eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o finansowaniu wspólnej polityki rolnej

Rządowy projekt ustawy o finansowaniu wspólnej polityki rolnej

Rządowy projekt ustawy o finansowaniu wspólnej polityki rolnej

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3365
  • Data wpłynięcia: 2015-04-23
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o finansowaniu wspólnej polityki rolnej
  • data uchwalenia: 2015-05-27
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1130

3365

– 4 –

UZASADNIENIE

Projektowane rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi stanowi wykonanie
upoważnienia zawartego w przepisie art. 21 ust. 5 ustawy z dnia … o finansowaniu wspólnej
polityki rolnej (Dz. U. poz. ...).
Zaliczki dla beneficjentów Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata

2014–2020 (PROW 2014–2020), mogą być wypłacane na podstawie art. 42 ust. 2, art. 45
ust. 4 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 z dnia 17 grudnia
2013 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na
rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) i uchylającego rozporządzenie Rady (WE)
nr 1698/2005 (Dz. Urz. UE L 347, z 20.12.2013, str. 487).
Zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy z dnia ... o finansowaniu wspólnej polityki rolnej,
beneficjenci PROW 2014–2020 mogą otrzymać zaliczkę na realizację operacji w ramach
działań:
1) inwestycje w środki trwałe w zakresie poddziałań:
a) wsparcie inwestycji w gospodarstwach rolnych,
b) wsparcie inwestycji w przetwarzanie produktów rolnych, obrót nimi lub ich rozwój,
2) przywracanie potencjału produkcji rolnej zniszczonego w wyniku klęsk żywiołowych
i katastrof oraz wprowadzanie odpowiednich środków zapobiegawczych,
3) współpraca,
4) rozwój gospodarstw i działalności gospodarczej w zakresie poddziałania wsparcie
inwestycji w tworzenie i rozwój działalności pozarolniczej,
5) wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER, z wyłączeniem
pomocy wypłacanej w formie, o której mowa w art. 67 ust. 1 lit. c rozporządzenia
nr 1303/2013
– objętych PROW 2014–2020.
Zgodnie z art. 42 ust. 2 rozporządzenia nr 1305/2013, zaliczka może być udzielona
lokalnej grupie działania do 50% wsparcia publicznego związanego z kosztami bieżącymi
i kosztami aktywizacji. Zgodnie z art. 45 ust. 5 rozporządzenia nr 1305/2013, beneficjenci
wsparcia inwestycyjnego mogą otrzymać zaliczkę do 50% pomocy publicznej związanej
z daną inwestycją.
Natomiast zgodnie z art. 63 rozporządzenia nr 1305/2013, wypłacenie zaliczki podlega
ustanowieniu gwarancji bankowej lub równoważnej gwarancji odpowiadającej 100% kwoty
zaliczki. W przypadku beneficjentów publicznych zaliczki wypłaca się gminom, władzom
– 5 –

regionalnym i ich stowarzyszeniom, a także podmiotom prawa publicznego. Gwarancja może
być zwolniona gdy agencja płatnicza stwierdzi, że kwota rzeczywistych wydatków
odpowiadających wkładowi publicznemu związanemu z operacją przekracza kwotę zaliczki.
Proponuje się, aby zaliczka była udzielana i wypłacana na podstawie umowy
o przyznaniu pomocy, w której zostanie określony termin, wysokość, sposób oraz ewentualne
transze wypłaty zaliczki. W przypadku, gdy zaliczka będzie wypłacana w transzach, druga
i kolejne transze będą mogły być wypłacone po rozliczeniu 70% dotychczas otrzymanej
zaliczki.
Zaliczka będzie przekazywana na wyodrębniony rachunek bankowy beneficjenta
przeznaczony wyłącznie do obsługi tej zaliczki. Wyciąg bankowy z tego rachunku będzie
dołączony do wniosków o płatność rozliczających zaliczkę.
Rozliczenie zaliczki będzie polegało na wykazaniu we wnioskach o płatność
poniesionych wydatków kwalifikowalnych, lub na zwrocie zaliczki, w terminach i na
warunkach określonych w umowie o przyznaniu pomocy.
Zaliczka będzie wypłacana beneficjentowi po ustanowieniu i wniesieniu przez niego
zabezpieczenia należnego wykonania zobowiązań wynikających z umowy o przyznaniu
pomocy (art. 21 ust. 4 ustawy o finansowaniu wspólnej polityki rolnej). Proponuje się, aby
zabezpieczenie ustanawiane było co najmniej w równowartości najwyższej transzy zaliczki
wynikającej z umowy o przyznaniu pomocy w jednej lub kilku następujących form:
1) pieniężnej,
2) poręczenia bankowego lub poręczenia spółdzielczej kasy oszczędnościowo-
-kredytowej, z tym, że zobowiązanie kasy jest zawsze zobowiązaniem pieniężnym,
3) gwarancji bankowej,
4) gwarancji ubezpieczeniowej,
5) weksla z poręczeniem wekslowym banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-
-kredytowej,
6) zastawu na papierach wartościowych emitowanych przez Skarb Państwa lub jednostkę
samorządu terytorialnego,
7) zastawu rejestrowego na zasadach określonych w przepisach o zastawie rejestrowym
i rejestrze zastawów; w przypadku gdy mienie objęte zastawem może stanowić przedmiot
ubezpieczenia, zastaw ustanawiany jest wraz z cesją praw z polisy ubezpieczenia mienia
będącego przedmiotem zastawu,
8) poręczenia według prawa cywilnego.
– 6 –

Wyboru formy zabezpieczenia będzie dokonywała instytucja, z którą beneficjent
zawarł umowę o przyznaniu pomocy, tj. w zależności od działania: Agencja Restrukturyzacji
i Modernizacji Rolnictwa, Agencja Rynku Rolnego albo samorząd województwa.
Zabezpieczenie będzie ustanawiane na okres dnia zawarcia umowy o przyznaniu
pomocy do dnia złożenia wniosku o płatność, składanego w celu rozliczenia zaliczki,
wydłużonego o 3 miesiące. Zabezpieczenie będzie mogło zostać zwolnione dopiero po
rozliczeniu zaliczki przez agencję płatniczą.
Proponuje się, aby projektowane rozporządzenie weszło w życie po upływie 14 dni od
dnia ogłoszenia.
Projektowane rozporządzenie jest zgodne z przepisami Unii Europejskiej.
Projektowane rozporządzenie nie zawiera norm technicznych w rozumieniu przepisów
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania
krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz
z 2004 r. Nr 65, poz. 597) dlatego nie podlega notyfikacji.
Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.), projekt
rozporządzenia zostanie zamieszczony na stronie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz na
stronie Biuletynu Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji.
Projektowane rozporządzenie zostanie wpisane do wykazu prac legislacyjnych
Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
– 7 –

Nazwa projektu:
Data sporządzenia:
rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie 01.04.2015 r.
szczegółowych warunków i trybu udzielania, rozliczania i zwrotu
zaliczek oraz form i sposobu zabezpieczania wypłaconych zaliczek Źródło:
w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
prawo UE.
2014–2020.

Ministerstwo wiodące i ministerstwa współpracujące
Nr w wykazie prac:
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi

Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra, Sekretarza
Stanu lub Podsekretarza Stanu
Kazimierz Plocke
Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu:
Aleksandra Szelągowska, Dyrektor Departamentu Finansów, tel.
+48 22 623 20 21, e-mail: aleksandra.szelagowska@minrol.gov.pl

OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Jaki problem jest rozwiązywany?
Umożliwienie wypłaty zaliczek beneficjentom działań Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2014-2020,
wymienionych w art. 20 ust. 1 ustawy z dnia … o finansowaniu wspólnej polityki rolnej, a mianowicie:
1) inwestycje w środki trwałe w zakresie poddziałań:
a) wsparcie inwestycji w gospodarstwach rolnych,
b) wsparcie inwestycji w przetwarzanie produktów rolnych, obrót nimi lub ich rozwój,
2) przywracanie potencjału produkcji rolnej zniszczonego w wyniku klęsk żywiołowych i katastrof oraz
wprowadzanie odpowiednich środków zapobiegawczych,
3) współpraca,
4) rozwój gospodarstw i działalności gospodarczej w zakresie poddziałania wsparcie inwestycji w tworzenie
i rozwój działalności pozarolniczej,
5) wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER, z wyłączeniem pomocy wypłacanej
w formie, o której mowa w art. 67 ust. 1 lit. c rozporządzenia nr 1303/2013
– objętych PROW 2014–2020.
2. Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt
W celu umożliwienia rozpoczęcia realizacji operacji bez konieczności oczekiwania na zwrot środków proponuje
się wypłatę zaliczki.
3. Jak problem został rozwiązany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OECD/UE?
Opracowywanie wewnętrznych rozwiązań dotyczących uruchamiania zaliczek trwają równoległe w poszczególnych
państwach członkowskich UE. Na tym etapie brak jest informacji o rozwiązaniach przyjętych w innych państwach
członkowskich.
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielkość
Źródło danych
Oddziaływanie
Beneficjenci działań
wszyscy, którzy
PROW 2014–2020
Zaliczki w wysokości
PROW 2014–2020:
wystąpią do
50% pomocy publicznej
1) inwestycje w środki
ARiMR o wypłatę
przeznaczonej na daną
trwałe w zakresie
zaliczki, spełnią
inwestycję.
poddziałań:
wymagane warunki
a) wsparcie inwestycji
i podpisana zostanie
w gospodarstwach
umowa
rolnych,
o przyznaniu
b) wsparcie inwestycji
pomocy
w przetwarzanie
produktów rolnych,
obrót nimi lub ich
– 8 –

rozwój,
2) przywracanie
potencjału produkcji
rolnej zniszczonego
w wyniku klęsk
żywiołowych i katastrof
oraz wprowadzanie
odpowiednich środków
zapobiegawczych,
3) współpraca,
4) rozwój gospodarstw
i działalności
gospodarczej w zakresie
poddziałania wsparcie
inwestycji w tworzenie
i rozwój działalności
pozarolniczej.
Beneficjenci działania
wszyscy, którzy
PROW 2014–2020
Zaliczki w wysokości
PROW 2014–2020
zawnioskują
50% kwoty wsparcia
wsparcie dla rozwoju
o wypłatę zaliczki
publicznego związanego
lokalnego w ramach
i spełnią wymagane
z kosztami bieżącymi
inicjatywy LEADER
warunki, wniosek
i kosztami aktywizacji.
zostanie oceniony
pozytywnie
i podpisana zostanie
umowa
o przyznaniu
pomocy
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
Projekt rozporządzenia zostanie przesłany do konsultacji publicznych i uzgodnień z członkami Rady Ministrów.
W szczególności został przekazany do: Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych, Ogólnopolskiego
Porozumienia Związków Zawodowych Rolników i Organizacji Rolniczych, Sekretariatu Rolnictwa Komisji
Krajowej NSZZ „Solidarność”, Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego Rolników Indywidualnych
„Solidarność”, Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego „Solidarność”, Związku z Przedsiębiorców
i Pracodawców, Związku Zawodowego Rolnictwa „Samoobrona”, Krajowego Związku Rolników, Kółek
i Organizacji Rolniczych, Federacji Związków Pracodawców – Dzierżawców i Właścicieli Rolnych, Związku
Zawodowego Centrum Narodowe Młodych Rolników, Federacji Branżowych Związków Producentów Rolnych,
Krajowej Rady Izb Rolniczych, Krajowej Izby Gospodarczej: Komitet Rolnictwa i Obrotu Rolnego, Związku
Zawodowego Rolników „Ojczyzna”, Forum Aktywizacji Obszarów Wiejskich, Krajowej Rady Spółdzielczej,
Związku Zawodowego Rolników Rzeczpospolitej „Solidarni”, Związku Zawodowego Pracowników Rolnictwa
w RP, Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych, Konfederacji Lewiatan, Związku
Rzemiosła Polskiego, Business Centre Club, Forum Związków Zawodowych, Związku Zawodowego Rolnictwa
i Obszarów Wiejskich „REGIONY”, Pracodawców Rzeczypospolitej Polskiej, Związku Zawodowego Wsi
i Rolnictwa „Solidarność Wiejska”, Krajowego Związku Grup Producentów Rolnych, Rady Działalności Pożytku
Publicznego.
Ponadto projekt ustawy został przekazany do zaopiniowania do: Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu
Terytorialnego, Agencji Rynku Rolnego i Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe z 2014 r.)
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian [mln zł]
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Łącznie
(0–10)
Dochody ogółem
13
115
101
96
96
96
96
96
96
15
0 820
strony : 1 ... 10 ... 20 ... 24 . [ 25 ] . 26

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: