eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o finansowaniu wspólnej polityki rolnej

Rządowy projekt ustawy o finansowaniu wspólnej polityki rolnej

Rządowy projekt ustawy o finansowaniu wspólnej polityki rolnej

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3365
  • Data wpłynięcia: 2015-04-23
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o finansowaniu wspólnej polityki rolnej
  • data uchwalenia: 2015-05-27
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1130

3365

– 11 –

pozostałe jednostki












(oddzielnie)
Źródła finansowania
Budżet państwa.
Dodatkowe informacje,
W projekcie rozporządzenia zaproponowano wcześniejsze uruchomienie środków zaplanowanych
w tym wskazanie źródeł w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2014–2020, na realizację którego przewidziano
danych i przyjętych do
środki finansowe w wysokości 13 513 mln euro (43 967 mln zł), z tego z budżetu środków
obliczeń założeń
europejskich 8 598 mln euro (28 002 mln zł), z budżetu państwa 4 630 mln euro (14 406 mln zł)
i budżetów jednostek samorządu terytorialnego w wysokości 285 mln euro (1 559 mln zł).
Skutki uruchomienia środków wyprzedzającego finansowania w formie pożyczek z Banku
Gospodarstwa Krajowego wykazano w ramach prac nad projektem ustawy o finansowaniu wspólnej
polityki rolnej (UC160). Wskazywanie dodatkowych skutków dla finansów publicznych w ramach
projektu rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie pożyczek z budżetu państwa na wyprzedzające
finansowanie w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 oznaczałoby
powtórne wykazywanie kwot, które już zostały określone w projekcie ustawy. Należy więc
traktować przedstawione dane jedynie jako materiał informacyjny. Wydatki z budżetu państwa nie
przekroczą kwot wykazanych w ocenie skutków regulacji opracowanych do projektu ustawy
o finansowaniu wspólnej polityki rolnej.
W wydatkach budżetu państwa wykazano wkład UE, tj. udzielone przez Bank Gospodarstwa
Krajowego pożyczki na wyprzedzające finansowanie, dochody z spłat pożyczek po otrzymaniu
refundacji z Komisji Europejskiej poniesionych wydatków wykazano również jako dochody budżetu
państwa.
Do wyliczeń przyjęto dane przekazane do Wieloletniego Planu Finansowego Państwa na lata
2015–2018 oraz analogiczne wielkości na kolejne lata 2019–2023. W związku z zakończeniem
realizacji PROW 2014–2020 w roku 2023, nie planuje się wydatków z tego tytułu w latach
2024–2025.
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorców oraz na
rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie zmian
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 Łącznie
(0–10)
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa












pieniężnym
sektor mikro-, małych












(w mln zł,
i średnich przedsiębiorstw
ceny stałe
rodzina, obywatele oraz












z … r.)
gospodarstwa domowe
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa

niepieniężnym
sektor mikro-, małych

i średnich przedsiębiorstw
rodzina, obywatele oraz
Skala oddziaływania PROW 2014–2020 na konkurencyjność sektora rolnego
gospodarstwa domowe
jest silnie związana z kwotą wsparcia przeznaczonego na realizację
instrumentów wsparcia bezpośrednio wpływających na tą konkurencyjność.
Niemierzalne


Dodatkowe informacje,
w tym wskazanie
źródeł danych

i przyjętych do
obliczeń założeń
8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
x nie dotyczy
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie
tak
wymaganymi przez UE (szczegóły w odwróconej
nie
tabeli zgodności).
nie dotyczy
– 12 –

zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:

Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
nie
nie dotyczy

Komentarz
9. Wpływ na rynek pracy
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia będzie miało pozytywny wpływ na rynek pracy, przez m.in. zapewnienie
dodatkowego dochodu beneficjentom programu rozwoju obszarów wiejskich.
10. Wpływ na pozostałe obszary



środowisko naturalne
demografia
informatyzacja
X sytuacja i rozwój regionalny
mienie państwowe
zdrowie
inne:
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia będzie miało pozytywny wpływ na sytuację
i rozwój regionalny. Dzięki możliwości wcześniejszego skorzystania ze środków unijnych
Omówienie wpływu
przeznaczonych na PROW 2014–2020 możliwe będzie zwiększenie m.in. aktywizacji społeczności
wiejskich w ramach lokalnych grup działania, które nie będą zmuszone do oczekiwania na
refundację poniesionych wydatków z agencji płatniczej.
11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
Pełne wykonanie przepisów projektowanego aktu prawnego nastąpi w 2023 r., po zakończeniu realizacji Programu Rozwoju
Obszarów Wiejskich 2014–2020.
12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną zastosowane?
Zgodnie z art. 72 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie
wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW)
i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1698/2005 (Dz. Urz. UE L 347, str. 487), instytucja zarządzająca oraz komitet
monitorujący monitorują jakość realizacji programu poprzez wskaźniki finansowe oraz wskaźniki produktów i celów.
Wskaźniki monitorowania zostaną zdefiniowane dla PROW 2014–2020 w systemie monitorowania i ewaluacji określonym na
poziomie unijnym, przy uwzględnieniu specyfiki poszczególnych działań realizowanych w ramach Programu.
Zgodnie z art. 69 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 wskaźniki monitorowania powiązane są
ze strukturą i celami ram polityki rozwoju obszarów wiejskich oraz umożliwiają ocenę postępów, skuteczność i efektywność
w zakresie realizacji polityki w stosunku do celów na poziomie unijnym oraz krajowym. Dane dla celów monitorowania będą
gromadzone na poziomie operacji, działań i celów szczegółowych.
13. Załączniki (istotne dokumenty źródłowe, badania, analizy itp.)
Brak.








04/04/EP
Projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI)
z dnia

w sprawie szczegółowych warunków i trybu udzielania, rozliczania i zwrotu zaliczek
oraz form i sposobu zabezpieczania wypłaconych zaliczek w ramach Programu Rozwoju
Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020

Na podstawie art. 21 ust. 5 ustawy z dnia … o finansowaniu wspólnej polityki rolnej
(Dz. U. poz. …) zarządza się, co następuje:

§ 1. Rozporządzenie określa:
1) szczegółowe warunki i tryb udzielania, rozliczania i zwrotu zaliczek,
2) formy i sposób zabezpieczania wypłaconych zaliczek
– w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020.
§ 2. 1. Zaliczka jest udzielana beneficjentowi, jeżeli przewiduje to umowa o przyznaniu
pomocy, o której mowa w art. 34 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o wspieraniu rozwoju
obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju
Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020
(Dz. U. poz. 349), zwana dalej „umową o przyznaniu pomocy”.
2. Zaliczka jest wypłacana beneficjentowi w terminie, wysokości i w sposób określony
w umowie o przyznaniu pomocy.
3. W przypadku, gdy umowa o przyznaniu pomocy przewiduje wypłatę zaliczki w kilku
transzach, wypłata drugiej i kolejnych transz jest uzależniona od rozliczenia określonej
w umowie o przyznaniu pomocy części, nie niższej jednak niż 70%, dotychczas otrzymanej
zaliczki.
4. Zaliczka jest przekazywana na wyodrębniony rachunek bankowy beneficjenta
przeznaczony wyłącznie do obsługi tej zaliczki.

1) Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej – rozwój wsi, na podstawie="http://bap-psp.lex.pl/serwis/du/2002/0305.htm"
ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego
zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. poz. 1261).

– 2 –

5. W przypadku gdy o wypłatę zaliczki wnioskują podmioty wspólnie ubiegające się
o przyznanie pomocy, zaliczka może być przekazana na rachunki bankowe wskazane przez te
podmioty, w terminie i wysokości określonych w umowie o przyznaniu pomocy. Przepis
ust. 4 stosuje się odpowiednio.
§ 3. 1. Rozliczenie zaliczki polega na wykazaniu przez beneficjenta wydatków
kwalifikowalnych we wniosku o płatność, o którym mowa w art. 38 ustawy z dnia 20 lutego
2015 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego
Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju
Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020, zwanego dalej „wnioskiem o płatność”, w terminach
i na warunkach określonych w umowie o przyznaniu pomocy, lub na zwrocie zaliczki.
2. Zaliczka może zostać rozliczona na cele szczegółowe, o których mowa w części 6
załącznika I do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 808/2014 z dnia 17 lipca
2014 r. ustanawiającego zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady
(UE) nr 1305/2013 w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski
Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) (Dz. Urz. UE L 227
z 31.07.2014), na które została przekazana.
3. Zmiana celów szczegółowych, o których mowa w ust. 2, wymaga zmiany umowy
o przyznaniu pomocy.
4. Do wniosku o płatność, składanego w celu rozliczenia zaliczki, dołącza się aktualny
wyciąg z rachunku bankowego, o którym mowa w § 2 ust. 4.
5. Odsetki naliczone przez bank od dnia wpływu środków na rachunek bankowy,
o którym mowa w § 2 ust. 4, od środków pozostających na tym rachunku bankowym,
powiększają kwotę udzielonej pomocy i podlegają rozliczeniu we wniosku o płatność, lub ich
zwrocie.
§ 4. 1. Zabezpieczenie, o którym mowa w § 1 pkt 2, ustanawiane jest w wysokości co
najmniej równowartości najwyższej transzy zaliczki wynikającej z umowy o przyznaniu
pomocy, w jednej lub kilku z następujących form:
1) pieniężnej;
2) poręczenia bankowego lub poręczenia spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej,
z tym że zobowiązanie kasy jest zawsze zobowiązaniem pieniężnym;
3) gwarancji bankowej;
– 3 –

4) gwarancji ubezpieczeniowej;
5) weksla z poręczeniem wekslowym banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-
-kredytowej;
6) zastawu na papierach wartościowych emitowanych przez Skarb Państwa lub jednostkę
samorządu terytorialnego;
7) zastawu rejestrowego na zasadach określonych w przepisach o zastawie rejestrowym
i rejestrze zastawów; w przypadku gdy mienie objęte zastawem może stanowić przedmiot
ubezpieczenia, zastaw ustanawiany jest wraz z cesją praw z polisy ubezpieczenia mienia
będącego przedmiotem zastawu;
8) poręczenia według prawa cywilnego.
2. Forma zabezpieczenia, o której mowa w ust. 1, jest wybierana przez:
1) Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa – w przypadku działań i poddziałań,
wymienionych w art. 20 ust. 1 pkt 1 lit. a i b, ust. 2 i ust. 4 ustawy z dnia …
o finansowaniu wspólnej polityki rolnej (Dz. U. poz. …), zwanej dalej „ustawą”,
2) Agencję Rynku Rolnego – w przypadku działania wymienionego w art. 20 ust. 1 pkt 3
ustawy,
3) samorząd województwa – w przypadku działania wymienionego w art. 20 ust. 1 pkt 5
ustawy
– przy zawieraniu umowy o przyznaniu pomocy.
3. Zabezpieczenie, o którym mowa w § 1 pkt 2, jest ustanawiane na okres nie krótszy niż
okres od dnia zawarcia umowy o przyznaniu pomocy do dnia wskazanego jako dzień złożenia
wniosku o płatność, składanego w celu rozliczenia zaliczki, z uwzględnieniem dodatkowych
3 miesięcy niezbędnych do rozliczenia tej zaliczki.
4. W przypadkach, o których mowa w § 2 ust. 5, przepisy ust. 1–3 stosuje się do każdego
podmiotu odrębnie.
5. Zabezpieczenie, o którym mowa w § 1 pkt 2, może zostać zwolnione po rozliczeniu
zaliczki.
§ 5. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dniu od dnia ogłoszenia.

MINISTER ROLNICTWA I ROZWOJU WSI
W porozumieniu:
MINISTER FINANSÓW
strony : 1 ... 10 ... 23 . [ 24 ] . 25 . 26

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: