sporządzanie
sprawozdań
finansowych;
6) gromadzenie i przechowywanie
dowodów
księgowych
oraz
pozostałej
dokumentacji
przewidzianej ustawą;
7) poddanie badaniu, składanie
do właściwego rejestru sądowego,
udostępnia-nie
i
ogłaszanie
sprawozdań
finansowych
w
przypadkach przewidzianych
ustawą.

4
Art. 6 ust. 3 3. Państwa członkowskie zapewniają prowadzenie i
T
Art. 1 pkt 2 Art. 37 ust. 4 pkt 2 i ust. 5 (TK):

zd.
publikowanie oddzielnych rachunków zysków i strat oraz
projektu ustawy 4.
Przewoźnicy
kolejowi
pierwsze
bilansów, z jednej strony, związanych z przewozami
– art. 37 ust. 4 wykonujący przewozy kolejowe
dyrektywy
towarowymi, z drugiej zaś z działalnością związaną z
pkt 2 i ust. 5 osób i rzeczy:
2012/34/UE zapewnieniem przewozu pasażerów.
(TK)
2) sporządzają oddzielny bilans

oraz rachunek zysków i strat dla


każdego
z
tych
rodzajów


przewozów;


5. Sprawozdania finansowe
przewoźników
kolejowych,
o



których mowa w ust. 4, zawierają


oddzielny bilans oraz rachunek


zysków i strat dla przewozów

kolejowych osób i rzeczy.”

5
strony : 1 ... 3 . [ 4 ] . 5

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: